4000 تومان

پایان نامه بررسی دیدگاه مخاطبان پیرامون تأثیر انیمیشن های تلویزیونی شهرداری

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                          صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………

فصل اول-کلیات

مقدمه………………………………………………………………………………………… ۲

بیان مسئله……………………………………………………………………………………. ۴

اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………. ۵

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………… ۶

فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………. ۶

سؤالات تحقیق……………………………………………………………………………….. ۷

متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………. ۷

مفاهیم و اصطلاحات ………………………………………………………………………… ۷

فصل دوم- پیشینه تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………….. ۱۰

بخش اول-انیمیشن در جهان………………………………………………………………… ۱۲

تاریخچه انیمیشن……………………………………………………………………………. ۱۵

انیمیشن کامل……………………………………………………………………………….. ۱۹

تاریخچه انیمیشن چک واسلواکیا……………………………………………………………. ۲۰

تاریخچه انیمیشن در استونیا…………………………………………………………………. ۲۱

تاریخچه انیمیشن در فرانسه…………………………………………………………………. ۲۱

تاریخچه انیمیشن ایتالیا……………………………………………………………………… ۲۲

انیمیشن در ایالات متحده آمریکا…………………………………………………………….. ۲۲

انیمیشن درتلویزیون ایران……………………………………………………………………. ۲۵

اولین تیزر انیمیشن در تلویزیون…………………………………………………………….. ۲۶

کم شدن تأثیر تبلیغات……………………………………………………………………….. ۲۸

تعریف انیمیشن……………………………………………………………………………… ۳۲

ویژگی های کلی انیمیشن …………………………………………………………………… ۳۳

قالب های مختلف ساخت فیلم انیمیشن…………………………………………………….. ۳۳

انیمیشن روی طلق…………………………………………………………………………… ۳۴

 انیمیشن روی کاغذ ………………………………………………………………………… ۳۴

انیمیشن بدون دوربین……………………………………………………………………….. ۳۴

کات لوت…………………………………………………………………………………… ۳۵

انیمیشن سه بعدی…………………………………………………………………………… ۳۵

انیمیشن با عکس……………………………………………………………………………. ۳۶

 پیکسیلین…………………………………………………………………………………… ۳۶

پین اسکرین…………………………………………………………………………………. ۳۶

انیمیشن زیر دوربین…………………………………………………………………………. ۳۷

روتوسکپی…………………………………………………………………………………… ۳۷

داینامیشن …………………………………………………………………………………… ۳۷

دیاگرام انیمیشن……………………………………………………………………………… ۳۸

مراحل ساخت فیلم انیمیشن…………………………………………………………………. ۳۸

مخاطبان…………………………………………………………………………………….. ۴۴

ماهیت مخاطب……………………………………………………………………………… ۴۶

الگوی تاثیرات مستقیم و مخاطب منفعل…………………………………………………….. ۴۶

الگوی تاثیرات محدود و مخاطب فعال………………………………………………………. ۴۸

رفتار………………………………………………………………………………………… ۵۷

تأثیر برنامه های تلویزیونی بر اذهان…………………………………………………………. ۵۸

الگوی انتشار از طریق وسایل ارتباط جمعی…………………………………………………. ۵۹

طبقه بندی مخاطبان………………………………………………………………………….. ۶۰

نخستین پذیرندگان معتبر…………………………………………………………………….. ۶۱

اکثریت زود پذیر- دوراندیش……………………………………………………………….. ۶۱

اکثریت کندپذیر-شکاک……………………………………………………………………… ۶۱

دیرپذیران سنتی……………………………………………………………………………… ۶۱

جاذبه های تکنیک یک برنامه تلویزیونی…………………………………………………….. ۶۲

ویژگی های ارتباط نوین…………………………………………………………………….. ۶۵

موضوع برنامه……………………………………………………………………………….. ۶۶

هدف برنامه………………………………………………………………………………….. ۶۶

قالب برنامه………………………………………………………………………………….. ۶۷

وسایل ارتباط جمعی………………………………………………………………………… ۶۷

کودک و وسایل ارتباط جمعی ………………………………………………………………. ۶۹

