نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی رابطه پایین بودن تقوا در زندگی فرد بر تأثیر افکار یا اقدام به خودکشی جوانان

فهرست مطالب این مقاله

بررسی رابطه پایین بودن تقوا در زندگی فرد بر تأثیر افکار یا اقدام به خودکشی جوانان

تعداد صفحات : ۹۳ | قابل ویرایش

تقوا در مفهوم قرآنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است به گونه ای که می توان گفت تقوا یکی از محوری ترین مفاهیم قرآنی است بطوری که اگر ازمباحث قرآنی حذف شود کلیدی ترین مفاهیم دینی و قرآنی حذف شده است.

مقدمه

تقوا در مفهوم قرآنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است به گونه ای که می توان گفت تقوا یکی از محوری ترین مفاهیم قرآنی است بطوری که اگر ازمباحث قرآنی حذف شود کلیدی ترین مفاهیم دینی و قرآنی حذف شده است. از این روست که در هر گوشه ای از آیات قرآنی به تقوا و مباحث مرتبط با آن باز می گردیم.
به سخنی دیگر تقوا بیانگر دینداری شخص است و شخص در عمل به تقوای خویش، دینداری خود را به نمایش می گذارد. کسی که فاقد تقواست در حقیقت فاقد دین در مفهوم قرآنی است.
از این رو سخن گفتن از تقوا به معنای سخن گفتن از دینداری است و بیان راه های دست یابی در حقیقت بیان راه های دینداری است.
آیات قرآنی به تقوا چنان می نگرد که اگر کسی تقوا نداشته باشد نمی توان از او امید عمل هنجاری و شخصیت سالم را داشت.
شخصیت سالم در حوزه روان شناسی و انسان معتدل در حوزه جامعه شناختی، کسی است که به تقوا رسیده باشد؛ زیرا تقوا از چنان دربردارندگی برخوردار است که همه حوزه های اعتقادی و عمل فردی و اجتماعی را شامل می شود. درنوشتار حاضر کوشش بر آن است تا راههای رسیدن به تقوا بر پایه آموزه های قرآنی تبیین گردد.
تقوای الهی نگهداری خود است از آنچه بد است، برای خدا. اگر انسان متقی باشد، روشن بین تر است زیرا تقوا صفای روح می آورد، تقوا آن تیرگیهایی را که باعث می شود انسان از روشن بینی هایی که مخصوص خود اوست استفاده نکند از بین می برد. شما اگر نسبت به موضوعی تعصب بورزید نمی توانید آن را آن طوری که هست بگیرید. تقوا گرد و غبار تعصب را پاک می کند، کینه توزی را فرو می نشاند، در نتیجه عقل، آزاد فکر می کند.

بخوبی می دانیم که هیچگاه تمایل به خودکشی بدون مقدمه‌ای که دارای دید پرخاشگری علیه دیگران است مشاهده نمی‌شود (فروید)از زمانی که سخن خودکشی به میان می‌آید مانند سایر موضوعات روانشناسی، بیوشیمی،بیولوژی،نور بیولوژی وجامعه شناسی و…مییابیم.زیرا خودکشی هیچ گاه به تنهایی مطرح نیست بلکه وابسته به دلایل زیادی می‌باشد. اگر فیلسوفان در خودکشی تاکیدبر آزادی انسان دارد واگر جامه شناسان آن را عملی اجتماعی میدانند روانکاوان آن را مشغله ذهنی بسیار مهم میدانند.

روانکاوان خودکشی رامبنای موارد عینی وکلینیکی وبا سعی دردرک واقعیت خودکشی از خلال فرد خودکشی کننده مورد بررسی قرار داده اند. موضوع خودکشی درکودکان ونوجوانان امری بسیار پیچیده است. از نظر عملی اقدام به خودکشی ویاحتی افکار خودکشی گاهی اولین چیزی است که باید فورا به آن توجه نمود زیرا خطر تکرار واجرای عمل وجود دارد. درکودکی،عدم تفاهم ناخودآگاه وبعضا خصومت آمیز اطرافیان او راوادار می‌سازد که خود به تنهایی قضیه راحل وفصل کند واتفاق می‌افتد که تنها راه نجات به نظرش خودکشی باشد.

