نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

ارتقا و بهینه سازی نیروی انسانی در شرکت های صنعتی از طریق ارزیابی عملکرد کارکنان

فهرست مطالب این مقاله

ارتقا و بهینه سازی نیروی انسانی در شرکت های صنعتی از طریق ارزیابی عملکرد کارکنان

تعداد صفحات : ۱۲۷ | قابل ویرایش

یکی از تکنیکهای مورد استفاده مدیران برای تاثیر گذاری بر رفتار کارکنان ارزشیابی است.

فـهـرسـت مـطالـب

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول:عنوان تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۳

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۴

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۶

اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق ……………………………………………………………………….. ۷

سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۸

قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. ۹

تعاریف اصطلاحات و واژه ها……………………………………………………………………………………… ۱۰

محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۱۲

فصل دوم:ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۳

تئوریهای مدیریت……………………………………………………………………………………………………. ۱۴

الگوی ویژگیهای شغلی…………………………………………………………………………………………….. ۲۲

کاربرد نظریه های انگیزش……………………………………………………………………………………….. ۲۵

شناسایی تفاوتهای فردی…………………………………………………………………………………………. ۲۵

هدف و نتیجه…………………………………………………………………………………………………………… ۲۶

مشارکت افراد در تصمیم گیریها………………………………………………………………………………… ۲۶

رابطه پاداش با عملکرد…………………………………………………………………………………………….. ۲۶

رعایت اصل برابری حقوق………………………………………………………………………………………… ۲۶

وضعیت ارزیابی نیروی انسانی…………………………………………………………………………………… ۲۷

بررسی متون مربوط به موضوع پژوهش……………………………………………………………………… ۳۳

تاریخچه ارزشیابی عملکرد……………………………………………………………………………………….. ۳۵

تعاریف ارزشیابی…………………………………………………………………………………………………….. ۳۷

ضرورت و اهمیت ارزشیابی……………………………………………………………………………………….. ۳۹

اهداف ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………………………. ۴۲

برنامه ریزی نیروی انسانی……………………………………………………………………………………….. ۴۳

کارمندیابی و انتخاب………………………………………………………………………………………………… ۴۴

تعیین روایی آزمون های استخدامی……………………………………………………………………………. ۴۴

آموزش و تربیت کارکنان…………………………………………………………………………………………… ۴۵

تعیین مسیر شغلی…………………………………………………………………………………………………… ۴۵

حقوق و مزایا…………………………………………………………………………………………………………… ۴۵

شناخت استعدادهای بالقوه کارکنان……………………………………………………………………………. ۴۶

نظریه های ارزیابی…………………………………………………………………………………………………… ۴۸

انواع ارزیابی…………………………………………………………………………………………………………… ۴۹

ارزیابی سرپرست مستقیم………………………………………………………………………………………… ۴۹

ارزیابی رئیس یه وسیله مرئوس………………………………………………………………………………… ۵۰

ارزیابی همقطاران از عملکرد یکدیگر…………………………………………………………………………… ۵۱

ارزیابی گروهی………………………………………………………………………………………………………… ۵۲

ارزیابی از طریق خودسنجی………………………………………………………………………………………. ۵۲

عوامل موثر بر ارزیابی………………………………………………………………………………………………. ۵۳

شاخص های ارزیابی………………………………………………………………………………………………… ۵۴

