نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه علل فرار دختران از خانه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه ۱
بیان مساله ۳
اهمیت و ضرورت پژوهشی ۴
اهداف تحقیق ۷
متغیرهای تحقیق ۷
فرضیه های پژوهش ۸
تعاریف عملیاتی متغیرها ۸
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش
تعریف فرار ۱۰
عوامل موثر بر فرار ۱۱
اقسام فرار ۱۲
نظریه های مختلف شناخت رفتار ۱۴
فرار از نظر روانکاوی ۱۵
نظریه روانی تربیتی ۱۵
نظر بیولوژیکی ۱۵
فرار از نظر روانشناختی ۱۵
فرار از نظر جرم شناسی ۱۶
وضعیت فرهنگی خانواده ۱۷
روابط عاطفی خانواده ۲۰
چگونگی ارتباط و بهداشت روانی نوجوانان ۲۲
ویژگی های شخصیتی نوجوانان ۲۸
تاثیر مدرسه بر بهداشت روانی دانش آموز ۳۸
کثرت اولاد ۴۸
سطح تحصیلات والدین ۵۱
مهاجرت ۵۳
روابط دختر و پسر ۵۴
رشد هویت جنسی ۶۱
تحقیقات انجام شده ۶۵
فصل سوم(روش تحقیق)
طرح تحقیق ۸۵
جامعه آماری ۸۶
روش آماری ۸۶
ابزار تحقیق ۸۶
اعتبار و روایی پرسشنامه ۸۷
چگونگی اجرای آزمون ۸۸
فصل چهارم
مقدمه ۸۹
جداول و نمودارها  
الف ویژگیهای توصیفی دختران ۹۰
ب) یافته های ۱۲۵
فصل پنجم
تبیین آماری یافته های ۱۴۶
بحث و نتیجه گیری ۱۵۳
مشکلات و محدودیتهای تحقیق ۱۵۴
پیشنهادات ۱۵۵
منابع فارسی ۱۵۷
منابع انگلیسی ۱۶۱

مقدمه

انسان در طول تاریخ از انواع انحراف ها و آسیب های اجتماعی و روانی رنج برده و همواره در جستجوی علل و عوارض آن و رهایی از این مسائل بوده است. یکی از این انحراف ها و آسیب ها فرار دختران از خانه است که امروز به عنوان یک بحران جامعه، بخصوص شهر تهران را درگیر نموده است. این معضل روز به روز گسترش بیشتری می‌یابد و سلامت و رشد افراد جامعه و بخصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می‌نماید.

اگر کودکان و نوجوان که آینده سازان کشور هستند، در مسیر انحراف و بزهکاری قرار گیرند، به زودی جامعه خود را به ورطه فساد و تباهی می کشانند. بدون تردید جامعه‌ای قادر است در جهت ترقی گام بردارد که بتواند کودکان و نسل جوان خود را از بیراهه به راه راست و در جهت سازندگی هدایت نماید.

مسئولیت جامعه در مورد کودکان و نوجوانان فراری از خانه و در معرض خطر به مراتب سنگین تر از مجرمین بزرگسال است. براساس اصل پیشگیری مقدم بر درمان است. برای جلوگیری از صرف هزینه های گزاف و اتلاف وقت به جهت بازداری افراد از آسیبهای اجتماعی و مفاسد، و رعایت اصل پیشگیری مقدم بر درمان است.

مطالعه در زمینه آسیب های اجتماعی به عنوان ضروری ترین اقدام محسوب می شود. بنابراین از اینگونه تحقیقات که علل فرار دختران از منزل را شناسایی می‌کند اقدام اساسی جهت پیشگیری از وقوع حوادث و بروزمشکلات روانی می باشد.

هرگاه والدین، مربیان و مسئولین امور با عوامل بوجود آورنده مشکل آشنا باشند راحت تر می توانند نسبت به پیشگیری از بروز حوادث اقدام نمایند. داشتن اطلاعات پایه و اساسی پیرامون مشکل برای تصمیم گیری در مورد استفاده از روش های پیشگیری و درمان، بسیار ضروری می باشد و با انجام پژوهش های مختلف پیرامون مشکل فرار دختران از خانه حقایقی روشن می گردد که براساس آن می توان در این رابطه اقدام اساسی بعمل آورد.

بیان مسأله

در مطالعات علمی، میزان کجرفتاری ها و آسیب های اجتماعی با شاخص های متعددی مثل، شاخص های فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی مقایسه شده است و به این نتیجه رسیده اند که آسیب های اجتماعی باستثناء خودکشی تنها با بحران های اقتصادی رابطه نداشته و جریان زندگی ماشینی و بهزیستی و تعارض هنجارها در پیدایش کج رفتاری ها و بیماری های اجتماعی تاثیر بیشتری داشته است.

