1000 تومان

تحقیق ارتباط با پایگاه داده های Access در Visual Basic

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

 عنوان                                                                                                               صفحه

پیشگفتار                                                                                                   ۱

مقدمات Visual Basic                                                                                                         ۳

مقدمات بانک اطلاعاتی Access                                                                          ۲۶

توصیف پروژه

    الف ) توصیف پایگاه داده‌ها                                                                           ۶۲

    ب ) توصیف فرم‌های برنامه                                                                           ۷۶

ضمائم

      ضمیمه ۱- کد فرم Accessories

      ضمیمه ۲- کد فرم  Bag

      ضمیمه ۳- کد فرم  Component

      ضمیمه ۴- کد فرم  Notebook

      ضمیمه ۵- کد فرم Start(AAA)

فهرست منابع

برنامه نویسی تابع گرا یا Procedural

این روش برنامه‌نویسی متن گرا نیز نامیده می‌شود روش قدیمی تری است که مبتنی بر توابع می‌باشد و معمولاً یکی از توابع، اصلی است. با شروع برنامه، کنترل برنامه به اولین دستور تابع اصلی رفته و به ترتیب شروع به اجرای دستورات، از اولین دستور تا آخرین دستور تابع، می‌کند و مواقعی هم ممکن است فراخوانی‌هایی به یک یا چند زیر برنامه داشته باشد که با هر بار فراخوانی، کنترل برنامه به ابتدای تابع مورد نظر رفته و دستورات آن تابع را به ترتیب اجرا می‌نماید آن گاه با اتمام دستورات تابع مذکور، کنترل برنامه به ابتدای تابع مورد نظر رفته و دستورات آن تابع را به ترتیب اجرا می‌نماید.

آن گاه با اتمام دستورات تابع مذکور، کنترل برنامه به دستور بعد از دستور فراخوانی برمی‌گردد و روال برنامه تا رسیدن به آخرین دستور تابع اصلی ادامه می‌یابد. بعد از اجرای آخرین دستور تابع اصلی یا رسیدن به دستور خاتمه‌ی برنامه، برنامه پایان می‌پذیرد؛ مانند اکثر زبان‌های برنامه نویسی که تا به حال با آن کار کرده‌ایم، که از جمله بیسیک، پاسکال و C.

برنامه نویسی شیء گرا (Object Oriented)

برنامه نویسی شیء گرا دارای اصول و ویژگی‌هایی است که با پیدایش ویندوز ومفاهیمی چون «چند وظیفه‌ای» که در آن سیستم عامل وجود دارد، مطرح شد. در این روش، بر خلاف روش قبلی، به جای استفاده از تابع اصلی که وظیفه‌ی کنترل تمام برنامه را بر عهده دارد از مفاهیمی هم چون کلاس، خصوصیت و شیء استفاده می‌شود. بنابراین برای یادگیری بهتر این روش نخست باید با مفاهیم گفته شده آشنا شویم.

در محیط زندگی با مفهوم شیء آشنا هستم. همان طور که می‌دانید یک شیء چیزی است مادی که دارای خصوصیاتی است، از جمله این که می‌تواند در مقابل برخی اتفاقات که ممکن است برایش رخ دهد از خود واکنش‌هایی نشان دهد. پس با این حال می‌توان گفت که هر شیء به همراه سه جنبه‌ی ذیل شناخته می‌شود :

  • خواص
  • رفتار یا متد
  • روابط

خواص ویژگی‌هایی است که مشخص کننده‌ی حالت فعلی شی‌ء است؛ برای مثال می‌‌توان گفت رنگ یک میز قهوه‌ای است یا قد یک شخص ۱۷۰ سانتی‌متر است. در این مثال میز و انسان شیء هستند و قهوه ای بودن و ۱۷۰ سانتی متر بودن قد خواص آنهاست.

تاریخچه‌ی زبان BASIC

BASIC ، سر نام کلمات Beginner’s All-purpose Symbolic Instruction Code به معنی زبان همه منظوره برای افراد مبتدی است. این زبان برنامه نویسی، به دلیل سادگی ساختاری، از محبوبیت زیادی برخوردار است. یک هنرجوی مبتدی که آشنایی زیادی با رایانه و برنامه نویسی ندارد، پس از آموزشی کوتاه، قادر خواهد بود که این زبان را یاد گرفته، امکان نوشتن برنامه در محیط این زبان برنامه نویسی را به دست آورد.

