نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یاددهی-یادگیری

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                               صفحه

مقدمه …………………………. ۱

مفهوم و تعریف ارزشیابی و ارزشیابی توصیفی ۲

پیشینه ارزشیابی توصیفی و ضرورت اجرای طرح    ۲

ویژگیهای ارزشیابی توصیفی ………… ۳

چالشها و آسیبهای ارزشیابی سنتی و فعلی    ۴

رویکردها در ارزشیابی توصیفی ……… ۵

تعریف بازخورد ………………….. ۶

ضرورت بازخورد ………………….. ۶

ویژگیهای بازخورد ……………….. ۷

بازخورد در خدمت یادگیری بهتر …….. ۷

بازخورد کمی یا کیفی؟ ……………. ۸

فواید بازخورد ………………….. ۹

انواع بازخورد ………………….. ۱۰

بازخوردها………………………. ۱۰

بازخورد معلم به دانش‌آموز در فرایند یادگیری ۱۱

باید و نبایدهای این نوع بازخورد ….. ۱۲

بهره‌گیری از چرخه PDSA یا چرخه دمینگ (Deming)  ۱۲

پیشنهادات………………………. ۱۳

خلاصه ………………………….. ۱۶

منابع …………………………. ۱۷

ضمائم  ۱۸

مقدمه

مشکلات ارزشیابی سنتی یا بهتر بگوییم روش اندازه‌گیری و سنجش موجود با جو نمره‌گرایی و پاسخ‌مداری و حافظه‌سنجی موجود در مدارس که فراگیران اسیر چنبره‌ی «داده» و «ستانده» یا «محرک و پاسخ» یا امتحانهای مکررند که سلامت روانی و جسمی آنان را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر نارضایتی از نظام ارزشیابی موجود در محافل تربیتی و نیازهای جامعه و زندگی و پیشنهاد سازمانهای آموزش جهانی مانند یونسکو طلب می‌کرد که دیگر به ارزشیابی به دیده‌ی پایان آموزش نگاه نکنیم و از نمره دادن به عنوان طبقه‌بندی، مقایسه تفکیک برای ارتقا استفاده نکنیم؛ بلکه از آن به عنوان جز جدانشدنی فرایند یادگیری و اصلاح نارسیهاییها، بدفهمی‌های یادگیری آنان و اصلاح نارساییهای روش آموزشی معلمان، محتوای آموزش، روشهای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به روش کیفی و تحلیل نتایج آن برای کل نظام آموزش و پرورش بهره بگیریم.

بازخورد در ارزشیابی توصیفی به ما کمک می‌کند تا نتایج اعمال و رفتارمان را بفهمیم، گرفتن بازخورد بخشی از فرایند یادگیری است و در شناخت تواناییهای هر فرد برای افزایش اعتماد به نفس و شناخت نارساییها برای اصلاح یا تغییر رفتار کمک می‌کند. لذا به دلیل اهمیت بازخورد در ارزشیابی کیفی شناخت بیشتر آن و راههای دسترسی به آن، انواع و تأثیر آن در یادگیری بهتر و بیشتر و … در این مقاله بدان پرداخته خواهد شد.

چالشها و آسیبهای ارزشیابی سنتی و فعلی

فقط در نام و عنوان ارزشیابی فعال است. جدای از تدریس نوعی ارزیابی هنجاری و ارزیابی از میزان اطلاعات فراگیران است. یکی از عواملی که به افت تحصیلی در دوره ابتدایی منجر می‌شود ارزشیابی نامطلوب است.(رشد آموزش ابتدایی، فروردین ۷۷)

موجب ناامیدی و درماندگی آموخته شده در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری می‌شود. (گیج و برلاینر، ۱۳۷۴)

آزمون‌های سنتی به دلیل ساختار خود به خواست و نیاز خود اغلب به رتبه‌بندی کردن دانش‌آموزان می‌اندیشند. روش آن‌ها بر نقاط ضعف آزمون شونده تأکید دارد و در مورد پیشرفت دانش‌آموز حساسیت نیست. (ویگنیز، ۱۹۹۳).

مطابق با نیاز جامعه و نیاز افراد و پیشرفت جوامع آموزشی و سازمانهای بین‌المللی آموزشی (یونسکو) نیست.

ضعف عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در مقایسه با کشورهای عضو طرح (تیمز و پرلز) توسط مدرسه بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تهیه (IEA) کیفیت آموزش کنونی با چالش‌ها و تهدیدهای جدی روبه‌روست. نگرانی‌ها و علاقمندی‌ها به خودی‌ خود، منبع دیگری از چالش‌ها را شکل داده است.

منابع

  1. ـ حسنی،محمد و احمدی، حسین (۱۳۸۴)، ارزشیابی توصیفی، تهران، انتشارات مدرسه
  2. ـ رستگار، طاهره، ۱۳۷۳، ارزشیابی در خدمت آموزش، تهران، منادی تربیت
  3. ـ ماهنامه آموزشی، رشد تکنولوژی آموزشی دوره ۲۲ آذر ۸۵، شماره ۱۷۹
  4. ـ ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، شماره ۷، فروردین ۱۳۷۷.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.