مراحل ارزیابی…………………………………………………………………………………………………………. ۵۶

ویژگی های ارزشیابی……………………………………………………………………………………………….. ۵۷

روشهای ارزشیابی…………………………………………………………………………………………………… ۵۸

روش مقیاس…………………………………………………………………………………………………………… ۶۱

عامل سنجی……………………………………………………………………………………………………………. ۶۳

روش ثبت وقایع حساس………………………………………………………………………………………….. ۶۳

روش توصیفی…………………………………………………………………………………………………………. ۶۴

روش قیاس(استانداردهای کار)………………………………………………………………………………….. ۶۴

روش درجه بندی…………………………………………………………………………………………………….. ۶۵

ارزیابی براساس مدیریت بر مبنای هدف……………………………………………………………………… ۶۹

موانع و محدودیت های ارزیابی نیروی انسانی……………………………………………………………… ۷۸

محاکمه به جای ارزیابی……………………………………………………………………………………………. ۸۱

تعصبات شخصی ارزیاب………………………………………………………………………………………….. ۸۲

موانع فنی و اجرایی………………………………………………………………………………………………….. ۸۲

نکات مهم در طراحی سیستم ارزیابی…………………………………………………………………………. ۸۳

عوامل موثر در تعیین نوع سیستم ارزیابی……………………………………………………………………. ۸۵

ویژگیهای سیستم ارزیابی عملکرد کارآمد……………………………………………………………………. ۸۷

فصل سوم:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۹۰

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۹۱

روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………. ۹۲

درباره شرکت………………………………………………………………………………………………………….. ۹۳

اعضا هیئت مدیره……………………………………………………………………………………………………. ۹۵

نحوه انتخاب نیرو…………………………………………………………………………………………………….. ۹۶

وضعیت کلی کارخانجات شرکت………………………………………………………………………………… ۹۶

فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۹۸

یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۹۹

بررسی پاسخ های افراد به سوالات پرسشنامه……………………………………………………………. ۱۰۳

فصل پنجم:نتیجه گیری،منابع و مآخذ………………………………………………………………………… ۱۱۸

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۹

پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۳

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۵

مقدمه

یکی از تکنیکهای مورد استفاده مدیران برای تاثیر گذاری بر رفتار کارکنان ارزشیابی است. انگیزه کارکنان برای فعالیت افزایش تواناییهای شخصی و اصلاح عملکرد آتی تحت تاثیر باز خوری است که از عملکرد گذشته خویش می‌ گیرند یک ارزشیابی صحیح از عملکرد کارکنان می تواند عامل برانگیختن و هدایت کارکنان به سوی پرورش مهارتها و قابلیتهای فردی آنان باشد ارزشیابی عملکرد همچنین می تواند مبنای استواری برای تصمیم گیری در مورد مسائل پرسنلی نظیر پرداخت پاداش- توضیح- انتقال- تنزیل درجه- اخراج- افزایش حقوق و …. باشد.

ارزیابی ظرفیت جهد و توانایی های انجام کار کارکنان و شایستگی آنها کار بسیار دشوار و می توان گفت بطور کامل ومطلق انجام آن غیر ممکن است زیرا بشر هنوز به چنین ابزار یا وسیله ای دست نیافته که بتواند توانایی های بالقوه و بالفعل انسان را دقیق اندازه گیری نماید بویژه آنها در اغلب موارد ارزیابی کند هم انسانها هستند که تحت تاثیر ذهنیات- تعلیمات- تعصبات- عواطف واحساسات ممکن است عدالت لازم در قضاوت را آگاه یا نه آگاه رعایت ننماید.

