بررسی تکنیک FMEA در صنعت خودروسازی
تعداد صفحات : ۱۲۰ | قابل ویرایش
افزایش رقابت، افزایش توقعات و تقاضاهای مکرر مشتری و تغییرات سریع فناوری، باعث افزایش سریع تعهدات تولیدکنندگان امروزی شده است. هر کمبود و انحراف در عملکرد محصول، باعث از دست دادن سهم بازار می شود.
«فهرست مطالب»
عنوان صفحه
چکیده……………………………………….. ۱
فصل اول:کلیات تحقیق…………………………… ۳
مقدمه……………………………………….. ۴
بیان مسأله…………………………………… ۵
اهداف تحقیق………………………………….. ۸
اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق………………… ۹
سوالات تحقیق…………………………………. ۱۰
تعاریف واژگان کلیدی تحقیق…………………….. ۱۱
فصل دوم:ادبیات تحقیق…………………………. ۱۲
تاریخچهFMEA…………………………………. 13
انواع کاربردهای FMEA…………………………. 23
تعریف سیستم ………………………………… ۲۴
مشخصات سیستم………………………………… ۲۷
کنترل های جاری(متدها و روش های تشخیص)………….. ۳۳
کاربرد آنالیز حالت بالقوه خرابی در طراحی قطعه ….. ۳۷
مراحل تهیهDFMEA……………………………… 43
راهنمایی هایی برای تعیین حالات بالقوه خرابی……… ۴۵
کاربرد آنالیز حالت بالقوه خرابی در فرآیندهای تولید. ۵۵
مراحل تهیهPFMEA……………………………… 60
آثار بالقوه خرابی …………………………… ۶۱
علل بالقوه خرابی…………………………….. ۶۴
رتبه وقوع…………………………………… ۶۶
کنترل های جاری فرآیند………………………… ۶۷
نکات قابل توجه………………………………. ۶۸
محاسبه نمره ریسک پذیری خرابی………………….. ۷۲
کاربرد آنالیز حالت بالقوه خرابی در طراحی ماشین آلات و ابزارهای تولید………………………………………. ۷۴
کاربرد آنالیز حالات بالقوه خرابی در ارائه خدمات … ۸۵
علل بالقوه خرابی…………………………….. ۹۶
اقدامات پیشنهادی…………………………….. ۱۰۲
فصل سوم:روش تحقیق……………………………. ۱۰۵
روش تحقیق…………………………………… ۱۰۶
روش جمع آوری اطلاعات………………………….. ۱۰۷
فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………….. ۱۰۸
یافته های تحقیق……………………………… ۱۰۹
فصل پنجم:نتیجه گیری،منابع و مآخذ………………. ۱۱۲
نتیجه گیری………………………………….. ۱۱۳
اقدامات اصلاحی……………………………….. ۱۱۸
پیشنهادات…………………………………… ۱۱۹
منابع و مآخذ………………………………… ۱۲۰
مقدمه
افزایش رقابت، افزایش توقعات و تقاضاهای مکرر مشتری و تغییرات سریع فناوری، باعث افزایش سریع تعهدات تولیدکنندگان امروزی شده است. هر کمبود و انحراف در عملکرد محصول، باعث از دست دادن سهم بازار می شود. این عوامل موجب شده که امروزه سازمانها به استفاده از این تکنیک روی آورند تا به کمک آن مطمئن شوند محصولی بی عیب و قابل رقابت روانه بازار می کنند.
در دهه ۱۹۵۰ اهمیت مسائل ایمنی و پیشگیری از حوادث قابل پیشبینی در صنعت هوا – فضا، علت اصلی پیدایش FMEA شد. چندی بعد، این روش به عنوان ابزاری کلیدی برای افزایش ایمنی در فرآیندهای صنایع شیمیایی مطرح شد و از آن به بعد، هدف از اجرای FMEA پیشگیری از تصادفات و اتفاقات تعریف شده است. در فوریه ۱۹۹۲ استاندارد SAE-J-1739 به عنوان استاندارد مرجع FMEA در صنایع خودرو معرفی شد و به دنبال آن در سال های اخیر، توسعه سیستم های تضمین کیفیت در صنعت خودرو به خصوص وضع استاندارد QS-9000 در صنعت خودروی آمریکا، موجب شد که استفاده از FMEA رواج بیشتری یابد.
منابع و مآخذ
۱-بختیار، مصطفی،«ارایه یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتحرفهای یکپارچه و سازگار با ISO»، سومین کنفرانس مدیران کیفیت، سالن اجلاس سران.
۲-دکتر مهربان، رضا، «تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن» ، نشر البرز، ۱۳۸۰.
۳-رابینز، استیفن،مبانی تولید در صنعت ،علی پارسائیان وسیدمحمداعرابی ،دفترپژوهش های فرهنگی،تهران، ۱۳۸۳
۴-رابینز، استیفن،تئوری سازمان، سیدمهدی الوانی،حسن دانایی فرد،انتشارات صفار،تهران،۱۳۷۸
۵-پوریزدان پرست، م (۱۳۸۴)، بررسی تاریخ پیروی از استراتژی توسعه صنایع در برخی کشورهای جهان سوم، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره ۵ و ۶
۶-روستا، الف (۱۳۸۵)، بازاریابی در صنعت خودروسازی، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.