نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بهبود چیدمان خط تولید کارخانه با استفاده از شبیه سازی سیستم های صف

فهرست مطالب این مقاله

بهبود چیدمان خط تولید کارخانه با استفاده از شبیه سازی سیستم های صف

تعداد صفحات : ۱۴۱ | قابل ویرایش

همه ما ناراحتی انتظار کشیدن در صف را تجربه کرده ایم. متأسفانه این پدیده با افزایش تراکم جمعیت و شهری شدن روز افزون جامعه بیش از پیش گسترش می‌یابد.

فهرست

عناوین                                                                                                                             شماره صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۱

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………. ۳

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۴

اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن………………………………………………………………….. ۵

فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۶

واژه های کلیدی و تعاریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………. ۷

ضریب بهره وری ……………………………………………………………………………………………………… ۸

روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. ۸

جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………….. ۹

محدودیتها و مشکلات تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۹

مراحل انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………. ۱۱

فصل دوم:مبانی نظری تحقیق……………………………………………………………………………………. ۱۳

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴

برنامه ریزی تولید…………………………………………………………………………………………………….. ۱۵

تعادل خط تولید……………………………………………………………………………………………………….. ۱۵

اطلاعاتی که برای تعادل خط تولید نیاز است……………………………………………………………….. ۱۷

ذخیره موجودیهای میان فرآیند…………………………………………………………………………………… ۱۸

تعادل خط تولید(مونتاژ)…………………………………………………………………………………………….. ۱۹

تعیین تعداد بهینه ایستگاه های کاری………………………………………………………………………….. ۲۰

تقدم و تأخر عملیات…………………………………………………………………………………………………. ۲۱

تئوری صف…………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲

تاریخچه………………………………………………………………………………………………………………… ۲۳

برخی از کاربردهای گوناگون تئوری صف……………………………………………………………………… ۲۴

مشخصات فرآیند صف بندی……………………………………………………………………………………… ۲۶

الگوی ورود متقاضیان……………………………………………………………………………………………….. ۲۷

الگوی خدمت دهی…………………………………………………………………………………………………… ۲۸

ظرفیت صف(گنجایش سیستم)………………………………………………………………………………….. ۲۹

مراحل خدمت………………………………………………………………………………………………………….. ۳۱

معیارهای ارزیابی یک سیستم صف…………………………………………………………………………….. ۳۱

فرآیند تولد و مرگ……………………………………………………………………………………………………. ۳۳

مدل۱/M/M………………………………………………………………………………………………………….. 35

مدل M/M/C………………………………………………………………………………………………………… 36

مدل M/M/C/K…………………………………………………………………………………………………….. 36

مدل M/M/C/C…………………………………………………………………………………………………….. 37

مدل M/M/C/K/M……………………………………………………………………………………………….. 37

مدلهای مارکوفی صف………………………………………………………………………………………………. ۳۸

مدل با ورود گروهی………………………………………………………………………………………………….. ۳۹

مدل باخدمت دهی گروهی…………………………………………………………………………………………. ۳۹

مدل های ارلنگ………………………………………………………………………………………………………. ۴۰

نظام اولویت……………………………………………………………………………………………………………. ۴۲

شبکه های صف……………………………………………………………………………………………………….. ۴۲

شبکه های جکسون…………………………………………………………………………………………………. ۴۴

شبکه صفهای سیکلی……………………………………………………………………………………………….. ۴۴

سیستم های سری صف……………………………………………………………………………………………. ۴۵

شبکه های بازجکسون……………………………………………………………………………………………… ۴۷

