نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

جرم محاربه در حکم محاربه و شرایط تحقق آن

فهرست مطالب این مقاله

جرم محاربه در حکم محاربه و شرایط تحقق آن

تعداد صفحات : ۵۱ | قابل ویرایش

جامعه اسلامی به عنوان یک سیستم اجتماعی کامل و پیشرفته که از طرف آفریننده یکتا طرح ریزی شده است . در بطن خود برنامه کمال اعضای خویش را دنبال می‌کند.

مقدمه

جامعه اسلامی به عنوان یک سیستم اجتماعی کامل و پیشرفته که از طرف آفریننده یکتا طرح ریزی شده است . در بطن خود برنامه کمال اعضای خویش را دنبال می‌کند. اعضایی که باید در یک محیط سالم و صالح قدم گذارند، رشد کنند. رشد دهند و در عین کمال بدرود حیات گویند. پس برای این اهدف و درک آنها توسط اعضای این جامعه نیاز به قوانین کمال یافته است. قوانینی که تمام جهات زندگی اجتماعی را در نظر گرفته و حتی پا را فراتر گذاشته و در صدد اصلاح زندگی شخصی افراد بر آید. چیزی که ما عیناً د رقوانین اسلامی می‌بینیم. شارع مقدس به عنوان خالقی که مصلحت هر شخص را بهتر از خود شخص می‌داند هر سه جنبه زندگی فرد را از نظر دور نداشته و روابط شخص را با خویشتن و شخص با جامعه و شخص با خالق را در نظر گرفته است و انسان به عنوان موجودی جایز الخطا گاهاً پای بر حرمتها می‌نهد و دید اسلام به این انسان نه به عنوان فردی بیمار و عخصری خطرناک و نه با دیدی انتقام جویانه مجرم را انسان خطا کاری می‌داند که باید اصلاح شود تا علاوه بر آگاه کردن مجرم زمینه پیشگیری را نیز فراهم آورد.

در تقسیم بندی جرایم در اسلام شاهد هستیم که سه دسته کلی وجود دارند که سه نوع حق را مورد تجاوز قرار می‌دهند. حق الله، حق الناس و حق النفس، ولی گاهاً می‌بینم که جرائمی وجود دارند که فقط متجاوز به یکی از این حقوق نیستند، بلکه گاهی دو حّق و یا هر سه حق را مورد تجاوز قرار می‌دهند. یکی از مهمترین جرائم که هدف مستقیم آن نظم و آرامش عمومی است محاربه و افساد فی الارض است جرمی که قرآن صریحاً آنرا معرفی و مجازات آن را اعلام می‌نماید. در واقع اسلام این جرم را یکی از بزرگترین جرائم می‌داند و لااقل این نکته را می‌توان از عکس العمل شدید شرع در مقابل مرتکب نتیجه گرفت.

لیست منابع و مآخذ

۱-  الماسی، نجاد علی، محاربه در قانون، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۸.

۲-  ارفع­نیا، بهشید، شرایط تحقق محاربه، جلد اول، تهران، نشر آگاه، ۱۳۷۲.

۳-  خلعتبری، ارسلان، محاربه از نگاه های گوناگون، تهران،۱۳۱۶.

۴- سلجوقی، محمود، مسائل حقوقی، ج ۲، تهران، نشر دادگستر، ۱۳۷۷.

۵- شیخ­الاسلامی، سید محسن، محاربه از دیدگاه حقوقی، تهران، گنج دانش، ۱۳۸۴.

۶- صفائی، سیدحسین، مباحثی از کلیات حقوق، تهران، نشرآگاه، ۱۳۷۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.