2000 تومان

مقاله فواید اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۱ | قابل ویرایش

مقدمه

اکثر مردم بر این تفکرند که اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان سبب افزایش هزینه‌های ساختمان می‌شود و این در حالی است که چنانچه این مبحث در ساختمان بدرستی اجرا گردد، علاوه براینکه هزینه‌های اولیه ساخت را کاهش می‌دهد، با توجه به صرفه‌جویی انجام شده در هزینه‌های بهره‌برداری و مصرف انرژی  ساختمان، برای مصرف‌کننده سودآور نیز خواهد بود.

با اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان شامل عایق‌کاری سیستم تاسیسات و لوله‌ها، عایق‌کاری جداره خارجی ساختمان و نصب پنجره‌های دوجداره استاندارد در ساختمان کمتر از ۵% سبب افزایش هزینه‌های ساختمان در این قسمت می‌شود.

ولی از طرف دیگر ظرفیت سیستم گرمایش و سرمایش مورد نیاز ساختمان را می‌توان تا ۴۰% نسبت به حالتیکه این مبحث اجرا نمی‌شود، کوچکتر انتخاب کرد، که بنوبه خود کاهش زیاد هزینه‌ها را در این قسمت شامل می‌شود. بنابراین چنانچه در طراحی و ساخت ساختمان اصول اولیه مهندسی رعایت شود علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای زندگی ساکنین و افزایش سطح رفاه جامعه سبب کاهش هزینه‌های اولیه نیز می‌شود.

آشنایی با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

مصرف لجام گسیخته انرژی  یکی از معضلات بزرگ کشور است و باوجود آن که سال های طولانی مسئولان با این مورد درگیر هستند و همواره به دنبال راهکاری برای رفع آن بوده اند همچنان این مسئله پابرجاست.

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان نیز یکی از راهکارهایی است که در سال ۱۳۷۰ به تصویب هیات وزیران رسید و اجرای آن در ساختمان‌های کشور الزامی شد، اما با وجود گذشت سال ها، هنوز این مبحث به طور کامل اجرا نمی شود و با وجود اهمیتی که این مبحث دارد شاید بسیاری از افراد جامعه با این مقوله آشنایی کامل ندارد تا در زمان خرید خانه به آن توجه و آن را از سازنده ساختمان تقاضا کنند.

به همین منظور خبرنگار قلم سبز پای صحبت های  کارشناس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان؛ که سال ها بر روی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان فعالیت کارشناسی داشته، نشسته است تا فرصتی برای آشنایی بیشتر با این مبحث و اطلاع از چگونگی شکل گیری و نحوه اجرای آن در ساختمان ها فراهم شود.

– مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را تعریف کنید و بفرمائید اجرای این مبحث در ساختمان های کشور  چقدر در صرفه جویی مصرف انرژی تأثر گذار است؟

مطابق با ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کشور، مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها بر عهده وزارت مسکن و شهر‌سازی است. وزارت مسکن بر مبنای این ماده اقدام به انتشار مقررات ملی ساختمان در ۲۰ مبحث کرده است که مبحث ۱۹ آن مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان است. مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۷۰ به تصویب هیات وزیران رسید و اجرای آن در ساختمان‌های کشور الزامی شد.

هزینه بالا، مانع اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: تفاوت چشمگیر قیمت ساختمان هایی که مقررات ملی مبحث ۱۹ ساختمان در آن ها اجرا شده است ،خریدار را از خرید چنین ساختمان هایی باز می دارد حتی اگر به منزله چشم پوشی از آسایش، ایمنی و آینده خود باشد.

یکی از مواردی که امروزه در اجرایی کردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مطرح است توجه به این امر است که فرآیند ساخت و ساز یک فرآیند پیوسته بوده و در واقع مباحث مقررات ملی ساختمان به سان حلقه های یک زنجیر ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و توجه و اهمیت دادن به هر یک از مباحث مقررات ملی ساختمان عملا وقتی مثمر ثمر است که در کنار آن به سایر مباحث نیز به همان اندازه توجه شود.

یکی از معضلات اصلی پیشرو در اجرایی کردن مقررات ملی ساختمان، عدم وجود سیستم ضمانت برای ساختمان ها است.

مادامی که تقبل مسوولیت اجرای ساختمان و سیستم بازخواستی وجود نداشته باشد، عدم استقبال از اجرای مقررات ساختمان طبیعی به نظر می رسد. جاری کردن وجدان کاری، قبول مسوولیت نه تنها در بین مسوولان بلکه در بین مردم و بهره برداران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهره برداران باید به حقوق خود واقف بوده و با خدمات دریافتی در تمامی مراحل تحویل ساختمان و بعد از آن آشنایی داشته باشند،مشخص بودن مدت زمان و نحوه ارائه خدمات بعد از خریداری مسکن ، از جمله حقوق بهره برداران مسکن است.

از دیگر عواملی که اجرای مباحثی چون مبحث ۱۹ را با مشکل مواجه می کند، وجود تفاوت قیمت فروش ساختمانهایی است که این تمهیدات را اجرا کرده و ساختمانهایی است که این مقررات در آنها اجرا نمی شود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.