نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی سبک مدیریت با بهداشت روانی و خلاقیت

فهرست مطالب این مقاله

بررسی سبک مدیریت با بهداشت روانی و خلاقیت

تعداد صفحات : ۹۷ | قابل ویرایش

پیدایش موضوع اداره کردن ومدیریت مربوط به عصر حاضر نیست ، بلکه بشر از ابتدا متوجه این نکته بود که با توجه به کمبود منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف نیاز به تأمین منابع و هدایت افراد به سوی آن هدف می باشد گرچه، اداره کردن و مدیریت به فرهنگ وارزش های موجود آن جامعه ویا سازمان بستگی دارد ویک روش خاص قطعا نمی تواند یک نسخه قابل تجویز برای جوامع مختلف مطرح باشد.

فـــهــــرســــت

عنوان                                              صفحه

فصل اول:طرح تحقیق…………………………….. ۱

مقدمه……………………………………….. ۲

بیان مسأله…………………………………… ۴

تاریخچه و پیشینه تحقیق………………………… ۵

اهمیت و ضرورت تحقیق………………………….. ۱۵

اهداف تحقیق…………………………………. ۱۷

مدل تحقیق…………………………………… ۱۸

سوالات تحقیق…………………………………. ۱۹

فرضیات تحقیق………………………………… ۲۰

متغیرهای تحقیق………………………………. ۲۰

تعاریف واژگان کلیدی تحقیق ……………………. ۲۱

فصل دوم:مروری بر ادبیات تحقیق…………………. ۲۲

تاریخچه مدیریت………………………………. ۲۳

مدیریت چیست؟………………………………… ۲۵

دیدگاه های مدیریتی…………………………… ۲۵

رویکردهای رهبری نوین…………………………. ۳۱

مهارت های مورد نیاز مدیریت……………………. ۳۳

منابع اختیارات رهبری…………………………. ۳۵

مقایسه رهبر و مدیر…………………………… ۳۶

مبانی نظری بهداشت روانی ……………………… ۳۷

چنئ تعریف از بهداشت روانی…………………….. ۳۸

اصول بهداشت روان…………………………….. ۳۹

انجمن ملی بهداشت روانی……………………….. ۴۱

ضرورت بهداشت روانی…………………………… ۴۲

مشخصه های بهداشت روانی و شخصیت سالم……………. ۴۶

مبانی نظری خلاقیت…………………………….. ۴۸

هوش و خلاقیت…………………………………. ۵۰

مراحل خلاقیت…………………………………. ۵۱

نظریه های مربوط به خلاقیت……………………… ۵۲

فصل سوم:روش تحقیق……………………………. ۵۴

روش تحقیق…………………………………… ۵۵

قلمرو تحقیق ………………………………… ۵۶

نوع تحقیق…………………………………… ۵۷

روش نمونه گیری………………………………. ۵۸

روش گردآوری اطلاعات…………………………… ۵۹

ابزار جمع آوری اطلاعات………………………… ۵۹

روایی و پایایی………………………………. ۶۰

تحلیل توصیفی………………………………… ۶۰

فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………….. ۶۱

یافته های تحقیق……………………………… ۶۲

وضعیت پاسخگویی به سوالات پرسشنامه………………. ۶۶

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری…………………….. ۸۰

نتیجه گیری………………………………….. ۸۱

پیشنهادات تحقیق……………………………… ۸۲

پیشنهاداتی برای مدیران و کارکنان سازمان ها،ادارات و شرکت ها ۸۳

محدودیت های تحقیق……………………………. ۸۴

فهرست منابع…………………………………. ۸۵

مقدمه

پیدایش موضوع اداره کردن ومدیریت مربوط به عصر حاضر نیست ، بلکه بشر از ابتدا متوجه این نکته بود که با توجه به کمبود منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف نیاز به تأمین منابع و هدایت افراد به سوی آن هدف می باشد گرچه، اداره کردن و مدیریت به فرهنگ وارزش های موجود آن جامعه ویا سازمان بستگی دارد ویک روش خاص قطعا نمی تواند یک نسخه قابل تجویز برای جوامع مختلف مطرح باشد.

