8000 تومان

پایان نامه الگوریتم های فشرده سازی صدا و تصویر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۵۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                   صفحه

مقدمه ………………………….. ۱

فصل اول : چند رسانه ای چیست ؟ …….. ۳

چند رسانه ای چیست ……………….. ۴

تعاریف …………………………. ۶

موارد استفاده چند رسانه ای………… ۷

چند رسانه ای در تجارت…………….. ۸

چند رسانه ای در مدرسه…………….. ۸

چند رسانه ای در خانه……………… ۹

چند رسانه ای در مکانهای عمومی……… ۹

فشرده سازی چیست ؟ ……………….. ۹

الگوریتمهای فشرده سازی …………… ۱۲

رمز گذاری آنتروپی ……………….. ۱۲

رمز گذاری منبع ………………….. ۱۳

خلاصه فصل اول ……………………. ۱۷

فصل دوم : صوت……………………. ۱۸

صوت ……………………………. ۱۹

قدرت صوت………………………… ۲۵

صوت در سیستم چند رسانه ای…………. ۲۷

صداهای MIDI   در مقایسه با صداهای دیجیتال ۲۸

صوت دیجیتال……………………… ۳۲

ساختن فایل های صوتی دیجیتال ………. ۳۳

ویرایش اصوات ضبط شده دیجیتال ……… ۳۴

اندازه فایل در برابر کیفیت ……….. ۳۷

فضای ذخیره سازی………………….. ۳۸

خلاصه فصل دوم ……………………. ۴۲

فصل سوم : تصویر………………….. ۴۴

تصویر ………………………….. ۴۵

ساختن تصاویر ثابت………………… ۴۵

مدلهای رنگ کامپیوتر………………. ۴۶

تصاویر Bitmap ……………………. 48

تصاویر جی پی ئی جی ………………. ۴۹

JPEG …………………………… 54

سیستمهای دیجیتال ………………… ۵۸

خلاصه فصل سوم …………………….  ۶۰

فصل چهارم : فیلم ………………… ۶۲

استاندارد های موجود در پخش تصاویر ویدئویی   ۶۳

استاندارد NTSC  …………………. ۶۳

استاندارد PAL …………………… 64

استاندارد SECAM ………………… 64

استاندارد HDTV ………………….. 65

انیمیشن ، ویدئو و تصاویر متحرک دیجیتال   ۶۵

فشرده سازی تصاویر ویدئویی ………… ۶۶

MPEG ………………………….. 67

استاندارد MPEG …………………. 68

DVI – Indeo ………………………. 78

سایر روشهای فشرده سازی …………… ۷۸

بهینه کردن فایلهای ویدئویی برای CD – ROM    ۷۹

ارسال و دریافت فیلم در شبکه ………. ۸۰

فیلمهای ویدئویی در خواستی ………… ۸۰

کارگزارهای فیلم ویدئویی ………….. ۸۲

شبکه توزیعی …………………….. ۹۰

ست تاپ باکس …………………….. ۹۵

استانداردها …………………….. ۹۸

ستون فقرات چند بخشی ……………… ۱۰۰

ساختار Quick Time …………………. 106

روشهای فشرده سازی Quick Time ……….. 107

فرمت فایل فیلم Quick Time ………….. 110

روشهای دیگر فشرده سازی …………… ۱۱۲

خلاصه فصل چهارم …………………..  ۱۱۲

نتیجه مطالب …………………….. ۱۱۳

خلاصه کل مطالب …………………… ۱۱۴

پیشنهادات ………………………. ۱۲۲

پیوستها ………………………… ۱۲۳

فهرست منابع …………………….. ۱۳۱

چکیده

چند رسانه ای ترکیبی از متن، گرافیک، صوت، انیمیشن و ویدئو است. چند رسانه ای در تجارت، در مدرسه، در خانه و در مکانهای عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

تمام سیستم های فشرده سازی به دو الگوریتم نیاز دارد: یکی برای فشرده ساز ی داده ها در منبع و یکی برای تجزیه آنها در مقصد. این الگوریتم ها را الگوریتم های رمزگذاری و رمز گشایی می نامند.

الگوریتم های رمز گذاری به دو دسته تقسیم می شوند: رمز گذاری آنتروپی و رمز گذاری منبع. رمزگذاری آنتروپی، رمزگذاری طول دنباله است و رمزگذاری منبع با استفاده از امتیازات خواص داده ها، فشرده سازی بیشتری را تولید می کند.

