خلاقیت در نقاشی کودکان
تعداد صفحات : ۵۷ | قابل ویرایش
نقاشی کودکان نوعی گیرایی آنی دارد، آنها ساده و جذاب و سرشار از زندگی و هویتاند. با نگاهی دقیقتر میتوان جنبههایی عجیب و حتی آشفته را مشاهده کرد.
«فـهـرست مـطالـب»
فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۱
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۳
بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۴
اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………… ۶
سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۸
اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۹
فصل دوم:ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۲
کودکان به زبان نقاشی با ما سخن می گویند………………………………………………………………… ۱۳
نقاشی زبان بین المللی کودکان………………………………………………………………………………….. ۱۶
آدم، به دنبال تصویر درستی از خود……………………………………………………………………………. ۱۸
مثلثی بر فراز یک مربع ……………………………………………………………………………………………. ۱۹
همه بچه ها درخت می کشند…………………………………………………………………………………….. ۱۹
رنگ خورشید مهم تر است……………………………………………………………………………………….. ۲۰
نقاش خانواده…………………………………………………………………………………………………………… ۲۱
نماد رنگ ها در نقاشی………………………………………………………………………………………………. ۲۲
شروع رنگ شناسی در کودک……………………………………………………………………………………. ۲۵
کودک و رنگ………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷
مراحل تکامل رنگ آمیزی………………………………………………………………………………………… ۲۹
تأثیر محیط در رنگ آمیزی کودک…………………………………………………………………………….. ۳۰
جنبه های درمانی…………………………………………………………………………………………………….. ۳۴
نقش جنسیت در نقاشی کودکان………………………………………………………………………………… ۳۶
رنگ در نقاشی دختران…………………………………………………………………………………………….. ۳۶
رنگ در نقاشی پسران……………………………………………………………………………………………… ۳۸
مفاهیم تصاویر در نقاشی کودکان……………………………………………………………………………….. ۴۰
رنگ ها در نقاشی کودکان…………………………………………………………………………………………. ۴۳
فصل سوم:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۴۵
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۴۶
روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….. ۴۷
فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۴۸
یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۴۹
فصل پنجم: نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… ۵۳
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۵۴
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۵۷
مقدمه
نقاشی کودکان نوعی گیرایی آنی دارد، آنها ساده و جذاب و سرشار از زندگی و هویتاند. با نگاهی دقیقتر میتوان جنبههایی عجیب و حتی آشفته را مشاهده کرد.
امروزه تمام روانشناسان تجربی متقاعد شدهاند که رفتارهای گوناگون کودک دردورانهای مختلف پرورشش چه به صورت غریزی و چه به صورت اکتسابی همانند دورانی که کودک رفتاری ساده ذاتی و پاپیچیده و همبسته دارد، بستگی کاملی به تحولات ارثی و رشد نظامهای مغزی نیز مثل خواب و رویا به کودک امکان میدهد تا اطلاعات و الهاماتی را که از دنیای بیرون کسب میکند از هم جدا سازد و سپس آنها را دوباره تنظیم کند در نقاشی همانند خواب و رویا، کودک خود را از ممنوعیتهایی رها میسازد و با مادر حالتی ناخودآگاهانه درباره مسائل کشفیات و دلهرههایش صحبت میکند به همین دلیل اگر آموزش نقاشی به کودکان از سنین پایینتر با تمرین کپی کردن آغاز شود اشتباه بزرگی را مرتکب شدهایم.
این نکته در درجه اول شاید به این علت باشد که هنوز درباره اهمیت و ارزش شکهای نوشتاری کودکان و خط خطی کردن در و دیوار که تقریباَ از سالهای اول زندگی همراه کودک است بررسی و تحلیل درستی انجان نگرفته است.
قرآن کریم که مقام تجلی است و کتاب عشق، خداوند را نقاشی میخواند: (هوا.. الخاق الباری، المعصور له الاسماء الحسنی) آیه ۲۴ سوره الحشر
و انجیل مقدس که مقام تجسم و کتاب محبت است، خداوند را کلمه میخواند که تجسم مییابد، (و کلمه جسم گردید و میان ما ساکن شد)انجیل یوحنا، باب اول.
