2000 تومان

پایان نامه آموزش الکترونیکی و کاربرد آن در مهندسی معدن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۵۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                         صفحه

چکیده                                             ۹

فصل اول : کلیات                           ۱۰

۱ – ۱ هدف                                        ۱۱

فصل دوم : تعاریف و اصطلاحات               ۱۳

۱ – ۲ تاریخچه                                     ۱۴

۲ – ۲ معرفی                                       ۲۴

۳ – ۲ تعاریف و اصطلاحات                           ۲۵

۴ – ۲ عناصر اصلی                                 ۲۷

۵ – ۲ دو نوع آموزش از راه دور                    ۲۸

۶ – ۲ فرضیات اصلی آموزش از راه دور               ۳۰

فصل سوم : مدیریت و برنامه ریزی           ۳۱

۱ – ۳ برنامه ریزی آموزشی                        ۳۲

۲ – ۳ مدیریت آموزشی                             ۳۴

فصل چهارم : طراحی آموزش از راه دور       ۳۷

۱ – ۴ زیر ساختهای آموزش مجازی                    ۳۸

۱ – ۱ – ۴ بررسی یک نمونه زیرساخت نرم افزاری                                               ۴۳

۲ – ۴ عناصر طراحی                               ۸۳

۳ – ۴ حرکتهای ساختاری                           ۸۴

۴ – ۴ حمایت از نوآوری ها                         ۸۴

۵ – ۴ ایجاد مطالب برای آموزش از راه دور          ۸۵

۶ – ۴ اهمیت نقش فن آوری در مقوله طراحی           ۸۸

فصل پنجم : چشم‌اندازهای برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه فن‌آوری اطلاعات در نظام رسمی آموزشی ایران                        ۹۰

۱ – ۵ بیان مسأله                                ۹۱

۲ – ۵ اهمیت برنامه‌ریزی بلندمدت و متمرکز          ۹۲

۳ – ۵ اهداف و رسالت توسعه فن‌آوری اطلاعات در آموزش و پرورش ۹۳

۴ – ۵ چشم‌انداز توسعه فن‌آوری اطلاعات در آموزش و پرورش ۹۴

۵ – ۵ دانشگاه آرمانی در هزاره سوم و توسعه اطلاعاتی جامعه دانایی محور                                                ۹۵

۶ – ۵ آموزش در هزاره سوم             ۱۰۱

۷ – ۵  بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش  ۱۰۵

۸ – ۵ نگاهی به رابطه فناوری ارتباطات و اطلاعات با آموزش   ۱۰۷

فصل ششم : بحث و نتیجه گیری ؛ ارزشیابی    ۱۱

۱ – ۶ آیا آموزش از راه دور موثر است ؟         ۱۱۲

۲ – ۶ مزایای دانشگاه مجازی                     ۱۱۳

۳ – ۶ روشهای ارزشیابی                         ۱۱۸

۴ – ۶ ارزیابی های کیفی                        ۱۲۰

۵ – ۶ بررسی اجمالی دو دانشگاه اینترنتی                                                    ۱۲۲

۵ – ۶ پیشنهادات و نتیجه گیری                 ۱۳۰

فصل هفتم : آموزش الکترونیکی و مهندسی معدن                             ۱۳۱

منابع و ماخذ :                           ۱۵۱

فهرست کتاب ها                                  ۱۵۲

فهرست سایت های اینترنتی                                                                      ۱۵۳

چکیده

با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی ( E- Learning ) که زیرشاخه ای از آموزش از راه دور می باشد ، در دنیا مقوله ای نو تازه می باشد و مدت زیادی از تولد آن نمی گذرد ( حدودا از سال ۱۹۹۸ میلادی ) ، مباحث و موارد مربوط به آن هنوز کاملا تبیین نگردیده است.

و منابع و مآخذ مورد نیاز بسیار ضعیف می باشند . علی الخصوص منابع فارسی زبان . در نتیجه خود بحث آموزش الکترونیکی ( E- Learning )  جای کار و مالعه فراوانی دارد.

متاسفانه بسیاری از کلاسها و برنامه های آموزشی که تحت عنوان آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی برگزار می گردند ، به دلیل ضعفهای ریشه ای تئوریک و عدم ایجاد زیرساخت های لازم ، کارایی لازم را نداشته و به هیچ وجه اهداف اساسی آموزش الکترونیکی را تامین نمی کنند.

چرا که برخی از متولیان امور آموزشی فکر می کنند که با تایپ جزوات درسی و قرار دادن آنها در سایت اینترنتی و رفع اشکال اینترنتی و … می توان آموزش الکترونیکی راه انداخت و بدان افتخار کرد و البته منبع درآمدی هم ایجاد کرد . درصورتی که در آموزش الکترونیکی باید حتی مسایل روانشناسی آموزشی را هم در نظر گرفت.

