پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی
4000 تومان

پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۸۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی

عنوان                                                                     صفحه

چکیده ……………………………….. ۱ 

مقدمه………………………………… ۲

          چکیده و ساختار مطالب…………. ۲

          فمینیسم ……………………. ۱۳

          تاریخ هنر از منظر فمینیسم…….. ۱۷

۱- هنرمندان و هنر: مختصری از تاریخ مفاهیم.. ۲۳

           مبانی مفهومی……………….. ۲۵

           ایده هنرمند: اسلاف باستانی……. ۳۱

          میمیس: توهم و واقعیت…………. ۳۵

           بحث از موزها در باب خلاقیت……. ۳۸

           هنرورزی: افراد و گروه‌ها……… ۴۴

               هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند ۴۸

          نبوغ……………………….. ۵۴

          نظریه‌های بیانگری در هنر………. ۵۸

         خلاصه………………………… ۶۲

۲- لذات زیبایی شناسانه…………………. ۶۷

          زیبایی شناسی………………… ۶۷

          ذوق و زیبایی………………… ۷۳

           آراء برک در باب زیبایی………. ۷۶

           آراء کانت در باب احکام ذوقی….. ۸۰

           ذوق چه کسی؟………………… ۸۴

         نظریه‌های مربوط به نگرش زیبایی شناسانه ۸۸

         نقدهای فمینیستی در مورد درک زیبایی شناسانه ۹۲

         خلاصه………………………… ۱۰۳

۳- آماتورها و حرفه‌ای‌ها…………………. ۱۰۶

          آموزش و پرورش: چه کسی می‌‌آموزد؟… ۱۰۶

           موسیقی…………………….. ۱۱۰

                        اجرا

                              سرایش

                              نبوغ و فردیت

           ادبیات…………………….. ۱۲۳

                       نوشتن و فروختن

                       دگربار فردیت

           نقاشی……………………… ۱۳۱

                      دیدن

                      پرسپکتیو خطی

           بازنگری گذشته………………. ۱۴۲

           خلاصه………………………. ۱۴۴

۴- جنسیت عمیق: ذوق و خوراک…………….. ۱۴۷

            حواس پنجگانه………………. ۱۴۹

            لذات محسوس و زیبایی شناسی…… ۱۵۵

            ذهنیت و عینیت………………………………… ۱۶۱

            دفاعی از ذائقه…………….. ۱۶۶

            خوراک و / در/ به عنوان هنر….. ۱۷۱

                          آیا پخت و پز یک صورت هنری است؟

                          خوراک در هنر

                                  خوراک به عنوان رسانه هنری

            خلاصه……………………… ۱۷۸

۵- چیست هنر؟ (هنر چیست؟)………………. ۱۸۱

           تعاریف و زمینه‌هایشان………… ۱۹۰

           هنر و ضد هنر……………….. ۱۹۶

           نظریه نهادی………………… ۱۹۹

           هنر به عنوان یک آیینه: آرتور دانتو  ۲۰۱

           آثار فمینیستی و مفاهیم متغیر هنری   ۲۰۴

                            رسانه و پیام

                            بدن هنرمندان

           خلاصه………………………. ۲۲۲

۶- لذات دشوار : والایی و اشمئزاز………… ۲۲۵

ملاحظه مجدد ذهن و جسم……………… ۲۲۸

بار دگر والایی……………………. ۲۳۱

لوسی ایریگاری: ذهنیت جنسیت مدار……. ۲۴۳

اشمئزاز به عنوان یک واکنش زیبایی شناسانه  ۲۵۰

اشمئزاز و فروافتادگی: جولیا کریستوا… ۲۵۵

اشمئزاز: مضمون و ایهام……………. ۲۶۰

خلاصه……………………………. ۲۶۲

یادداشت‌ها……………………………. ۲۶۵

فهرست تصاویر…………………………. ۲۸۵

واژه نامه……………………………. ۲۸۶

نمایه………………………………… ۲۹۱

منابع و مأخذ مقدمه……………………. ۲۹۵

Abstract  ۲۹۶

چکیده زیبایی شناسی

این رساله شامل ترجمه فصولی از کتاب «جنسیت و زیبایی شناسی» به تألیف کارولین کورس مایر، استاد فلسفه در دانشگاه ایالتی نیویورک و مقدمه مترجم (شیرین شفائی) می‌باشد.

