پایان نامه تأثیر اشتغال مادران بر ناسازگاری دانش آموزان
3000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • پایان نامه تأثیر اشتغال مادران بر روی میزان ناسازگاری رفتاری دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی

پایان نامه تأثیر اشتغال مادران بر روی میزان ناسازگاری رفتاری دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه اشتغال مادران ناسازگاری دانش آموزان

عنوان                                                                                             صفحه

چکیده………………………………………………………………………………………………… ۱

فصل اول : مقدمه

سازگاری اجتماعی نوجوانان ……………………………………………………………… ۳

اهمیت پژوهش …………………………………………………………………………………… ۶

ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………. ۶

محدوده پژوهش ……………………………………………………………………………….. ۷

تعاریف مفاهیم …………………………………………………………………………………… ۷

متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………… ۷

فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………………….. ۷

فصل دوم : پیشینه پژوهش

سازگاری اجتماعی …………………………………………………………………………….. ۹

نقش مادری و اهمیت روابط متقابل مادر – کودک ……………………………….. ۱۲

اشتغال زن ………………………………………………………………………………………… ۱۲

اشتغال زن در خارج از خانه ………………………………………………………………. ۱۵

عوامل موثر در سازگاری اجتماعی ……………………………………………………… ۲۳

انگیزه های اشتغال زنان …………………………………………………………………….. ۲۵

تاثیر اشتغال سطح تحصیلات مادر و وضعیت اقتصادی خانواده بر روی فرزندان      ۲۶

تاریخچه اشتغال زن در ایران …………………………………………………………….. ۳۶

مسائل اشتغال و کارآفرینی زنان در ایران …………………………………………… ۳۸

تبعیض های جنسیتی در نوع آموزش …………………………………………………. ۴۰

وضعیت حقوقی و قوانین …………………………………………………………………… ۴۰

فصل سوم : روش تحقیق

روشهای جمع آوری داده ها ………………………………………………………………. ۴۳

روش تحقیق ، ابزار اندازه گیری ………………………………………………………… ۴۳

توصیف مقیاسهای سازگاری اجتماعی پرسشنامه روانی کالیفرنیا (CPI).. 48

خصوصیات ابزار روان سنجی……………………………………………………………. ۴۸

جامعه آماری پژوهش ………………………………………………………………………… ۴۹

نمونه آماری پژوهش …………………………………………………………………………. ۴۹

روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………… ۴۹

روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………… ۴۹

توصیف نتایج ……………………………………………………………………………………. ۵۰

جداول ۱…………………………………………………………………………………………….. ۵۰

 جدول ۲…………………………………………………………………………………………….. ۵۱

جدول ۳……………………………………………………………………………………………… ۵۲

جدول ۴……………………………………………………………………………………………… ۵۳

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

تحلیل نتایج ……………………………………………………………………………………….. ۵۶

فرضیه اول ……………………………………………………………………………………….. ۵۶

جدول ۴-۱ ………………………………………………………………………………………… ۵۷

فرضیه دوم ……………………………………………………………………………………….. ۵۷

جدول ۴-۲………………………………………………………………………………………….. ۵۸

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

بحث و بیان نتیجه ……………………………………………………………………………… ۶۰

محدودیتها …………………………………………………………………………………………. ۶۱

پیشنهادات …………………………………………………………………………………………. ۶۲

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………… ۶۳

چکیده پایان نامه اشتغال مادران بر ناسازگاری دانش آموزان

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیراشتغال مادران بر سازگاری اجتماعی پسران مقطع راهنمایی شهرستان شهریار در سال تحصیلی ۸۱-۱۳۸۰انجام گردید.

جامعه آماری شامل همه ی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان شهریار بوده که باروش نمونه گیری در دسترس ۷۶ نفر انتخاب شده اند در دو گروه ۴۴ نفری که مادران غیر شاغل(خانه دار) و۳۲ نفر مادران شاغل داشتند به  پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیزنیا(cpi) پاسخ دادند.

