9000 تومان

پایان نامه بررسی و تدوین ویژگیهای کیفی ابریشم مورد استفاده در فرش دستباف

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                   صفحه

چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳

فصل اول

سابقه نوغانداری در کشورهای آسیا……………………………………………………………………………………………………. ۶

فصل دوم

سابقه نوغانداری در ایران از دوره هخامنشی تا کنون………………………………………………………………………… ۱۰

فصل سوم

نحوه پرورش کرم ابریشم ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶

تفریخ تخم نوغان……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷

مرحله پروش لارو. حرارت و رطوبت،دما،تغذیه،تمیز کردن بستر………………………………………………………… ۱۹

مرحله تنیدن پیله…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱

برداشت پیله……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۲

فصل چهارم

طبقه انواع نژاد بر اساس مناطق تجاری و بومی……………………………………………………………………………….. ۲۵

فصل پنجم

چرخه تولید تخم نوغان……………………………………………………………………………………………………………………. ۳۲

فصل ششم

بیماریها و آفات کرم ابریشم……………………………………………………………………………………………………………… ۳۵

فصل هفتم

واریته های توتهای مختلف……………………………………………………………………………………………………………… ۳۹

فصل هشتم

فرآوری پیله (ماده اولیه صنعت ابریشم)……………………………………………………………………………………………. ۴۴

فصل نهم

بررسی ویژگیهای کیفی ابریشم………………………………………………………………………………………………………… ۵۲

ابریشم پرز………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۲

ابریشم چله……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۳

صمغ گیری ابریشم با مواد گوناگون………………………………………………………………………………………………….. ۵۴

صمغ زدایی در ایران………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۸

فصل دهم

 تصاویر…………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۰

فصل یازدهم

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۸

منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۳

چکیده

ابریشم واژه ای است که جلال و زیبایی را در ذهن تداعی می کند ، ابریشم و بریشم ، حریر ، قز، افریشم و فریشم نیز گفته اند. در فرهنگ معین  : ابریشم ، ماده ای است که کرم مخصوصی به نام (کرم پیله) ترشح می کند و با آن لانه ای بیضی شکل برای خود می سازد ، یا رشته تارهایی از تارهای پیله که برای دوختن و بافتن از آن استفاده می شود.

در فرهنگ عمید : ابریشم ماده ای است که کرم ابریشم از غده های خود به شکل نخ بسیار نازک ترشح می کند و با آن لانه ای بیضی شکل می سازد که پیله نام دارد ، پیله ها را با بخار آب نرم می کنند تا سررشته ها پیدا شود ، آن گاه رشته ها را به هم تاب می دهند تا به ضخامت معّین برسد.

بنا به افسانه ای که قدمت ۴۶۰۰ ساله دارد، یکی از ملکه های چین به نام سی لین شی ضمن گردش درجنگل  متوجه تارهای نازکی شد که به دور شاخ و برگهای درختان توت تنیده شده بود.

او با جمع آوری و ریسیدن تارها و بافتن آنها پارچه های نازک و لطیفی تهیه کرد و همین سبب شد تا در حدود سه هزار سال تولید و پارچه آن در انحصار چینی ها باشد و اگر کسی این را فاش می کرد با مجازات مرگ روبرو می شد.

با وجود چنین سیاست سخت گیرانه در سال ۴۱۹ بعد از میلادیک شاهزاده خانم با فرمانروای کشور ختن (ترکستان خاوری امروز ) ازدواج کرد، وی چون علاقه زیادی به شوهرش داشت بی آنکه از مجازات مرگ بهراسد مقداری تخم نوغان در گیسوی خود پنهان و به شوهرش تقدیم کرد و به این ترتیب در سرزمین ختن کرم ابریشم متداول شد. بعدها به دلیل طوایف هون ، اهالی ختن ناگزیر به ترک وطن شدند و شماری نیز به ژاپن و برخی به مغولستان و کوه ها مهاجرت کردند.

سابقه تولید ابریشم در چین

یافته ها  چنین نشان می دهد که چین سرزمین مادری ابریشم می باشد و بر اساس اسناد تاریخی حدود ۴۶۰۰ سال است که به تولید ابریشم اشتغال دارد . از نظر تاریخی ، مهمترین دوره تولید ابریشم در چین ۱۹۲۰ و ۱۹۴۰ بوده است . در آن زمان حدود ۲۰۰۰۰ تن ابریشم در این کشور تولید و کل صادرات آن حدود ۹۰۰۰ تن بوده است.

کیفیت محصولات ابریشمی چین با مدرنیزه کردن مدیریت تجاری و تقویت کنترل کیفی رو به افزایش می باشد . از سال ۱۹۸۰ که کاربرد علوم و تکنولوژی در چین به سرعت پیشرفت نمود انتقال تکنیک به واحدهای بزرگ تولید ابریشم فزونی گرفت و هم اکنون این واحدها کوشش می کنند که هر چه سریع تر با وضعیت و شرایط جدید تطبیق پیدا کرده و نخ های ابریشمی مرغوب تری تولید نمایند.

