4000 تومان

تحقیق چگونگی تأثیرگذاری فناوری اطلاعات بر کارایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۶ | قابل ویرایش

مقدمه

عصر فعلی را برخی عصر اطلاعات لقب داده اند .این نام گذاری شاید به این دلیل باشد که امروزه اطلاعات به جزء تفکیک ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است. اگر چه اطلاعات از دیر باز در زندگی بشر تاثیر به سزایی داشته و انسان برای تصمیم گیری ها و طی طریق ، همواره محتاج آن بوده است ولی آن چه که امروزه اهمیت آن را صد چندان کرده ، شرایط نوین زندگی و افزایش سهم اطلاعات در آن است.

اختراع رایانه ، امکان پردازش سریع و ذخیره ی حجم انبوهی از داده ها را فراهم آورد و پیشرفت های بعدی در زمینه ی ارتباط بین رایانه ها و امکان تبادل داده بین آنها ، تبادل و انتقال اطلاعات را در سطح وسیعی ممکن ساخته است.

این رویدادها به همراه سایر پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ی الکترونیک و ارتباطات اعم از میکروالکترونیک ، نیمه هادی ها ، ماهواره ورباتیک به وقوع انقلابی در زمینه ی نحوه جمع آوری ،پردازش ، ذخیره سازی ، فراخوانی و ارایه ی اطلاعات منجر گردید که شکل گیری فناوری اطلاعات ، حاصل این رویداد بود.

دراین میان نقش ابزارهای رایانه ای و مخابراتی به وضوح مشخص است . این فناوری به سرعت در حال رشد بوده و فعالیت ها وسرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه به ویژه پس از ظهور پدیده ی اینترنت ،بسیار چشم گیر است ; دامنه ی علوم مرتبط با آن بسیار گسترده و وسیع شده و مباحثی نظیر علوم رایانه و مهندسی نرم افزار ، مخابرات ، هوش مصنوعی ، سیستم های اطلاعاتی مدیریتی ، مهندسی دانش ، فناوری چند رسانه ای ، مدیریت اطلاعات ، امنیت داده واطلاعات ، دادوستد و ارتباطات انسان-رایانه ، ارتباطات گروهی مبتنی بر رایانه ، روباتیک و پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی را شامل می شود.

بیان مسئله

فناوری نو ظهور و پیشرفته ی اطلاعات ، برای حل مسایل مدیریتی ، در حال تغییر دادن شیوه های مدیریت سازمان ها و مهندسی مجدد هستند . مدیریت در محیط متحول امروز، برای هر تصمیم گیری نیازمند توجه به عوامل گوناگونی است.

از جمله ای عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد: برنامه ریزی های قوانین دولتی ، نگرشهای کارفرمایانه ی توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اطلاع رسانی و افزایش انتظار مشتریان با داشتن امکان انتخاب . در هر کدام از موارد فوق ، مدیریت نیاز به اطلاعات مناسبی دارد که دانش او را افزایش وعدم اطمینان وی را کاهش دهد تا بتواند فعالیت موثری داشته باشد.

بنابراین بهتراست به جای عبارت آشنای “مدیریت ، انجام دادن کارها از طریق دیگران است”، عبارت “مدیریت، انجام دادن کارها با استفاده از اطلاعات مناسب و از طریق افراد است” را به کار ببریم. در این راستا توجه به فناوری اطلاعات ضروری به نظر می رسد.

در دنیای فعلی ، فناوری اطلاعات ، خمیر مایه ی توسعه ی انسانی در سازمان و جامعه است و محورهای اساسی توسعه ی منابع انسانی و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسان ها تعیین می کند.

در توسعه ی منابع انسانی ، همواره باید ظرفیت های جدید انسانی را شناخت ، با توسعه ی قابلیت ها و کیفیت های انسانی به صورت یک فرایند دایمی انجام شود . تحقق این امر در گرو بهره گیری از فناوری اطلاعات است ، چون در فرایند فناوری اطلاعات دایما اطلاعات ،تولید ،پردازش ، توزیع و مدیریت می شود.

ضرورت برگزاری دوره های آموزشی

نکته بسیار مهم در رابطه با بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ، بحث آموزش است . با توجه به نیاز سازمان به نیروی انسانی جدید ، استخدام ، انتقال و جا به جایی هایی که برای رفع کمبودهای سازمان صورت می گیرد غالب کارکنان تازه وارد آشنایی وتخصص چندانی برای کار با شبکه و استفاده ی بهینه از قابلیت های آن ندارند.

به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان بدون برگزاری دوره های آموزشی لازم برای کارکنان امکان پذیر نخواهدبودتا زمانی که از سوی سازمان ، آموزشهای لازم و مرتبط در رابطه با فناوری اطلاعات در سازمان امیدواد بود. آموزشهایی که برای کارکنان در نظر گرفته می شود می بایست هم جنبه ی تخصصی مربوط به موقعیت کاری و هم جنبه آماده سازی آن ها برای استفاده از امکانات فناوری اطلاعات راداشته باشد.

برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان جدید نیازی ضروری است که کمبود آن به طور محسوسی در سازمان مورد مطالعه در ک می شود. بدیهی است در صورت عدم برگزاری چنین دوره هایی ، شناخت لازم در بلند مدت و با صرف هزینه هایی بسیار بیشتر از برگزاری چنین دوره هایی برای سازمان ، صورت خواهد گرفت.

ضرورت تدوین برنامه ی راهبردی فناوری اطلاعات

تدوین برنامه ی راهبردی فناوری اطلاعات یکی دیگر از مواردی است که سازمان باید به آن توجهی ویژه مبذول دارد . همان طور که تدوین برنامه ی راهبردی برای سازمان ها مهم و ضروری است ، در رابطه با فناوری اطلاعات نیز وضع به همین منوال می باشد و سازمان می بایست در جهت شناسایی اهداف راهبردی خود در رابطه با فناوری اطلاعات اقدام کند.

بر اساس اهداف مورد نظر دورنما و چشم انداز سازمان دررابطه با فناوری اطلاعات ترسیم می شود و نتیجه ی این مراحل باید به صورت برنامه ای کاربردی و عملی به واحدهای تابعه ی سازمان ابلاغ شود تا همه آن ها درجهت واحد حرکت کرده و از هر گونه دوباره کاری و اتلاف منابع وانحرافاتی که ممکن است از برنامه ی اصلی صورت پذیرد جلو گیری به عمل آید.

در سازمان مزبور نیز مانند اکثر سازمان های دولتی و خصوصی کشور ما ، عدم وجود فرهنگ و تفکر استراتژیک ، که خود ناشی از رقابتی نبودن فضای کسب وکار در کشور است ، وضعیتی را پدید آورده که به برنامه استراتژیک مدون و توافق شده ، توجه چندانی صورت نگیرد. برای رفع این نقصیه در حوزه ی مورد بحث این پژوهش باید از برنامه ریزی فناوری اطلاعات بهره جست.د ر واقع یکی ازاصلی ترین اهداف برنامه ریزی فناوری اطلاعات در سازمان ها ،همسوسازی این فناوری با استراتژیهای سازمان است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.