تعداد صفحات : ۲۸ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
مقدمه | ۱ |
تعریف بازی | ۳ |
تأثیر بازی بر رشد دستگاههای بدن | ۵ |
نقش سن در بازی کودکان | ۷ |
عامل جنسیت | ۱۱ |
بازی درمانی | ۱۲ |
بازی درمانی ساخت دار | ۱۵ |
انواع مختلف موقعیت های بازی | ۱۶ |
معرفی بازی ساخت دار | ۲۳ |
منابع | ۲۷ |
مقدمه:
نگاهی هر چند سریع و مجمل به زندگی انسان مبین نیاز به هماهنگی عضلات برای انجام کارهاست. فرایند رشد جسمی بیانگر آن است که برخی از این نیازها در مراحل اولیه زندگی شکل می گیرد مثل : چنگ زدن ، تعقیب اشیاء با چشم و غیره.
آنچه در تعقیب این فرایند شایان توجه است چگونگی رشد و تغییر جهت آنها از فعالیتهای صرفاً بیولوژیکی به فعالیتهای ذهنی و پیچیده است . تعقیب اشیاء با چشم در کودکان در حقیقت نوعی فعالیت غریزی است وهدف بیولوژیکی.
فعالیتهای موجود در مهد کودکها و کودکستانها بیشتر نظر به چگونگی استفاده از فعالیتهای حرکتی برای زندگی آینده است . با افزایش سن کودک و ورود به دوره نوجوانی و جوانی برای ادامه زندگی مهارتهای حرکتی به صورتهای ظریف و پیچیده تری خود نمایی می کنند و کسب مهارتهای حرکتی در این سنین جزئی مهم وضروری برای شرکت در زندگی اجتماعی است.
بسیاری از مهارتهای حرکتی که از دوران کودکی آموخته شده اند و به تدریج به مرحله تکامل یافته تری رسیده اند جزءِ گنجینه توانایی های انسان گردیده و در بعضی از موارد بصورت ناخودآگاه اجراء می شوند مثل حفظ تعادل در هنگام بالا رفتن از پله و پایین آمدن از پله.
وجه مشترک فعالیتهای حرکتی ذکر شده وسایر مهارتهای حرکتی ، دقت ، هماهنگی ، همزمانی و روانی عضلات حرکتی است و آموزش و کسب وجوه مشترک هدف اصلی هر گونه برنامه ریزی حرکتی است.
منابع:
۱- احدی ، حسن / بنی جمالی . شکوه السادات ، روانشناسی رشد مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک سال ۱۳۷۴
۲- لندرت ، گاری . ل ،. بازی درمانی دینامیسم مشاوره با کودکان ، مترجم خدیجه آرین ۱۳۷۴ ، نشر اطلاعات
۳- مهجور . سیامک . روانشناسی بازی ، ۱۳۷۴ ، انتشارات راهگشا.