این  پژوهش دو فرضیه داشت که ،پس از تحلیل داده ها نتایج زیر را نشان داده است.

فرضیه اول مبنی بر وجود رابطه معنی دار بین اشتغال مادران وسازگاری اجتماعی پسران در سطح معنی دار ۰۵/۰ رد گردیده و ۲۷۷/۰= t بدست آمده حاکی از عدم وجود رابطه می باشد.

فرضیه دوم مبنی بر وجود رابطه معنی دار بین چه کسانی  وسازگاری اجتماعی پسران در سطح معنی دار ۰۵/۰ ونتایج تحلیل ANOVA رد گردیده وحاکی از عدم وجود رابطه می باشد یعنی،اشتغال مادران،تأثیر در سازگاری اجتماعی فرزندان پسر ندارد.

پایان نامه تأثیر اشتغال مادران بر ناسازگاری دانش آموزان

مقدمه پایان نامه تأثیر اشتغال مادران بر ناسازگاری دانش آموزان

روسو در قرن ۱۷ مقالات متعددی در زمینه مسائل کودکان ارائه داد وعنوان کرد که کودکان زمینه ذاتی تشخیص درست از نادرست را دارا هستند،ولی تحت تأثیر قیود اجتماعی قرار گرفته اند. وی معتقد بود که کودک به طور ذاتی کارشگر فعالی است که تونائیهای بی شماری دارد واگر بزرگسالان زیاد دخالت نکنندتوانائیهایش شکوفا خواهد شد.(دبس، ۱۳۵۳).

 نظرات افرادی مانند فروید،دیوئی وتغییرات اجتماعی حاصل شده در قرن حاضر تربیت کودک را دوباره مطرح کرد.

بطور خلاصه برخی از دانشمندان معتقدند کودک، موجودی گیرنده ودارای مغز انفعالی است که صرفاً به عوامل محیطی مانند تشویق وتنبیه پاسخ داده ورفتارش را بدینسال پایه گذاری می کند برخی دیگر تصور می کنند که رشد ونمو کودک در اثر یادگیری فعالانه او با محیط است وبه واسطه ابتکار وفعالیت وکسب تجارت شکل می گیرد.

امروزه ما شاهد آن هستیم که مهمترین اهمیت را برای کودکان قائل هستند دانشمندان گوناگون مطالعات گسترده ای در مورد نحوه رشد وپرورش کودکان دنبال می کنند اغلب متخصصین دوران کودکی وبه ویژه از تولد تا ۶-۵ سالگی را دوران پی ریزی شخصیت واساس مهمی برای رفتارهای آتی فرد می توانند آنان معتقدند شخصیت پدر ومادر وکیفیت آنان، بیش از هر عامل دیگری در تربیت وتکوین شخصیت طفل اثرگذار می باشد.

والدین اولین کسانی هستند که در آئینه وضمیر حساس کودک نقش می بندند البته افراد دیگری به غیر از پدر ومادر در شکل گیری عادات ورفتارهای کودک مؤثر هستند ولی کیفیت این تأثیر گذاری نسبت به والدین به خصوص ما در دوران اولیه زندگی ضعیف می باشد.

سازگاری اجتماعی

سازگاری اجتماعی به عنوان مهم ترین نشانه سلامت روانی، از مباحث مهمی است که توجه جامعه شناسان،روان شناسان، روان کاوان، و به ویژه مربیان را طی دهه های اخیر  به خود جلب کرده است. پیش از آنکه روان شناسی و روانکاوی در دنیای ناشناخته درون انسان به کاوش بپردازند و پیش از آنکه بهداشت روانی و نقش آن در حفظ سلامت ارتباطهای اجتماعی شناخته شود. اغلب ناسازگاری ها و رفتارهای غیر اجتماعی و ضد اجتماعی و علت های نامعلوم نسبت داده می شد.