MIDI به معنای رابط دیجیتال تجهیزات موسیقی، استاندارد ارتباطات است که در اوایل دهه ۱۶۸۰ برای تجهیزات موسیقی الکترونیکی و کامپیوترها ارائه شد.

سه فرکانس نمونه برداری که معمولا در سیستم های چند رسانه ای به کار می روند: KHz 4401 ، KHz 22 ، KHz 11025 با کیفیت .CD – quality اندازه نمونه ها نیز ۸ بیتی یا ۱۶ بیتی است. ساختن فایلهای صوتی دیجیتال نسبتا ساده است. اطلاعات صوتی دیجیتال با کیفیت بالا فضای زیادی را روی دیسک اشغال می کنند.

Bitmap ماتریس ساده ای از اطلاعات است که نقاطی منحصر به فرد را تسریع می کند. تصاویر  (JPEG، اتصال گروه تخصصی عکاسی) برای فشرده سازی تصاویر ساکن یکنواخت ( مثل عکس ) توسط متخصصین عکس برداری که تحت حمایت آی  تی  یو، آی  اس  آ، آی  ئی  سی  کار می کردند توسعه یافت. در جهان امروزی از سه استاندارد ویدئویی استفاده می شود NTSC، PAL،SECAM  این قابها و استاندارد ها به آسانی قابل تبدیل به یکدیگر نیستند.

پیشگفتار

امروزه با پیشرفت و توسعه انفورماتیک و علوم کامپیوتر در کلیه زمینه ها ، این رشته به عنوان جزء لاینفکی از کلیه علوم در آمده و کاربرد آن هر روز در جامعه بیشتر احساس  می گردد. استفاده و بکارگیری کامپیوتر در تمامی علوم و رشته ها همه گویای نقش واقعی این پدیده می باشد.

در این راستا رشته کامپیوتر به عنوان یکی از رشته های مهم دانشگاهی و ابزاری در جهت رفع نیازهای انفورماتیک جامعه درآمده است.

امروزه کامپیوتر به کمک ارتباطات، آمد و سرعت توزیع اطلاعات را چندین برابر کرده است. شبکه های کامپیوتری امروزی فصل نوینی در انفورماتیک است. با پیشرفت روز افزون علم کامپیوتر و ظهور تکنولوژی سیستم های چند رسانه ای ، اطلاعات از حالت صرفاً متن به حالتهایی چون تصویر، صوت ، فیلم ، انیمیشن و غیره مجهز شده اند.

مقدمه

چند رسانه ای، ستاره درخشنده ای در افلاک است. صوت و تصویر با استفاده از آن دیجیتال شده و به طور الکترونیکی منتقل می شوند تا نمایش داده شوند.

اغلب پروژه های چند رسانه ای از استانداردهای ام  پی ئی جی استفاده می کنند و داده ها را از طریق اتصال های  ای  تی  ام عبور می دهند. ام بون، خدمات رادیو، تلویزیون دیجیتال جهانی تجربی در اینترنت است.

ابزارهای اصلی ساخت پروژه های چند رسانه ای، شامل یک یا چند نرم افزار تألیف در برنامه های ویراستار تصویر، صوت و فیلم است. علاوه بر این، تعدادی برنامه کاربردی دیگر نیز وجود دارند. که جهت capture کردن صفحه، تبدیل فرمت های مختلف فایل و انتقال فایل ها بین کامپیوتر های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

آنچه که در یک سیستم چند رسانه ای مشاهده می شود ترکیبی از متن، Icon و bitmap های شبکه، عکس، گرافیک های ترسیم شده برداری، نمایش های سه بعدی و پنجره های مربوط به تصاویر اشیاء متحرک می باشد.

عناصر گرافیکی در اندازه های مختلفی وجود دارند. رنگ یا طرح خاصی می پذیرند. مرئی یا نامرئی می شوند و… . چگونگی ترکیب این عناصر با یکدیگر، انتخاب رنگها و فونت ها، روشهای به کار گرفته شده برای جلب توجه بیننده، …… دانش و خلاقیت طراح بستگی دارد در طول حیات بشر، از زمانی که اولین فیلم ثابت به وجود آمد.

مردم شیفته ی تصاویر متحرک شدند. اکنون فیلم ویدئویی جزئی از سیستم های چند رسانه ای است در مجموع ویدئویی دیجیتال از مهمترین اجزای چند رسانه ای و ابزار نیرومندی در جهت نزدیکتر کردن کاربران کامپیوتر به جهان واقعی محسوب می شود.

