پایان نامه تأثیر ورزش در کاهش افسردگی جوانان
10000 تومان

پایان نامه تأثیر ورزش در کاهش افسردگی جوانان حدود سنی ۱۸ ساله

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۳ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه تأثیر ورزش در کاهش افسردگی جوانان

عنوان                                         صفحه

چکیده                                       ۱

مقدمه                                       ۲

فصل اول(کلیات تحقیق)                             ۵

بیان مسئله                                  ۶

اهداف تحقیق                               ۷

اهمیت و ضرورت تحقیق                           ۸

فرضیه تحقیق                               ۹

تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم                 ۱۰

روانشناسی در ورزش                           ۱۱

روانشناسی ورزشی                             ۱۲

آمادگی روانی چیست؟                           ۱۳

ضرورت آمادگی روانی                          ۱۴

همایش علمی- ورزشی دانشگاه آزاد در تهران               ۱۵

فصل دوم(پیشینه و ادبیات تحقیق)                   ۲۹

تعریف افسردگی                               ۳۰

شکل گیری افسردگی در جریان تحول                    ۳۲

افسردگی های نوجوانی                             ۳۲

واکنش اضطرابی افسرده وار                        ۳۳

افسردگی مبتنی بر احساس کهتری                      ۳۴

افسردگی مبتنی بر احساس رها شدگی                      ۳۵

افسردگی مالیخولیایی                             ۳۶

معادلهای افسرده وار                          ۳۶

فراوانی افسردگی در خلال تحول                      ۳۷

طیقه بندی اختلالهای خلقی                      ۴۰

گسترده افسردگی مهاد                          ۴۱

ضوابط تشخیص اختلالهای افسردگی(افسردگی یک قطبی)         ۴۳

فصل سوم(تعیین روش تحقیق)                      ۶۴

جامعه مورد مطالعه                           ۶۵

حجم نمونه                                    ۶۵

روش نمونه گیری                                ۶۵

ابزار اندازه گیری                                ۶۶

طرح تحقیق                                    ۶۷

روش جمع آوری مربوط به فرضیه ها                   ۶۷

فصل چهارم(یافته ها و تجزیه و تحلیل داد ها)            ۶۸

مقدمه فصل چهارم                                 ۶۹

جدول نمرات خام آزمودنی ها                        ۷۰

تجزیه و تحلیل داده ها                             ۷۲

جدول مقایسه افسردگی                             ۷۳

فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)                        ۷۴

نتیجه گیری                                   ۷۵

پیشنهادات                                    ۷۸

محدودیتها                                    ۷۹

ضمائم(پرسش نامه افسردگی بک)                     ۸۰

منابع و مآخذ                                ۸۹

چکیده تأثیر ورزش در کاهش افسردگی جوانان

هدف از تحقیق حاضر بررسی مقایسه افسردگی در بین افراد ورزشکار و غیر ورزشکار و تاثیر ورزش بر روی جوانان حدود سنی۱۸ساله شهرستان ابهر که فرضیه عنوان شده عبارتند از اینکه بین افرادی که ورزش می کنند و افرادی که ورزش نمی کنند از لحاظ افسردگی تفاوت معنی داری وجود دارد.

که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانش آموزان حدود سنی۱۸ساله است که ۱۲۰نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون افسردگی بک بر روی آنها اجرا گردیده است که این آزمون دارای ۲۱سئوال ۴ گزینه ای است که بعدازجمع آوری نمرات خام آزمودنی ها از روش آماری t متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج فرضیه به دست آمده به این علت که t به دست آمده از t جدول در سطح معنی داری۵%بزرگتر بودمورد تایید قرار گرفته است و بین افسردگی افرادی که ورزش می کنند و افرادی که نمی کنند تفاوت وجود دارد.

پایان نامه تأثیر ورزش در کاهش افسردگی جوانان

مقدمه پایان نامه تأثیر ورزش در کاهش افسردگی جوانان

در زندگی همه ما رند هایی وجود  دارد که همه چیز را سیاه می بینیم،هیچ چیز شادی را بر نمی انگیزد و هیچ امیدی به موفقیت نداریم.بد خلق و غمگین هستیم،احساس تنهایی،خلاء،نا امیدی و گنهکاری برما چیره می شود و اضطراب ما رافرا می گیرد.

همه ماباچنین حالتها و احسا سهایی که اغلب پس از شکستها یافقدانها و یا حتی بدون دلیلی آشکار به وجود می آیند کم و بیش آشنا هستیم و با آنها با موفقیت بیش وکم،مقابله می کنیم. اماآنچه موجب می شود تا چنین احساسهایی به صورت اختلالهای روانی در آیند،نوع و تعداد نشانه ها ،شدت و طول مدت و همچنین حدی است که بر جریان بهنجار زندگی روز مره آسیب می رسانند.

در قلمرو زندگی بهنجار وزمینه تجربه آسیب شناختی،این احساسها و شیوه دریافت آنها را با مفهوم افسردگی مرتبط ساخته اند.از زمانی که بقراط نخستین نظریه علت شناختی افسردگی را با عنوان عارضه سودا ارائه کرد.

