2000 تومان

مقاله آشنایی با توربین های گازی و سوپر آلیاژها

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶ | قابل ویرایش

تاریخچه

طراحی توربین های گازی، به اوائل قرن نوزدهم بر می گردد. اولین توربین گازی را استولز آلمانی در سال ۱۸۷۲ ساخت. این توربین خیلی شبیه به توربینهای امروزی بود اما بعلت پایین بودن راندمان آن، قادر به چرخاندن چیزی جز کمپرسور نبود.

در آن زمان پیشرفتهای قابل توجهی در توربینهای بخاری و موتورهای پیستونی صورت گرفته بود و از طرف دیگر به علت عدم اطلاع از دانش آیرودینامیک و عدم گسترش دانش متالوژی در ایجاد آلیاژهای مقاوم به حرارت و تنش، توربینهای گازی راندمان پایین نداشتند و توان رقابت با موتورهای دیگر را نداشتند، بنابراین انگیزه ای برای تحقیقات بیشتر ایجاد نمی شد.

با گسترش جنگ جهانی دوم و نیاز به پرواز هواپیماها با سرعت صوت و بالاتر، قوی ترین انگیزه در ایجاد و ساخت توربینهای گازی برای صنعت هواپیمایی موجود آمد. با افزایش اطاعات در دانش آیرودینامیک و ساخت آلیاژهای مقاوم به حرارت، بالاخره در سال ۱۹۳۳، دکتر مایر به کمک کمپانی براون باوری، پر راندمان ترین توربین گازی صنعتی را ساخت.

راندمان این توربین ۱۸ درصد بود. تحقیقات گسترده در این زمینه، پس از جنگ، درد و شاخه صنایع هوایی و تولید برق آغاز شد. و بالاخره در اواخر دهه ۵۰ توربین گاز بصورت گسترده در صنعت برق مورد استفاده قرار گرفت.

مزایای توربین های گازی

الف- عوامل اقتصادی:

۱-نسبت قدرت به وزن بالایی دارد.

۲-اجزاء کمکی کم و در نتیجه سرویسهای زیادی نمی طلبد.

۳-آماده سازی فونداسیون آن هزینه زیادی نمی طلبد.

۴-نیاز به فضای زیادی ندارد.

ب-عوامل از نظر زمان تحویل: ۱-نصب آن ساده است ۲-قسمتهای کمکی و فرعی آن استاندارد است ۳-جابجایی و حمل و نصب آن در نقاط دیگر آسان است.

ج-عوامل بهره برداری:

۱-راه اندازی سریع- طی مدت ۱۰ دقیقه می تواند راه اندازی شده به شبکه وصل گردد. ۲-زمانی که شبکه بدون برق باشد توسط باطری نیز می توان واحد را روشن کردن(البته واحدهایی که با دیزل روشن می شوند) ۳-از راه دور می توان توربین را استارت کرد و به شبکه پارالل نمود و میزان بار کم یا زیاد نمود ۴-قسمتهای مختلف آن توسط هوا خنک می شوند و نیاز آنچنانی به آب ندارد.

معایب توربین های گازی

الف-از آنجاییکه قطعات توربین عمدتاً از جنس سوپر آلیاژهاست، تهیه و بازسازی آنها مستلزم هزینه های زیادی است. ضمن آنکه به دلیل دمای بالای قطعات، سریعاً تخریب می شوند.

ب- راندمان توربین گازی در مقایسه با توربینهای آبی و بخار پایین است. راندمان توربین آبی ۹۰ درصد، توربین بخار ۴۰ درصد و توربین گاز ۳۰ درصد است که به کمک سیکل ترکیبی می تواند تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

ج- مصرف سوخت آنها بالاست.

همانگونه که ذکر شد، هزینه نگهداری توربینهای گازی بالاست، بنابراین برای رسیدن به بهترین حالت اقتصادی تولید برق، بار پایه توسط نیروگاههای آبی و حرارتی بخار، تولید می شود. چون هزینه اولیه چنین نیروگاههایی بالا و مصرف سوخت آنها پایین است و بار متوسط و پیک توسط واحدهای گازی تولید می شود.

طرحهها و مدلهای توربین گاز

طرحهای توربین گازی صنعتی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول نوع تکامل یافته توربینهای جهت هستند و از خصوصیات آنها، تعدد اطاقهای احتراق است که باعث تقسیم متعادل گاز داغ در اطراف می گردد. سازندگان اصلی این طرح، جنرال الکتریک (G.E) و وستینگ هاوس می باشند.

دسته دوم نوع تغییر یافته واحدهای بخار می باشند. اطاق احتراق در این توربینها بصورت ایستاده و در طرفین توربین و بعضاً یک اطاق احتراق در کنار توربین است و تعادل گاز داغ بعد از اطاق احتراق و در محفظه ورودی توربین صورت می گیرد. سازندگان عمده اینگونه توربین ها عبارتند از براون باوری (BBC) و کرافت ورک. BBC یک اطاق احتراق و کرافت دو اطاق احتراق دارد.

شرکتهایی که تحت لیسانس جنرال الکتریک آمریکا فعالیت می کنند عبارتند از:

ALSTOM (فرانسه)، HITACHI (ژاپن)، A.E.G(آلمان)، John Brown(انگلیس) مدلهایی که شرکت جنرال الکتریک طراحی و ساخته است عبارتند از:

  • مدل GEMS 3001 با قدرت ۱۰ الی ۱۵ مگاوات
  • مدل GEMS5001 با قدرت ۱۴ الی ۲۶ مگاوات با راندمان ۲۷ درصد
  • مدل GEMS 6001 با قدرت ۳۰ الی ۴۰ مگاوات با راندمان ۳۰ درصد
  • مدل GESM7001 با قدرت ۷۰ الی ۸۰ مگاوات با راندمان ۳۰ درصد.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.