مدیریت در طول قرون و اعصار با فراز و نشیب و روش های متعدد صورت می گرفت .برخی از پژوهشگران سابقه مدیریت را به آغاز پیدایش انسان نسبت می دهند و بر این باورند که هنر مدیریت با شکل گیری نهاد خانواده مطرح شده است.(احمدی، ۱۳۸۱)

متخصصان ، نیروی انسانی را مهم ترین سرمایه سازمان ها و شرکت های صنعتی می دانند که کارایی و بالندگی آن وابسته به کارکرد شایسته این نیرو می باشد. مدیریت هر سازمان برای کارا کردن نیروی انسانی سازمان باید به دنبال راه چاره ای باشد تا به واسطه آن ها رضایت شغلی کارکنان را فراهم آورد و به نوعی باعث بالا رفتن بهداشت روانی و ایجاد خلاقیت در کارکنان شود. هر سازمانی و هر مجموعه ای را می توان به عنوان سیستمی در نظر گرفت که تمام اجزاء و عناصر آن در ارتباط متقابل و تنگاتنگ با یکدیگر فعالیت می کنند. هنگامی که جزیی از یک سیستم دچار نقض گردد تنها چیزی که می تواند آنرا به حالت اولیه برگرداند عنصر مدیریت است . در واقع عنصر مدیریت زمینه و شرایط لازم را برای فعالیت کلیه اجزاء و عناصر سیستم فراهم می سازد و با نظارت و هدایت دائم،سیستم را در مقابل آسیب های احتمالی محافظت می نماید. بنابراین دوام و بقاء هر سیستم در وهله اول در گرو مدیریت و نحوه اداره کردن آن است. هدایت و رهبری موثر آموزشی ایجاب می کند که مدیران همواره باکارکنان و زیردستان خود رابطه متقابل داشته باشند. معمولا مدیران در کار خود از دو سبک مدیریت رابطه مدار و مدیریت ضابطه مدار استفاده می کنند که سبک مدیریت رابطه مدار شیوه ای مشارکتی می باشد که در این سبک مدیران از تفویض اختیار به زیردستان خود استفاده می کنند و د تصمیم گیری آنها را سهیم می کنند ولی در سبک مدیریت ضابطه مدار،مدیر حدود و اختیار زیردستان خود را مشخص می کند و تقربیا از شیوه دستوردهی استفاده می کند. به طور کلی هدایت و رهبری زمانی موثر خواهد بود که زیردستان افرادی آموزش دیده و آگاه به وظیفه بوده و از روحیه مطلوبی برخوردار باشند تا از کار خود رضایت داشته و در کار خود از بالاترین سطح بهداشت روانی و خلاقیت برخوردار باشند.(فخیمی ،۱۳۷۹)

فهرست منابع

– افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نقش اعتماد به نفس در خلاقیت مدیران و کارکنان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن و اولیاء و مربیان شماره ۱۵۹

– خانزاده،علی (۱۳۶۳) پرورش خلاقیت در مدیران،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات سمت

– عابدی،جمال (۱۳۷۲) خلاقیت و شیوه های نو در اندازه گیری آن،مجله پژوهشهای روان شناختی،دوره دوم.شماره ۱و۲،ص ۵۴-۶۴

– عصاره،علیرضا(۱۳۷۷) یادگیری و خلاقیت.نشریه ماهانه پیوند،انتشارات سمت، شماره ۲۳۳

– بازرگان، عباس وسایرین، روش تحقیق در علوم رفتاری،(۱۳۸۱)،تهران ،انتشارات آگه

– علیرضا امیرکبیری، رویکردهای مدیریت در شرکت های صنعتی ،۱۳۸۵،تهران، نگاه دانش

– کیوی ،ریموند وکامپنهود، روش تحقیق در علوم انسانی،(۱۳۷۷)، ترجمه غلامحسین نیک گهر،تهران انتشارات توتیا