مسائل اجتماعی مثل بیکاری، تراکم جمعیت، محل زندگی نامناست، عدم مراقبت های بهداشتی مشکلات آموزشی، بزهکاری جوانان، اختلافات روانی، تعارضات اخلاقی، هزینه جنگ ها وتخریب آنها هر یک زمینه مساعدی برای ناسازگاری های اجتماعی است.

در عصر جدید، با پیشرفت تکنولوژی توجه به ارزش های مادی و بی توجهی نسبت به امور معنوی، اخلاقی، اعتقادی و اختلاف بین دو نسل (والدین و فرزندان) بیشتر می شود. در نتیجه تعاملات و روابط انسانی در خانواده و سپس در جامعه، خدشه وارد می‌شود. پرورش محیط نامساعد، به بیکاری و ولگردی افراد کمک می‌کند و ولگردی نیز به نوبه خود به ازدیاد ارتکاب جرایم منجر می شود.

دوران نوجوانی، دوره بحرانی است که فرد باغلیان احساسات و تغییر حالت های آنی روبروست، معمولا دارای خلقی سرکش است در زمینه تغییر عقاید و ایدئولوژی کنجکاوی به خرج می دهد و انتظاراتش از زندگی بیشتر می شود. نوجوان معمولا بدنبال استقلال فکری است و سعی می‌کند خود را با معیارهای جدید و دلخواهش هماهنگ سازد و به همین خاطر با اولیاء مدرسه و والدین خودش، اختلاف عقیده پیدا می‌کند.

معمولا والدین خواستار ارزش های سنتی هستند ولی نوجوانان پذیرای این ارزش ها نیستد و معیارهای جدید فرهنگی را بیشتر می پسندند. جوانان استقلال فکری و استقلال در تصمیم گیری را حق مسلم خود می دانند، در حالی که والدین فرزندان و نوجوانان خود را به عنوان کودکانی فرض می کنند که قدرت تصمیم گیری درست را ندارند.

با عمیق شدن این اختلافات رابطه عاطفی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و نوجوان احساس خلا وتهی بودن می‌کند و فضای منزل و مدرسه را برای خود غیر قابل تحمل می داند و چون در این دوره قدرت خطرپذیری فرد فوق العاده بالاست، ممکن است برای اثبات حقانیت خود، دست به کارهای مخاطره آمیز بزند و محیط خانواده را ترک کند.

