2000 تومان

مقاله تأثیرات فشار خشکسالی بر تولید سویا

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۹ | قابل ویرایش

فهرست

تأثیرات فشار خشکسالی بر تولید سویا …………

رابرت سی. هال: متخصص افزایش محصول ………….

ادوارد کا. تویدول ریال متخصص افزایش محصولات علفی ..

آبیاری گیاه سویا …………………………

تنوع سویا و انواع محل رشد ساقه …………….

ارتباط گیاه آب………………………….

تحقیق در مورد مدیریت آب مخصوص آبیاری سویا …..

خاکهایی با بافت سخت و پوسته مانند ………….

پیشنهاداتی در مورد مدیریت آب مخصوص آبیاری …..

خاکهای عمیق با بفت متوسط و نرم …………….

مراجع    ………………………………..

۲) تاریخچه تولید سویا …………………….

سویا در تحقیقات فیزیولوژی………………….

۴ ) ساختمان دانه و ترکیب آن ……………….

ساختمان …………………………………

ترکیب……………………………………

۵-اهلی شدن و گونه های سویا  ……………….

۶ ) ژنتیک سویا……………………………

۷ ) فن آوری زیستی   ………………………

۸ ) انواع بو ته های سویا ………………….

۹ ) گلدهی و گرده افشانی  ………………….

۱۰ ) روشهای تلاقی …………………………

۱۱ ) تاثیر طول روز و دما بر روی گلدهی ………

۱۴-هیپریداسیون به عنوان یک روش اصلاحی………..

۱۵ ) تلاقی برگشتی………………………….

۱۶ ) هدفهای اصلاح سویا  ……………………

۱-۱۶ ) ازدیاد عملکرد ……………………..

 ۲-۱۶ ) رسیدن بموقع گیاه…………………..

۳-۱۶ ) مقاومت به خوابیدگی وریزش…………….

۴-۱۶ ) مقاومت به بیماریها و نماتد ………….

بعضی از بیماریهای سویا از این قرارند………..

۵-۱۶  ) کیفیت و ترکیت دانه ………………..

۶-۱۶ ) اصلاح واریته های خوراکی وعلوفه ای   …..

۷-۱۶ ) اصلاح برای تنش های محیطی……………..

۱۷ ) فرآورده های جانبی  …………………..

۱۸- مصارف و اقتصاد فر آورده های سویا………..

۱۹ ) مرکز تحقیقات و توسعه سبزیجات آسیا ……..

۲۰-نتیجه گیری…………………………….

گندم‌…………………………………….  

 آفتابگردان‌ :…………………………….

برداشت‌ :…………………………………

 کود مورد نیاز را در سه‌ مرحله‌ استفاده‌ می‌کند….  

 مرحله‌ داشت‌………………………………

حبوبات‌ ………………………………….

۲۱) منابع………………………………..

مقدمه

در انتهای ماه جولای ، آب و هوای گرم و خشک ، تکامل محصول سویا ، حدود ۸ روز فراتر از حد طبیعی خود ، سرعت بخشید . در حدود ۸۵ درصد محصول جوانه زد و ۲۵ درصد آن ،  شروع به تشکیل پوسته خارجی خود کردند . این مقاله ، بر روی موارد زیر بحث می کند : ۱ ) چگونه فشار خشکسالی ، بر پتانسیل محصولات سویا تأثیر می گذارد ۲) چگونه پتانسیل محصولات سویا ، قبل از برداشت ارزیابی می شوند و ۳ ) مصارف متوالی در فصل خشکسالی ، بر سویا ایجاد فشار می کند.

سویاها ، محصولی انعطاف پذیر تر از ذرت هستند که با دوره های مربوط به فشار رطوبت موجود، سازگاری می یابند . همان طور که محل ذرت ، از طریق ایجاد خوشه تا شکوفیایی و افتادن آن کامل می شود حالت رطوبت موجود ، مهم و جدی می شود . برعکس ، محصولات سویا ، به فشار رطوبت ، در طی یک دوره خیلی طولانی و حدودی از مراحل رشد ، عکس العمل نشان می دهند .

تنوعات سویا ، با منطقه جنوبی داکوتا سازگار هستند و از نوع مشخصی می باشند ، در حالیکه تعدادی از مراحل رشد را در همین زمان ، آشکار می سازند . هنگامیکه یک گیاه ، مراحل گل دهی یا تکثیر را آغاز می کند (  R۱ به R۸ ) هنوز ، در حال رشد است . ( مرحله گیاهی ) و می تواند بر گها را ساقه های بیشتری را تولید کند ، این حدود وسیع در مراحل رشد ، به سویاها ، اجازه جبران کمبود خود ، در فصل خشکسالی را می دهد ، هنگامی که رشد ، و در دیگر مراحل رشد ، کاهش یافته است.

آبیاری گیاه سویا

مدیریت صحیح ومناسب آبیاری ، برای مطلوب ساختن  محصولات ومنابع آب مخصوص آبیاری ، مهم و اساسی است . تولید سویای آبیاری شده در ناحیه نبراسکا ، ناحیه ای باشوعات خاک و آب و هوا واد انرژی ها ی مدیریتی آبیاری متفاوت را در بر می گیرد و این آزمایشات مربوطه ناحیه بنراسکاو در مورد پیشنهادات مربوط به آب مخصوب آبیاری هستند که خاک بنداسکا ، آب و هوا و تنوع پذیری رسوب مواد را مناسب و سازگار می دارند .

