مدیریت انگیزش در کارکنان و اهمیت آن در ارتقاء بهره وری شرکت های صنعتی
تعداد صفحات : ۹۹ | قابل ویرایش
انگیزش با حیات انسان و چگونگی تحقق اهداف زندگی سروکار دارد . اگر در جایی می بینیم که انسانها در تکاپو و تلاش هستند و با شادی و امید مشغول کار می باشند ، دلیل بر آن است که افراد احساس زنده بودن و زندگی کردن دارند و بین کار و فعالیتهای خود و زندگیشان رابطه معنی داری می یابد.
«فهرست مطالب»
فصل اول :کلیات تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۱
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………. ۲
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۳
بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۴
ضرورت و اهمیت انجام تحقیق……………………………………………………………………………………. ۶
اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۷
سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۸
تعاریف انگیزش………………………………………………………………………………………………………… ۹
فصل دوم:ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۱
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
مدیر موفق و موثر…………………………………………………………………………………………………… ۱۲
نظریه های انگیزش………………………………………………………………………………………………….. ۱۴
نظریه های نخستین درباره انگیزش……………………………………………………………………………. ۱۵
کاربرد الگوی سلسله مراتب نیازهای مازلو در سازمان ها……………………………………………….. ۲۰
کاربرد نظریه تعین هدف…………………………………………………………………………………………… ۳۶
تأثیر عوامل حمایتی………………………………………………………………………………………………… ۳۷
تئوری تقویت انگیزش…………………………………………………………………………………………….. ۳۸
کاربرد تئوری تقویت در سازمانها……………………………………………………………………………….. ۴۰
رابطه تئوری برابری و تئوری انتظار……………………………………………………………………………. ۴۴
شیوه ها و تکنیک های مدیریت در جهت ایجاد انگیزش ………………………………………………. ۴۶
فصل سوم:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۶۳
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۶۴
جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………. ۶۶
قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۶۶
روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………. ۶۷
فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۶۹
یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۷۰
فصل پنجم: نتیجه گیری،منابع و مآخذ……………………………………………………………………….. ۸۷
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۸۸
محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۹۷
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۹۸
مقدمه
انگیزش با حیات انسان و چگونگی تحقق اهداف زندگی سروکار دارد . اگر در جایی می بینیم که انسانها در تکاپو و تلاش هستند و با شادی و امید مشغول کار می باشند ، دلیل بر آن است که افراد احساس زنده بودن و زندگی کردن دارند و بین کار و فعالیتهای خود و زندگیشان رابطه معنی داری می یابد .
درفرن اخیر که شکاف بین پیشرفتهای علمی و فنی و سطح بهرهوری در کشورهای مختلف هر لحظه ژرفتر و عمیقتر مشود و سازمانها چون آبهای خروشان و گلآلود یک رود، همواره دستخوش تغیرات ناگهانی هستند و زمان آرامش و سکون کمتر احساس میشود، نقش نیروی انسانی با انگیزه و علاقهمند به کار به هیچ و به قابل چشمپوشی نیست. اکنون سازمانهای موفق در عرصههایی با بهکارگیری شیوهها و متدولوژیهای مدیریت نوین، تعهد و مسئولیتپذیری پرسنل را به ارزش تبدیل کردهاند و به این حقیقت دست یافتهاند که در سایه توانمند سازی کارکنان در جهت رضایت شغلی و بهطور خلاصه مدیریت انگیزش و حرکت به سوی تربیت کارکنان برانگیخته میتوان گوی رقابت را از دیگر رقبا ربود.
منابع و مآخذ
۱- سید جوادین، سیدرضا، رایج، حمزه، آقا میری، سید علی و یزدانی، حمیدرضا(۱۳۸۹)، انگیزش صنعتی در ایران: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ نشریه مدرس علوم انسان: پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره ۱۴، ص ۹۷-۶۷.
۲- حسنی، کاخکی، احمد و قلی پور، آرین،(۱۳۸۶)، مدیریت انگیزش گامی در جهت ارتقا صنعت، فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، شمار ۴۵، ص ۱۴۵-۱۱۸.
۳- نجات ، سید امیر رضا، کوثر نشان، محمد رضا، و میرزاده، اکبر (۱۳۸۸)، نقش انگیزش در پیشرفت بهره وری صنعتی، بررسیهای بازرگانی، شماره ۳۸، خرداد و تیر، ص ۸۴-۷۲.
۴- احمدی، سید علی اکبر، دهنوی، فریبا (۱۳۸۷)، بررسی جامع و مانع انگیزش صنعتی
۵- خالصی، نادر، قادری، اعظم، خوشگام، معصومه، برهانی نژاد و حمیدرضا، طرسکی، مهدی (۱۳۸۸)، انگیزش کارکنان در شرکت های صنعتی
۶- همت فر، محمود، اسلانی، محمد، لطفعلیان، فاطمه (۱۳۹۰)، راهکارهای جلوگیری از فرسودگی شغلی در سازمان.
۷- زمانی، منوچهر (۱۳۸۰)، کیفیت خدمات، فصلنامه بانک صادرات، شماره ۱۸ ، ۱۶.
۸- ونوس ،داور و صفائیان، میترا (۱۳۸۳)، روش کاربرد انگیزش در بانک، انتشارات نگاه دانش، ۵۳.
۹- سکاران ،اوما (۱۳۸۴)، روشهای تحقق در مدیریت ، دکتر محمد صائبی و دکتر محمد شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی ص ۲۵۴.
۱۰- کاتلر، فلیپ و آرمسترانگ، گری (۱۳۷۹)، مفاهیم مدیریت، (علی پارسائیان)، نشر ادبستان، ۸۱۷.
۱۱- درداری، نوروز(۱۳۷۱)،مدیریت کیفیت جامع، نشریه استاندارد و کالاهای ایرانی، شماره۱۴، ۸۶.
۱۲-رحمانی، حسن (۱۳۸۱)، کاربرد علوم رفتاری و ارتباطات در تکریم و رضایت مشتری، نشر دبیزش، ص ۱۴۰.