مدل های آماری سودمند…………………………………………………………………………………………… ۴۷

توزیع برنولی…………………………………………………………………………………………………………… ۴۸

توزیع دو جمله ای……………………………………………………………………………………………………. ۴۸

توزیع دو جمله ای منفی……………………………………………………………………………………………. ۴۹

توزیع هندسی…………………………………………………………………………………………………………. ۴۹

توزیع جند جمله ای………………………………………………………………………………………………….. ۴۹

توزیع پواسون…………………………………………………………………………………………………………. ۵۰

توزیع یکنواخت……………………………………………………………………………………………………….. ۵۰

توزیع نمایی……………………………………………………………………………………………………………. ۵۰

توزیع نرمال……………………………………………………………………………………………………………. ۵۱

توزیع گاما………………………………………………………………………………………………………………. ۵۲

توزیع بتا…………………………………………………………………………………………………………………. ۵۳

توزیع لاجستیک………………………………………………………………………………………………………. ۵۴

توزیع مثلثی…………………………………………………………………………………………………………….. ۵۴

توزیع ارلنگ……………………………………………………………………………………………………………. ۵۴

توزیع ویبل……………………………………………………………………………………………………………… ۵۵

آزمون های برازندگی………………………………………………………………………………………………… ۵۶

تصمیم گیریهای چند معیاره………………………………………………………………………………………. ۵۹

روش تاپسین………………………………………………………………………………………………………….. ۶۰

تاریخچه شبیه سازی……………………………………………………………………………………………….. ۶۲

مقدمه ای بر شبیه سازی…………………………………………………………………………………………… ۶۲

مزایا و معایب شبیه سازی…………………………………………………………………………………………. ۶۴

زمینه های کاربرد……………………………………………………………………………………………………… ۶۶

سیستمها و پیرامون سیستم………………………………………………………………………………………. ۶۷

گامهای اساسی در بررسی مبتنی برشبیه سازی……………………………………………………………. ۷۶

نقل قولهای مشهود شبیه سازی…………………………………………………………………………………. ۸۰

فرآیند تولید…………………………………………………………………………………………………………….. ۸۲

مدیریت صف در درمانگاه با استفاده از شبیه سازی……………………………………………………….. ۸۴

استفاده از شبیه سازی در رستوران…………………………………………………………………………….. ۸۴

استفاده از الگوریتم ژنتیک برای حل مشکلات چیدمان تجهیزات…………………………………….. ۸۴

پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۸۵

فصل سوم: روش تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۸۶

معرفی کارخانه………………………………………………………………………………………………………… ۸۷

نمونه گیری و توزیع های نمونه گیری………………………………………………………………………….. ۸۹

تعیین اندازه نمونه……………………………………………………………………………………………………. ۹۱

ایجاد، آزمایش و تعیین اعتبار مدل……………………………………………………………………………… ۹۲

تعیین اعتبار مدل و تطبیق با سیستم واقعی………………………………………………………………….. ۹۴

تعیین اعتبار تبدیلهای ورودی به خروجی مدل………………………………………………………………. ۹۴

فصل چهارم: یافته های تحقیق………………………………………………………………………………….. ۹۶

مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۹۷

بررسی واحد برش……………………………………………………………………………………………………. ۹۷

آشنایی مختصر با ماشین آلات واحد دوزندگی……………………………………………………………… ۱۰۲

بررسی فرآیند تولید در واحد شست…………………………………………………………………………… ۱۰۴

شبیه سازی خط تولید……………………………………………………………………………………………… ۱۰۵

عناصر مورد استفاده در مدل……………………………………………………………………………………… ۱۰۷

زمان سنجی…………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۸

واحد بازرسی…………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۱

شرایط شروع شبیه سازی………………………………………………………………………………………… ۱۱۱

فصل پنجم: نتیجه گیری ، منابع و مآخذ………………………………………………………………………. ۱۱۵

انجام آزمایشها و ثبت نتایج……………………………………………………………………………………… ۱۱۶

بررسی نتایج مدل واقعی و مدلهای اصلاحی بعدی………………………………………………………. ۱۲۰

پیوستها و ضمائم……………………………………………………………………………………………………. ۱۲۱

