پایان نامه مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره
5000 تومان

پایان نامه مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۲ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه مقایسه اضطراب دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره

عنوان                                                          صفحه

فصل اول: بیان موضوع تحقیق              ۷

مقدمه                                 ۸

بیان مسئله                            ۱۰

فرضیه                                 ۱۱

اهداف تحقیق                            ۱۲

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق         ۱۴

تعریف اضطراب                          ۱۶

تشخیص بالینی اضطراب                     ۱۸

توصیف اختلالهای اضطرابی                                          ۲۲

جدول ۱-۷ نشانه های وحشت زدگی درد ( DSM-IV)   ۲۴

جدول ۲-۷ خلاصه سنجشی اختلال وحشت زدگی   ۲۶

گذر هراسی                             ۲۷

جدول ۳-۷ خلاصه سنجش گذر هراسی          ۲۸

جدول ۴-۷ ملاکهای تشخیص هراس اجتماعی براساس ( DSM-IV) 29

اختلال اضطراب فراگیر                    ۳۱

مشکل ترسهای مقاوم و اضطراب فراگیر      ۳۳

باز آموزی تنفس                        ۳۴

مشکلات مرتبط بارم ناکافی                ۳۵

مهار کردن اضطراب کنترل و پیش بینی پذیری    ۳۷

تفکیک ترس از اضطراب                   ۳۹

مولفه های رفتاری اضطراب               ۴۰

 اهداف بلند مدت                       ۴۱

ملاحظه های درمانی                      ۴۲

اختلال اضطرابی ناشی از مواد            ۴۳

اختلال اضطراب – افسردگی مختلط           ۴۴

درمان دارویی                          ۴۶

فصل سوم: روش اجرایی پژوهش             ۴۷

تعیین و تعریف جامعه                    ۴۸

ابزار اندازگیری در تحقیق                ۴۹

دستور اجرای پرسشنامه                  ۵۰

طرح پژوهش                             ۵۱

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نتایج          ۵۴

آمار بدست آمده از آزمون کتل دانشجویان پسر   ۵۵

جدول ۴-۱ نمرات خام آزمونهای دو گروه پسران     ۵۷

جدول ۲-۳ مقایسه اضطراب در بین دختران و پسران      ۵۹

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری              ۶۰

نتیجه گیری                             ۶۱

محدودیت ها                             ۶۲

پیشنهادات                             ۶۲

ضمائم                                 ۶۳

منابع                                 ۶۴

پاسخگویی                              ۶۵

مقدمه مقایسه اضطراب دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره

اضطراب یکی از شایعترین اختلالات انسان است و به قول Avden قرن ۲۰ قرن اضطراب می باشد.

اگر چه اضطراب و دلهره از زمان های گذشته به عنوان یکی از اختلالات عمده شناخته شده است. با این وجود تنها چند دهه اخیر به عنوان یک مسئله جدی مورد توجه روان پزشکان و روان شناسان و دیگر دست اندر کاران بیمارهای روانی قرار گرفته است.

اضطراب بهایی است که بشر کنونی برای تمدن می پردازد به نظر می رسد که در این عصر به اصطلاح تمدن مشکلات انسان همواره روبه تزاید بوده اسن. جنگها ، زندگی شخصی و خانوادگی بشر را به مخاطره انداخته اورا در ادوه و نا آرامی اجتماعی رها ساخته است.

جزر و مدهای اقتصادی و تغییرات تکنولوژیایی تاثیرات خود را به صورت بیکاری ، از دست دادن موقعیت های شغلی و فقر و تنگدستی برای میلیونها تن از افراد بشر نمایان ساخته است. انفجار جمعیت ، مسائل و تنشهای اجتماعی خاصی را به همراه داشته است.

آلودگی هوا و محیط زندگی و اجتماعی به طرز خطرناک کوجبات اضمحلال، فساد و فرسودگی بشر را فراهم ساخته امنیت روانی آنان را به مخاطره انداخته است. جامعه شهری با تحرک زیاد و نامشخص خود، نبود روابط خانوادگی نزدیک و وسیع ، فشار روانی فزاینده ای را برافراد تحمیل نموده است.

