بررسی اختلالات یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان پایه دوم
تعداد صفحات : ۱۱۴ | قابل ویرایش
اختلالات یادگیری از جمله مسائلی هستند که استعداد و توانایی کودکان را تحت تأثیر قرار داده و سبببروز مشکلات رفتاری و روان شناختی، نظیر اضطراب، افسردگی، فرار از مدرسه، اختلال در خوردن و خوابیدن وغیره در آنها میشوند.
مقدمه
اختلالات یادگیری از جمله مسائلی هستند که استعداد و توانایی کودکان را تحت تأثیر قرار داده و سبببروز مشکلات رفتاری و روان شناختی، نظیر اضطراب، افسردگی، فرار از مدرسه، اختلال در خوردن و خوابیدن وغیره در آنها میشوند. مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان میدهد که حدود ده درصد از کودکاننوعی مشکل ویژه یادگیری دارند.با این حال، این موضوع نباید مایه ی ناامیدی والدین و مربیان گردد؛ چرا کهتجارب چندین ساله ی متخصصانی که با چنین کودکانی سروکار داشتهاند، نشان میدهد که چنین کودکانی بهشرط تشخیص زود هنگام توسط والدین و مربیان و ارجاع آنها به متخصصان قابل درمان هستند.، دانش آموزان LD و دارای اختلالات یادگیری، از بهره هوشی تقریبا متوسط یا بالاتر از متوسط برخوردارند؛ از نظر حواس مختلف بینایی، شنواییو… سالم اند؛از امکانات محیطی و آموزشی نسبتا مناسبی برخوردارند؛ دارای نابهنجاریهای شدید رفتاری نیستند و پیشرفت آموزشی این کودکان به طور قابلملاحظهای از بهره هوشی، سن و امکانات آموزشی که از آن برخوردارند، کمتر است (باباپور خیرالدین و صبحیقراملکی، ۱۳۷۹).
باباپور و قراملکی (۱۳۷۹) برخی از ویژگیهای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری را به شرح زیر عنوانکردهاند:
عملکرد تحصیلی پایین، برتری حافظه کوتاه مدت، اختلالات زبان شامل اختلال در زبان درونی، زباندریافتی شنیداری، وارونگی کلمات، بازشناسی ضعیف کلمات، رشد نایافتگی زبان بیانی، اشکال در حافظهزبان گفتاری، اختلال خواندن، پاسخ نامربوط به موضوع مورد بحث، استفاده از انگشتان به هنگام حسابکردن، اشکال در نمادسازی، حواس پرتی و فراموشی جزئیات مهم، دست پاچگی، هماهنگی ضعیف چشم ودست، اعتماد به نفس پایین، فقدان انگیزه، مداومت کاری، ناتوانی در جفت و جور کردن رنگها و شکلها،حرکات چشمی نامنظم، اشکال درجهت یابی، بیش فعالی یا برعکس فعالیت کمتر، عمل تکانشی، علایممشکوک عصب شناختی، اختلال هیجانی، پرخاشگری، خیالاتی بودن، بیتوجهی و ناتوانی در تمرکز رویبخشی از موضوع، تأخیر در انجام و اتمام کارها، فراخنای کوتاه حافظه، اشکال در ادراک زمان و مکان و تخمینزمان.
فهرست منابع و مآخذ
۱ ـ آدینه زاده، محمد هوشیار (۷۴-۱۳۷۳) بررسی و مقایسه ادراک بینایی دانش آموزان دارای اختلال در یادگیری با دانش آموزان عادی پایههای دوم ابتدایی شهر مشهد.
۲ ـ احدی، بتول (۷۳-۱۳۷۲) مقایسه ی عملکرد دانش آموزان با اختلال یادگیری با
دانش آموزان بدون اختلال در مقیاس هوش تجدید نظر شده ی وکسلر کودکان.
۳ ـ احدی،حسن وکاکاوند،علیرضا(۱۳۸۲)اختلال یادگیری(ازنظریه تا عمل)، تهران: نشر ارسباران.
۴ ـ احمد آیی (طالاری زاده)، احمد (۱۳۸۲) پرورش تواناییهای ذهنی و رفع اختلالات یادگیری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
۵ ـ انجمن روان شناسی آمریکا، DSM-IV-TR (1381)، ترجمه محمدرضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس، تهران : چاپ مهارت.
۶ ـ باباپور خیرالدین، جلیل و صبحی قراملکی، ناصر (۱۳۸۰) اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درمانی، تهران: نشرسروش.
۷ ـ بشردوست، نصراله (۷۲-۱۳۷۱) بررسی نارسایی در دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی مدارس شهر اصفهان.
۸ ـ بلیک مور، کالین (۱۳۷۵) شگفتیهای مغز، ترجمه گیتی ناصری، تهران: نشر نی.
۹ـ تبریزی، مصطفی (۱۳۸۰) درمان اختلالات خواندن، تهران: نشر گفتمان خلاق.
