نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی زمینه مؤثر بر بدخطی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی از منظر معلمان آن مقطع

پایان نامه بررسی زمینه مؤثر بر بدخطی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی از منظر معلمان آن مقطع

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۵۷ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                  صفحه

فصل اول: طرح کلی تحقیق

مقدمه…………………………….. ۲

بیان مسئله………………………… ۴

ضرورت و اهداف تحقیق………………… ۵

اهداف کلی تحقیق……………………. ۵

اهداف جزئی تحقیق…………………… ۶

فرضیه های تحقیق……………………. ۶

تعریف عملیاتی واژه های تحقیق………… ۷

فصل دوم: ادبیات تحقیق

ادبیات نظری تحقیق………………….. ۹

– تاریخچه خط………………………. ۹

– تاریخچه خط در ایران………………. ۹

– اهمیت نگارش……………………… ۱۰

– مراحل نگارش……………………… ۱۱

– عوامل مؤثر در نگارش………………. ۱۳

– انواع بد خطی…………………….. ۱۴

– اهمیت خوشنویسی در دوره ابتدایی…….. ۱۵

– عوامل مؤثر در کم رنگ کردن هنر خوشنویسی در مدارس   ۱۷

– علل بدخطی دانش آموزان در دوره ابتدایی  ۱۹

– بررسی ریشه بد خطی………………… ۲۱

– تناقص در رسم الخط های موجود پایه اول ابتدایی  ۲۲

– بدخطی و خوش خطی در دانش آموزان…….. ۲۵

ادبیات پژوهشی تحقیق………………… ۲۹

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق…………………………. ۳۲

جامعه تحقیق……………………….. ۳۲

روش نمونه گیری…………………….. ۳۲

ابزار جمع آوری اطلاعات………………. ۳۲

مراحل جمع آوری اطلاعات………………. ۳۳

تجزیه و تحلیل داده های تحقیق (روش های آماری) ۳۳

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده ها………………. ۳۵

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری…………………… ۴۹

پیشنهادات…………………………. ۵۲

فصل ششم: ضمائم تحقیق

پرسشنامه………………………….. ۵۵

فهرست منابع و مأخذ…………………. ۵۶

چکیده

با توجه به اهمیت مسئله ارتباط در جهان و همچنین خط و نوشتن به عنوان یکی از عوامل مؤثر در جهان کنونی می بایست سعی فراوان صورت گیرد تا افراد با سواد با خطی خوش افکار خود را به دیگران منتقل کنند و خوشنویسی و درست نویسی را هم به عنوان یک علم و هم به عنوان یک هنر فرا گیرند. لذا می بایست با بررسی علل و عوامل بد خطی دانش آموزان تلاش برای رفع آن از طرف افراد متخصص صورت می گیرد.

بنابراین در این تحقیق سعی شده است که عوامل موثر بر خط دانش آموزان بررسی شود.

مقدمه

«ن و القلم و ما یسطرون»

همه باغستان های با سخاوت، شهادت می دهند که انسان از آن زمان که بر آن شد تا حدیث رمز آمیز دل را به جاودانگی بر جریده عالم بنویسد و با پیچ و تاب ناز، آن را باز تلاوت کند، خط را برگزید.

ظهور خط بزرگ ترین اتفاقی است که در سپیده دم تاریخ به دست انسان صورت گرفت، چه اگر خط پدید نمی آمد و نگارش انجام نمی گرفت، میراث علمی پیشینیان حفظ نمی شد، فروغ اندیشه های گذشتگان به آیندگان نمی رسید و قافله تمدن بشری به جانب قله های کمال راه نمی سپرد. حکمت و دانش بشری بسان صیدی است گریزپا که به فرموده رسول اکرم (ص) «اگر با نوشتن به آن بندی استوار زده نشود از خاطر می گریزد».

در آیین اسلام به حسن خط توجه زیادی شده است، چنانچه این معنی از تأویل حدیث شریف نبوی بر می آید که فرمود: «هر کس بسم الله الرحمن الرحیم را به خطی نیکو بنگارد بدون حساب به بهشت می رود». پیامبر اکرم (ص) خود در آموختن خط و کتابت به مسلمانان اهتمام و علاقه بسیاری داشت، چنان چه گفته اند در جنگ بدر آزاد ساختن اسیران دشمن مشروط به آن دانست که آن ها خط و کتابت را به مسلمانان بیاموزند.

روایات و احادیث فراوانی در مورد خط خوب وجود دارد. آنچه از تاریخ بر می آید، در ادوار اسلامی به خط توجه زیادی می نموده اند و برای نیل به مقصود عرفانی و رسیدن به مراتب عالی کوشش های بسیاری صورت می دادند.

بیان مسئله

خوشنویسی و زیبانویسی دارای نوعی آمیختگی با حیات فردی و اجتماعی هر انسان است این امر در جامعه ما که دارای سنت دیرپای فرهنگی در زمینه هنر خط می باشد، دارای ارزش و اعتبار مضاعف است.

رشد و شکوفایی هر جامعه ای بستگی به وجود ارتباط مناسب و قابل درک بین افراد می باشد. ارتباط بین افراد نیز از چهار طریق: گفتن، شنیدن، نوشتن و خواندن صورت می گیرد. دانش آموزان بیشترین مشکلی را در این چهار زمینه دارند در مورد نوشتن است. این مشکل هم در انشاء کلمات وجود دارد و هم در املاء کلمات.

بنابراین با توجه به این مسئله مهم در این تحقیق سعی شده است به بررسی علل بد خطی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اردکان از منظر معلمان پرداخته شود تا با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشته می شود راهکارهایی برای این مسئله یافت شود.

منابع و مأخذ

  1. انوشه پور، ابوالفضل، ۱۳۶۵، روش تدریجی فارسی ابتدایی، انتشارات ایران.
  2. تیموری، کاوه، ۱۳۷۹، علل بدخطی دانش آموزان دوره ابتدایی، نشریه پیوند، انتشارات دانشگاه تهران.
  3. حاجی آقاجانی، هادی، ۱۳۷۸، آموزش خوشنویسی برای معلم، کتاب درسی مراکز تربیت معلم، انتشارات شابک.
  4. دلاور، علی، ۱۳۶۹، روش های آماری، انتشارات شابک.
  5. عمید، حسن، ۱۳۷۴، فرهنگ عمید، مؤسسه انتشارات امیر کبیر تهران.
  6. معین، محمد، ۱۳۷۴، فرهنگ معین، مؤسسه انتشارات امیر کبیر تهران.
  7. هراتی، مهدی، ۱۳۶۷، عوامل مؤثر در کم رنگ کردن هنر خوشنویسی در مدارس، نشریه پیوند، انتشارات آموزش و پرورش.
  8. یاحقی، محمد جعفر، ۱۳۷۸، تاریخ ادبیات ایران، انتشارات شابک.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.