به همین سبب نقش و نقاشی در دامن کلیسا پرورش مییابد و تصاویر در سیر دگرگونی خودش دارای بعد میشود اما تصویر؛ نخستین وسیله انتقال آوا و اندیشه انسانهاست. تصویر، مادر و منشا خط است، انسانهای اولیه خواستهها و دانستهها را با تصویر (هیروگلیف) منتقل میساختند و با تصویر درصدد برآوردن نیازهای اولیه خود بر میآمدند و با این حرکت تحول عظیم در مسایل اجتماعی، اقتصادی و حیات فرهنگی بشر بوجود آوردند، شاید این از اسرار آفرینش است که کودکان نیز پیش از آنکه به نوشتن بپردازند و سواد بیاموزند. با تصویر آشنا هستند و در یک روانکاوی سنجیده میتوان خواستهها و ماورای فکری آنها را از تصویرهای ابتدایی که بر کاغذ نقش میکنند، در این فرافکنیهای ابتدایی و الهامی که شفافترازجمشه و روشنتر از آیینه صیقلی است، دریافت نمود، آشنایی کودک با تصویر و ترسیم آن مانند انسانهای نخستین و تشابهائی که این دو از لحاظ ذهنی و آگاهی و … با هم دارند، حکایت از پاکی و قداست و الهامی بودنتصویر کودک دارد وقتی در نخستین حرکات انسان اولیه با تمام تکنیک پیشرفته و تکنولوژی پیچیده، عصر مدرنیته و بسا مدرن به هنگام تولد و تا طی سالهای آغاز زندگی و ورود به جامعه تحول یافته، همان انسان اولیه است، بااکثریت مشخصات آن، اگر نقاشیهای ابتدایی انسانهای نخستین را با تصویرهای اولیه کودکان امروز از لحاظ ساختار و جرا بررسی کنیم در مییابیم که هر چند تصاویر از خواستهها و ارتباطات و نیازهای بشری حکایت دارد، اما نیازهای یکسانی است به دور از تاریکی و اهریمنی.
منابع و مآخذ
- آلبرت، گوردون- رشد شخصیت- افتخاری فاطمه- انتشارات امیرکبیر چاپ دوم ۲۵۳۶ شاهنشانی
- آنااولیور فراری- نقاشی کودکان و مفاهیم آن- صرافان عبدالرضا- چاپ دیبا / چاپ پنجم /۱۳۷۳
- ابراهیمی، داود- مسائل مهم روانشناسی – چاپ طلوع- چاپ دوم ۱۳۶۴ تابستان
- اکبرزاده- رنگ در نقاشی کودکان- چاپ اول- چاپ سعیدنو – ۱۳۵۷ تابستان
- داداش زاده،کاوه- نقاشی و نوشته های کودکان- تهران ۱۳۷۳ – چاپ هاشمیون
- ریاحی، غلامحسین- رمز و راز دنیای کودک- روانشناسی کودک از تولد تا ۱۱ سالگی- نشر امید چاپ سوم ۱۳۷۲
- سود آلسر، محمدرضا- آموزش شیوه های مختلف نقاشی کودکان با کمک والدین و مربیان- انتشارات مارلیک چاپ دوم ۱۳۷۵
- طوری، شهباز- کودکان چرا و چگونه نقاشی می کنند- انتشارات مارلیک چاپ اول ۱۳۷۲
- ل.کرمن- نقاشی کودکان- کاربرد تست ترسیم خانواده – چاپ اول۱۳۷۱
- مساح- عطا- اخوان ثالث-فریدون- مقدمه ای بر هنر درمانی- انتشارات موسسه خدماتی فرهنگی رها چاپ اول ۱۳۷۳
- غائی- حسین- روانشناسی کودک(حرکت-تلاش-تکاپو) چگونگی رفتار با کودکان انتشارات بیکران تهران / چاپ سوم )
- وی.توماس، گلین- ام جی، سیلکلر، آنجل- مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان- مخجر- عباس انتشارات طرح نو- پائیز ۱۳۷۰ ( چاپ اول)