9000 تومان

گزارش کارآموزی ایمنی در شرکت پالایش گاز پارسیان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                       صفحه

تاریخچه …………………………. ۳

فرآیند تولید …………………….. ۱۳

پروسه واحد۴۰۰ …………………….. ۱۵

شرح کل پارسیان۲ ………………….. ۳۴

قوانین و مقرارات پروانه کار گرم و سرد . ۴۷

فعالیت های انجام شده ……………… ۷۸

مقدمه و تشکر

همانطور که می دانید با گسترش علوم و صنعت و هر چه بزرگتر شدن واحدهای صنعتی نیاز به امر پیشگیری و ایمنی کار از مهمترین اصول می باشند که بایستی قبل از انجام هر کاری رعایت شود.

در گذشته حوادث فقط منحصر به شکستگی دست و پا مقداری زخم جرئی بود اما امروزه با گسترش صنعت و افق هایش پیش روی آن بخصوص در صنعت نفت گاز و پتروشیمی و بخصوص در کشورها که افق های بسیار روشنی برای آن بیش بینی کرده اند انتظار می رود که اصل ایمنی در این صنایع یکی از مهمترین عوامل در ایجاد یک محیط کار امن و مناسب می باشد.

نقش ایمنی از ابتدای انجام یک پروژه صنعتی یعنی از طراحی و ایده آن بایستی مورد توجه قرار گیرد  تا یک صنعت بتواند به بهترین نحو اثر کند و بهره وری خود را به طور شناخت و معین داشته باشند.

پس بایستی در انجام هر کاری ابتدای امر بخش ایمنی خود را فعال نموده تا با نظارت و انجام راه کارهای مناسب بهترین مدل را برای ایجاد یک محیط امن در نظر گرفت.

در اینجا از مسئولان و سرپرستان ایمنی شرکت پالایش گاز پارسیان جناب آقایان اعرابی رئیس ایمنی و اکبری وعبد الهی از بازرستان ایمنی این پالایشگاه کمال تشکر را نموده و از اینکه در طول این دوره راه را برای فراگیری و انجام کارهای ما همراه نمودند تشکر نمایم و به امید اینکه این پالایشگاه روزی یکی از ایمن ترین واحدهای صنعتی شناخته شود.

حوزه های گازی

پالایشگاه گاز پارسیان جهت فراورش گاز میادین تابناک ، شانول ، وراوی و هما در نظر گرفته شده است.

گاز این مخازن از جمله گازهای شیرین محسوب می شود و لذا در تاسیسات فرآیندی این پالایشگاه واحدهای شیرین سازی گاز احداث نشده است . این مساله هزینه فرآورش گاز را در این پالایشگاه به نحو قابل ملاحظه ای کاهش داده است.

ظرفیت تولید فعلی حوزه تابناک ۴/۴۰ میلیون متر مکعب در روز است که در صورت رفع موانع عملیاتی و فنی تا ۴۵ میلیون متر مکعب در روز قابل افزایش می باشد . گاز این حوزه به وسیله دو خط لوله ۳۰ اینچ به طول ۲۸ کیلومتر به پالایشگاه انتقال می یابد . فراورش گاز این میدان به وسیله واحد های ۴۰۰ ، ۵۰۰ و ۸۰۰ که اصطلاحا پارسیان ۱ نامیده میشود صورت می گیرد.

میادین گازی وراوی ، شانول و هما به ترتیب با ظرفیت تولید فعلی ۸ ، ۸/۱۱ و ۷/۱۹ میلیون متر مکعب در روز دیگر منابع تامین خوراک پالایشگاه می باشد . این حوزه ها در واحدهای نم زدایی پارسیان ۲ که مشتمل بر ۴ ردیف نم زدایی و یک واحد تثبیت است ، فرآورش می شود.

گاز حوزه گازی وراوی از طریق یک خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۱۲ کیلومتر به پالایشگاه انتقال می یابد . گاز و مایعات حوزه های شانول و هما نیز پس از تفکیک اولیه در مرکز تفکیک خیرگو به ترتیب از طریق خطوط لوله ۳۶ و ۶ اینچ به طول ۵۶ کیلومتر به پالایشگاه منتقل می شود.

واحدهای عملیاتی پالایشگاه

قسمت اول( پارسیان ۱)

شامل واحدهای پالایشی ۵۰۰،۴۰۰و۸۰۰به همراه واحد های سیلا به گیر ، سیستم آب آتشنشانی ، واحد ذخیره میعانات گازی وسایر واحد های جنبی با صرف هزینه ۲۳۵ملیارد تومان(معادل دویست وپنجاه میلیون دلار) توسط شرکت مهندسی وتوسعه شرکت ملی گاز ایران ساخته شده است.

واحد ۴۰۰و۸۰۰ :طرح وتامین قطعات : شرکتهایpropak وgastech کانادا . پیمانکار ساخت : شرکت جهان پارس مشاور : شرکت سازه

واحد ۵۰۰ : پروژه به صورت epc توسط کنسرسیوم مشترک IPMI وپایندان ، طرح تامین قطعات : شرکت Kaverner کانادا ، پیمانکار ساخت : شرکت پایندان . مشاور : شرکت مهندسین مشاور ناموران .

واحد پروژه به صورت توسط کنسرسیوم مشترک وپایندان طرح تامین قطعات : شرکت کانادا پیمانگار ساخت : شرکت پایندان مشاور شرکت مهندسین مشاور ناماوران

قسمت(پارسیان۲)

شامل واحدهای پالایشی ۱۰۴ و ۱۰۳ وبه همراه آب آتش نشانی ، نیروگاه تولید برق وسایر واحدهای جانبی با صرف هزینه ۲۴۷ ملیاردتومان (معادل دویشت شصت وسه ملیون دلار) توشط طرح شرکت نفت مناطق مرکزی ساخته شده است.

شرح پروسس

عملیات نم زدایی گاز از طریق جذب سطحی آب توسط بستری از غربال مولکولی صورت می پذیرد. غربال مولکولی انتخاب شده uop ms می باشد. ساختمان کریستالی غربال مولکولی فوق شدیدا متخلخل بوده و بنابراین قابلیت بالایی در گرفتن مولکول های آب وسایر مولکول های هم اندازه هم دارد. از آنجا که عملیات جذب سطحی انجام شده توسط این غربال طبیعتا قابل برگشت می باشد.

لذا بسترهای نصب شده می توانند احیاء شوند. که این عمل توسط گاز احیاء با درجه حرارت ۲۹۳c صورت می پذیرد. گاز خروجی از بخش تجهزات در یافت گاز، بخش ۴۰۱ از قسمت فوقانی برج های جذب وارد بستری از غربال مولکولی می شود که داخل خشک کننده های چهار گانه تعبیه شده است d-403-301 a/b/c/d نحوه عمل این برجها به این صورت است که سه برج به طور همزمان در حال خشک کردن گاز ورودی بوده و برج چهارم در حالت احیاء می باشد.

گاز مرطوب از بالا وارد برج شده و پس از جذب آب، گاز خشک از پایین برج خارج شده و وارد فیلتر گاز خشک می شود. F-403-301 نقش این فیلتر جداسازی ذرات جامد همراه گاز است. این ذرات جامد در صورت عدم جداسازی باعث مشکلات حادی در کولر خروجی و تجهیزات ارسال گاز می شوند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.