و به جای هر نوع درمان و کمکی به فرد، صرفا از راه مجازات های غیر عادلانه ظلمی مضاعف بر او روا می داشتند. تردیدی نیست که انواع بزهکاریها و جرائم اجتماعی، ریشه در نابسامانی های روانی دارد که آن نیز اگر عامل بیولوژیک داشته باشد. معلول محیط ناسالم اجتماعی است (مینجر، ۱۳۶۹).

مطالعه نهاد خانواده و بررسی تغییر و تحولات آن، از جمله مسائلی است که طی قرون و اعصار، مورد توجه محققان و عالمان بوده و در دهه های اخیر از دیدگاه مکاتب کاردکرد گرایی ساختی ، معتقد است که اجزاء دوام و بقاء جامعه را موجب می شود در این دیدگاه خانواده سازمانی اجتماعی و متشکل از افراد است که در رابطه با هم هستند. این سازمان کارکردهایی دارد که به بقاء اجتماع کمک می کند (ادیبی ،۱۳۸۵).

پارسونز که یکی از طرفداران این مکتب است اعتقاد دارد جوامع انسانی به سمت و سویی حرکت می کند. صاحبنظران بر این باورند از بین اعضای خانواده آنکس که در تربیت کودک نقش اساسی و مهمی بر عهده دار ، مادر می باشد. علت امر شاید این باشد که همان ابتدا طفل بیشترین کنش و واکنش عاطفی خود را با مادر برقرار می کند.

نقش مادری و اهمیت روابط متقابل مادر کودک

مهم ترین مسئله ای که در اشتغال زنان باید مورد توجه قرار بگیرد وجود نقش های متعددی است که زنان باید به عنوان همسر و مادر و گرداننده خانواده به عهده گیرد نقش هایی که در  جامعه ما به صورت سنتی به آن نگریسته می شود و بعضاً با نقش مدرن زن به عنوان یک فرد شاغل در خارج از خانه در تعارض است وقتی زن ها نقش های زنانه را کنار می گذارند و فعالانه در زندگی اجتماعی شرکت می کنند، نه تنها از طریق سیستم اجتماعی تشویق نمی شوند بلکه در داخل جامعه زنان نیز مورد حمایت قرار نمی گیرند.

مادرانی که امکان دستیابی به شکل مناسب را ندانرد اغلب دچار یاس شده و در خانه مانند مشکلات عاطفی فرزندان حضور فعال زنان در بازار کار، تا حدی به ارگانیزم بدنی و روحی انان لطمه وارد می سازد در این میان کودکان وضع اسف بارتری دارند.

نخستن تماس های روحی و جسمی نوزاد با فردی است که در دوران شیر خوارگی مراقبت از او را به عهده می گیرد و این فرد معمولا مادر است (کارمل ۱۹۸۴).

روشی که مادران در قبال پاسخگویی به نیاز های نوزادان اتخاذ می کنند متفاوت است . ممکن است صبورانه و گرم، باشند و خشن و عاری از حساسیت و بی تفاوتی باشد . از دیدگاه علم و تربیت، برخوردهای اولیه مادر و کودک به هر کیفیتی که باشد نقطه ای است تولد روانی کودک از آنجا آغاز می شود.

اشتغال زن

یکی از مشکلاتی که زنان در همه جوامع با آن درگیر هستند، مسئولیت پرورش فرزندان و اداره امورخانه می باشد به واسطه این مساله آنان امکان دسترسی به تخصص ها و آگاهی های سطوح بالاتر را کمتر دارند و همچنین زمانی را که می توانند در شغل و حرفه خود مصرف نمایند محدود می باشد . بنابراین به مشاغلی روی می آورند که هم نیاز به تتشخیص بالا نداشته باشد و هم وقت کمتری را بیرون از خانه صرف کنند.

