نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی ویژگیهای شخصیتی دختران و پسران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۷۱ | قابل ویرایش

چکیده

اختلال شخصیت عبارت است از: «یک الگوی با دوام و پایدار از رفتار و تجربه درونی که به طور قابل ملاحظه‌ای با انتظاراتی که از شرایط فرهنگی فرد وجود دارد متفاوت باشد، فراگیر و غیرقابل انعطاف باشد، شروعش به دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ برگردد، در طول زمان پایدار باشد و به ناراحتی یا آسیب‌دیدگی روحی منجر گردد.» به دلیل آن که این اختلالات، مزمن و فراگیر هستند.

این پژوهش به بررسی ویژگی های شخصیتی دختران و پسران می پردازد که جامعه آماری تعیین شده تمامی دانش آموزان مدرسه راهنمای دخترانه و پسرانه وراوی می باشد که تعداد ۳۰ نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شده اند و با توزیع پرسشنامه نتایج تجزیه و تحلیل آماری به دست آمد.

فرضیه های بررسی شده در این تحقیق بررسی میزان و تفاوت ویژگی شخصیتی مثل تنش عصبی و اضطراب، خوداتکایی و سلطه گری می باشد که پاسخهای به دست آمده میزان هر کدام ازاین ویژگی ها را در افراد مشخص کرده است.

مقدمه

بر طبق آنچه در «راهنمای تشخیصی و آماری ( DSM-IV )» آمده است، اختلال شخصیت عبارت است از: «یک الگوی با دوام و پایدار از رفتار و تجربه درونی که به طور قابل ملاحظه‌ای با انتظاراتی که از شرایط فرهنگی فرد وجود دارد متفاوت باشد، فراگیر و غیرقابل انعطاف باشد، شروعش به دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ برگردد، در طول زمان پایدار باشد و به ناراحتی یا آسیب‌دیدگی روحی منجر گردد.» به دلیل آن که این اختلالات، مزمن و فراگیر هستند. می‌توانند به اختلال جدّی در کار کرد و زندگی روزمره بیانجامند.

علل اختلال شخصیت، محل بحث و اختلاف نظر بوده است. برخی کارشناسان عقیده دارند که اختلالات شخصیت به دلیل تجربیات اولیه‌ای که مانع رشد عادی الگوهای فکری و رفتاری شده‌اند به وجود می‌آیند. برخی دیگر از پژوهشگران عقیده دارند که تأثیرات بیولوژیکی یا ژنتیکی ریشه پیدایش اختلالات شخصیتی هستند. با وجودی که هنوز بر سر یک علت قطعی برای اختلالات شخصیتی توافق نشده است امّا به احتمال زیاد ترکیبی از زمینه‌های ژنتیکی و متغیرهای محیطی در رشد آن‌ها دخالت دارند.

بیان مسئله

روان شناسی شخصیت به آنچه معمولا درباره انسان صادق است یعنی ماهیت انسان و نیز به تفاوت های فردی علاقه مند است گرچه این روان شناسان شباهت های موجود بین افراد را قبل دارند توجه آنها بیشتر به تفاوت های افراد از یکدیگر معطوف است چرا عده ای موفق و بعضی نا موفق اند ؟

چرا برداشته های افراد از امور متفاوت است ؟ چرا تنها عده ای از فشار روانی رنج می برند و بقیه در این مورد مشکلی ندارند ؟

نظریه پردازان شخصیت به کلیت انسان می پردازند و تلاش می کند تا رابطه پیچیده میان جنبه های مختلف کنش انسان و روابط پیچیده آنها را با یکدیگر بررسی کند . برای مثال تحقیق در شخصیت به معنی مطالعه ادراک نیست ، بلکه مطالعه چگونگی تفاوت میان افراد در ادراک و ارتباط این تفاوت ها با کنش کلی انسان است ، تحقق در روان شناسی شخصیت نه تنها بر فرایندهای روان شناختی ، بلکه بر ارتباط این فرایندها با یکدیگر نیز متمرکز است.