وسعت زمین ، تحت کشت سویا در نبراسکا ، از ۴۳۰۰۰ جریب با تولید مصحول آبیاری شده در سال ۱۹۷۲ ، به ۵۵/۲ میلیون جریب در سال ۲۰۰۳ افزایش یافته است . در حدود ۴۵ درصد از تمام وسعت زمین تحت کشت سویا در بنراسکا ، آبیاری می شود . توجه به سویا ، به دلیل مصارف اقتصادی مطلوب ،  تنوعاتی با پتانسیل بهتر مصحول ، ارزش سویا ، در گردش با محصولات دیگری ، مثل ذرت و تغییراتی در قوانین زمین کشاورزی ایالات متحده آمریکا است.

رشد و پیشرفت گیاه سویا

پیشرفت گیاه سویا می تواند ، در دو مرحله از هم جدا شوند – مرحله رشد گیاهی و مرحله تولید و تکثیر . مرحله گیاهی ،‌ با رشد و نمو دانه و ظهور جوان ها آغاز می گردد . مرحله تولید و تکثیر ، با ظهور اولین گل بر روی گیاه ، آغاز می شود . پیشرفت مرحله گیاهی ، بویژه ، توسط در نظر گرفتن تعداد گره های اصلی ساقه ، نشان داده می شود .

گره ، در حالیکه دو برگ کوچک پگاه لبه دار به هم مربوط می شوند ، بصورت گره ( O )  محاسبه می شود ، با توجه به اینکه گره ، در جائیکه دو برگ کوچک اولیه به هم می پیوندند ، بصورت گره ( ۱ ) در نظر گرفته می شود.

تمام برگهای دیگر ، در بالای برگهای کوچک گیاه برگهای کوچک سه تایی را بوجود می آورند و بصورت متوالی ، گره ۲ و ۳ و غیره ، خوانده می شوند . پیشرفت تولید و تکثیر ، کمی پیچیده تر است و جزئیات آن ، در جدول ( ۱ ) تهیه می گردند . دانستن این مراحل رشد سویا ، هنگامی است که از روش فهرست بندی آبیاری های موجود در مرحله رشد استفاده می شود.

تنوع سویا و انواع محل رشد ساقه

برای تولید سویای آبیاری شده ، تنواع انتخاب ، یک عامل مهم مدیریتی است . بسیاری از تنوعات سویای موجود در نبراسکا ، از نوع نامحدود هستند ، که در آنها ، مراحل بعدی رشد گیاه ، با مراحل اولیه پیشرفت تولید و تکثیر آن ، زیاد گسترش می یابند . در این تنوعات رأس اصلی ساقه ، فعالیت رشد گیاه را حفظ می نماید (‌مثلاٌ گره های جدید را تولید می کند )  بعد از اینکه اولین گل ظاهر می شود ( بویژه ، بر روی گره ششم ساقه اصلی ) .

همان طور که فعالیت گیاه ادامه می یابد به تدریج کند می شود، تا زمانیکه دقیقاٌ‌ّ بعد از پیدایش  مرحله گسترش  رشد و نمو دانه ، متوقف می گردد ( مثلاٌ گره های بیشتری تولید نمی شوند ) چنین تنوعاتی ، اغلب بیش از ۲۰ گره موجود بر روی ساقه اصلی را در مرحله تکامل  خواهند داشت.

برعکس ، رأس اصلی ساقه با تنوعات مشخص به شکلی ناگهانی ،  فعالیت رشد گیاه  را بعد  از تولید گل ، متوقف  می سازد . این مورد ، منتهی به جمع شدن رأس اصلی ساقه در خوشه انتهایی گل ها می گردد . چنین تنوعاتی ، عموماٌ فقط در حدود ۱۴-۱۰ گره در ساقه اصلی خود و در مرحله تکامل دارند ولی قد کوتاه آنها ، می توانددانه بیشتری را در خود نگه دارند ، هنگامی که با تراکم های بالایی از گیاه در زمینهای انتهایی آبیاری شده  استفاده می شوند ، در جائیکه تنوعات نامحدود ، اغلب دیده می شوند.

منابع

۱- احمدی .م. ۱۳۷۸. کیفیت و کاربرد دانه های روغنی( ترجمه ) . نشرآزمون کشاورزی . ۱۱۳ ص .

۲- تالیف ؛ جی . ام . پولین ودی .۱.اسلیپر.ارزانی . ۱. ۱۳۷۸. اصلاح گیاهان زراعی .

( ترجمه ) . مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان . ۶۰۶ ص .

 ۳-  خواجه پور . م. ۱۳۷۳ تولید نباتات صنعتی . انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی . ۲۴۸. ص.

۴- تالیف ؛ ج.س.کوان – دبلیو . ج .ولف فلاحی .م.۱۳۷۰. روغن کشی و پروتئین گیری از سویا . (ترجمه) . ۲۰۱ ص .

۵- تالیف ؛ ای. جفری نورمن. لطیفی .ن.۱۳۷۲.زراعت سویا ( زراعت . فیزیولوژی .مصارف ) .( ترجمه) انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد ، ۲۸۲ص.

۶- یزدی صمدی .ب.و.س. عبد میشانی . ۱۳۸۰. اصلاح . نباتات زراعی . مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان .۶۰۶ص.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.