آموزش غیر تجریدی ……………………………………………………………………….. ۶۹

آموزش سه بعدی……………………………………………………………………………. ۷۰

دلایل تماشای تلویزیون……………………………………………………………………… ۷۱

تأثیر محتوی برنامه بر مخاطبان ……………………………………………………………… ۷۲

قدرت اثربخشی تلویزیون بر کودکان………………………………………………………… ۷۳

تأثیر تلویزیون برکودکان……………………………………………………………………… ۷۵

اثرات مثبت و منفی تلویزیون………………………………………………………………… ۷۵

خیال و واقعیت …………………………………………………………………………….. ۷۶

نیازها و علایق بیننده…………………………………………………………………………. ۷۸

ضرورت توجه به تولید برنامه انیمیشن………………………………………………………. ۷۸

طرح و ایده فیلمنامه ………………………………………………………………………… ۷۹

ساختار گرافیکی و بصری……………………………………………………………………. ۸۱

کیفیت فنی و اجرایی………………………………………………………………………… ۸۲

تدوین و صداگذاری…………………………………………………………………………. ۸۴

چهارچوب نظری……………………………………………………………………………. ۸۵

نظریه شناخت اجتماعی……………………………………………………………………… ۸۵

نظریه تأثیر…………………………………………………………………………………… ۸۶

نظریه پرورش……………………………………………………………………………….. ۸۶

نظریه پذیرش……………………………………………………………………………….. ۸۷

مدل ها و متغیرهای ارتباطی…………………………………………………………………. ۸۷

بخش دوم- تاریخچه شهرداری تهران……………………………………………………….. ۸۹

سیمای اولیه ی تهران………………………………………………………………………… ۹۱

هدف از تاسیس بلدیه ………………………………………………………………………. ۹۴

انجمن بلدیه ………………………………………………………………………………… ۹۵

نظامنامه ی بلدیه…………………………………………………………………………….. ۹۷

اولین بلدیه چی …………………………………………………………………………….. ۹۹

تولد جدید بلدیه…………………………………………………………………………….. ۹۹

شهرداری ، بعد از جنگ جهانی دوم ……………………………………………………….. ۱۰۳

شهردار گل دوست  ……………………………………………………………………….. ۱۰۴

شهرداران جنجالی ………………………………………………………………………….. ۱۰۴

دوره ای جدید در مدیریت شهری …………………………………………………………. ۱۰۶

خدمات شهروندی………………………………………………………………………….. ۱۰۹

جمع بندی………………………………………………………………………………….. ۱۰۹

تحقیقات انجام شده در داخل ایران…………………………………………………………. ۱۱۰

تحقیقات انجام شده در خارج از ایران………………………………………………………. ۱۱۱

فصل سوم-روش تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۳

روش تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۱۳

جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳

حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۴

روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………. ۱۱۵

ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………. ۱۱۵

روش اجرای آزمون……………………………………………………………………………………………. ۱۱۵

روایی……………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………….. ۱۱۶

فصل چهارم- تحلیل داده ها

مقدمه……………………………………………………………………………………….. ۱۱۸

الف-آمار توصیفی………………………………………………………………………….. ۱۱۹

ب- آمار استنباطی………………………………………………………………………….. ۱۳۵

فصل پنجم-بحث ونتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………. ۱۴۱

یافته ها……………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۱

پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۳

محدودیت ها……………………………………………………………………………………………………. ۱۴۴

منابع………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۵

چکیده

پژوهش حاضر به منظور « بررسی تأثیر تبلیغات انیمیشن شهرداری بر عملکرد مخاطبان» با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه در جامعه آماری شهر تهران که تعداد ۶۰۰ نفر به طور اتفاقی از جامعه آماری انتخاب شده است، انجام گرفته است. بدین منظور از چهارمنطقه شهر تهران (۴، ۸، ۶، ۲۱) تعداد ۱۵۰ نفر گزینش شده است.