هر فصل از کتاب به بحث در مورد موضوعات و متفکران مهم در حوزه هنر می‌پردازد و نقش و تاثیر جنسیت در درک ما از مفاهیمی چون خلاقیت، نبوغ و کیفیات زیبایی شناسانه را بررسی می کند. نظریه‌های مربوط به فیلسوفان تأثیرگذاری همچون افلاطون، کانت و هیوم به قصد نشان دادن تأثیر تفکر ایشان بر تحول ایده های فلسفی جنسیتی، مورد ملاحظه قرار می گیرند. نظریه های معاصر با توجه به ارتباطی که با فعالیت های هنری فمینیستی دارند، ذکر شده اند. در پایان هر فصل، خلاصه‌ای از محتویات آن فصل ارائه شده است و این کتاب شامل ۱۲ تصویر می باشد.

مقدمه مترجم نیز شامل خلاصه ای از مفاد کتاب، تاریخچه مختصری از فمینیسم و تاریخ هنر از منظر فمینیسم می شود.

پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی

مقدمه پایان نامه زیبایی شناسی

در این رساله ترجمه فصولی از کتاب «جنسیت و زیبایی شناسی» به تالیف «کارولین کورس مایر» ارائه شده است. کارولین کورس مایر، استاد فلسفه دردانشگاه بوفالو ، دانشگاه ایالتی نیویورک و نیز مولف کتاب «معنا بخشیدن» به ذوق : طعام و فلسفه» (۱۹۹۹) و ویراستار کتب متعدد دیگری در حوزه‌های زیبایی شناسی و فمینیسم می‌باشد.

سبک نگارش کورس مایر دراین کتاب، روان و قابل فهم است و مطالعه آن برای دانشجویان فلسفه، علاقه‌مندان به مطالعات جنسیتی و تحقیقات در زمینه هنرهای بصری و نظریه‌های مربوط به هنر، آسان و سودمند می‌باشد؛ علاوه براین نامبردگان، تمام افراد دیگری نیز که به نوعی علاقه‌مند به مطالعه در مورد تاثیر جنسیت بر نظریه‌های مربوط به هنر هستند، قادر خواهند بود تا به سهولت از این کتاب استفاده کنند.

هرگونه نارسایی و کمبود در متن برعهده اینجانب (مترجم) می‌باشد، و بخشی از مشکلات پیش آمده حین ترجمه متن، مستقیماً ناشی از عدم وجود واژه‌های جایگزین مناسب در زبان فارسی، معادل واژه‌های تخصصی موجود (در زبان انگلیسی) در زمینه زیبایی شناسی و فمینیسم بوده است. سعی اینجانب در ترجمه این کتاب بر امانتداری نسبت به متن استوار بوده و در عین استفاده از روش ترجمه لفظی، همواره در حفظ معنا نیز کوشا بوده‌ام و با اینکه هیچ‌گونه دخل و تصرف در متن را جایز ندانسته‌ام، ولیکن در پاره‌ای از موارد به قصد رساندن معنا به خواننده، از توضیحات اضافی که در پاورقی‌ها آمده است دریع نکرده‌ام.

دامنه بحث کورس مایر در این کتاب بسیار وسیع بوده و جنبه‌های مختلف زیبایی شناسی از جمله جنبه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را دربرمی‌گیرد. این کتاب در متن اصلی خود شامل ۶ فصل می‌باشد که در این رساله تنها ترجمه ۵ فصل نخست آن، ارائه شده است.

هر فصل از کتاب به بحث در مورد موضوعات و متفکران مهم در حوزه هنر می‌پردازد و نقش جنسیت را در فهم ما از خلاقیت، نبوغ و کیفیات زیبایی شناسانه بررسی می‌کند. نظریه‌های مربوط به فیلسوفان تاثیر گذار متعددی، از جمله افلاطون، کانت و هیوم که ایده‌های فلسفی حاوی مفاهیم جنسیتی را ابداع کرده و اشاعه داده‌اند، در این فصول مورد بررسی قرار می‌گیرد. نظریه پردازان معاصری از جمله لوسی ایریگاری و جولیا کریستوا نیز در ارتباط با عملکرد جنبش‌های هنری فمینیستی معرفی می‌شوند و نظریات ایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. مولف (کارولین کورس مایر) همچنین توجه خود را در بخش‌هایی از کتاب به موضوعات غیر ارتودوکسی نظیر طعام و ارتباط آن با زیبایی شناسی معطوف می‌کند.

