مشوق های وارداتی و صادراتی
تعداد صفحات : ۸۷ | قابل ویرایش
دولت با مشوقهای صادراتی میتواند زمینه را برای افزایش صادرات، رونق تولیدات داخل و افزایش عرضه و تقاضا فراهم کند.
مقدمه
دولت با مشوقهای صادراتی میتواند زمینه را برای افزایش صادرات، رونق تولیدات داخل و افزایش عرضه و تقاضا فراهم کند .
توجه به این که اخیراً نظریاتی در خصوص حذف و یا تقلیل برنامههای حمایتی، به ویژه جوایز صادراتی، در کشور مطرح شده است، چنین به نظر میرسد که باید نسبت به تجدیدنظر در چنین دیدگاهی اقدام نمود. در واقع با توجه به اعمال تحریمها و محدودیتهای مختلف برای صادر کنندگان ایرانی که حضور و فعالیت آنها در بازارهای جهانی را با مشکلاتی مواجه ساخته است، شاید برداشتن چتر حمایتهای دولتی فشار مضاعفی باشد که بر قابلیت و توانایی رقابتی صادر کنندگان تاثیری نامطلوب بر جای گذارده و توانایی آنها در مواجهه با خطرات و ریسکهای موجود در بازارهای جهانی را کاهش دهد. تاثیری که قطعاً و با توجه به اهمیت شاخص صادرات غیر نفتی در برنامههای توسعهای کشور و لزوم تقویت بیش از پیش صادرات غیر نفتی، میتواند بار منفی و نامطلوبی را بر رشد اقتصادی کشور بر جای گذارد.
منابع و مآخذ
- رستگار ، علی ،۱۳۸۴ ،دریچه صادرات در کشور ، علی معتمدی، انتشارات سمت
- کاظمی ، خدیجه ، ۱۳۸۳ ، مدیریت صادرات و واردات ، مجله تدبیر ، شماره ۱۴۹ ، ص ۷۹-۸۰
- فرهنگی ، علی اکبر ، ۱۳۸۵ ، نقش مستقیم و غیرمستقیم صادرات و واردات در اقتصاد ، نشریه فرهنگ مدیریت ، شماره سیزدهم ، سال چهارم ، تابستان ۱۳۸۵ ، ص ۹- ۱۷
- فتاحی ، مهدی ، ۱۳۸۵ ، اقتصاد تازه ، شماره سیزدهم ، سال چهارم ، تابستان ۱۳۸۵ ، ص ۱۹- ۲۵
- شیخی نژاد ، فاطمه ۱۳۸۴ ، آشنایی با واژه های اقتصادی ، مجله تدبیر ، شماره ۲۰۲ ،ص ۳-۵
- روزنامه دنیای اقتصاد
- روزنامه همشهری