نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی جاذبه های توریستی و موانع جذب گردشگران

فهرست مطالب این مقاله

بررسی جاذبه های توریستی و موانع جذب گردشگران

تعداد صفحات : ۶۵ | قابل ویرایش

گردشگری در دنیا امروز یکی از بخش های مهم فعالیت اقصادی و فرهنگی محسوب شده، از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار می گیرد. در واقع گردشگری یک فعالیت منبع پایه است و به جاذبه ها و خدمات وابسته است، امروزه یکی از راه کارهای اشتغال زایی و ارتقا سطح فرهنگ و اقتصاد در نواحی شهری و روستایی گردشگری می باشد که جذابیت های طبیعی و تاریخی همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده اند.

چکیده

گردشگری در دنیا امروز یکی از بخش های مهم فعالیت اقصادی و فرهنگی محسوب شده، از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار می گیرد. در واقع گردشگری یک فعالیت منبع پایه است و به جاذبه ها و خدمات وابسته است، امروزه یکی از راه کارهای اشتغال زایی و ارتقا سطح فرهنگ و اقتصاد در نواحی شهری و روستایی گردشگری می باشد که جذابیت های طبیعی و تاریخی همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده اند. پژوهش حاضر به بررسی و ارزیابی نقش گردشگری در توسعه شهرستان و مشکلات گردشگری می پردازد. روش مطالعه در این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش و ماهیت از نوع توصیفی تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه) که سوالات پرسشنامه به صورت چند گزینه طیف لیکرت طراحی شده است. برای پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS که برای آزمون فرضیات از آزمون کای اسکور (خی دو) استفاده شده است. بررسی ها و نتایج تحقیق نشان می دهد که امکانات رفاهی، ارتباطات، سرمایه گذاری و تبلیغات از مهترین عامل جذب گردشگر به شهرستان است و نیاز به ارتقا بیشتر امکانات این بخش ها در سطح شهرستان می باشد.

مقدمه

مسافرت و صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش  خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می دانند. بویژه در کشورهای در حال توسعه که شکل های دیگر توسعه اقتصادی مثل تولید یا استخراج منابع طبیعی، از نظر اقتصادی به صرفه نیست، یا نقش چندان مهمی در صحنه تجارت و بازرگانی ندارد. به توسعه صنعت گردشگری توجه زیادی  می شود. بنابراین تردیدی نیست که همه کشورهای جهان تلاش می کنند تا در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی برآمده و سهم بیشتری از درآمد و بالا بردن سطح اشتغال ناشی از بهینه سازی این صنعت خدماتی در کشور خود داشته باشند.

صنعت گردشگری امروز در اغلب کشورهای جهان، به ویژه جهان سوم، کلید اقتصادی به شمار می رود تا جای که در کشورها گردشگری بیش از سایر برنامه های توسعه در اولویت قرار گرفته است. و تلاش می شود که عواملی را که در گسترش و رونق صنعت گردشگری مؤثرند شناسایی شوند. طرفداران صنعت جهانگردی بر این باوردند که این صنعت می تواند تنشهای سیاسی را کاهش دهد و برای صلح جهانی عامل تعدیل کنده به حساب آ ید. در حالی که مرزهای خارجی کشورها کم رنگ می شود. پدیده ای به نام «دهکده جهانی» معنا و مفهوم  پیدا می کند و بدین گونه دنیا روز به روز کوچکتر و افراد به هم نزدیکتر و صمیمی تر می شوند.

در کشور ما که عنایت به درآمدهای غیرنفتی از سیاستهای ا قتصادی دولت محسوب می شود. توسعه جهانگردی می تواند به عنوان منبع درآمدزا و پربهره تلقی شود، که در صورت برنامه ریزی صحیح قادر خواهد بود منبع ارزی قابل توجهی را در اختیار متولیان اقتصادی کشور قرار دهد. عواملی که جهانگردان را وادار به انتخاب مکانی برای سیاحت در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران می نماید. می توان به چند دسته تقسیم نمود که از بین آنها مهمترین، وجود ویژگیهای خاص بناها و مجموعه های تاریخی است. چرا که اینگونه مکانهای ویژه، مفاهیم واقعی زندگی و فرهنگ گذشتگان مردمان این مرز و بوم را برای آنها بیان و یا ترجمه می کند. جهانگردان برای رسیدن به چنین هدفی هرگونه هزینه و رنج سفری را از جان دل می پذیرند. ولی آنچه حرکت آنها را در این راستا تسریع می نماید. وجود انگیزه های جنبی، سرگرمیها، و وسایل راحتی جهانگرد است که در مرحله دوم اهمیت قرار می گیرد. در اینجا چنانچه این امر مورد توجه ویژه قرار نگیرد. و عملاً با فقدان یا کمبود آن روبرو باشیم یقیناً تأثیر شدیدی در ایجاد انصراف برای نیل به چنین حرکتی خواهد داشت. بنابراین باید نقاط ضعف این صنعت در ایران شناسایی شود. تا شاهد رشد این صنعت باشیم. هنگامی که با عینک جامعه شناسی به صنعت جهانگردی می نگریم. در می یابیم که جهانگردی یک ابزار گفتگوی فرهنگی و ایجاد تفاهم است که در تمام طول تاریخ بشر تا عصر صنعت چنین بوده است. ولی چگونگی   جلوه های جهانگردی از عصر صنعت تا به امروز این اصل را از صورت عام و فراگیر خود دور کرده است. صنعت با تمام جلوه های فنی و اجتماعی خود بر جهانگردی هم مانند هر چیز دیگر اثرهای آشکار به جا نهاده است. یکی از اثرهای عمده ای که صنعت جدید و پیامدهای اجتماعی آن بر پدیده جهانگردی فرو نهاده از معناهای فرهنگی آن است. جهانگردی در عصر صنعت و ماشین بیش از آنکه یک حرکت فرهنگی باشد یک حرکت روانشناختی اجتماعی شده است. «دیبایی، ۱۳۷۱: ۴۰»

منابع و مآخذ

۱- آرون، ریمون، مراحل اساسی در اندیشه جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام ، انتشارات علمی فرهنگی چاپ چهارم ، تهران ۱۳۷۷ .

۲ – آبرکرامبی ، نیکلاس ، فرهنگ جامعه شناسی، ترجمه حسن پویا ، انتشارات چاپ بخش ، تهران ۱۳۷۲ .

۳ – آمارنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ، ۱۳۷۹ .

۴ – آمارنامه استان آذربایجان شرقی ، سازمان برنامه بودجه ، تهران ۱۳۷۷ .

۵ – آزاد ارمکی ، تقی ، نظریه های جامعه شناسی ، تهران ، سروش ، ۱۳۷۶ ، چاپ اول .

۶ – الوانی ، مهدی ، دهدشتی شاهرخ ، زهره ، اصول و مبانی جهانگردی ، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان ، ۱۳۷۳ .

۷- بیرو ، آلن فرهنگ علوم اجتماعی ، ترجمه باقر ساروخانی ، انتشارات سمت ، تهران ، چاپ چهارم ۱۳۷۳ .

۸ – پاشا شریفی حسن ، نجفی زند جعفر ، روشهای آماری در علوم رفتاری ، انتشارات سخن ، چاپ هفتم ۱۳۷۵ .

۹ – توسلی ، غلام عباس نظریه های جامعه شناسی چاپ سمت ، تهران ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۳ .

۱۰- www.irandoc.cac.ir

۱۱- www.iranmiras.org

۱۲- www.artotours.org

۱۳- www.iranar.nl

۱۴- www.proques.umi.com

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.