این کتاب حاوی توضیحات تصویری برگرفته‌ از آثار هنری مربوط به گذشته و دوره معاصر می‌باشد و از این طریق مفاهیم غالباً دشوار را به نحو ساده‌تری توضیح می‌دهد.

لذات زیبایی شناسانه

فلسفه‌هایی که در اوایل دوره مدرن ، ایده‌های مربوط به هنر زیبا و حوزه‌ مشخص ارزش زیبایی‌شناسانه را توسعه دادند، تبدیل به متون بنیادین نظریه زیبایی شناسی معاصر شدند، که در این فصل به ملاحظه برخی از تأثیرگذارترین آنها می پردازیم. خواهیم دید که این نظریه‌ها با وارد کردن تفاوت‌های مربوط به جنسیت به مفاهیمی همچون زیبایی ، والایی، لذت، و خود زیبایی شناسی، به تشدید این ایده که هم هنرمندان و هم بهترین نقادان هنر به نحوی آرمانی ] جملگی[  مذکر می باشند، کمک کردند.

بعداً در فصل ۳، نیز خواهیم دید که تمامی این عوامل اهمیت قابل توجهی در رابطه با فعالیت زنان هنرمند داشته‌اند، چرا که درون مباحث نسبتاً انتزاعی زیبایی شناسی فلسفی، شبکه هایی از مفاهیم  وجود دارند که به توصیف و تعیین حدود و چگونگی فعالیت زنان، چگونگی فکر و احساس‌ آن‌ها و کیفیاتی که ایشان می‌بایست در هنر و زندگی پرورش دهند، می پردازند. به بیانی دیگر، بین بعد انتزاعی بحث و انشعاب مفهومی و گاهی بی‌‌درنگ کاربردی آن، نوسانی وجود دارد. بگذارید با ذکر پیش زمینه‌هایی کلی در باب اوضاع فلسفی‌ای که مفاهیم مرکزی مدرن زیبایی شناسی در آن ایراد شدند، آغاز کنیم.

زیبایی شناسی

«زیبایی شناسی» واژه‌ای است ابداع شده توسط فیلسوفان برای مشخص کردن یک نوع تجربه که هیچ واژه رسایی در زبان بومی برای آن وجود نداشته است. هنگامی که واژه «زیبایی شناسی» برای اولین بار در فلسفه‌آلمانی در قرن هجدهم به کار گرفته شد، ] این واژه[ اشاره‌ای بود به آن سطحی از شناخت که توسط آن، شخص از تجربه‌ حسی بی‌واسطه و پیش از انتزاع عقلانی، دریافتی حاصل می کند که سازمان‌دهنده آگاهی به طور کلی است. ولیکن این واژه به سرعت  مورد تجدید نظر قرار گرفت تا بیشتر در اشاره به دریافتی مشخص که شامل تجربه‌ای نیرومند از زیبایی می شود، به کار رود.

بی‌واسطه بودن، یکتایی، و صمیمیت  تجربه‌ حسی و زیبایی بیشتر شهودی جزئی را نشان می‌دهد تا یک دانش کلی. با شکل‌گیری نظریه‌های مختلف در توضیح ایده یک حوزه‌ مخصوص به لذت زیبایی شناسانه، این واژه ] زیبایی شناسی[ به تدریج ( در قرن نوزدهم) تبدیل به علامت مشخصه‌ای برای یک محدوده‌ مجزا از مطالعات فلسفی شد: علم زیبایی شناسی.

مصادف شدن این نام‌گذاری با پیشرفت نظریه، بعضی از دانش‌ پژوهان را به ابراز عقیده‌ای مبنی بر شکل‌‌گیری علم زیبایی شناسی در قرن هجدهم وا داشته است، عقیده‌ای که می تواند افراطی نیز تلقی شود. هر چند در این دوره شاهد مباحث عمیقی در مورد لذت و موضوعات ] مربوط به[ لذت هستیم که بسیاری از رهیافت‌های مدرن به سوی درک نقادانه و به سوی هنر را پی‌ریزی کرده‌اند.

اگر شخص واژه کلاسیک مورد تصویب زیبایی شناسی یعنی ] واژه[ زیبایی را مورد مطالعه قرار دهد، نقش محوری لذت در نظریه زیبایی شناسی به سادگی فهمیده می‌شود. زیبایی چیست؟ این مسأله همواره حالتی معما گونه داشته است، چرا که اشیایی که زیبا دانسته می‌شوند چنان متنوعند که به سختی می‌‌توان یک کیفیت واحد که جملگی در آن مشترک باشند را تعیین کرد.