منابع

منابع فارسی

  1. هترینگتون، ای، میویس، پارک، راس، دی، روان شناس کودک از دیدگاه معاصر (۱و۲) (۱۳۷۳) ترجمه جواد طهوریان، محمدحسین نظری نژاد، امیرامین یزدی، احمدی رضوانی، علی اخشینی، خوشه کسرایی، نشر، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، تهران.
  2. وندر زندن، چیمز دبلیو (۱۹۹۶) روانشناسی رشد، ترجمه حمزه گنجی (۱۳۷۶) نشر بعثت، تهران.
  3. کدیور، پروین (۱۳۷۸)، روان شناسی اخلاق، نشر آگه، تهران.
  4. همشهری (روزنامه) جمعیت کودکان خیابانی ۲۰/۵/۷۹ ص ۳. شماره ۲۱۸۹ سال هشتم.
  5. کاستلو، تیموتی- کاستلو، جوزف (۱۳۷۳)، روانشناسی نابهنجاری، ترجمه نصرت ا… پورفکاری، انتشارات آزاد، تبریز.
  6. قرائی مقدم، امان ا… (۱۳۷۳) جامعه شناسی آموزش و پرورش، انتشارات توس، تهران.
  7. ماسن، پاول هنری و دیگران (۱۳۷۰) رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، نشر مرکز، تهران.
  8. واتیزمن، والیس (۱۳۷۱) رشد اجتماعی (بررسی جوانان و خانواده) ترجمه سیما نظیری، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
  9. جیمز سی، کلمن (۱۳۷۴) روانشناسی نابهنجار و زندگی نوین، ترجمه کیانوش هاشمیان، انتشارات کویر، تهران.
  10. اسلامبولچی، مقدم علی (۱۳۷۰) علل ناسازگاری دانش آموزان دوره ابتدایی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
  11. کلهر، منصور (۱۳۷۹) شیوه های جامعه پذیری فرزندان دختر و پسر، مجله حقوق زنان سال ۳، (۲۰ و ۱۹).
  12. یمنی دوزی سرخابی، محمد (۱۳۷۱) تحلیل برناسازگاری دانش آموزان در دوره ابتدایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۴.
  13. شریفی، حسن پاشا (۱۳۷۱)، چگونگی شکل گیری نگرش های دانش آموزان، مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش دوره ابتدایی.
  14. میلانی فر، بهروز، (۱۳۷۰)، روان شناسی کودک و نوجوان استثنائی: نشر قدس یاتوس، تهران.
  15. نوایی نژاد، شکوه، (۱۳۷۳)، رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان و راه های پیشگیری و درمان، نابهنجاری ها، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، تهران.
  16. بررسی علل فرار نوجوان پسر ۸-۱۲ ساله تهران رساله کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی.
  17. گیلک پور، خدیجه، علل فرار دانش آموزان از مدرسه پژوهش ۱۳۷۷ به نظارت دکتر حسن پاشا شریفی، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
  18. بخشایش، اشرف، (۱۳۷۹)، ویژگیهای شخصیتی دختران فراری و عادی شهر تهران، پایان نامه ارشد بالینی.
  19. احدی، حسن (۱۳۷۳) «مفاهیم بنیادی در روانشناسی «نوجوانی و جوانی» روانشناسی رشد، انتشارات بنیاد، تهران.
  20. باغداساریانس، ژیول (۱۳۷۹) تحقیقی پیرامون بررسی ویژگیهای شخصیتی دختران فراری از منزل، زیر نظر معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی با نظارت دکتر خویی چاپ شده در بولتن خبری معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی منطقه شمال استان تهران.
  21. جی، هی، لی (۱۳۷۷) روان درمانی خانواده ترجمه محمد باقر ثنایی، انتشارات امیرکبیر، تهران.
  22. ذبیحی، رزیتا (۱۳۷۸)، مقاله ای در زمینه فرار دختران از منزل، چاپ شده در بولتن خبری بهزیستی در بخش معاونت پیشگیری.
  23. سیاسی، علی اکبر (۱۳۴۳)، روانشناسی جنایی، تهران، انتشارات ابن سینا.
  24. فرجاد، محمدحسین (۱۳۶۳) آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات انتشارات بدر، تهران.
  25. قائمی، علی (۱۳۷۳) خانواده و کودکان دشوار، انتشارات امیری، تهران.
  26. کی نیا، مهدی (۱۳۵۱) آسیبهای اجتماعی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  27. سعیدی، محمد (۱۳۷۲)، بررسی علل فرار نوجوانان از خانه، پایان نامه ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
  28. سنجر، هما (۱۳۵۳)، علل فرار نوجوانان از خانه، پایان نامه ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی.
  29. بی طرف جعفرآبادی، سعیده (۱۳۶۷) ویژگی های خانوادگی نوجوانان بزهکار پسر کانون اصلاح و تربیت شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.
  30. نگراوی، فرشته‌‌ (۱۳۸۰)، بررسی نقش خانواده و مدرسه در آسیب زایی روانی- اجتماعی کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
  31. نیک سرشت ماسوله، مژگان (۱۳۸۰) مقایسه هیجان خواهی و باورهای غیر منطقی در نوجوانان عادی و بزهکار (دختر و پسر) شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
  32. محمود نژاد، خاتون، (۱۳۸۰)، مقایسه جوروانی خانواده نوجوانان عادی و بزهکار، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
  33. فاضلی نیا، فرزانه (۱۳۸۰)، نقش خانواده و مدرسه در آسیب زایی اجتماعی نوجوانان کانون اصلاخ و تربیت شهر تهران، پایان نامه ارشد دانشگاه الزهرا.

منابع انگلیسی

  1. Abebe – Behailu; Aptekar, Lewis (1997). Conflict In the Nighborhood : street and working children in the public space: A Global- Journal- of- child- Reasearch, V4n4: p477-90.
  2. Aptekar- Lewis. (1989). Characteristics of the street children of clombia child- Abuse- and neglect- the- International- journal; v13 n3: p 42-7-37.
  3. Chettey; vanitha- R. (1997). Street children in Durban: An Exploratory In vestigation. Humman Science Research council pretoria H SRC publishers.
  4. Cupta- Anubha; Vema, – suman (1995) perference for social support by Indian street children and Adolescents in stressf-ul life situations.
  5. In ciardi; james. A; surratt, Hilarry. L(1998). Children in the street of Brazil: Druguse, crime. Violence and HIV risks. Vol. 33 P 1467-80.
  6. Unicef (1997). The state of the word, children. Published for unicef by oxford university press.
  7. Conger R.D; Conger k.j; Elder Q.H; lorenz F.O; simons R.L; and whit beck L.B(1993) A. family economic stress and adjustment of early adolescent girls. Developmental psychology- 2220G – ۲۷۹.
  8. Weiss man. m.m(1975). The Assesment of Social a djustment, Areview of Technigues in Arch Genpsu choatry vol32.
  9. Journal GitAtion 1997: Journal of Research on adolescence v7n4 p3 75-92.
  10. Sharlin SA, hor, Barak M sum 1992 adole scence 27 (706): 387-405 wolk S, Brandom J.sum 1992 adolescence : 12 (46): 175- 87.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.