پایان نامه تأثیر تصاویر ماهواره ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در توسعه کشاورزی
7000 تومان

پایان نامه تأثیر تصاویر ماهواره ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در توسعه کشاورزی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۱۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه تأثیر تصاویر ماهواره ای توسعه کشاورزی

عنوان

فهرست مطالب

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول :کلیات

۱-۱ بیان مسئله

۱-۲ فرضیه های تحقیق

۱-۳ ادبیات تحقیق

۱-۴ متغیرهای تحقیق

۱-۵ اهمیت تحقیق

۱-۶ قلمرو تحقیق

۱-۷ روش تحقیق

۱-۷-۱ مراحل انجام کار

۱-۸ بودجه بندی زمانی و مالی تحقیق

۱-۹ محدودیت های تحقیق

فصل دوم : مبانی نظری

۲-۱ مروری بر سنجش از دور

۲-۱-۱ تعریف سنجش از دور و سیستم های آن

۲-۱-۲ چگونگی انعکاس طیفی پدیده های سطح زمین

۲-۱-۲-۱ انعکاس طیفی گیاهان

۲-۱-۲-۲ انعکاس طیفی خاک

۲-۱-۲-۳ انعکاس طیفی آب

۲-۱-۲-۴ انعکاس طیفی برف و ابر

۲-۱-۳ ماهواره ها در سنجش از دور

۲-۲ سازمان فضایی هندوستان

۲-۲-۱ IRS (India Remote Sensing)

۲-۳ تفسیر اطلاعات ماهواره ای

۲-۳-۱ تفسیر چشمی اطلاعات ماهواره ای

۲-۳-۱-۱ عناصر تصویر

۲-۳-۱-۱-۱ تن (Tone)

۲-۳-۱-۱-۲ بافت

۲-۳-۱-۱-۳ شکل

۲-۳-۱-۱-۴ اندازه

۲-۳-۱-۱-۵ سایه

۲-۳-۱-۱-۶ پدیده تغییرات زمانی

۲-۳-۱-۱-۷ الگو

۲-۳-۱-۲ کاربرد های عمده تفسیر چشمی اطلاعات ماهواره ای

۲-۳-۱-۲-۱ به هنگام کردن نقشه های موجود

بیان مسأله تأثیر تصاویر ماهواره ای توسعه کشاورزی

گسترش شهر و توسعه شهر نشینی یکی از مسائل و مشکلات تمدن بشری به شمار می رود . تخریب بی رویه اراضی کشاورزی و جنگل ها و مراتع و تبدیل آن به مناطق مسکونی فقط مختص کشور ایران نمی باشد .در کشور ایران شدت و وسعت این تغییرات محسوس تر می باشد.

در این صورت جلوگیری از تخریب و تبدیل و تغییر کاربری غیر مجاز و غیر ضروری اراضی کشاورزی که به عنوان بستر تولیدات کشاورزی دارای اهمیت حیاتی است. یکی از اهداف استراتژیک در فرآیند توسعه پایدار ملی بشمار می آید.

از جمله اطلاعاتی که جهت تجزیه و تحلیل قابلیت های اراضی و برنامه ریزی های توسعه و عمران و مدیریت فعالیتهایی که در ارتباط با منابع سطح زمین است مورد استفاده قرار می گیرد ، اطلاعاتی که از راه شناخت جامع و دقیق کاربری عملی و پوشش موجود اراضی در سطح کشور بدست می آید.

این مطالعات در راستای تجزیه و تحلیل قابلیت اراضی و برنامه ریزی توسعه عمران و مدیریت فعالیت های سرزمینی بکار گرفته می شود. پدیده ها و عوارض سطح زمین را پوشش زمین گویند و فعالیتهای انسانی که مستقیماً با زمین در ارتباط هستند را کاربری زمین می گویند.

برخی از پدیده ها و عوارض سطح زمین در طی دوره زمانی تغییر می یابد . علت این تغییرات می تواند عوامل طبیعی مانند تغییرات آب و هوایی ، سیل ، آتشفشان ، زلزله با عوامل مصنوعی مانند دخالت انسان در محیط زیست باشد.آگاهی از تغییرات و تحولات کاربری های اراضی در طول یک دوره زمانی خاص نیز اهمیت دارد.

پایان نامه تأثیر تصاویر ماهواره ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در توسعه کشاورزی

تعریف سنجش از دور و سیستم های آن

سنجش از دور به عنوان فن آوری و علمی تعریف می شود که بوسیله آن میتوان از طریق عکسبرداری و تصویر برداری ، مشخصه های یک پدیده را تعیین و اندازه گیری نمود. بخش مرئی تا میکرو ویو اشعه الکترومغناطیسی منبع داده های سنجش از دوری است که از طریق این اشعه بازتابش از سطح پدیده ها ، مشخصه های آنها تعیین می گردد.

بازتاب امواج الکترومغناطیسی به ازای هر قطعه کوچک زمینی در سنجنده بعنوان ارزش رقومی (DN) ثبت می شود که از سه مؤلفه علائم پدیده ها ، نور آسمان و علائم پدیده های مجاور تشکیل شده است.