– کرینر، استوارت ، دیدگاههای کلیدی در مدیریت،(۱۳۸۱)،ترجمه محمد علی حسین نجات،تهران ،دفتر پژوهشهای فرهنگی

– اسمیت، جین، توانمندسازی کارکنان،(۱۳۸۱)، ترجمه: سعید باقریان، تهران، انتشارات خرم

– بلانچارد، کنث،  سه کلید توان افزایی،(۱۳۷۹)، ترجمه: فضل الله امینی، تهران،انتشارات فردا..

– شاهرکنی، سید حبیب الله،  مدیریت توانمندسازی کارکنان،(۱۳۸۱)، توسعه مدیریت، شماره۳۹

– ،. هندی،  چارلز، خدایان مدیریت،(۱۳۷۶)، ترجمه: کهزاد آذرهوش، تهران، انتشارات فردا  .

– . محمدی، محمد، توانمندسازی کارکنان، رویکردها و فرایندها،(۱۳۸۰)، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۳۳و۳۴

– . محمدی، محمد،برنامه های توانمندسازی،(۱۳۸۲)،،فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره۳۵و۳۶

–  ویلکاکس، گراهام،، فن توانمندسازی،(۱۳۷۹) ترجمه:محمدی، تهران، انتشارات یساولی.

– . کرینر، استوارت، دیدگاه های کلیدی در مدیریت،(۱۳۸۱)، ترجمه محمد علی حسین نجات، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی

– عبدی ماسوله ، فتانه ؛ کاویانی ، حسین ؛ خاقانی زاده ، مرتضی ؛ مؤمنی عراقی ، ابوالفضل . (۱۳۸۶) . « بررسیرابطهفرسودگیشغلیباسلامتروان: مطالعهدر۲۰۰پرستار » ، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره ۶۵ ، شماره ۶ .

– علوی، سید سلمان ؛ جنتی فرد ، فرشته ؛ داوودی ، علی. (۱۳۸۸) . « بررسی و مقایسه سلامت روانی و فرسودگی شغلی در کارکنان و کارگرانشرکت سایپا » ، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته ، سال اول ، شماره ۶ .

– طوبائی ، شهین ؛ دقیق افکار ، مریم؛ حق شناس ، حسن . (۱۳۸۸) . « رابطهی فرسودگی شغلی با سطح بهداشت روان و ویژگیهای شخصیتی دندانپزشکان » ، مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دورهی دهم، شمارهی چهار .

– مهین زعیم، بتول . (۱۳۷۹) . « مقایسه میزان خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان سال اول (ورودی ۷۸) رشته های هنر، علوم انسانی، مهندسی و پزشکی دانشگاه تهران » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، رشته تحصیلی: روانشناسی تربیتی .

– نادری، ناهید؛جمشیدیان ، عبدالرسول؛ سلیمی، قربانعلی. (۱۳۸۶) . « توانمند سازی کارکنان از طریق آموز شهای ضمن خدمت(مورد مطالعه شرکت پالایش نفت اصفهان) » ، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی « ویژهی مدیریت » ، سال هفتم ، شماره ی بیست و هفتم.

– شریفی پور ، ابراهیم؛ فتحی بیرانوند، مجید؛ بهاروند ، بهجت ؛ موسوی، سید سعید .(۱۳۸۸) . « بررسی عوامل انگیزشی، آموزشی و مدیریتی بر توانمندسازی کارکنان و بهره وری در شرکت توزیع برق استان لرستان » ، کنفرانس شبکه های توزیع برق ، شرکت توزیع برق استان لرستان .

– بیک زاده مرزبانی ، ناصر ؛ سوری ، حسن . (۱۳۸۶) . « رهبری سازمانی و توانمندسازی منابع انسانی در مدل راهبردی مدیریت دانش » ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.