چند رسانه ای چیست ؟

نمایشهای دیداری و شنیداری همواره یکی از روشهای مؤثر آموزش و تبلیغات بوده است. اگر کاربر هم ببیند وهم بشنود تأثیر بیشتری می پذیرد. اما اگر بتوان به طریقی با ارائه دیداری و شنیداری رابطه دو طرفه برقرار کرد به خاطرسپاری اطلاعات به مراتب بیشتر می شود.

بنابراین باید کاربر را به دخالت در پروژه واداشت در جنبه تصویری، می توان تصاویری از نمودارهای آماری مناظر زیبا، گروه هایی از تصاویر مرتبط با هم و حتی تصاویر گرافیکی سه بعدی تخیلی داشت.

قطعات ویدیویی ( که می توان به صورت دیجیتالی ساخت یا از دوربین فیلمبرداری یا دستگاه ضبط و پخش ویدئویی وارد کرد ) و قطعات متحرک نیزچشمها را خیره می کنند. حتی می توان جلوه های صوتی، جملات ضبط شده، موسیقی و ورودی های صوتی را به همراه تصاویر به کار گرفت.

با آنکه در چند رسانه ای کمتر به متن اشاره می شود، اما می توان گفت متن مهمترین بخش در ارائه ی چند رسانه ای است. کلمات و گفته ها و تصاویر همراه آنها، باید به دقت انتخاب شوند تا بر بیننده یا شنونده تأثیر بگذارند. اگر قلم حروف و اندازه ی آنها درست انتخاب شوند و در جای مناسب قرار گیرند، اثر بیشتری در ذهن بیننده خواهند داشت.

ایجاد ارتباط دو طرفه در تصاویر باعث می شود که کاربر مطالب ارائه شده را به خوبی درک کند. کاربر باید بتواند بر تصاویر کنترل داشته باشد و از طریق یک تصویر به راحتی تصویر مرتبط با آن را پیدا کند.

تعریف چند رسانه ای

هر تعریفی از متن، گرافیک، صدا، انیمیشن و تصاویر ویدئویی که از طریق کامپیوتر یا سایر تجهیزات الکترونیکی که در اختیار کاربر قرار می گیرد ، چند رسانه ای نامیده می‌شود.

چند رسانه ای نمایش نیرومند احساسات است. برای عرضه خواسته های مردم  به صورت الکتریکی باید اجزای چند رسانه ای ، مانند  تصاویر ثابت و متحرک ، اصوات ، تصاویر ویدئویی و اطلاعات خام با هم ترکیب شوند.

اگر افراد با کامپیوتر محاوره داشته باشند ، مجذوب می شوند. چند رسانه ای، چشمها ، گوشها ، انگشتان و بخصوص مغز را تحریک می کند.

اجزای چند رسانه ای باید به گونه ای با هم ترکیب شوند، که بیشترین کارایی را داشته باشند. تولیدکنندگان نشر رومیزی ها و تصاویر ویدئویی که می خواهند روشهای قدیمی اطلاعات را تغییر دهند و عقاید خود را با تکنولوژی جدید پیاده کنند، از چند رسانه ای استفاده می کنند افراد با ذوقی که می خواهند آلبوم ها و تاریخچه زندگی خانوادگی خود را در شبکه ی جهانی Web قرار دهند، نیز چند رسانه ای را به کار می گیرند.

چند رسانه ای مورد استفاده بازرگانانی است که می خواهند مستندات واژه پردازها و نشر رومیزی ها همراه صدا ، تصاویر ویدئویی و تصاویر گرافیکی متحرک عرضه کنند ، یا سخنگوهای بزرگی که برای انتقال فکر و اطلاعات خود ، از صوت و نمایش تصاویر متحرک بر مانیتورهای بزرگ استفاده می کنند.

منابع

  1. سیستم های چند رسانه ای، تألیف مهندس حسین کی نژاد، چاپ دوم، تهران: موسسه فرهنگی دیباگران، ۱۳۷۸
  2. شبکه های کامپیوتری، نوشته: آندرس تنیناوم، ترجمه مهندس عین الله جعفر نژاد قمی، چاپ چهارم تهران، انتشارات علوم پایه، ۱۳۸۵
  3. فن آوری شبکه، نوشته آندرس تنیناوم، ترجمه دکتر الهی
  4. شبکه در یک نگاه، تألیف: مجید غیوری ثالث و سید حاتم مهدی نور
  5. سایت های اینترنتی مختلف و مجله های کامپیوتری
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.