سیستم های تصویری به دو گروه عمومی تقسیم می شوند : دوربین ها و سیستم های الکترواپتیکال ( اسکنر ها ) (مخدوم، ۱۳۸۳). سیستم های دوربینی دارای دوربین و فیلم هستند اما سیستم های اسکن کننده یا جاروبگر ، از آینه اسکن کننده ای برخوردارند که این آیینه دوران کننده یا نوسان کننده است.

آیینه های دوران کننده فقط در یک جهت عمل اسکن را انجام می دهند . ولی آیینه های نوسان کننده در حرکت رفت و برگشت عمل اسکن کردن را انجام می دهند که این کار باعث افزایش سرت اسکن کردن میشود.

انعکاس طیفی گیاهان

گیاهان به علت داشتن کلروفیل دارای خواص مهم جذبی به مرکزیت ۴۵/۰ و ۶۸/۰ میکرومتر می باشند. انعکاس طیفی گیاهان در ناحیه سبز از دیگر قسمتهای مرئی بیشتر است . به علت واکنش داخلی سازه سلولی ، برگها مقدار زیادی پرتو مادون قرمز باز می تابانند.

انعکاس طیفی گیاهان در ناحیه مادون قرمز نزدیک به شدت افزایش می یابد و بسته به نوع ساختار سلولی گیاهان ۳۰ تا ۷۰ درصد انرژی تابشی منعکس و تنها ۵-۰ درصد آن جذب و بقیه عبور داده می شود.

در منحنی انعکاس طیفی یک گیاه سبز ، سه ناحیه مجزا قابل تفکیک است:

الف) ناحیه جذب بوسیله ذرات رنگی:

ذرات رنگی موجود در گیاه باعث جذب مقداری از انرژی الکترومغناطیسی در محدوده طیف مرئی شده و در نتیجه مقدار انعکاس در این ناحیه کم می باشد.

ب) ناحیه بدون جذب: این ناحیه مترادف با محدوده طیف مادون قرمز نزدیک است و انعکاس در این ناحیه شدید می باشد.

ج) ناحیه جذب بوسیله آب:

این ناحیه مترادف با محدوده طیف مادون قرمز میانی است و طول موجهای ۴/۱ و ۹/۱ و ۶/۲ میکرومتر شدیداً به وسیله مولکول های آب موجود در گیاه جذب شده و در نتیجه در طول موجهای یاد شده میزان انعکاس افت شدیدی می یابد.

انعکاس طیفی آب

خصوصیات طیفی آب با حضور مواد معلق در آن تغییر می یابد . بازتاب آبهای صاف در طیف مرئی کمتر از ۵% بوده و در مادون قرمز تقریباً معادل صفر است. اگر عمق آب زیاد باشد انرژی قبل از رسیدن به کف آب جذب می شود . نور آبی و سبز برای نفوذ در آب بهتر از نور قرمز عمل می کنند و نور مادون قرمز به سختی می تواند در آب نفوذ کند.

وضعیت انعکاس در آبهای روان و گل آلود با آب زلال فرق می کند. آب زلال دارای انعکاس کمتری نسبت به آب گل آلود می باشد. آب گل آلود به دلیل مواد و ناخالصی دارای انعکاس بیشتری نسبت به آب زلال است و به خصوص در طول موج ۵۵/۰ میکرومتر مقایسه انعکاس طیفی آب ، خاک و گیاه:

در مورد این مقایسه ، نکات عمده به شرح زیر می باشد:

الف) واکنش طیفی پدیده های مختلف در مقایسه با هم و هر یک از آنها در طول موج های مختلف تفاوت دارد.

ب) در محدوده طیف مرئی ، انعکاس های آب ، گیاه و خاک نزدیک به هم هستند.

ج) در محدوده مادون قرمز نزدیک ، آب انعکاس ندارد . بنابراین آب براحتی در چنین تصاویری از دیگر پدیده ها جدا می گردد.

د) انعکاس های گیاه و خاک در دو ناحیه مادون قرمز میانی و نزدیک برعکس هم هستند.

ماهواره ها در سنجش از دور

در سنجش از دور فضایی از ماهواره ها به عنوان سکو استفاده می شود و ماهواره ها بطورکلی بر اساس نوع مدار حرکتی به دو گروه تقسیم می شوند.

الف) ماهواره های زمین آهنگ

این گروه ماهواره ها همراه زمین می چرخند نه دور زمین و موقعیت آنها نسبت به زمین ثابت است.

ماهواره های هواشناسی و مخابراتی بیشتر از این نوع هستند.

ب) ماهواره های خورشید آهنگ

در این گروه از ماهواره ها زاویه کجی ( زاویه مدار ماهواره با خط استوا یا محور قطبی زمین ) آنها به طرف غرب تنظیم می شود که با آهنگ چرخش زمین قابل مقایسه است .بنابراین آنها را خورشید آهنگ می گویند.

این گروه از ماهواره ها دور زمین می چرخند و مدار آنها طوری تنظیم شده که حرکت ماهواره از شمال به جنوب در روشنایی روز ، یعنی در نیمکره روشن شده توسط خورشید بوده و حرکت رو به شمال در موقع شب نیکره انجام  می شود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.