نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بسته بندی مواد غذایی در ایران

فهرست مطالب این مقاله

بسته بندی مواد غذایی در ایران

تعداد صفحات : ۱۳۸ | قابل ویرایش

آن چه در این جا می خوانید فکری نیست که تازه در ذهن ما شکل گرفته باشد . حتی حرف تازه ای هم نیست و پیش از این بارها درباره آن نوشته ایم و گفته ایم . با این حال امید داریم که با تکرار این نوشته ها و گفته ها بستر مناسب برای حرکت های سازنده ای چون سازمان نظام بسته بندی فراهم شود.

«فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                                                    صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۱

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………. ۳

اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۸

اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۹

ضرورت توجه به بسته بندی مواد غذایی……………………………………………………………………… ۱۰

فصل دوم:ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۵

فرهنگ بسته بندی…………………………………………………………………………………………………… ۱۶

صادرات مواد غذایی…………………………………………………………………………………………………. ۱۸

عوامل موثر بر بسته بندی مواد غذایی…………………………………………………………………………. ۱۹

بسته بندی و سلیقه مصرف کننده……………………………………………………………………………….. ۲۱

بسته بندی، مهمترین فاکتور در تولید و فروش………………………………………………………………. ۲۳

عوامل مؤثر در طراحی و تولید……………………………………………………………………………………. ۲۳

مشخصات ماده در بسته بندی یک معیار مهم است………………………………………………………. ۲۵

کاربرد مواد اولیه بسته بندی در مایکروویو……………………………………………………………………. ۲۶

بسته بندی عبور دهنده امواج مایکروویو………………………………………………………………………. ۲۶

بسته بندی فعال (هادیها و گیرنده ها)………………………………………………………………………….. ۲۹

بسته بندی های منعکس کننده مایکروویو……………………………………………………………………. ۲۹

ظروف قابل استفاده در آون مایکروویو خانگی……………………………………………………………….. ۳۰

تست و بازرسی برای بسته بندی……………………………………………………………………………….. ۳۱

بسته بندی MAP……………………………………………………………………………………………………. 40

تاریخچه استفاده از MAP………………………………………………………………………………………… 41

مزایای استفاده از MAP…………………………………………………………………………………………… 42

معایب استفاده از MAP……………………………………………………………………………………………. 43

اهداف اصلی استفاده از MAP……………………………………………………………………………………. 43

گازهای مورد استفاده در بسته بندی MAP………………………………………………………………….. 44

سیستم بندی MAP…………………………………………………………………………………………………. 46

افزودن گاز و ایجاد خلاء در بسته بندی MAP………………………………………………………………. 50

ویژگی های فیلم بسته بندی………………………………………………………………………………………. ۵۱

بسته بندی شیر……………………………………………………………………………………………………….. ۵۲

بسته بندی شیر در بطری های PET…………………………………………………………………………….. 53

پایداری فیزیک و شیمیایی و میکروبیولوژیکی……………………………………………………………….. ۵۵

بسته بندی پسته …………………………………………………………………………………………………….. ۵۷

پسته……………………………………………………………………………………………………………………… ۵۸

صنعت کنسرو و ماهی تون………………………………………………………………………………………… ۶۰

انجماد زدائی…………………………………………………………………………………………………………… ۶۲

پخت……………………………………………………………………………………………………………………… ۶۳

سردکردن……………………………………………………………………………………………………………….. ۶۳

مزایا………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۵

اصول پایه درطراحی بسته بندی………………………………………………………………………………… ۶۶

بسته بندی کاربردی…………………………………………………………………………………………………. ۶۸

شکل بطری…………………………………………………………………………………………………………….. ۶۹

ویژگی های کلی طراحی……………………………………………………………………………………………. ۷۱

بسته بندی برای صادرات………………………………………………………………………………………….. ۷۵

برچسب…………………………………………………………………………………………………………………. ۷۹

نقش بسته بندی در صادرات……………………………………………………………………………………… ۸۰

واکس KIWI…………………………………………………………………………………………………………… 85

قوطی اسپری………………………………………………………………………………………………………….. ۸۶

بطری شیشه ای کوکاکولا………………………………………………………………………………………….. ۸۸

قوطی نوشیدنی……………………………………………………………………………………………………….. ۸۹

جعبه تخم مرغ………………………………………………………………………………………………………… ۹۰

کیسه خرید پلاستیکی یا کاغذی…………………………………………………………………………………. ۹۱

تتراپک…………………………………………………………………………………………………………………… ۹۲

بسته بندی بویل این بک…………………………………………………………………………………………… ۹۳