درک نحوه عمل این فرایندها با همدیگر و تشکیل یک کل یکپارچه ، اغلب فراتر از شناخت هر یک از آنها به طور جداگانه است . انسان به صورت یک کل سازمان یافته عمل می کند و در پرتو چنین کلیتی و سازمانی است که باید شناخته شود. ( گنوسون ۱۹۹۹)

با در نظر گرفتن تاکید بر تفاوت های فردی و تمامیت انسان ، شخصیت را چگونه تعریف می کنیم ؟ برای عامه مردم این کار احتمالا با قضاوتی ارزش توام است یعنی اگر کسی را دوست دارید به دلیل شخصیت خوب یا عالی اوست ولی برای اندیشمندان و دانشجویان روان شناسی ، اصلاح شخصیت برای مشخص کردن یک زمینه مطالعاتی به کار میرود . هر یک تعریف از شخصیت ، بازتاب موضوعاتی است که قرار است مطالعه شود و بیانگر روش هایی است که در مطالعه این موضوعات به کار می رود .

اهمیت پژوهش

از آنجایی که شخصیت بعد اصلی شخصیتی هر فردی را نشان می دهد و بسیاری از افراد تعریف خاصی از آن ندارند و هر کس بر حسب علم خودش از آن تفسیری ارائه می دهد محقق بر آن شد تا این ویژگی خاص انسانی را مورد بررسی قرار دهد و به پژوهش در این مقوله بپردازد و با ارائه نظریات مختلفی که روانشناسان معروف ایرانی و خارجی این موضوع را هر چه بیشتر مورد تفحص قرار دهد.

ویژگی های شخصیتی پسران و دختران هدف اصلی این پروژه می باشد که با تهیه یک پرسشنامه به بررسی دقیق تر این موضوع پرداخته شده است.

منابع

  1. شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا؛ نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، تهران، مرکز نشر دانشگاه، ۱۳۸۵، چاپ دوازدهم، ص ۳۱ و ۳۲.
  2. دوان شولتز، سیدنی الن شولتز؛ نظریه‌های شخصیت، یحیی سیدمحمدی، تهران، ویرایش، ۱۳۸۴، چاپ هفتم، ص ۵۹.
  3. دوان شولتز، سیدنی الن شولتز؛ تاریخ روان‌شناسی نوین، علی‌اکبر سیف و همکاران، تهران، دوران، ۱۳۸۲، چاپ دوم، ص ۴۶۸.
  4. کریمی، یوسف؛ روان‌شناسی شخصیت، تهران، ویرایش، ۱۳۷۵، چاپ دوم، ص ۶۵.
  5. نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص ۳۲ و ۳۳.
  6. نظریه‌های شخصیت، ص ۵۹ و ۶۰.
  7. نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص ۳۳ و ۳۴.
  8. ویلیام لاندین، رابرت؛ نظریه‌ها و نظام‌های روان‌شناسی، یحیی سیدمحمدی، تهران، ویرایش، ۱۳۸۳، چاپ سوم، ص ۲۶۶  ۲۶۷.
  9. شاملو، سعید؛ مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت، تهران، رشد، ۱۳۷۷، چاپ ششم، ص ۷۸.
  10. شولتز، دوان و شولتز، سیدنی؛ تاریخ روان‌شناسی نوین، علی‌اکبر سیف و دیگران، تهران، رشد، ۱۳۷۵، چاپ سوم، ج ۲، ص ۳۲۲.
  11. نوردبی، ورنون و هال، کالوین؛ راهنمای زندگی‌نامه و نظریه‌های روان‌شناسان بزرگ، احمد به‌پژوه و رمضان دولتی، تربیت، ۱۳۷۷، چاپ دوم، ص ۱۱۷.
  12. سیاسی، علی‌اکبر؛ نظریه‌های شخصیت، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۷۴، چاپ اول، ص ۱۲۸و ۱۳۰.
  13. راهنمای زندگی‌نامه و نظریه‌های روان‌شناسان بزرگ، ص ۱۱۸و ۱۱۹.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.