۱۰ ـ تبریزی، مصطفی (۱۳۸۰) درمان اختلالات ریاضی، تهران: نشر فراروان.
۱۱ – تبریزی، مصطفی (۱۳۸۲) درمان اختلالات دیکته، تهران: انتشارات فراروان.
۱۲ ـ دادستان، پریرخ (۱۳۷۰) روانشناسی مرضی تحولی، تهران: نشر ژرف.
۱۳ ـ داکرل، جولی و مک شین، جان (۱۳۷۶) رویکردی شناختی بر مشکلات یادگیری کودکان، مترجمان عبدالجواد احمدی و محمودرضا اسدی، تهران: رشد.
۱۴ـ دلاکاتو (۱۳۶۸) پیشگیری و درمان مشکلات خواندن، ترجمه نیمتاج زرین قلم (بیجا)، مؤسسه فرهنگی ـ هنری.
۱۵ ـ سلیکوونیز، مارک (۱۳۸۱) اختلال در خواندن و سایر مشکلات یادگیری، ترجمه علی اصغر احمدی و مسعود براتیان، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
۱۶ ـ سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله (۱۳۷۹) اختلالات یادگیری، تهران: انتشارات امیرکبیر.
۱۷ـ عابدی، محمد (۱۳۸۲) بررسی و مقایسه اثربخشی روشهای آموزش ریاضی بر
دانش آموزان LD دوره ابتدایی شهر اصفهان.
۱۸ـ عرفانی،نصراله(۱۳۷۶) بررسی تنوع اختلالات یادگیری دربین دانش آموزان ابتدایی استان کردستان.
۱۹ـ عزیزیان، مرضیه (۱۳۸۰) بررسی عوامل مؤثر بر اختلالهای یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان.
۲۰ ـ علیزاده، حمید (۱۳۸۳) اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی، تهران: رشد.
۲۱ـ فریار، اکبر و رخشان، فریدون (۱۳۷۹) ناتوانی یادگیری، تهران: انتشارات مبنا.
۲۲ ـ کریمی، یوسف (۱۳۸۰) اختلالات یادگیری، تهران: نشر ساوالان.
۲۳ـ لوئیز مارلی، ماری (۱۳۷۷) آسیب شناسی عفونی مغز و آزمون بندرگشتالت، مترجمان حبیب اله قاسم زاده و اکرم خمسه، تهران: سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۲۴ـ مرویان حسینی، رضا (۷۵-۱۳۷۴) مقایسه ی مشکلات روانی، رشد اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان با اختلالات خواندن و نوشتن با دانش آموزان عادی.
۲۵ـ مومنی، فرامرز و علاقه بند، جواد (۱۳۷۳) ارتباط اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه با اختلالات یادگیری در پسران ۱۲-۷ ساله.
۲۶ـ نریمانی، محمد (۸۲-۱۳۸۱) بررسی اختلالات خاص یادگیری در دوره ابتدایی و عوامل مؤثر بر آن در استان اردبیل.
۲۷ـ والاس، جرالد و مک لافلین، جیمزا (۱۳۷۶) ناتوانیهای یادگیری مفاهیم و ویژگی ها، ترجمه محمدتقی منشی طوسی، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی
۲۸-اچ ایلوارد ، الیزابت – ار براون ، فرانک ترجمه برادری ، رضا ، تشخیص و ساماندهی ناتوانی های یادگیری، ناشر ، سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، چاپ اول ، زمستان ۷۷.
۲۹- تبریزی ، مصطفی ، درمان اختلالات خواندن ، انتشارات گفتمان خلاق ، چاپ اروین، چاپ اول ۱۳۸۰.
۳۰- دلاکاتو ، کارل ، ترجمه سرحدی زاده ، فاطمه ، اختلال خواندن ، چاپخانه پرتو ، تهران چاپ اول ۱۳۶۸.
۳۱- فریار ،اکبر ، رخشان ، فریدون ، ناتوانی های یادگیری .
۳۲- کرک ، ساموئل ، چالفانت ، جیمز ترجمه : رونقی ، سیمین ، خانجانی ، زینب ، وثوقی رهبری ، مهین، ناشر: سازمان آ.پ استثنایی ، چاپ اول زمستان ۷۷ .
۳۲- والاس ، جرالد ، امک لافلین ، جیمز ، ناتوانی های یادگیری مفاهیم و ویژگیها ، ترجمه منشی طوسی ، م تقی ، انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ سوم ۷۳.
۳۳- ناتوانیهای یادگیری (مفاهیم و نظریات) جیمز والاس و لارسن
۳۴- تشخیص و سازماندهی نا توانیهای یادگیری (اچ. ایلوارد – فرانک)
سایت های اینترنتی
http://www.atcce.com2009
http://www.nldcenter.blogfa.com2009/
http://psyche2007.tripod.com/index1.htm2009