هدف پژوهش با توجه به فرضیه های تحقیق، بررسی رابطه بین متغیرهای سن، جنس، تحصیلات، نوع گفتگوی شخصیت انیمیشن و محتوی تبلیغات با نحوه آموزش مردم می باشد و با استفاده از روش آماری خی ۲ و سنجش شدت رابطه از V  کرامر، نتایج زیر حاصل شده است.

خی ۲ محاسبه شده (۱۶/۸)برای متغیر سن، (۱۱/۳۳)برای متغیر تحصیلات،(۳۳/۸۴)برای متغیر جنس،(۸۲/۴۰) برای متغیر نوع گفتگوها (۵۰/۴۱) برای متغیر محتوی تبلیغات، در سطح ۰۵/۰ معنادار است و با اطمینان ۹۵% می توان گفت که بین سن ، جنس، تحصیلات، نوع گفتگوهای شخصیت انیمیشن و محتوی تبلیغات و آموزش مردم رابطه معنادار وجود دارد.

کلید واژه ها: انیمیشن،شهرداری، مخاطب

مقدمه

وسایل ارتباط جمعی با اهمیت ترین و در عین حال انتقاد آمیزترین جنبه جامعه مدرن به شمار می آید در این میان نقش رسانه های تصویری٬ به ویژه تلویزیون نسبت به سایر رسانه ها برجسته تر است و در مقایسه با سایر رسانه ها از مطلوبیت بیشتری نیز برخوردار است. این امر به ویژه بیشتر آنجا تحقیق می یابد که کودکان به عنوان متقاضیان جدی برنامه های تلویزیون مطرح می باشد.

یکی از مهمترین کارکرد رسانه ها٬ کمک به فرآیند فرهنگ پذیری است. فرهنگ پذیری یعنی فرآیند انتقال ارزش ها٬ هنجار ها٬ عقاید ها٫باورها٬معیار ها و الگوهای رفتاری.

رسانه ها اولین مرکز انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکانند. که رسانه های تصویری به ویژه تلویزیون در این امر گوی سبقت را می ربایند و اگر این روند در تماشای تلویزیون ادامه می یابد و به طور متوسط کودکی که امروز متولد می شود تا سن هجده سالگی وقت خود را بیش از هر فعالیت دیگر٬ صرف تماشای تلویزیون خواهد کرد.

رسانه های گروهی به عنوان وسایل ارتباط جمعی،در شکل دهی و آموزش دادن رفتار های گوناگون نقش مهمی به عهده دارند و نقش رسانه ها در شکل دهی رفتار  اجتماعی در انسان اهمیت به سزایی دارد.

امروزه تلویزیون به عنوان عنصر برتر خانواده ارتباطات جمعی می تواند بدون هیچ مانعی وارد خانه و جمع کسانی که از آن استفاده می کنند،بشود و بینندگان آن با اشتیاق تمام  با روشن کردن دستگاه گیرنده شان پذیرای پیام های تلویزیون هستند(اسدی، ۱۳۸۵: ۹۵).

اهمیت خاص وسایل ارتباط جمعی در دنیایی که هر روز بیش از پیش به گسترش این وسایل می انجامد و در نهایت موجبات بسط نفوذ و تأثیر آنان را فراهم می آورد. و دیگر اینکه در دنیای امروز وسایل ارتباط جمعی روزنامه-رادیو-تلویزیون وسینما در راه پیشرفت و تمدن بشری نقش به سزایی را به عهده دارند.

بیان مسئله

بدون شک در دنیای ارتباطات، رسانه و تلویزیون به عنوان یکی از بزرگترین و پرمخاطب ترین وسایل ارتباطی، کمک بزرگی به فرآیند فرهنگ پذیری جامعه و آموزش رفتارهای گوناگون می نماید.

