نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تأثیر طول دوران عقد بر رضایت از زندگی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۷۵ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………۸

فصل اول :کلیات پژوهش

۱-۱ :مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۲-۱ :بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………۱۴

۳-۱ :اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………………………………………۱۷

۴-۱ :اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………۱۸

۵-۱ :سوال پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………۱۹

۶-۱ : تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………………………..۱۹

فصل دوم :تحقیقات پیشین

۱-۲ : مبانی نظری پژوهش …………………………………………………………………………………………………………۲۱

۱-۱-۲ : شاخص ارزشمندی زندگی …………………………………………………………………………………………..۲۴

۲-۱-۲  شناخت هیجانات، رمز کامروایی و ناکامی……………………………………………………………………….۳۱

۲-۱-۳ شادکامی را به خانه بیاوریم………………………………………………………………………………………………۳۲

۴-۱-۲-عشق ورزی حلال از نظر اسلام……………………………………………………………………………………۳۶

۵-۱-۲-ضیافت عشق……………………………………………………………………………………………………..۳۹

۶-۱-۲-انگیزه درست برای ازدواج…………………………………………………………………………………….۴۰

۷-۱-۲-آثار ازدواج……………………………………………………………………………………………………….۴۱

۸-۱-۲-شبی رویایی در کمال سادگی………………………………………………………………………………..۴۳

۸-۱-۲-بررسی عوامل بحران ازدواج…………………………………………………………………………………۴۴

۹-۱-۲-آسیب‌های اجتماعی……………………………………………………………………………………………۴۶

۲-۲: تحقیقات پیشین ……………………………………………………………………………………………………………….۴۷

فصل سوم : روش تحقیق

۱-۳ : روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………۶۳

۲-۳ :جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………۶۳

۳-۳ :نمونه و روش نمونه گیری  ………………………………………………………………………………………………..۶۳

۴-۳ : روش جمع آوری اطلاعات  ………………………………………………………………………………………………۶۳

۵-۳ :ابزار جمع آوری اطلاعات … ………………………………………………………………………………………………۶۳

۶-۳ :روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………………………………..۶۴

فصل چهارم : نتایج تحقیق

فصل پنجم :بررسی نتایج

۱-۵ : تحلیل نتایج ……………………………………………………………………………………………………………………..۶۹

۲-۵ :محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….۶۹

۳-۵ :پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………۷۰

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………..۷۱

ضمائم

پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………۷۳

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی تأثیر طول دوران عقد بر رضایت از زندگی می باشد. نمونه ای متشکل از ۱۰۰ نفر (۵۰ پسر و ۵۰ دختر) و پرسشنامه رضایت از زندگی را تکمیل کردند. روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده. نتایج نشان داد که بین مدت زمان عقد و رضایت از زندگی رابطه وجود ندارد و بین رضایت از زندگی در دختران و پسران تفاوت وجود ندارد.

مقدمه

معمولاً جامعه را در اولین تقسیم‌بندی به چند نهاد اصلی تقسیم می‌کنند. نهاد خانواده، نهاد آموزش، اقتصاد، حکومت و دین و در جوامع پیشرفته نهاد علم نیز در سده اخیر به نهادهای اجتماعی اضافه شده است. نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج آغاز می‌شود. بنابراین، ازدواج از آنجا که مراسم آغازین این نهاد مهم اجتماعی است اهمیت بنیادین و پایه‌ای دارد. سنگ بنای نهاد خانواده در ازدواج گذاشته می‌شود و ما از دیرباز معتقد بوده‌ایم که:

خشت اول چون نهد معمار کج       تا ثریا می‌رود دیوار کج

ما در انتخاب خانواده‌ای که در آن به دنیا آمده‌ایم هیچ گونه اختیاری نداشته‌ایم، اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود. هرچند ازدواج همه‌ی امر خانواده نیست اما خشت اول و سنگ بنای خانواده است. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسایل در نهاد خانواده، ازدواج و مسایل پیرامون آن است. ازدواج یک نقطه عطف در زندگی انسان است و یکی از مهم‌ترین تصمیمات طول زندگی فرد است. با ازدواج خانواده تشکیل می‌شود و نظام خویشاوندی شکل می‌گیرد و نسل بقا می‌یابد.

ازدواج موفق پایه و بنیانی عالی برای ایجاد خانواده‌ای شاد و مستحکم است و «هیچ چیزی در جهان نمی‌تواند زندگی انسان‌ها را شاداب‌تر و بهتر کند مگر افزایش ازدواجهای موفق» حتی استحکام یک کشور با استحکام خانواده‌ها همبستگی دارد. (احمدی ،۱۳۸۶)

ازدواج در زمره‌ی پیچیده‌ترین روابط انسانی است (ساروخانی، جامعه‌شناسی خانواده). ازدواج برخوردی شگفت میان فرهنگ و طبیعت یا قواعد اجتماعی و کشش جنسی است (کلودلوی اشتراوس به نقل از ساروخانی). ازدواج فرایندی است از کنش متقابل بین یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده‌اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی خود بر پا داشته‌اند. ازدواج دارای ابعاد اقتصادی ـ اجتماعی، فرهنگی و بین فردی است.