نوجوانی دورانی است که درطی آن نوجوان بر اساس ساختار منشی خود وتحولات همه جانبه‌ای که خاص دوران نوجوانی است همه چیز رابطور مداوم مورد سوال قرار می‌دهد نگرانی‌های مربوط مربوط به زندگی مرگ صور مختلف ولی بطور مستدام در ضمیر هر نوجوانی جولان میدهد ولودر معرض گذران دوره‌های سرشار از رنج وافسردگی قرار میگیرد.

اندیشه مرگ گذراست گاهی نوجوان میتواند از دیدگاهی فرهنگی ویا فلسفی به آن نظر کند واز حیطه احساسات خود دورش سازد وگاهی نیز این تعادل پویا صورت نمی‌گیرد ودر این هنگام است که رفتارهای خودکشی به شکلی آمیزه‌ای متناقض از میان به زندگی وپذیرفتن مرگ نمایان میشود.

به هر حال نوجوانی که دست به خودکشی می‌زند همواره با احساس محرومیت مشخص می‌شود باید بپذیریم که چنین نوجوانی نیازمند یاری وحمایت است زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل زمینه ساز وخطر ساز هر چه باشد عوامل حمایتی وقوع خودکشی را تقریبا غیرممکن می‌سازد لذا پیشگیری واقعی زمانی امکان پذیر میگردد که شناختی دقیق از عوامل زمینه ساز وخطرساز بعمل آید تا درغیاب فاکتور‌های حمایتی بتوان وقوع آن را پیش بینی واز بروز آن جلوگیری نمود.

منابع

  1. اسلامی نسب بجنوردی،(۱۳۷۱)، بحران خودکشی، جلد اول، ناش، زهراتقوی
  2. بختیارنژاد،پروین(۱۳۸۲)، زنان خود سوخته، جلد اول، ناشر صمد یه
  3. دورکهیم، امیل(۱۳۷۸)، خودکشی، مترجم سالار زاده امیری- نادر، جلداول، ناشرغلام عباس توسلی
  4. زمانی،مصطفی(۱۳۵۰)،ریز و درشت آثار تقوا در زندگی، چاپ اول،انتشارات پیام
  5. سهند، مازیار(۱۹۷۵،۱۳۶۶)، پیدایش- علل- درمان خودکشی، تقی پور- احمد، جلد دوم، ناشرخامه
  6. شاملو، سعید(۱۳۸۲)، آسیب شناسی روانی، جلد هفتم، انتشارات رشد
  7. صاحب جمع، حمید(۱۳۴۷)، خودکشی، چاپ اول، سازمان انتشلرات اشرفی
  8. قائم مقامی، مرهت(۱۳۴۳)، بیماریهای روانی خودکشی، چاپ اول، سازمان نشرفرهنگ انسانی
  9. گودرزی، فرامرز(۱۳۷۰)، پزشکی قانونی، جلد دوم، ناشر انیشتن
  10. معانی، ایرج(۱۳۷۰)، اضطراب، جلد اول،
  11. معانی،ایرج(۱۳۷۰)،اضطراب، جلداول، شرکت انتشارات چاپخش
  12. محسنی، منوچهر(۱۳۶۶)، انحرافات اجتماعی- انگیزه وعلل خودکشی، جلد اول، ناشر مروی
  13. مدیریت آ.پ استثنایی خراسان، ندای مشاور- آ.پ استثایی خراسان رضوی۱۳۸۴
  14. بحران خودکشی، علی اسلامی بجنوردی، چاپ اول ( ۱۳۷۱ )
  15. خودکشی، امیل دورکهیم، ترجمه : نادر سالارزاده، چاپ اول ( ۱۳۷۸ )
  16. نقش تقوا در زندگی، مصطفی زمانی، چاپ اول ( ۱۳۵۲ )
  17. انحرافات اجتماعی انگیزه‌ها و علل خودکشی، منوچهر محسنی، چاپ اول ( ۱۳۶۶ )
  18. راههای پیشگیری از خودکشی دانش آموزان، شهرام محمد خانی، چاپ اول ( ۱۳۸۰)
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.