بسته بندی cold can & hot can ……………………………………………………………………………. 93

بسته بندی بک این باکس…………………………………………………………………………………………. ۹۳

مایکروویو……………………………………………………………………………………………………………….. ۹۴

موانع عدم رشد بسته بندی و استفاده از بسته بندی های امروز ی ………………………………….. ۹۴

کیفیت و تضمین کیفیت…………………………………………………………………………………………….. ۹۵

استانداردهای غذائی سختگیرانه ترین استانداردها ……………………………………………………….. ۹۷

پایداری محصول تولید شده………………………………………………………………………………………. ۹۹

ضرایب خطر و ریسک……………………………………………………………………………………………… ۱۰۰

سهولت استفاده هنوز یک امر کلیدی است  ………………………………………………………………… ۱۰۲

نسل جدید…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۳

کانال های فروش جدید……………………………………………………………………………………………. ۱۰۳

مقایسه مواد بسته بندی…………………………………………………………………………………………… ۱۰۴

بسته بندی آشامیدنی………………………………………………………………………………………………. ۱۰۵

بسته بندی نوشیدنی ها برای عموم مردم……………………………………………………………………. ۱۰۶

بسته بندی نوشیدنی های گازدار……………………………………………………………………………….. ۱۰۷

تمایلات مصرف………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۸

بسته بندی های آرایشی و بهداشتی…………………………………………………………………………… ۱۰۹

رشد براساس بازارهای جغرافیایی…………………………………………………………………………….. ۱۱۰

بسته بندی آرایشی و بهداشتی…………………………………………………………………………………. ۱۱۰

مواد اولیه بسته بندی های آرایشی و بهداشتی…………………………………………………………….. ۱۱۱

عکس های دستگاه های بسته بندی و مواد بسته بندی شده………………………………………….. ۱۱۲

فصل سوم: روش تحقیق………………………………………………………………………………………….. ۱۱۶

روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۷

جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۸

روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………….. ۱۱۹

فصل چهارم:یافته های تحقیق………………………………………………………………………………….. ۱۲۰

اهمیت بسته بندی در تجارت امروز……………………………………………………………………………. ۱۲۱

طراحی بسته بندی در دنیای امروز…………………………………………………………………………….. ۱۲۲

فصل پنجم:نتیجه گیری،پیشنهادات،منابع و مآخذ…………………………………………………………. ۱۲۸

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۹

پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۱

گزارش مصرف بسته بندی درسال ۲۰۰۶-۲۰۰۵………………………………………………………… ۱۳۳

رشد پایدار…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۴

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۸

مقدمه

آن چه در این جا می خوانید فکری نیست که تازه در ذهن ما شکل گرفته باشد . حتی حرف تازه ای هم نیست و پیش از این بارها درباره آن نوشته ایم و گفته ایم . با این حال امید داریم که با تکرار این نوشته ها و گفته ها بستر مناسب برای حرکت های سازنده ای چون سازمان نظام بسته بندی فراهم شود .

امروز روزی دیگر است . همان طور که دیگر کسی گرافیک را با ترافیک اشتباه نمی گیرد می توان گفت بسته بندی و کارکردهای مهم آن امروز برای طبقات مختلف جامعه عاملی شناخته شده است . اما آشنا بودن جامعه با عاملی به نام بسته بندی به تنهایی نمی تواند نکته ای مثبت ارزیابی شده و باعث عافیت به خیر شدن دست اندرکاران  بسته بندی شود . زیرا بسته بندی نیز مانند هر تکنیک و روشی می تواند در دو جهت خیر و شر مورد بهره برداری قرار گیرد .

بسته بندی می تواند عاملی برای فریب خریداران باشد . متأسفانه انتهای چنین مسیری تا بدترین شکل آن یعنی معلولیت و مرگ و ورشکستگی برای مصرف کنندگان قابل تصور است .

 شاید در سالهای گذشته که بسته بندی در کشور ما این چنین فراگیر نشده بود خطر سوء استفاده از بسته بندی نزد مردم و مسئولان چندان مهم و واقعی به نظر نمی آمد .

رشد سریع فن آوری بسته بندی در همه جای دنیا از جمله ایران سطح کیفی کلاهبرداری به وسیله بسته بندی را آن قدر بالا برده که تنها و تنها متخصصان امر می توانند تخلف ها را تشخیص دهند .

منابع و مآخذ

  1. ملکی، آناهیتا و دارابی، ماهان ، نوشاک،ماهنامه ی صنایع غذایی ایران، شماره ۳، سال اول، آذر و دی ۱۳۸۸
  2. میر هادی، محمد باقر ،«کنترل بسته بندی با نرم افزار»، ۱۳۸۵
  3. نجفی، موسوی و نجفی پیراسته، مریم «دنیای صنعت» دو ماهنامه صنایع، سال نوزدهم، شماره ۱۳۵-۱۳۶، مرداد وشهریور ۱۳۸۷
  4. طاهر، حمیدی مهرزاد، گودرزی محمود «بسته بندی در ایران، ۱۳۸۷
  5. www.iranfoodews.com
  6. www.foodna.ir
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.