عدل یعنی اینکه هیچگونه تفاوتی میان افراد قائل نشویم در این صورت همه از یک میزان استحقاق برخوردار خواهند شد و به این ترتیب هیچگونه تفاوتی برای افرادی که حتی به اعتقاد اخلاق گراها از نوع اولویت برخوردارند قائل نشده ایم بی شک این چنین مساواتی عدالت نخواهد بود و جوامعی با چنین هنجارهای کاری تعالی و بقاء نخواهند داشت برای تعیین میزان استحقاق واجرای عدالت واقعی لازم است از یک سو عملکرد اشخاص و از سوی دیگر پتانسیل با توانایی های بالقوه آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. در ارزیابی نحوه انجام کار در واقع آن قسمت از بینش دانش و توان کارکنان ارزیابی می شود که در رابطه با انجام وظایف محوله به ظهور در می آیند و طبعا قابل اندازه گیری هستند. در تعیین ظرفیت وتوانای های بالقوه کارکنان تنها به ارزیابی وظایف محوله اکتفا نمی شود بلکه استعدادهای نهفته و ظاهر نشده که البته تشخیص و ارزیابی آن بسیار دشوار توانایی های بالقوه معمولا به ارزیابی توانایی های بالفعل یعنی شایستگی در انجام وظایف بسنده می‌کنند با اینهمه به منظور دشورایها به ارزیابی این سرمایه های نهفته پرداخت مطرح کردن یا مدیر و سرپرست باید در محیط کار توسط رده های بالاتر مورد ارزیابی قرار گیرد بلکه در صورت امکان ممکن است هرفردی شخصا کار و شایستگی خود را مورد سوال و ارزیابی قرار داد و به قول معروف خود کاهش را در مورد توانایی ها وکار وکوشش قاضی کند در سالهای اخیر با پیدایش نظریه مدیریت بر مبنای هدف یا مدیریت بر مبنای نتیجه در قلمرو نظریات جدید  مطرح شده موضوع خود ارزیابی از موقعیت خاصی برخوردار گردیده که البته تا کنون که باید و شاید مورد پذیرش علمی قرار نگرفته است لذا با عنایت به اهمیت ارزشیابی عملکرد در افزایش کار آیی و تحقق اهداف شرکت چنانچه بتوانیم نقاط مثبتی که باعث افزایش کار آیی نظام ارزشیابی عملکرد در شرکت الکتریک خودرو شرق گردیده است را شناسایی وبهبود بخشیم می توانیم به بهبود عملکرد فردی و گروهی کارکنان در این شرکت کمک نموده و د رنتیجه باعث افزایش کار آیی کارکنان و تحقق اهداف وجودی این شرکت شویم.

منابع و مآخذ

  • پرهیزگار، کمال- (اصول ومبانی علمی طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل) تهران- انشارات اشراقی- چاپ اول- تعداد صفحه ۲۷۴
  • سازمان امور اداری و استخدامی کشور- طراحی ارزشیابی کارکنان دولت) ناشر سازمان معین ادارات- چاپ چهارم- آبان ۱۳۷۳- تعداد صفحه ۱۲۴
  • محمد علی- انگیزش در سازمانها-۰ چاپ (اهراز دانشگاه شهید چمران ۱۳۷۳)
  • حاجی شریف محمود- ارزیابی مدیریت نیروی انسانی-چاپ اول (آبیک- واحد آموزشی مجتمع صنعتی سیمان آبیک ۱۳۷۱)
  • می‌ر سپاسی، ناصر (مدیریت منابع انسانی و روابط کار) مرکز آموزش مدیریت دولتی- انتشارات مروارید- چاپ ۱۳ سال ۱۳۷۳ تعداد صفحه ۵۵۲
  • مقاله ارزیابی و پاداش عملکرد- مجله تدبیر- شماره ۴۱- نویسنده شاهین شهلائی- اردیبهشت ماه ۱۳۷۳- تعداد صفحه ۷۶
  • مقاله ارزشیابی و تکنیکهای آن- مجله تدبیر شماره ۴۹- نویسنده سید صالح واحدی- سال پنجم- دی ماه ۱۳۷۳- تعداد صفحه ۷۶
  • دعایی، حبیب الله، مدیریت منابع انسانی مشهد- انتشارات دانشگاه فرودوسی چاپ اول- ۱۳۷۴
  • سعادت، اسفندیار، مدیریت منابع انسانی- تهران-سازمان (سمت) چاپ اول ۱۳۷۵- تعداد صفحه ۳۵۴
  • استونروفری من، مترجمان علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، مدیریت (جلد دوم تهران) موسسه مطالعات و پژوهشای بازرگانی- ۱۳۷۵
  • فرد تومانر- رفتار سازمانی- ترجمه غلامعلی سرمه- چاپ اول (تهران موسسه بانکداری ایران)
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.