نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی مرکبات

فهرست مطالب این مقاله

بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی مرکبات

تعداد صفحات : ۶۰ | قابل ویرایش

مرکبات بالاترین سهم در سطح زیرکشت و تولید محصولات باغی را داشته  به طوری که این محصولات  در سطحی برابر با ۵۷۶۰۰  هکتار کشت شده وتولیدی افزون بر۲۳/۱ میلیون تن دارند و به ترتیب ۵/۲۱ درصد سطح  و ۲۹ درصد از تولید کشوررا به خود اختصاص می دهند.

مقدمه

مرکبات بالاترین سهم در سطح زیرکشت و تولید محصولات باغی را داشته  به طوری که این محصولات  در سطحی برابر با ۵۷۶۰۰  هکتار کشت شده وتولیدی افزون بر۲۳/۱ میلیون تن دارند و به ترتیب ۵/۲۱ درصد سطح  و ۲۹ درصد از تولید کشوررا به خود اختصاص می دهند.

مرکبات از مهمترین گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری است که دارای سابقه دیرینه کشت در استان فارس می باشد و این استان با توجه به شرایط آب وهوایی مناسب از استانهای عمده تولیدکننده انواع مرکبات در سطح کشور می باشد

 تولید مرکبات از قابلیتهای اقتصادی قابل توجهی برخوردار می باشد. در تولید اینگونه محصولات  نسبت به بخشهای مختلف صنعت نیازمند سرمایه کمتر و در مقابل نیروی کار بیشتر می باشیم. همچنین تولید اینگونه محصولات نیازمند فن آوری پیشرفته و پیچیده نبوده بنابراین سرمایه گذاران در تولید اینگونه محصولات نیازمند آموزشهای پرهزینه نمی باشد. به عبارت دیگر با توجه به واقعیتهای اقتصادی موجود در استان بررسی وضعیت اقتصادی تولید این گروه از محصولات کشاورزی ارائه راهکارهای به منظور افزایش سودآوری در تولید این گروه از محصولات ضروری می باشد.

وضعیت بازار هر محصول نقشی انکار ناپذیر در شرایط اقتصادی تولید آن محصول دارد و شرط اساسی  موفقیت اقتصادی در تولید یک محصول توجه به شرایط بازار می باشد. به عبارت دیگر مزیت های اقتصادی تولید می تواند با ناکارآمدی موجود در بازار از بین رود و مصرف کننده نهایی هر محصولی نه تنها کالای تولید شده بلکه خدمات بازار یابی ارائه شده را همزمان خریداری می کند.

یک نظام بازاریابی ناکارا موجب افزایش ضایعات و زیان به تولیدکنندگان ومصرف کنندگان خواهد شد. در مقابل کارایی در بازاریابی محصولات کشاورزی بستری برای رشد اقتصادی بخش کشاورزی خواهد شد و لذا یک نظام بازاریابی کارا و اصلاح ساختار بازار موجب کاهش ضایعات و هزینه  بازاریابی شده وقیمت فروش تولیدکننده هم کاهش می یابد ( نجفی و کاظم نژاد۱۳۸۳ ).

از مشکلات تولید، توزیع و صادرات مرکبات، وجود نارساییها در مراحل مختلف تولید و بازاریابی  شامل جمع آوری، بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل و … می باشد که در این مطالعه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

فهرست منابع و مآخذ

  1. اردستانی،م. (۱۳۸۷)،”بررسی بازارمرکبات درایران ونحوه تنظیم آن”.موسسه پژوهش های برنامه ریزی واقتصادکشاورزی گروه پژوهشی سیاست حمایتی.
  2. جولایی،ر. (۱۳۷۶)” بررسی مزیت نسبی تولید مرکبات استان فارس (شهرستان جهرم)”. پایان نامه( کارشناسی ارشد)،دانشگاه تربیت مدرس.
  3. رضائی زال،ج.(۱۳۷۴)”بررسی مشکلات بازاریابی مرکبات دربازارهای خارجی”. پایان نامه(کارشناسی ارشد)،دانشگاه امام صادق(ع).

۴.     سیدان ، م.  (۱۳۷۹) ، « بررسی بازاریابی وصادرات سیر دراستان همدان » ، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد. صفحه ۵۴۶-۵۲۹.

  1. شجری، ش. (۱۳۸۱) بررسی مسائل بازاریابی و صادرات خرمای شاهانی در استان فارس. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال دهم،شماره ۳۹، پاییز ۱۳۸۰. صفحه ۱۶۷-۱۴۱.
  2. صداقت، ر (۱۳۷۹)، “بررسی اقتصادی بازاریابی پسته در استان فارس” . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. شماره ۳۲ . وزارت جهاد کشاورزی. صفحه ۲۸۹-۲۷۳.

۷.     عبدشاهی ، ع . و ترکمانی، ج.  (۱۳۷۹) « بررسی اقتصادی صادرات مرکبات ایران» مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقصاد کشاورزی ، دانشگاه فردوسی مشهد. صفحه ۴۶۳-۴۳۷.

۸.     حسن پور، ب. (۱۳۷۹)  “بررسی مسایل بازاررسانی انگوری مطالعه موردی : استان کهگلویه و بویر احمد”، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقصاد کشاورزی ، دانشگاه فردوسی مشهد. صفحه ۲۹۰-۲۶۳.

۹.      کاظم نژاد، م. و صدرالاشرافی، م. (۱۳۷۹)، « تحلیل اقتصادی حاشیه بازاریابی با استفاده از مدلهای اقتصادی – مطالعه موردی برنج «مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی» ،دانشگاه فردوسی مشهد. صفحه ۱۸۱-۱۶۳.

  1. میرزایی، م. و نجفی، ب. (۱۳۷۸) ” تحلیل اقتصادی خرمای مضافتی بم با تأکید بر صادرات” فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۷:(۲۷): ۶۹-۴۷.
  2. موسی نژاد، م. و مجاوریان، م. (۱۳۷۵)، ” بررسی بازاریابی مرکبات شهرستان بابل” فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره ۱۳، صفحه ۱۱۸-۱۰۱.

۱۲.  نجفی، ب.( ۱۳۶۵)، ” بررسی میدان میوه و تره بار شیراز و ارائه الگوی مطلوب بازار عمده فروشی” مجله علوم کشاورزی ایران، شماره ۱ و ۲.

۱۳. نجفی ، ب . (۱۳۷۷)،  بازاریابی خرما در استان فارس با تاکید برصادرات » .فصلنامه اقتصاد کشاورزی وتوسعه ، سال ششم ، شماره ۲۳. صفحه ۴۰-۷.

  1. آمارنامه کشاورزی سالهای مختلف ، وزارت جهاد کشاورزی
  2. maj.ir
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.