بیان مسئله

آشنایی به‌عبارتی دیگر همان خواستگاری است. از آنجا که در جامعه سنتی، اکثر خانواده‌ها از نزدیک همدیگر را می‌شناختند آشنایی چندان معنا نداشت و اقتضای دوران گذشته این بود که از میان آشنایان به خواستگاری یک نفر بروند. اما در جامعه کنونی که اکثر افراد یکدیگر را نمی‌شناسند و تحرک اجتماعی افزایش پیدا کرده است، به نظر می‌رسد که آشنایی یک نیاز جدی باشد. ما ایرانیان از قدیم بر این اعتقاد بوده‌ایم که ازدواج بهتر است با یک فرد «دیده و شناخته» انجام گیرد.

از این‌رو، بسیاری از ما در این سال‌ها به ازدواج خویشاوندی روی آورده‌ایم چرا که ازدواج با خویشاوند، ازدواج با یک فرد دیده و شناخته است. اما واقعاً تا چه زمانی می‌توانیم برای ازدواج دیده و شناخته به ازدواج خویشاوندی روی آوریم.

ازدواج خویشاوندی شرایط ژنتیکی دشواری را برای نسل آینده فراهم می‌سازد و مشکلات ژنتیکی را به ارمغان خواهد آورد. پس به نظر می‌رسد که برای دیده و شناخته شدن و انجام ازدواج دیده و شناخته باید به دنبال راههای دیگری باشیم. نیاز جامعه امروز ما دیده شدن و شناخته شدن است.

خواستگاری، درخواست ازدواج از یک فرد آشناست اما اگر غریبه بودیم چه باید بکنیم؟! آشنایی نیاز جامعه شهری ماست که مردم اکثراً یکدیگر را نمی‌شناسند. اکثراً غریبه‌اند، آشنایی به طور طبیعی در سال‌های گذشته در بین مردم شهرها و روستاها پیش می‌آمد. مردم یکدیگر را یا به طور مستقیم یا به طور غیر مستقیم می‌شناختند، از یکدیگر دور نبودند و اکثر افراد، دیده می‌شدند.

اما امروزه در پهنه‌ی شهرهای چند میلیون نفری چه کسی، چه کسی را می‌شناسد؟! خانواده‌های پر ارتباط کاهش یافته‌اند. روابط انسانی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد. اگر یک نفر درونگرا باشد و عزلت گزین در بین انبوه جمعیت دیده نخواهد شد. آنچه امروز مانع دیده و شناخته شدن است انبوه جمعیت است و سست شدن روابط سنتی انسان‌ها از قبیل خویشاوندی و پا نگرفتن روابط مدرن و جدید؛ انسان‌ها در یک جامعه‌ی بدون ساختار به حال خود رها شده‌اند.

پارک‌ها فضای آشنایی و شناخت شده است و ملاک آشنایی در پارک و خیابان هرچه باشد به نظر عمیق و اصیل نمی‌آید. خانواده به عقب رانده شده و روابط انسان‌ها بدون شکل و خیابانی شده است، بدون عمق و بدون ریشه و بدون تاریخچه؛ انسان‌ها با یکدیگر آشنا نیستند.

منابع و ماخذ

۱-احمدی، سعید (۱۳۸۶) ،بررسی روابط اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری در میان دانش آموزان دبیرستان

۲-خادم الحسینی ،لیلا (۱۳۸۶ ) مدیران آموزشی و استرس شغلی مقاطع متوسطه و راهنمایی شهرستان ارسنجان ،پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد

۳-دشتی ، مهرداد (۱۳۸۵ ) بررسی رابطه ساده و چندگانه سبکهای یادگیری در دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان ، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شهید بهشتی

۳-سیف  ،علی اکبر (۱۳۸۶) ، روانشناسی پرورشی ، انتشارات دوران

۷-کدپور ، پروین (۱۳۸۶ ) ، روانشناسی پرورشی ، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب و علوم انسانی دانشگاهها

۸-تقوایی، ناصر . ( ۱۳۸۱ ). مقایسه ی سبکهای یادگیر ی (همگرا، واگرا، جذب کننده و انصیاق یابنده ) معلمان و دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی پسرانه، رشته های علوم انسانی ، علوم تجربی ، ریاضی فیزیک شهر ستان ورامین . پایان نامه ی کارشناسی ارشد (چاپ نشده). دانشگاه تربیت معلم، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی.

۹-جوکار، بهرام( ۱۳۸۴ ) بررسی رابطه هدفگرایی و خود تنظیمی در دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز؛مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۸۴ (پیاپی ۴۵)

۱۰-جوکار بهرام( ۱۳۸۵ ) هوش عاطفی، هوش شناختی، تاب آوری و رضایت از زندگی، مقاله منتشر نشده

۱۱-خیر، محمد و سامانی، سیامک ( ۱۳۸۳ ) مقایسه سلامت روانی- اجتماعی، بهداشت روانی، رضایت از زندگی، و همکاری در بین مادران شاغل و خانه دار در شهر شیراز ؛ گزارش طرح پژوهشی، کارگروه پژوهش آمار و فن آوری اطلاعات استان فارس.

۱۲-مجتهد شبستری، محمد ( ۱۳۸۵ ) زندگی هدف و معنا، گفتگو با محمد مجتهد شبستری، مجله بازتاب شماره ۲۳

۱۳-نصر، سید حسین ( ۱۳۸۷ ) معرفت جاودان، ترجمه: سید حسن حسینی، انتشارات نیوشا، تهران.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.