نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه مقایسه وضعیت بهداشت روان در دانشجویان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با دانشجویان رشته باستان شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه مقایسه وضعیت بهداشت روان در دانشجویان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با دانشجویان رشته باستان شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۱۱۹ | قابل ویرایش

«فهرست مطالب»

عنوان                             صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه……………………….. ۲

بیان مسئله…………………… ۴

اهمیت و ضرورت تحقیق…………….. ۶

اهداف تحقیق…………………… ۱۰

فرضیات تحقیق………………….. ۱۰

تعاریف عملیاتی……………….. ۱۱

فصل دوم: پیشینه تحقیق

تاریخچه‌ی سلامت روان…………….. ۱۴

پیشینه‌ی نظری…………………. ۱۶

پیشینه‌ی عملی…………………. ۲۵

رابطه‌ی احتیاجات جسمانی با بهداشت روانی  ۳۲

اصول بهداشت روانی……………… ۳۵

عوامل مؤثر بر سلامت روان……….. ۳۵

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

تعیین وتعریف جامعه تحقیق………… ۳۸

نمونه تحقیق و روش نمونه گیری………. ۳۸

ابزاراندازه‌گیری و چگونگی ارزشیابی.. ۳۹

طرح تحقیق…………………….. ۳۹

فصل چهارم: یافته‌های تحقیق

مقدمه………………………. ۴۲

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

مقدمه……………………….. ۶۰

پیشنهادات……………………. ۶۷

محدودیت‌های تحقیق……………….. ۶۷

منابع……………………… ۶۸

ضمائم……………………… ۶۹

چکیده

پژوهشگر در تحقیق حاضر سعی بر مقایسه وضعیت بهداشت روانی دانشجویان رشته مدیریت آموزشی با رشته باستان شناسی بوده است. فرض محقق بر این بوده است که بین بهداشت روانی دانشجویان دو رشته مذکور تفاوت وجود دارد؟ و یا بین دانشجویان دو رشته باستان شناسی و مدیریت آموزشی به تفکیک جنسیت وجود دارد؟

برای این منظور پژوهشگر از پرسشنامه GHQ-28 کینزبرگ استفاده کرده است.

بعد از جمع آوری داده‌ها و برای این که پژوهشگر بتواند راجع به فرضیه‌ها نظر دهد نمرات دو گروه با فرمول t محاسبه شد و همه نتایج به دست آمده حاکی از تأیید فرضیه‌های محقق به جز فرضیه دوم بود. که فرضیه دوم رد و فرضیه صفر آن تأیید شد.

نمرات دو گروه حاکی از میزان بالای نمرات گروه باستان شناسی نسبت به گروه مدیریت آموزشی بوده است که بالا بودن نمره در این آزمون نشان دهنده میزان بالای عدم سلامت روانی است.

مقدمه

زندگی انسان دارای سیر تحولی است . بدیهی است که این تحول مستلزم گذر انسان از نقاط بحرانی بسیاری در فراخنای عمر است. از سویی بس مسلم است که ما بعنوان انسان، دارای توان‌مندیها و نقاط ضعف خود هستیم.

این ویژگی‌ها از یک طرف تحت تأثیر قابلیتهای ذاتی ما بوده و از دیگر سو تحت تأثیر شرایط محیطی مختلفی قرار می‌گیرد لیکن انچه مهمترین عنصر در بقای نوع انسان به شمار می‌رود، چگونگی سازگاری و انطباق با آن چه در محیط اتفاق می افتد، می باشد به همین دلیل نیز مطالعه بهداشت روانی هم برای جامعه و هم برای افراد حائز اهمیت است.

زیرا بهداشت روانی هم در حفظ سلامت جسمانی – روانی افراد  و هم در بهره‌وری اقتصادی – صنعتی جامعه نقش اساسی دارد. زیرا عملکرد روانشناختی انسان بر مرزهای مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و تفکر اجتماعی جامعه تأثیر دارد.

طبیعی است که عکس این موضوع نیز مصداق داشته باشد، چون در پاره ای از موارد شرایط و تحولات اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی جامعه بر ساختار اجتماعی و عملکرد روانی افراد تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد.

افزون بر این، ساختار اجتماعی از طریق فرآیند درون سازی یا هنجارهای مورد پذیرش جامعه ، از طریق نفوذ نهادهای اجتماعی، بر تکوین و رشد شخصیت انسان و سلامت یا عدم سلامت روانی او تأثیر می‌گذارد.

با توجه به همین شرایط و دلایل است که گفته می‌شود ابتلا به اختلال روانی غنی و فقیر، تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده کودک و نوجوان ، سالمند و خردسال ، متأهل و مجرد و غیره نمی‌شناسد و . . .

زیرا تحت برخی شرایط فشارزای روانی این اختلال وجود دارد که آستانه تحمل افراد برای مقابله با فشار روانی به پایان برسد. و افراد دچار فروپاشی روانی شوند.

هر چند اندازه ای از فشار روانی برای پیشرفت و انگیزش افراد ضرورت داشته و موجب حفظ بهداشت روانی می‌شود. لیکن آنچه باید در مورد فروپاشی روانی در مقابل فشارهای روانی مد نظر باشد، توجه به تفاوتهای افراد از نظر منش، ویژگیهای شخصی و زمینه های مادرزادی و محیطی – فرهنگی آنان در پاسخ دهی به فشار روانی است.