زبان برنامه سازی BASIC، در سال ۱۹۶۴ میلادی، از سوی John Kenney و Thomas – kurts در کالج دارتموث (Dartmouth) پدید آمد. این زبان، نخستین زبان برنامه سازی نبود ولی هدف این افراد، فراهم نمودن یک زبان ساده برای دانشجویان رشته‌های مختلف بود. تا به امروز نسخه‌‌های متعددی از زبان BASIC ارائه شده است که می‌توان از آن جمله به QUICK BASIC , QBASIC , ANSI BASIC , BASICA , GW BASIC اشاره کرد.

زبان برنامه نویسی BASIC با ارائه‌ی VISUAL BASIC جان تازه‌ای گرفت و دوباره رونق یافت. به همین دلیل، به عنوان یک زبان برنامه سازی پایه‌ای در دوره‌ی آموزش رایانه شناخته شده است. هنرجو، با آموختن این زبان، با اصول برنامه سازی و همچنین برنامه نویسی در محیط VISUAL BASIC   وQUICK – BASIC  آشنا خواهد شد.

در هر زبان برنامه سازی اگر مقدمات آن زبان را بیاموزید،نوشتن برنامه‌ها در آن ساده خواهد بود.

مقدمات یک زبان عبارتند از : انواع داده‌های موجود، چگونگی تعریف متغیرها، انواع عملگرها، دستورهای شرطی، انواع حلقه‌های تکرار و دستورهای ورودی / خروجی.

آشنایی با محیط ویژوال بیسیک

بعد از اجرای برنامه ویژوال بیسیک، کادر محاوره‌ای New project به نمایش در می‌آید که در این کادر به برنامه نویس امکان انتخاب یکی از انواع برنامه‌هایی را می‌دهد که می‌‌توان در VB ایجاد کرد.

نوع Standard EXE که به طور پیش فرض در این کادر انتخاب شده است به برنامه نویس امکان می‌دهد که برنامه اجرایی استانداردی را ایجاد نماید (برنامه‌های اجرایی استاندارد از اکثر خصیصه‌های ویژوال بیسیک استفاده می‌کنند).

کادر محاوره‌ای New project  شامل سه زبانه (Tab) است :

  • برگه New : جهت ایجاد یک پروژه‌ی جدید
  • برگه‌ی Existing : برای باز کردن پروژه‌ای که از قبل وجود دارد.
  • برگه‌ی Recent : لیستی از آخرین پروژه‌های باز شده یا ایجاد شده را نشان می‌دهد.

تعریف پروژه (Project) :    پروژه عبارت است از مجموعه‌ی فایل‌هایی (فرم، برنامه و …) که در کل یک هدف واحد را دنبال می‌کنند. کدهای برنامه، مشخصات ظاهری برنامه و احتمالاً فایل‌های بانک اطلاعاتی در این مجموعه از فایل‌ها قرار دارند.

برای باز کردن یک پروژه بر روی آیکن Standard . exe دابل کلیک کرده و یا روی آیکن، کلیک کنید، سپس کلید Enter و یا دکمه‌یOpen را فشار دهید. با باز شدن پروژه، کادر  تبادلی بسته شده و وارد محیط IDE می‌شویم. این محیط دارای چندین پنجره؛ یک میله‌ی منو و یک میله‌ی ابزار است که مشابه میله‌های منو و ابزار در اکثر برنامه‌های تحت ویندوز است.

فهرست منابع

  1. جباریه علیرضا، صمدی آذر حسن، آموزش مهارت برنامه نویس زبان Visual Basic ، نشر کتابخانه فرهنگ، آذر ۱۳۸۳.
  2. کوثری علیرضا، آموزش سریع ویژوال بیسیک۶، انتشارات مجتمع فنی تهران، چاپ اول، تیر ۱۳۷۹.
  3. مدرس غروی ایمان، پایگاه داده ها تحت ویژوال بیسیک، انتشارات مجتمع فنی تهران، نوبت سوم، فروردین ۱۳۸۴.
  4. رضوی سیدامیرحسین، دهقان ملیحه، حزین معصومه، خود آموز جامع Microsoft Access 2003 ، نشر آریا ویژه، نوبت اول ۱۳۸۴.
  5. موسوی سیدعلی، سبزعلی گل مجید، قربانی مهدی، رایانه کار درجه۲- Access xp ، انتشارات صفار، نوبت پنجم ۱۳۸۴.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.