وسایل ارتباط جمعی در انتقال پیام و تأثیرگذاری بر مخاطبان نقش به سزایی دارد. از تبلیغات نوینی که از رسانه پرمخاطب تلویزیون پخش می گردد، انیمیشن هایی است که در اشکال گوناگون پخش می گردد. سازمان ها برای پیام رسانی از این ابزار پرقدرت سود می جویند، چرا که نظرات متنوع را به بیشترین تعداد مخاطب ارائه می دهد.

تحقیقات گوناگون نشان داده است، تأثیری که تبلیغ انیمیشن بر مخاطب دارد بیش از سایر تبلیغات می باشد.تبلیغات انیمیشن در عین ساده بودن و دارا بودن حالت طنز و فکاهی، در قالبی سرگرم کننده می تواند حامل پیام های زیادی باشد.

امروزه حتی از انیمیشن در ساخت فیلمهای بلند استفاده می نمایند، و این به دلیل همان اثرگذاری سریع و مثبت آن می باشد. شهرداری تهران به دلیل حساسیت شغلی خود به منظور ایجاد شهری منضبط و قانونمند و برخوردار از امکانات بهداشتی و رفاهی، از تبلیغات انیمیشن در قالب پیام های کوتاه و داستانی و در عین حال سرگرم کننده استفاده کرده و قوانین لازم برای داشتن یک شهر سالم و شهروند ایده آل را، به مخاطبان ارائه می دهد.

انیمیشن در جهان

سال ۱۹۸۲ به دلیل اختراع دستگاه پراکسینکوپ که در آن زمان جنبه سرگرمی داشت، توسط «امیل ری نو» سال ثبت شده انیمیشن به شمار می آید. بعد از آن در سال ۱۸۹۸ ابداع «سوپرایمپوز» توسط «جیمز استوارت بلکتون» و «آلبرت اسمیت» گامی دیگر بود که آنها در جهت تولید، تلفیق فیلم زنده و انیمیشن از آن استفاده کردند.

سرانجام «امیل کول» با اولین فیلمی که تمامی آن را به شیوه انیمیشن ساخته بود با نام«فانتزمگری» در پاریس به نمایش درآورد و دنیا را با نام انیمیشن آشنا ساخت. حدود یک قرن از پیدایش اولین فیلمهای انیمیشن می گذرد ولی این سال ها، اینماتورهای کشورهای مختلف جهت بهبود، پیشرفت و تکامل این هنر تلاش کرده اند و هر یک با تأکید بر تجربیات کسب شده توسط دیگر هنرمندان راه را برای تحول انیمیشن هموار ساختند.

نام انیمیشن در دنیا با نام «ونیزور مک کن» خالق شخصیت دوست داشتنی«گوفی دایناسور» در سال ۱۹۱۴ همراه است. وی قبل از خلق این شخصیت داستان «کمیک استریپ» و «نیمری کوچک» را در سال ۱۹۱۱ به نمایش درآورد. چند سال پیشتر از وی«استوارت بلکتون در آمریکا(۱۹۰۶) و امیل کول در فرانسه(۱۹۰۸) دست به تجربیات ارزشمندی در این وادی زده بودند.

در آغاز تکنیک ابتدایی مورد استفاده تنها نقاشی بر روی کاغذ برای تولید فیلم های انیمیشن بود و این روش مستلزم کار طاقت فرسای تکرار طراحی تمامی عناصر وکولمل در کادر، از جمله پس زمینه بر روی هر کاغذ به علاوه تغییر جزیی حرکت شخصیت مورد نظر می شد.