ازداوج های ناموفق و ناخشنود کننده ازهم گستگی خانوادگی ، طلاق و داغ های هیجانی که بروالدین و کودکان باقی می گذارند، ناراحتی های بشر کنونی را افزایش داده اند . توجه به معنویات جای خود را به رقابت های افراطی و جلوه های خیره کننده زندگی صنعتی بخشیده و اضطراب بشر کنونی را عمیق تر ساخته است.

اضطراب پدیده روانی و مفهومی نظری روانشناسی است که در آن شناخت و عاطفه دخالت اساسی دارد.

پایان نامه مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره

بیان مسئله پایان نامه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر

مهمترین عاملی که براساس نظریه تحلیل عاملی روانی محسوب می شود ، اضطراب است . مفهوم اضطراب در مکتب تحلیل روانی نقش برجسته دارد یعنی به همان صورت که اگر بدن دچار زخم به التهاب و بیماری گردد، اولین نشانه آن به صورت تب ظاهر می شود . اگر فرد از نظر روانی دچار مسئله و مشکل شود ، اولین نشانه آن به صورت اضطراب جلوه گر می شود.

اضطراب هم علت محسوب می شود و هم معلول یعنی علت بسیاری از ناراحتیهای روانی اضطراب است. همچنین اگر هرگاه با یک مسئله و مشکل روانی مواجهه گردد، موجب به هم خوردن تعادل روانی می شود.

در این تحقیق به بررسی اضطراب در بین دختران و پسران پرداخته که آیا اضطراب و دلهرگی در بین دخران به علت ضعیف تر بودن آن تفاوت دارد که این میاله مورد توجه قرار می گیرد . که دختران به علت توانایی کمتر وبرخورد با مشکلات دچار ترس و تشویش می شود یا نه؟

تعریف اضطراب

مشکلات زیادی در رسیدن به تعریف دقیقی از اضطلب وجود دارد. اکثر نظریه پردازان با لانگ ( ۱۹۶۸) توافق نظر دارند که اضطراب یک مفهوم فرضی است. این مفهوم همچنین ذهنی است که وجود خارجی ندارد اما ممکن است در توضیح پدیده های قابل مشاهده مفید باشد.

لانگ یک الگوی سه نظامی ۲  از اضطراب پیشنهاد کرده است که درشناخت تعاریف بالقوه مختلف اضطراب کمک زیادی نموده است. اضطراب ممکن است برحسب تفکر به عنوان مثال « من نرسیده ام » احساسات جسمی یا احساساتی مانند افزایش ضربان قلب، عرق کردن ، تنش یا بر حسب رفتار نظیر اجتناب از یک موقعیت یا فرار کردن تعبیر و تفسیر شود.

نمیرخ اضطراب در اشخاص مختلف بر حسب این که کدام نظام بیشتر متاثر است متفاوت خواهد بود . این سه نظام باهم پیوستگی دارند و تاثیر مستقیمی بر همدیگر می گذارند. از اضطراب در کلی ترین معنایی که می توان از آن به دست داد به عنوان مجموعه ای پاسخهای جسمی ، شناختی و رفتاری به استرس یاد می شود.

تشخیص بالینی اضطراب

از دو نظام بندی تست تشخیصی که به طور گسترده ای از آن استفاده می شود می توان نام برد.

اول : طبقه بندی بین المللی سازمان بهداشت جهانی از بیماری ا ( ICD) است که در آینده ای نزدیک نسخه تجدید نظر شده هم در آن با جزییات کامل منتشر خواهد شد. ( سارتاریوس و همکاران ۱۹۸۸) اما در حال حاضر نهمین چاپ آن و…. ICD ( 1975) وجود دارد.

دوم : راهنمایی تشخیص و آماری اختلالهای روانی انجمن رونپزشکی آمریکاست که برای سومین بار در سال ۱۹۸۰ ( DSMIII) و مجددا در سال ۱۹۸۷ ( DSM-III-R) مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

متاسفانه این دو نظام طبقه بندی بکسان نیستند و بنابراین مشکلاتی در زمینه مقایسه بین المللی بین گروههای تشخیص وجود دارد با این وجود این در پیش نویسهای ICD-10  اظهار شده است که نظامهای طبقه بندی به طور فزاینده ای به همدیگر شباهت پیدا می کنند.