کل صادرات ابریشم چین درسال ۱۹۸۶ حدود ۱۳/۱ میلیارد دلار بود ه که سهم ابریشم خام ، نخهای ابریشمی و پوشاک ابریشمی هر یک ۳۳% محاسبه شده است. بعضی از فرآورده ها بر عرضه فزونی دارد. مردم چین نسبت دیرینه ای در پوشیدن البسه ابریشم دارند و برای اقلیتی فرآوردهای ابریشمین جزو ضروریات روزانه قرار دارد.

سابقه تولید ابریشم در ژاپن

ژاپن کشور بزرگ تولید کننده پیله و ابریشم خام و یکی از مصرف کنندگان وصادرکنندگان عمده ابریشم می باشد . نوغانداری از قرن چهارم میلادی به بعد با آغاز تبادل اقتصادی و فرهنگی با کشورهای چین و کره به ژاپن راه یافت.

در فاصله طولانی بین قرون ۸ تا ۱۲ میلادی پوشیدن لباس ابریشمی در بین افراد طبقات ژاپن گسترش یافت و موجب بروز رقابتهایی نیز گردید . گسترش مصرف و افزایش تقاضای پارچه های ابریشمی موجب گردید از تولید ابریشم حمایت به عمل آید و همین امر موجب رواج و رونق چشم گیر این صنعت گردید.

بر اساس آ مار انجمن ابریشم ژاپن ، مصرف این کشور در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۶۰۰ تن بوده است و درحال حاضر وارد کننده عمده محصولات ابریشمی به شمار می آید.

سابقه تولید ابریشم در هند

به عقیده مورخین غربی صنعت ابریشم توسط  ختان ۲۴۰ سال قبل از میلاد مسیح از طریق جا ده ابریشم از چین به هند آورده است . در مورد مبدأ ابریشم هند کرسله در کتا ب «زراعت و پرورش کرم ابریشم » چین اظهار نمود که در هند ابریشم های وحشی موگا ، اری و تازار مدتهای طولانی تولید می شود.

ولی هیچ  اشاره صریحی به ابریشم در متون تاریخی هند نگردیده است . صنعت ابریشم در طی دوران مغولها رونق زیادی داشت . کمپانی هند شرقی به این دلیل که ابریشم خام مورد نیاز بافندگی انگلستان را از تولیدات ابریشم هندوستان تهیه می کرد ، به رونق صنعت ابریشم کمک نمود.

در سال ۱۸۵۴ که بیماری پبرین تولید ابریشم را در فرانسه و ایتالیا ازبین برد . و آنها ابریشم مورد نیاز خود را از هندوستان تهیه می کردند که باعث ترقی آن کشور شد.

امروزه در هندوستان روشهای جدید پرورش کرم ابریشم و استفاده از نژادهای جدید دونسله توسعه یافته و با استفاده از نژادهای دونسله درتولید هیبریدهای چند نسله ، تحول عمده ای در افزایش عملکرد ابریشم به وجود آورده است.

درحال حاضر حدود ۱۵ درصد کل تولید انواع ابریشم هند به خارج صادر می گردد . آخرین آمار و ارقام مربوطه به امر صاردات ابریشم هند نشان می دهد که­ میزان ارز آوری صادرات ابریشم به نحو رضایت بخشی در حال افزایش است.

منابع و ماخذ:

  • نعمت نژاد ، بهرام – پرورش کرم ابریشم و مسایل مهم آزمایشگاهی – ناشر دانشگاه امام رضا (ع) – سال انتشار ۱۳۷۶
  • شبیریان– علی محمد – پرورش کرم ابریشم – سال انتشار ۱۳۷۳- ناشر شرکت‌سهامی‌کرم ابریشم ایران
  • شبیریان – علی محمد – تولید تخم نوغان – سال ا نتشار ۱۳۷۳- ناشر شرکت‌سهامی‌کرم ابریشم ایران
  • اصلانی – عزیز – کرم ابریشم و بیماریهای آن – سال انتشار ۱۳۷۵- ناشر  جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران
  • خمامی زاده – جعفر– صنعت نوغان در ایران – سال انتشار ۱۳۷۲- ناشر موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی .
  • وزارت کشاورزی – صندوق مطالعاتی توسعه نوغانداری و صنایع ابریشم درایران – ( پیشینه و اهمیت اقتصادی و اجتماعی نوغانداران و صنایع ابریشم ) سال انتشار ۱۳۶۹- ناشر وزارت کشاورزی
  • وزارت کشاورزی – بررسی خصوصیات گونه  توت وایجاد توتستان – سال انتشار ۱۳۶۹- ناشر وزارت کشاورزی
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.