ابتدایی ترین شکل انیمیشن

اولین نمونه هایی که از طریق آنها حرکت و تصویر با هم تلفیق شد، به نقاشی های عهد پادینه سنگی بازمی گردد، روی دیواره غارها حیوانات با چندین پا به ترسیم درآمده بود و در موقعیت های مختلفی مثل روی هم قرارگرفتن و افزوده شدن به یکدیگر قرار داشتند و به طور واضح با اندکی دقت می توان دریافت که در تمام نقاشی های دوره مذکور به نوعی تحرک احساس می شد.

خیمه شب بازی سایه ها (نمایش عروسکی سایه ها) نیز از اجداد هنر انیمیشن به حساب می آیند. به عنوان مثال می توان از نمایش عروسکی سایه ای یک انیمیشن اندونزیایی به نام وایانگ حدود ۹۰۰ سال بعد از میلاد نام برد.

در قرون هفدهم تا نوزدهم ابزار ساده کار انیمیشن خیلی قبل از پروژکتورهای فیلم اختراع شدند:

توماتروپ اسبابی که در دوره «ویکتوریا» مورد استفاده قرار می گرفت که تشکیل شده بود از یک دیسک با یک عکس در هر طرفش و به دوتکه سیم وصل می شد. وقتی که سیم ها یا ریسمانها به سرعت بین انگشتان می چرخیدند، به نظر می آمد که دو عکس موجود در دو طرف دیسک با هم تلفیق شده و یک تصویر دیده می شد.

فناکی توسکوپ یک دیسک نازک چرخان بود که نوعی حرکت وهم انگیز ایجاد می نمود که در آینه قابل دیدن بود. در سال ۱۸۳۴ «ویلیام جورج هورنر» دستگاه “زئوتروپ” را اختراع نمود که کاری مشابه انجام می داد.

منابع

  1. آذری، سهراب(۱۳۷۰)اثرات رفتاری تلویزیون بر کودکان و نوجوانان، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره ۱۵ و ۱۶.
  2. اسدی، علی(۱۳۸۵)افکارعمومی و ارتباطات، تهران ، انتشارات سروش.
  3. اعتمادالسلطنه، محمد حسن(۱۳۶۸)مرآت البلدان، به اهتمام پرتو نوری علا ومحمد علی سپانلو، تهران: انتشارات اسفار.
  4. امه دور، ا(۱۳۷۴) تلویزیون و کودکان، ترجمه علی رستمی؛ تهران: انتشارات سروش.
  5. انگلس، فردریک(۱۳۷۷) نظریه رسانه ها، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات سنجش برنامه ای صدا و سیما.
  6. برگ،ا(۲۰۰۲) روان شناسی اجتماعی، علی محمد کاردان، تهران: نشر اندیشه.
  7. بیابانگرد ، اسماعیل ، دلایل و انگیزه های تماشای تلویزیون ، تهران ، فصلنامه پژوهش و سنجش ، ۱۳۸۰.
  8. بیگی، محمدرضا،(۱۳۸۶) صدسال شهردرای تهران، نشر: روزنامه همشهری
  9. پستمن،نیومن(۲۰۰۵) عصر ارتباطات، ترجمه صادق طباطبایی، تهران: انتشارات سروش.
  10. پویل، ج(۱۳۸۲) نوآوری در رسانه، ترجمه شادی شبدیز، سروش، شماره ۱۰۱۳.
  11. تامپسون، جرج(۱۳۷۷) رسانه ها و نوین گری، ترجمه مسعود واحدی، سروش ، شماره ۸۹۳.
  12. توکلیان، سعید(۱۳۸۶) تک فریم های ماندگار، تهران، انتشارات روزنه.
  13. جواهریان، محمد(۱۳۸۰) تاریخچه انیمیشن در ایران، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  14. خزائلی، عباس(۱۳۷۸) کودک، تلویزیون، واقعیت ها، سروش، شماره ۹۹۷.
  15. دواچی و طبایی،ا.س(۱۳۸۰) روان شناسی اجتماعی، تهران، انتشارات شهرآب.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.