نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

رویکردها و مدل های نوین توانمند سازی کارکنان و مدیران در شرکت های صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

رویکردها و مدل های نوین توانمند سازی کارکنان و مدیران در شرکت های صنعتی

تعداد صفحات : ۶۹ | قابل ویرایش

سازمانها امروزه در محیطی کاملاً رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند. درچنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط خارجی و داخلی سازمان نمایند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند.

فــهـــرســـت

عنوان                                                                                                                                    صفحه

فصل اول :کلیات تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۱

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۴

سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۸

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۹

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………… ۱۰

تعاریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۲

فصل دوم :ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۱۷

تاریخچه و مبانی توانمند سازی………………………………………………………………………………….. ۱۸

فرهنگ توانمند سازی………………………………………………………………………………………………. ۲۰

انواع توانمند سازی………………………………………………………………………………………………….. ۲۱

مزایای توانمند سازی……………………………………………………………………………………………….. ۲۱

عوامل موثر در توانمند سازی……………………………………………………………………………………. ۲۲

نظریه های رهبری……………………………………………………………………………………………………. ۲۴

نظریه دوم : رفتار رهبری………………………………………………………………………………………….. ۲۵

نظریه نوع سوم: موقعیتی و اقتضائی…………………………………………………………………………… ۲۵

نظریه نوع چهارم: رفتار های خاص رهبری…………………………………………………………………… ۲۵

ساختار…………………………………………………………………………………………………………………… ۳۰

ابعاد و ساختار سازمانی……………………………………………………………………………………………… ۳۱

ساختار و تأثیر آن بر رفتار………………………………………………………………………………………… ۳۴

انگیزش…………………………………………………………………………………………………………………. ۳۴

بعد انگیزشی فرآیند توانمند سازی……………………………………………………………………………. ۳۶

چرخه انگیزشی………………………………………………………………………………………………………. ۳۸

انگیزش و تأثیرآن بر بهره وری…………………………………………………………………………………. ۳۹

تفاوت های فردی و انگیزیش……………………………………………………………………………………… ۴۱

نظریه های انگیزش………………………………………………………………………………………………….. ۴۱

اصول نظریه سلسله مراتب نیاز های پنجگانه………………………………………………………………. ۴۴

جایگاه آموزش در توانمند سازی مدیران……………………………………………………………………. ۴۷

رضایت شغلی………………………………………………………………………………………………………….. ۴۹

نظریه های رضایت شغلی…………………………………………………………………………………………… ۵۱

عوامل موثر بر رضایت شغلی…………………………………………………………………………………….. ۵۲

اهمیت شغلی در سایه رضایت شغلی…………………………………………………………………………… ۵۲

ارائه و تبیین الگو های توانمند سازی کارکنان……………………………………………………………… ۵۵

مدل ایده آل نولر…………………………………………………………………………………………………….. ۵۷

مدل بلانچارد ، زیگارمی……………………………………………………………………………………………. ۵۷

فصل سوم : رو ش تحقیق…………………………………………………………………………………………. ۵۹

روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. ۶۰

روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….. ۶۱

فصل چهارم : نتیجه گیری ، منابع و مآخذ……………………………………………………………………. ۶۳

جمع بندی و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………….. ۶۴

پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۶۶

محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۶۷

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………….۶۸

مقدمه

سازمانها امروزه در محیطی کاملاً رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند. درچنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط خارجی و داخلی سازمان نمایند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی می توانند به خوبی از عهده وظایف محوله برآ‎یند که از مهارت، دانش، توانایی و انگیزه لازم برخوردار و اهداف سازمانی را به خوبی بشناسند. ابزاری که می‌تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرآیند توانمند سازی است در این فرآیند نیروی محرکه از برون انسان به درون او منتقل می‌شود و به او آگاهی می دهد، اهداف کار را روشن می سازد، بطوری که به جای اینکه به افراد بگویند که چه انجام بدهند و چگونه و کی انجام بدهند باید به آنها توانایی ببخشند که خود مشکلات خود را حل کنند و برای خود تصمیم بگیرند. بدین ترتیب:

توانمندسازی فرآیند قدرت بخشیدن به افراد است در این فرآیند به افراد کمک می‌کنیم تا بر احساس ناتوانی و درماندگی خویش چیره شوند، تواناسازی در این معنی به بسیج انگیزه های درونی افراد منجر می‌شود. (وتن و کمرون، ۱۳۷۸)