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۱

مقدمه

« همه ما ناراحتی انتظار کشیدن در صف را تجربه کرده ایم. متأسفانه این پدیده با افزایش تراکم جمعیت و شهری شدن روز افزون جامعه بیش از پیش گسترش می‌یابد. در تراکم ترافیک و یا برای پرداخت عوارض راه، در اتومبیلمان به انتظار می‌نشینیم. در فروشگاههای بزرگ برای پرداخت بهای اقلامی که انتخاب کرده ایم در صف به انتظار می‌ایستیم. در آرایشگاهها، در سالنهای زیبایی در صف به انتظار می مانیم. در اداره پست به صف می ایستیم و قس علی هذا. ما به عنوان متقاضی عموماً این گونه انتظار کشیدن را دوست نداریم. مدیران مؤسساتی که ما در صفهای آنان نوبت گرفته‌ایم نیز انتظار کشیدن ما را دوست ندارند، زیرا ممکن است این صفها برای آنان هزینه‌هایی داشته باشد. پس چرا باید انتظار کشید؟ پاسخ این سؤال نسبتاً ساده است. زیرا درخواست سرویس، بیش از امکانات سرویس دهی است. چرا چنین است؟ ممکن است دلایل زیادی موجود باشد. مثلاً ممکن است سرویس دهندگان موجود کم باشند. ممکن است فراهم کردن سطحی از سرویس تا حد جلوگیری از تشکیل صف انتظار، از نظر اقتصادی غیر عملی باشد و یا ممکن است فضای لازم برای سرویسی که می توان ارائه داد محدود باشد. معمولاً این محدودیتها را می توان با صرف هزینه از میان برداشت. برای دانستن اندازه سرویسی که باید موجود باشد احتیاج به دانستن پاسخ سؤالهایی نظیر سؤالهای زیر است.

«چه مدت متقاضی باید انتظار بکشد؟» و یا «چند متقاضی در صف خواهند بود؟» نظریه صف سعی دارد که به این قبیل سؤالها بر اساس تحلیل ریاضی مبسوط پاسخ دهد. یک سیستم صف‌بندی را می توان چنین توصیف کرد که متقاضیان برای اخذ سرویس مراجعه می کنند، اگر ارائه سرویس بلافاصله مقدور نباشد منتظر می‌مانند و بعد از اخذ سرویس سیستم را ترک می‌کنند.»(شاهکار ، ۱۳۷۲، ۸-۷)

منابع و مآخذ

  1. آذر ، عادل ، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، ۱۳۸۲ ، چاپ نهم ، تهران ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  2. آریا نژاد ، میر بهادر قلی ، برنامه‌ریزیی سیستمهای تولید ،۱۳۸۲ ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات ترمه .
  3. اصغر پور ، محمد جواد ، تصمیم‌گیریهای چند معیاره ، ۱۳۸۵، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران .
  4. اصغر پور ، محمدجواد ، تصمیم گیری گروهی و نظریه بازیها با نگرش تحقیق در عملیات ، ۱۳۸۲، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران .
  5. ایروانی ، سید محمد رضا ، سیستمهای صف ، ۱۳۷۲ ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت تهران .
  6. بنکس کارسن ، شبیه سازیهای سیستمهای گسسته – پیشامد ، ترجمه‌ هاشم محلوجی ، چاپ چهارم ، انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف .
  7. جاوید ، ناصر ، ارزیابی کارو زمان ، ۱۳۷۹، چاپ اول، تهران ، انتشارات روزنه .
  8. سید حسینی ، سید محمد ، مدیریت کارخانه ، ۱۳۸۳ ، چاپ هفتم ، تهران ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
  9. سید حسینی ، محمد، اسدی نیا ، مدیریت تولید و خدمات برای مدیران اجرایی ، ۱۳۸۴، دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علوم و تحقیقات .
  10. شاهکار ، غلامحسین، مبانی نظریه صف ، ۱۳۷۲، چاپ اول ، تهران ، مرکز نشر دانشگاهی .
  11. کریمی دردشتی ، کاوه ( ۱۳۸۳) ، مدلسازی وشبیه سازی فرآیند تولید کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان ، استاد راهنما دکتر محمود البرزی ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی .
  12. ماکویی ، احمد ، مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی تولید ، ۱۳۷۹، چاپ اول ،تهران ، انتشارات روزنه.
  13. مدرس یزدی ، سید محمد تقی ، تئوری صف ، ۱۳۷۲ ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.