بنابراین ، بهداشت روانی باید ضمن توجه به این متغیرها به بررسی شرایطی بپردازد. که در آنها احتمال آسیب‌پذیری روانشناختی افزایش می‌یابد و همزمان باید برای افزایش مقاومت افراد در مقابل فشار روانی و درمان اختلال روانی در سه سطح پیشگیری نوع اول، دوم و سوم روشهایی را ارائه نمود  ( خدا رحمی ، ۸۰ ، ص ۷)

واژه فارسی بهداشت از دو کلمه « به» به معنی نیکو و پسندیده ، « داشت» به معنی نگاه داشتن و حفظ کردن تشکیل شده که معنی ساده آن حفظ و نگهداری چیزی به نحو نیکو و مطلوب است( شهیدی، ۸۱ ، ص ۸)

پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه میزان سلامت روان دانشجویان دو رشته از دانشگاه آزاد دزفول می‌پردازد.

بیان مسئله

آیا بین جنسیت و بهداشت روانی رابطه معناداری وجود دارد؟ آیا بین رشته تحصیلی دانشگاهی و بهداشت روانی رابطه‌ای وجود دارد؟

امروزه فشارهای روانی به عنوان مهمترین فاکتور به وجود آورنده امراض روحی و جسمی و رفتاری انسانها توجه پزشکان ، روان شناسان و دانشمندان علوم رفتاری و مدیریت را به خود معطوف نموده ، به طوری که باید عنوان نمود که فشارهای روانی نقش مهمی در فراهم نمودن مشکلات روحی و جسمی در انسانها ایفا می‌کند. پر واضح است که اثرات زیان بار فشارهای روانی تنها در میتلا کردن افراد به مرضهای روحی و جسمی نیست بلکه فشارهای روانی تأثیر زیان بخشی بر عملکرد انسان ها نیز دارد. (پایان نامه ، ۸۴)

عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است در هر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی ، اشخاص نامتعادل زندگی می‌کنند. بنابراین در مورد همه اعم از کارگر، محصل، پزشک، زارع، استاد دانشگاه و . . . خطر ابتلا به ناراحتیهای روانی وجود دارد.

به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض روانی مصونیت ندارد. البته دانستن این که هر شخصی ممکن است گرفتار ناراحتی روانی شود خود به خود کافی نیست زیرا که بهداشت روانی فقط منحصر به تشریع علل اختلالات رفتار نبوده بلکه هدف آن پیشگیری از وقوع ناراحتی‌ها می‌باشد.

پیشگیری به معنای وسیع آن عبارت می‌باشد از به وجود آوردن عواملی که مکمل زندگی سالم و نرمال است به علاوه درمان اختلالات جزئی رفتار، به منظور جلوگیری از وقوع بیماریهای شدید روانی . در سالهای اخیر ، در کشور ایران مانند کشورهای جهان علاقه مخصوصی هم از طرف مقامات دولتی و هم از جانب مردم به امر بهداشت روانی نشان داده شده است ( شاملو، ۱۳۷۴ ، ص ۱۷)

گذشته از کسانی که در بیمارستانها بستری شده اند، ما به تعداد زیادی از بیماران روانی بر می‌خوریم که تحت هیچگونه درمانی قرار نگرفته اند د اغلب در میان خانواده‌ها و اجتماعات بسر می‌برند . البته نمی‌توان تعداد این نوع افراد را به طور دقیق تعیین کرد ولی ارقامی که جسته و گریخته به گوش می‌رسد، نمایانگر وجود رقم بالایی از آنهاست. ( شاملو، ۷۴، ص ۱۸)

دانشجویان دانشگاه معمولاً افراد برگزیده هر جامعه هستند آنان معمولاً از لحاظ هوش بر دیگر همسالان خود برتری دارند و اغلب از لحاظ موقعیت اجتماعی و اقتصادی از دیگر جوانان برخوردارترند و روی این اصل اختلال رفتار در میان دانشجویان دانشگاه شاید کمتر از جوانان دیگر باشد با وجود این در دانشگاهها تعداد قابل ملاحظه‌ای دچار اشکالات روانی، پسیکوتیک و نوروتیک می‌شوند ( شاملو ، ۷۴، ص ۲۶)

بعضی از روانشناسان عقیده دارند که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌ها ابتلا به انواع اختلالات و مشکلات عاطفی می‌باشند.

مسئولین دانشگاه باید بدین امر توجه خاصی نموده، با برقرار کردن مراکز مشاوره و کلنیکهای روانی و برنامه های بهداشتی از شیوع امراض روانی که گاهی گریبانگیر باهوش‌ترین دانشجویان نیز می‌شود جلوگیری نمایند. ( شاملو ، ۷۴ ، ص ۲۷)

منابع

  1. خدا رحیمی، سیامک ، مفهوم سلامت روان شناختی ، چاپ اول، تهران، انتشارات جاودان فرد، ۷۴
  2. خدارحیمی، سیامک و بیت مشغل، بلقیس، بهداشت روانی ، انتشارات جهاد دانشگاهی فارس، زمستان ۸۰ .
  3. شهیدی ، شهریار و حمدیه، مصطفی ، اصول و مبانی بهداشت روانی، انتشارات سمت، پائیز ۸۱.
  4. شاملو، سعید، بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات رشد، ۷۲.
  5. شاملو، سعید، بهداشت روانی ، تهران، انتشارات رشد، ۷۴
  6. میلانی فر، بهروز، بهداشت روانی ، انتشارات قومس، ۷۰
  7. میلانی فر، بهروز، بهداشت روانی، انتشارات قومس، ۷۳
  8. همایی، رضوان، بررسی رابطه فشار زاهای روانی دختران مراکز پیش دانشگاهی با سلامت روانی با توجه به نقش تعدیل کننده سرسختی روانشناختی در آنها، منتشر شده ۷۹
  9. مجموعه مقالات (فصلنامه) دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه تربیت معلم، اسفند ۱۳۸۳.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.