اکنون اغلب کشورهای در حال توسعه، با توجه به تمامی مشکلات سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی، پی برده اند که علت عقب ماندگی این کشورها تنها کمبود سرمایه فیزیکی نیست، بلکه کمبود سرمایه های انسانی مانند مهارتهای فنی و حرفه‌ای و همچنین عدم توجه کافی به رشد مداوم نیروهای شاغل مانع بزرگی است که بر سر راه صنعتی شدن و توسعه یافتن این کشورها قار دارد. زیرا کمبود یا ضعف نیروهای انسانی منجر به کاهش ظرفیت های تولیدی اقتصاد می‌شود و در نتیجه اقتصاد قادر نخواهد بود از سرمایه های فیزیکی موجود استفاده کامل و مناسبی ببرد. به این دلیل به عقیده بسیاری از اقتصاد دانان تمرکز و تقویت بنیه سرمایه های انسان عامل مهمتری از تمرکز سرمایه های مادی و فیزیکی در جریان توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است. در حقیقت بدون اصلاح و بهبود کیفیت نیروی انسانی، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ناممکن است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که سرمایه گذاری انجام شده در این خصوص یکی از مهمترین عوامل تضمین کننده رشد کشورهای توسعه یافته است، بطوری که هر یک دلار سرمایه گذاری در آموزش و پرورش، درآمد ملی را به مراتب بیش از یک دلار سرمایه گذاری در ایجاد جاده ها، سدسازی، کارخانه ها یا دیگر کالاهای سرمایه ای افزایش می‌دهد.

منابع

  1. آقایار، سیروس، روشی نوین در محیط رقابتی، مجله تدبیر، ۱۳۸۴
  2. آقایار، سیروس،تجدید نظر در توانمندسازی، تدبیر، ۱۳۸۴، شماره ۱۶۲
  3. استونو، جیمز وادوارد فریمین، مدیریت، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ۱۳۷۵
  4. اسکندری، مجتبی، طراحی و تعیین الگوی توانمند سازی مدیران، رساله دکتری، تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۸۱
  5. الوانی، سید مهدی، مدیریت عمومی، تهران، ۱۳۷۸
  6. رسمیت، جان، توانمندسازی کارکنان، ترجمه سعید باقریان، انتشارات خرم، ۱۳۸۱
  7. پورآمن، بهزاد، مبانی نظری سبک های رهبری، تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، ۱۳۸۱
  8. دسلر، گوی، مبانی مدیریت جلد ۲، مترجم داوود مدنی، تهران، نشر قوس، چاپ سوم، ۱۳۷۳
  9. دیویس، کیت، رفتار انسانی در کار، ترجمه محمد علی طوسی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۰
  10. دفت، ریچاردال، تئوری سازمان و طراحی ساختار جلد اول، مترجم علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، ۱۳۷۴
  11. رابینز، استیفن، مدیریت سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ اول، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، ۱۳۷۴، جلد اول.
  12. رضائیان، علی، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، سمت، ۱۳۷۹
  13. رضائیان، علی، طرح مطالعات تطبیقی مدیریت، مجله دانش مدیریت، تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۷۵ شماره ۳۵ و ۳۶
  14. سلطانی، ایرج، نقش توسعه منابع انسانی در ارتقای بهره وری سازمانها، مدیریت دولتی شماره ۳۹، ۱۳۷۷
  15. سلطانی، ایرج، نقش توسعه منابع انسانی در امنیت شغلی کارکنان،تدبیر، شماره ۱۰۵، ۱۳۷۹
  16. علوی، سید امین الله، روانشناسی مدیریت و سازمان (رفتار سازمانی) تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۱
  17. میرکمالی، سید محمد، رهبری و مدیریت آموزشی، تهران، نشر رامین، ۱۳۷۳
  18. مورهد، جی، گریفین، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران انتشارات مروارید، چاپ اول، ۱۳۷۴
  19. مقیمی، سید محمد، سازمان و مدیریت (رویکرد پژوهش) تهران، ترمه، ۱۳۷۷، چاپ اول
  20. وتن، دیویدای، کیم اس، کمرون، تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه بدرالدین اورعی، کرج، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، ۱۳۷۸
  21. هرسی و بلانچارد، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علاقه بند، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۰.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.