نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر افزایش کارایی کارکنان آموزش و پرورش

فهرست مطالب این مقاله

بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر افزایش کارایی کارکنان آموزش و پرورش

تعداد صفحات : ۱۱۰ | قابل ویرایش

یادگیری سازمانی فرآیندی است که طی مرحله‌ای از زمان برای درک بیشتر پدیده‌های علمی و اتفاقاتی که در طی گذر زمان و طی مراحل مختلف در عرصه بزرگ و نوین علمی ایجاد شود باید اجرا گردد.

مقدمه

قال رسول‌الله(ص): اطلبواالعلم من المهد الی الهّد.

چنین گفت پیغمبر راستگو                         زگهواره تا گور دانش بجوی

یادگیری سازمانی فرآیندی است که طی مرحله‌ای از زمان برای درک بیشتر پدیده‌های علمی و اتفاقاتی که در طی گذر زمان و طی مراحل مختلف در عرصه بزرگ و نوین علمی ایجاد شود باید اجرا گردد. طرز برخورد کارکنان آموزش و پرورش شاغل با یک نوآوری نهایتاً تعیین‌کننده موفقیت یا شکست آن مجموعه است. بسیاری از افراد عقیده دارند که کارکنان آموزش و پرورش بطور ذاتی مخالف تغییرات هستند.آیا این تفکر صحیح است؟

پاسخ به این سوال یکی از امتیازات گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است که بطور صحیح و صریح و مستقیم به این سوال پاسخ دهد. بر این اساس گزارش این سازمان کارکنان آموزش و پرورش با توجه به سطح بالای تحصیلات خود بیش از هر کس دیگری از یک دید انتقادی- خصوصاً در مورد عقاید تازه-برخوردارند به نظر می‌رسد هنگامی که آنها با طرحی به مخالفت بر می‌خیزند مخالفتشان ریشه‌‌های عمیقی داشته باشد. از دیدگاه روانشناسی، کارکنان آموزش و پرورش تمایل دارند که نوآوریهایی را که امنیت شغلی آنان را به مخاطره می‌افکند رد کنند و از دیدگاه علمی مطالب دلایلی هستند که تئوریهای آموزشی قادر به ارائه آنها نیست. از نظر حرفه‌ای نیز کارکنان آموزش و پرورش تغییرات را به مثابه تجاوز به آنچه که در صلاحیت آنهاست می‌دانند و از اینکه افراد غیر حرفه‌ای بدون مشاوره با آنان و بدون پیش‌بینی مشکلاتی که بر خود خواهد آمد( در زمینه ایجاد تغییرات) تصمیم می‌گیرند خشمگین می‌شوند. تکامل اجتماعات بشری در جهان کنونی مسائل حاد و پیچیده‌ای را سر راه انسان قرار داده است. مقوله و امر مدیریت که در تداوم زندگی اجتماعی ضرورت یافته است یک عنصر مهم و اساسی در هدایت سازمانهای اجتماعی است که تئوری‌های مربوط به آن در اثر رشد علوم اجتماعی و انسانی و گسترش تکنولوژی، دستخوش تغییرات ژرفی شده است. مدیریت که خود یک امر بنیادی و اساسی در اداره امور سازمانها و موسسه‌ها محسوب می‌شود نیازمند تکامل کیفی و هدایت است. از اینرو آموزش مدیریت به مثابه بخش متفکر و سازنده و به عنوان جرئی مهم از نیروی انسانی سازمان از اهمیت استراژیک برخوردار است بویژه در جامعه ایران که از پشتوانه فرهنگ غنی برخوردار است. مرحله اساسی را در راستای اهداف برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی ویژه کارکنان بیش از پیش محسوس است.

آموزش کارکنان عنصر جدایی ناپذیر آموزش نیروی انسانی در موسسه‌ها و سازمانهای گوناگون به حساب می‌آید و از اهمیت خاصی برخوردار است که توجه نکردن به آن آثار منفی قابل توجهی در پایه‌ریزی این نظام خواهد گذاشت و مشکلات عمده‌ای را بر سر راه تحولات اداری و رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی قرار خواهد داد نظر به اهمیت و نقش کارکنان در هدایت سازمانهای گوناگون جامعه تدوین برنامه‌های آموزشی ویژه شاغلان در رده‌های مختلف نظام مدیریت با توجه به ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور ضرورتی اجتناب‌نا‌پذیر است. همچنین زندگی موثر مستلزم حضور فعال و مفید اعضا و کارکنان موسسات گوناگون است در شرایط موجود با توجه به رشد سریع دانش و تکنولوژی افراد باید بصورت گسترده شرایط اجتماعی‌شدن و کسب دانش، مهارتها و فنون را در دوران کودکی و نوجوانی بیاموزند و در بزرگسالی به پی‌گیری آموزشهای قبیل و توسعه و گسترش دانش، مهارتها و توانایی‌ها بپردازند تا از این طریق بر جامعه و سازمانهای مربوط حضور جدی و موثری داشته باشند و علاوه بر رفع نیازها و امیال خود بصورت منطقی، به اجرای نقش اجتماعی و سازمانی خویش نیز بپردازند. زیرا حیات موثر سازمانها از طریق کارآیی کارکنان و کارکنان آگاه و خلاق و توانا میسر می‌گردد. این امر آموزش ضمن فرمت کارکنان بخصوص کارکنان را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد و لزوم سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی را به عنوان رکن اساسی توسعه گوشزد می‌کند.

فهرست منابع

  1. طوسی، محمدعلی، مدیریت و رهبری آموزشی، تهران ۱۳۶۸، چاپ دوم.
  2. مشاوران یونسکو، فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی، چاپ اول، ۱۳۷۳
  3. دفتر یادگیری سازمانی، تاریخچه آموزشهای یادگیری سازمانی در وزارت آموزش و پرورش
  4. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره ۱۳و۱۴
  5. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره ۲۵و۲۶
  6. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره۱۱
  7. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره ۲۷
  8. دکتر علی دلاور، روش تحقیق در علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام‌نور، ۱۳۸۸
  9. هرسی پال و بلانچاردکنت، مدیریت رفتار سازمان، ترجمه علی علاقه‌بند، تهران، چاپ چهارم، ۱۳۷۰
  10. احمد صافی، سازمان و قوانین آموزش و پرورش، ایران، چاپ پنجم پاییز ۱۳۷۷
  11. معیری، محمدطاهر، مسائل آموزش و پرورش تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۱
  12. قاسمی پویا، اقبال، ویژگیهای حرفه‌ای کارکنان سازمان، دانشگاه آزاد ایران
  13. دکتر اسفندیار سعادت، مدیریت منابع انسانی، قم چاپ اول پائیز ۱۳۷۵
  14. مجید پسران قادر، دریچه‌ای به مدیرتی منابع انسانی، انتشارات رودکی، پائیز ۱۳۷۳
  15. ژانن توما، مسائل جهان آموزش و پرورش، ترجمه دکتر احمد آقازاده، انتشارات پیام‌نورف چاپ دوم، ۱۳۶۹
  16. شاتوژران، مربیان بزرگ ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران ۱۳۷۵
  17. جهانشاهی، ایرج، طرح و نقش‌ای برای تدریس ماهنامه آموزش و پرورش، تهران، دوره چهل و یکم، مهر ۱۳۷۲
  18. پ، دابلیو، ماسکرپور، جامعه شناسی و تعلیم و تربیت، ترجمه ناهید فخرائی، تهران، ۱۳۵۷
  19. یبلررابرت کاربردروانشناسی درآموزش  ترجمه پروین-کریور- تهران چاپ دوم ۱۳۷۱.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.