 در این دو نظام طبقه بندی عمدتا بر مبانی فرضهای نابهنجاری روانی استوار هستند در این دو نظام طبقه بندی گفته می شود که رفتار ناهنجار مشکلی از بیماری است و انواع خاص رفتارعلایمی هستند که در ترکیب با هم سندرومهای بیماری روانی را تشکیل می دهند.

اختلال وحشت زدگی

نشانه هایی که به طور معمول با وحشت زدگی همراه هستند. در جدول ۱-۷ ارائه شده است چگومگیسنجش اختلال وحشت زدگی در جدول ۲-۷ خلاصه شده است که دست کم با ۴ مورد از ۱۳ نشانه جسمانی یا شناختی جدول شماره ۱-۷ همراه است این حمله آغازی ناگهانی دارد و به سرعت به اوج خود می رسد و اغلب با احساس خطر یا سرنوشت شوم قریب الوقوع و تمایل شدید به فرار همراه است. سه نوع حمله وحشت زدگی اختصاصی با روابط متفاوت میان آغاز حمله وجود یا عدم وجود عوامل راه اندازموقعیتی وجوددارند.

۱- حمله های وحشت زدگی غیر منتظره یا بدون نشانه که در آنها آغاز حمله وحشت زدگی به یک عامل راه انداز موقعیتی مربوط نمی شود ( یعنی به طور خود به خود و غافلگیرانه روی دهند)

۲- حمله های وحشت زدگی وابسته به موقعیت یا با نشانه که در آنها حمله وحشت زدگی تقریبا همیشه بلافاصله با قرار گرفتن در معرض یک نشانه یا عامل راه انداز موقعیتی ، یا با پیش بینی آن روی می دهند . ( مانند دیدن یک مار یا سگ که همیشه بلافاصله موجب جمله وحشت زدگی می شود)

۳- حمله های وحشت زدگی با زمینه موقعیتی که بیشتر احتمال دارد با قرار گرفتن در معرض نشانه یا عامل راه انداز موقعیتی روی دهند. اما همیشه با علامت همراه نبوده و لزوما بلافاصله پس از قرارگرفتن علامت موقعیتی ظاهر نمی شود.

برای مثال ، در حال رانندگی ، اما گاهی اوقات حمله حدود نیم ساعت پس از رانندگی ظاهر می شود.

منابع

۱- ترور. ج. انرایت ۱۳۷۶. کنترل اضطراب و استرس و « روش های مقابله با اضطراب و استرس » ( مترجمان : احسن توزنده جانی – نسرسن کمال پور ) نشر : مرندیر

۲- کلاپلان – سادوک . ۱۳۸۲. خلاصه روانپزشکی ( علوم رفتاری – روانپزشکی ) ( ترجمه : دکتر نصرت الله پور افکاری ) نشر : آینده سازان – شهر آب

۳- کیم پالگ – آرتور جاسنگی . ۱۳۸۱ . راهنمای کاربردی روان درمانی گروهی ( ترجمه : زینب رزوان – نرگس جانزاده ) ناشر : موسسه انتشاراتی تیمورزاده . نشر طبیب .

۴- اس . جی ئی . لیتدزی . جی . ئی . پاول . ۱۳۷۹. تشخیص ودرمان اختلالهای روانی بزرگسالان در روان شناسی بالینی ( ترجمه . دکتر محمد رضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس ) نشر شابک

۵- دلاور . علی (۱۳۷۶) روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی . تهران نشر ویرایش

۶- شریفی . حسن پاشا و نجفی زند ( جعفر ۱۳۷۵) روش های آماری در علوم رفتاری ، تهران نشر دانا

۷- آزاد ، حسین – آسیب شناسی روانی ۲، ۱۳۷۷ ، تهران انتشارات بعثت.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.