آنان نسبت به مردان از اوقات کمتری برخوردارند زیرا به محض تمام شدن وقت کار بیرون رود را به منزل می رسانند تا به مراقبت خانه و فرزندان بپردازند .

در بخش عظیمی از ادبیات جامعه شناختی، دست کم تا همین اواخر کار بدون دستمزد یعنی کار انجام یافته بدون پرداخت مستقیم و خارج از محدوده یک شغل خاص هرگز مورد ملاحظه قرار نگرفته است. به طور تخمینی کار در خانه معادل یک سوم مجموع تولید سالیانه یک اقتصاد مدرن ارزش دارد. همنشینی زنان بیکار در خانه یعنی تمرکز بر حفظ خانه و بزرگ کردن فرزندان قبل از صنعتی شدن، در زمانی که خانه یک واحد تولیدی بود اهمیت چندانی نداشت.

بخشی از زنان متاهل و عملا زنان مجرد از آغاز صنعتی شدن در اشتغال فردی شرکت داشتند ولی بسیاری از زنان از محیط خانه محروم شدند از اوایل قرن بیستم به بعد مستخدمین تنها به وسیله اقلیت کوچکی که به استخدام کارهای خانگی در می آیند ولی زن مستخدم در اختیار تمامی مردان است.

فهرست منابع

  1. تکینسون وهمکاران، زمینه روان شناسی، جلد اول، ترجمه محمد تقی براهنی ودیگران، تهران انتشارات رشد، چاپ سوم،۱۳۶۸.
  2. ابراهیمی،عصمت.
  3. احمدی عبدالجواد،بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری پسران دوره ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۶۹.
  4. ادیبی عبدالمعبود،نظریه های جامعه شناسی،تهران،انتشارات جامعه ۱۳۵۸.
  5. اسلامبولی،علی،بررسی مشاغل زنان ومردان در کتب فارسی دوره ابتدایی مجله زنان سال دوم خرداد وتیر ۱۳۷۲.
  6. ایلبتگورث،رونالد،کودک ومدرسه،نوابی نژاد،شکوه(مترجم)،تهران، انتشارات رشد ۱۳۶۸.
  7. بابی،جان، روان شناسی کودک، ترجمه حسین مشفقیان،تهران،انتشارات عارف ۱۳۵۹.
  8. بیابانگرد،اسماعیل،تأثیرات اشتغال مادر بر کودکان ونوجوانان پایان نامه کارشناسی ارشد ۱۳۷۱.
  9. پارسا،محمد، روان شناسی رشد کودک ونوجوان،تهران،انتشارات بعثت، چاپ سوم ۱۳۷۱.
  10. جارالهی،عذرا.
  11. دبس،موریس،مراحل تربیت،ترجمه محمد کاردان تهران ۱۳۵۳.
  12. راجرز،کارل،روان شناسی کودک،جلد دوم،ترجمه محمد سروری، تهران ۱۳۵۷.
  13. راجرز،دروتی،روان شناسی کودک،جلد دوم،سروری،محمد حسین ۱۳۵۷.
  14. روحانی،عباسعلی،کودک از آغاز تا دوره کودکستان،چاپ هنر بخش ۱۳۴۳.
  15. شریفی،حسن پاشا،اصول روان سنجی وروان آزمایی،انتشارات رشد ۱۳۷۳.
  16. شعاری نژاد،علی اکبر،روان شناسی رشد،تهران انتشارات رشد ۱۳۶۴.
  17. عظیمی،سیروس،روان شناسی کودک،تهران ۱۳۶۳.
  18. شعاری نژاد،علی اکبر،فرهنگ علوم رفتاری،تهران ۱۳۶۷.
  19. ماسن ودیگران،رشد وشخصیت ،پاشایی مهشید،تهران ۱۳۶۸.
  20. مان،نرمان لی،اصول روانشناسی،ساعتچی،محمود(مترجم) ۱۳۶۷.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.