پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی
4000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیماران بستری در بیمارستان

پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیماران بستری در بیمارستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین

عنوان                                                                            صفحه

چکیده

فصل اول: مقدمه و پیشینه تحقیق…………………………………………………………… ۱

فصل دوم:مواد و روشها………………………………………………………………………. ۲۴

فصل سوم: نتایج خام…………………………………………………………………………… ۳۰

فصل چهارم:Conclusion(نتیجه گیری)………………………………………………… ۳۵

پیوست ها……………………………………………………………………………………………. ۴۰

چکیده پایان نامه تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین

سینوزیت مزمن(CRS) همیشه پس از سینوزیت حاد ایجاد می شود و تشخیص آن بر اساس شکایات پایدار بیمار برای حداقل ۱۲ هفته مطرح می شود. CRS یک بیماری وسیع و صعب العلاج بینی و سینوسهای پارانازال می باشد که در دامنه وسیعی از علایم و تغییرات التهابی مخاطی تظاهر می یابد. این بیماری شایعترین بیماری مزمن در ایالات متحده می باشد.

مطالعات جدید پیشنهاد می کنند که بیشتر بیماران با سینوزیت غیر وایرال همزمان دچار عفونت باکتریال و قارچی هستند بطوریکه در ترشحات بینی ۹۶% این بیماران شواهدی مبنی بر وجود قارچ دیده شده است.

مطالعه ما از نوع کارآزمایی بالینی بوده و بر روی ۳۵ بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن مقاوم به درمان که در سال ۱۳۸۷ به درمانگاههای ENT بیمارستانهای بوعلی و امیرالمومنین (ع)تهران مراجعه کرده بودند انجام شد این بیماران یک ماه تحت درمان با آمفوتریسین B قرار گرفتند.

یافته های ما نشان داد تنها ۵ بیمار علایمشان تغییر نکرده بود در حالیکه بقیه همه کاهش علایم را گزارش کرده بودند. همچنین درمان یک ماهه کامل موجب کاهش علایم بیشتر در بیماران شده بود. در نهایت مطالعه ما نشان داد درمان ضد قارچی با آمفوتریسین B به مدت یکماه  می تواند از شدت علایم بیماران مبتلا به CRS واضحاً بکاهد.

پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی

مقدمه تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین

Chronic Rhinosinusitis (CRS) همیشه پس از سینوزیت حاد ایجاد می شود تشخیص آن بر اساس شکایات بیمار مطرح شده و نیاز به پایداری علایم بیمار برای بیشتر از ۱۲ هفته متوالی دارد. تقریبا تمامی شکایات این بیماران غیر اختصاصی می باشد پس بدون یک یافته عینی از التهاب مخاطات تشخیص بیماری صرفاً از روی علایم زیاد قابل اعتماد نیست.(۱)(شکل ۱-۱)

بر طبق پیشنهاد International Confrence on Sinus Dis در سال ۱۹۹۳ CRS بصورت زیر تعریف شده است:

پایداری علایم و نشانه ها بیش از ۸ هفته، یا ابتلا به بیش از ۴ اپیزود راجعه سینوزیت حاد در سال که هر کدام حداقل ۱۰ روز به طول بیانجامد همراه با تغییرات پایدار در CT scan ،۴ هفته پس از درمان طبی و بدون رخ دادن عفونت حاد.

CRS یک بیماری وسیع و صعب العلاج بینی و سینوسهای پارانازال می باشد که در دامنه وسیعی از علایم و تغییرات التهابی به صورت افزایش ضخامت پولیپوئید مخاط تاپولیپهای واضح بینی تظاهر می یابد. قریب به ۹۰% موارد رینوسینوزیت بصورت مزمن هستند و در واقع این بیماری شایعترین بیماری مزمن به شمار می آید که حدود ۳۷ میلیون بیمار را در ایالات متحده شامل می شود.

آنتی بیوتیک سیستمیک و آنتی هیستامینها

میزان تأثیر آنتی بیوتیکها در درمان سینوزیت مزمن بسیار ناچیز و کمرنگ می باشد اما تأثیر بلند مدت آن بر CRS هیچگاه مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

آنتی هیستامینها بصورت درمان کمکی در کنار دیگر موارد ذکر شده تأثیرگذار بوده اند اما به تنهایی هیچ اثر مثبتی نداشته اند. با توجه به عوارض درگیریهای خارج سینوسی قارچهای مهاجم که شامل طیفی از علایم اینترا اربیتال اینترا کرانیال و حتی مرگ بیمار می باشد.

وبا عنایت به عدم تأثیر گذاری آنتی بیوتیکهای ضد باکتریال رایج در درمان CRS برروی قارچها که خود می تواند یکی از علل مقاومت به درمان در مبتلایان به CRS Refractory تلقی گردد لذا لزوم استفاده از آنتی بیوتیکهای ضد قارچی وسیع الطیفی که بتواند گونه های متفاوتی از این میکرو ارگانیسم را پوشش دهد در درمان این بیماران احساس می گردد.

هدف کلی ما در این مطالعه ارزیابی میزان اثر بخشی شستشوی داخل بینی با محلول آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به CRS می باشد.

کرایتریای مینور

۱)Headache

۲)Fevere(all non-acute)

۳)Halitosis

۴) Fatigue

۵) Dental pain

۶) Otalgia/ aural fullness.

که در صورتیکه بیمار بیشتر یا مساوی ۲ کرایتریای ماژور و یا ۱ کرایتریای ماژور همراه با بیشتر از ۲ مینور را داشته باشد به عنوان رینوسینوزیت مزمن در نظر گرفته خواهد شد.

معیارهای ما جهت خروج از مطالعه بیمارانی بودند که دچار عوارض ناشی از مصرف قطره آمفوتریسینB شده و نمی تواستند این عوارض را تحمل کنند.

روش انجام مطالعه به این صورت بود که پس از انتخاب افراد مورد نظر از بین بیماران مبتلا به CRS که به سایر روشهای درمانی پاسخ نداده اند آنها را تحت درمان به ۴mg/day از محلول داخل بینی gr/m ilt  ۱۰۰آمفوتریسپین B قرار دادیم که بصورت cc20 در هر بینی دوبار در روز تجویز شد درمان کامل برای هر فرد حداقل ۱ ماه ادامه یافت و در پایان با جمع آوری داده های نهایی میزان اثر بخشی قطره داخل بینی آمفوتریسپین B در بهبود علایم بالینی بیماران ارزیابی شد.

نحوه جمع آوری اطلاعات بصورت میدانی بوده و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختی بود که با الهام از تحقیقات مشابه و در نظر گرفتن اهداف مطالعه همچنین بررسی متون و مشاوره با یک متخصص آمار تنظیم شد.

در نهایت پرسشنامه ها توسط محقق در درمانگاههای ENT بیمارستانهای بوعلی و امیرالمومنین (ع) پس از معاینه بیماران و گرفتن شرح حال از ایشان تکمیل شد در نهایت یافته ها توسط نرم افزار آماری SPSS11.5  مورد تحلیل قرار گرفت و فراوانی، فراوانی نسبی، درصد فراوانی، فراوانی تجمعی، میانگین، دامنه تغییرات و واریانس داده ها محاسبه شد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.