به همین دلیل در این پروژه که کاربرد آموزش الکترونیکی در مهندسی معدن می باشد ، بیشتر به مباحث بنیادی آموزش الکترونیکی و امکان سنجی پیاده سازی آن در ایران پرداخته شده است . در ابتدابه تاریخچه مختصری از آموزش و استفاده از تکنولوژی در آن پرداخته شده است.

اعصار گوناگون در طول تاریخ بشر

موج اول: عصر کشاورزی

اولین اختراع بشر آتش بوده است که تقریباً چهار میلیون سال قبل از میلاد حضرت مسیح شناخته شد. ۲۵۰۰ سال بعد بشر موفق به اختراع دوم خود که ابزار بود شده است.

فاصله بین دو اختراع نشان از بدوی بودن بشر اولیه دارد بعدها اختراعات جدیدتری به تناوب رشد و تمدن بشر بوجود آمد تا اینکه زمینه تغییر اساسی یعنی موج اول فراهم شد و جامعه کشاورزی شکل گرفت.

جمعیت جهان در سالهای قبل از میلاد حضرت مسیح بسیار کم بود و حتی هزار سال بعد از میلاد آن حضرت به ۳۰۰ میلیون نفر رسید اولین تغییر در جامعه انسانی که به موج اول یا جامعه کشاورزی و یا عصر کشاورزی لقب یافته است، قبل از میلاد حضرت مسیح شروع شده و عمری ۲۹۵۰۰ ساله ای داشته است. هدف از ایجاد این موج حل مشکلات معیشتی و غذایی بشر آن زمان بوده است.

موج دوم : عصر صنعت

اما بعد از ایجاد موج اول و گذشت تقریباً سه هزاره از آن، موج بعدی که انقلاب صنعتی بود آغاز شد. هدف از موج دوم یعنی عصر صنعت یا انقلاب صنعتی تولید مواد و ابزار کار بوده است.

در موج اول که نیروی کار متکی بر بازوان افراد بود، بشر از پس مشکلات بزرگ برنمی‌آمد و نیاز جدیدی در جامعه بوجود آمد که تغییرات اساسی را می‌طلبید عمر موج دوم هم که دوران موفقی را سپری کرده است به ۵۰۰ سال می‌رسد و دوران آن از نظر تئوری سپری شده است.

دو نوع آموزش از راه دور

    دونوع سیستم تحویل آموزش و یادگیری از راه دور موجودمی باشد.

  • هم زمان
  • غیرهم زمان

در سیستم آموزشی همزمان نیاز است که دانشجو و استاد بطور هم زمان در فرآیند آموزش شرکت داشته باشند.مزیب این روش این است که عامل دو طرفه بین استاد و دانشجو در. زمان واقعی و بدون تاخیر انجام می شود. .تلویزیونهای دو طرفه ، تلکنفرانس ها و گفتگوهای (چت) اینترنتی از این قیبل اند.

در آموزش از دور بطور غیر همزمان نیازی به حضور دانشجویان و اساتید بطور همزمان نیست و لازم نیست که دانشجویان در یک مکان و یک زمان جمع شوند.

در این روش دانشجویان می توانند زمانهای آموزشی خود را تنطیم نمایند و با توجه به صورت کاری خود از لحاظ زمانی مطالب درسی را جمع آوری کنند از این جهت آموزش غیر همزمان انعطاف بیشتری نسبت به آموزش همزمان دارد. از مزیت های دیگر آن می توان موارد زیر را نام برد.

مدیریت آموزشی

یک برنامه آموزش از راه دور بطور عادی یک مدیریت مشخص دارد.

وظایف و مسئولیتهای مدیریت بشرح زیر است:

  • ارزیابی وجمع آوری مشخصات تک تک دانشجویان
  • اجرای برنامه های ابتکاری وگزارش گیری از این برنامه ها
  • بازاریابی و تلاش در جهت ترقی مجموعه و سیستم
  • بهبود و تجدید استخدام نیروی ماهرتر
  • ایجاد هماهنگی برای برنامه های کلاس
  • ثبت و ارزیابی مسائل مختلف
  • تست و کنترل فرآیندها
  • ارتقاء مطالب آموزشی
  • مدیریت اساتید
  • مدیریت با استفاده از اطلاعات مربوط به دانشجویان و برنامه های آنها
  • بهبود و ارزیابی اهداف و برنامه ها

هنگامی که برنامه های آموزشی به سخترین مرحله خود می رسند زمان تشخیص دادن و تعیین توانایی های آموزگاران و اساتید است شناسایی اینکه چگونه آنها می توانند در چنین حالتهایی از عهده امر آموزش کارآمد برآیند یکی از وظایف مهم مدیریت می باشد.

با توجه به نوع آموزش از راه دور این مسئله می تواند بسیار متغیر باشد در این رابطه ارتباط دانشجو و استاد از اهمیت زیادی برخوردار است.

از دیگر وظایف مدیریت می توان موارد زیر را نام برد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.