یک شعر زیباست ، یک قو زیباست، چنان  که یک ترانه، یک رفتار، یک انسان ] نفر[ نیز جملگی زیبا هستند. بعضی از فیلسوفان، مشخصاً افلاطون، بر این عقیده استوار بوده‌اند که «زیبایی» آن کیفیتی است که تمام این اشیاء آن را دار هستند و به مدد آن زیبا دانسته می‌‌شوند.

ذوق و زیبایی

زیبایی تنها کیفیت مورد بحث در این نظریه‌ها نیست، چرا که زبان نقادانه معمولاً با صراحت بیشتری به هماهنگی، توازن، لطافت طبع، و حتی توصیفات دقیق تری از تک تک آثار هنری اشاره دارد . ولیکن زیبایی، جامع‌ترین واژه مصوبات زیبایی شناسی است، واژه‌ای که در عین حال پیچیدگی مورد بحث در مورد جنیست را نیز آشکار می کند، بنابراین ] واژه زیبایی[ محور این بحث خواهد بود.

تحلیل زیبایی، رابطه‌ تنگاتنگی با حدسیات موجود در مورد وسیله تسهیل تشخیص یا احساس زیبایی دارد، یعنی با ذوق. بعضی اوقات متفکران در مورد کیفیات متعارف در اشیاء زیبا اندیشیده‌اند، ولی بدون توسل شدن به یک کیفیت سوبژکتیو که به طور مسلم به عنوان زیبایی قابل شناسایی باشد، بسیاری از فیلسوفان تمایل به استفاده از طبیعت متعارف انسان برای تعیین معیاری برای ذوق داشته‌اند.

یکی از مشهورترین نویسندگانی که به تحلیل طبیعت انسان پرداخت تا به فهمی از ترجیحات ذوقی و مبانی آن‌ها برسد، دیویدهیوم، ] فیلسوف[ تجربه‌گرا بود. هیوم در مقاله‌ خود به نام «در باب معیاری برای ذوق» (۱۷۵۷) در رهیافت خود برای مشخص کردن یک معیار ، محتاط عمل می‌کند، چرا که برخلاف بسیاری از معاصرینش ، او تمایلی به نام‌گذاری خصوصیات موجود در اشیاء که باعث لذت ذوق می‌شدند نداشت.

اینکه چنین خصوصیاتی وجود دارند آشکار به نظر می رسد؛ ولیکن هیوم برخلاف  ادموند برک، فرانسیس ‌ هاچسون، یا ویلیام هوگارث. از یکی انگاشتن آنها خودداری کرد.  هاچسون مدعی بود که زیبایی از درک یک کیفیت ترکیبی حاصل می‌شود، کیفیتی که آن را «یکسانی در عین گوناگونی» می نامید؛ هوگارث که یک نقاش و حکاک و در عین حال یک نظریه پرداز هم بود، «خط جذاب» را هدف قرار داد، یک خمیدگی نرم و به شکل S که دارای تقسیم‌بندی های ریاضی وار مشخصی بود. ]۶[  هوگارث مدعی بود که، هر نمونه‌ای از زیبایی‌، چه در طبیعت، چه در اشخاص ، یا در آثار هنری، تا حدی نمایشگر خطوط خمیده است.

منابع و مأخذ

  1. _ Battersby, Christine, Gender and Genius: Towards a Feminist Aesthetics, 1989
  2. _ Encyclopedia of Aesthetics, by Michael Kelly, Oxford University Press, New York 1998, Oxford, (4 volumes)
  3. _ Gouma Peterson, Thalia, and Patricia Mathews. The Feminist Critique of Art History, Art Bulletin, ( September 1987 )
  4. _ Korsmeyer, Carolyn, “Perceptions, Pleasures, Arts”, Princeton, 1998.
  5. _ Lippard, Lucy R. The Pink Glass Swan, New York, 1995.
  6. _ Nochlin, Linda. “Why Are There No Great Women Artists”, Women, Art, and Power and other Essays, New York, 1988.
  7. _ Parker, Rozsika & Pollock, Griselda. Old Mistresses: Woman, Art, and Ideology, New York, 1981.
۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.