فرضیه های متعددی درباره مبنای افسردگی مطرح شده اند و کوششهای فراوانی برای درما نگری آن انجام گرفته اند،معادل اصطلاح سودا در زبان یونانی اصطلاح مالیخولیا در خلال قرون،همواره معانی مبهم و متفاوتی به آن نسبت داده شده است که با معنای کنونی مالیخولیا که عبارت است از اختلال عمیق خلقی وبراساس غمگینی مرضی مشخص می شود متفاوت بوده.

در قرن نوزدهم مولفان در گروه هذیانهایی که تک جنونی نامیده می شوند”هذیان جزیی غمگینی”ویا”مالیخولیای هذیا نی”را متمایز کردند در وحله بعدمفاهیم جنون ادواری و جنون به منظور متمایز کردن افسردگیهای راجعه که در تناوب با حالات شادی نا آرام بودند،ظاهر شدند و سپس بیماری اخیر توسط کرپلین “روان گسستگی آشفتگی-افسردگی”نامیده شد.

اما می توان آن حالت افسردگی را یک نوع روان گسستگی نامید که انواع دیگر افسردگیها را پوشش نمی دهد و فقط می توان آن را به عنوان یک زیر گروه افسردگیها در نظر گرفت بنابر این باید گفت که اصطلاح افسردگی از چنین چهارچوبی فراتر می رودوهله غمگینی و کاهش تنود روانی که رفتار و زندگی فردرا تحت تاثیر می گیرد گر چه غمگینی معادل افسردگی نیست اما بی تردید افسردگی شامل حالت غمگینی است که بر زندگی روزمره فعالیت،ارزشیابی خود،قضاوت و کنشهای ابتدایی مانند خواب و اشتها اثر می گذارد.

بیان مسئله تأثیر ورزش کاهش افسردگی جوانان

به رغم بررسیهای متعددی که در قلمرو افسردگی کودکان خردسال از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ انجام شدندتا دهه اخیر هنوز هم بسیاری از متخصصان بالینی براین باور بودند که کودکان خردسال به افسردگی وخیم مبتلا نمی شوند.

این محققان الگوهایی بودند که دچار افسرده واری که در پاره ای از نوجوانان و جوانان مشاهده می شوند به نوسانهای خلقی بهنجار نسبت می دادند و یا با اختلال روان شناختی دیگری مرتبط می ساختند.

کانت دل ۱۹۸۲این موضع گیری بر این فرض مبتنی بود که بروز افسردگی مستلزم تجربه پاره ای از موقعیتهای زندگی است بدین معنا که تراکم رویدادهای منفی یا سر خوردگیها موجب افزایش بد بینی پاره ای از افراد نسبت به جهان می شود و در نهایت آنها را دچارافسردگی می کند و بررسیهایی که در  خلال دهه ۱۹۸۰انجام شده نشان داده اند که بسیاری از کودکان منظومه ای از حالات افسردگی شدید را که به مشکلات دیگرنسبت دادنی نیست تجربه می کنند.

از آن میان می توان به کاهش فعالیت تصور از خود منفی و انزوای اجتماعی و افکارانتحاری اشاره کرد بنابر این در حال حاضر این نکته آشکار است که باید ورزش و حرکات جسمانی   در بین نوجوانان آموخته شود تا فرد افسردگی با مرز خوب زیستن جوانان راازهم جدا کرد.

آمادگی روانی چیست؟

همه ما با مراجعه به حافظه خود می توانیم لحظاتی را در مسابقات ورزشی به خاطر آوریم که تیم یا ورزشکاری با وجود آمادگی کامل جسمانی و فنی،به دلیل شرایط  نا مناسب روانی از ارائه بهترین عملکرد خود ناتوان مانده است.

ضعف آمادگی روانی در ورزشکاری که آمادگی جسمانی مطلوب دارد به مثابه اتومبیل آماده و پر سرعتی است که راننده ای ناشی و نا آماده در آن نشسته باشد.

هر قدر هم که جسم آماده و ورزیده باشد،اگر ذهنی که آن را هدایت می کند فاقد ورزیدگی و آمادگی باشد جسم به درستی هدایت نخواهد شد.

احتمالا در۳۰سال پیش،واژه آمادگی جسمانی برای مربیان و ورزشکاران قدری  نا مفهوم بوده است،اما امروزه در پاسخ به مفهوم آمادگی جسمانی،بی درنگ عوامل متشکله آمادگی جسمانی مانند:قدرت،استقامت،و…به ذهن خطور می کند.

همانطور که آمادگی جسمانی مستلزم صرف زمان کافی برای تمرین و تقویت عوامل آن است،آمادگی روانی نیز از عواملی همچون مهارت در توجه،مهارت در کنترل اضطراب و استرس،حفظ انگیزش،حفظ و افزایش اعتماد به نفس و…تشکیل می شود.رسیدن به آمادگی روانی نیز به مرور وبا صرف زمان امکان پذیر می شود و مستلزم این است که مدیران و مربیان آگاه چنین فرصتی را برای ورزشکاران فراهم آورند.

تعریف افسردگی

ارائه ی تعریف افسردگی آسان نیست طبقه بندی آن باز هم مشکل تر است و پیشنهاد طرحی علت شناختی که بتواند مورد پذیرش همه ی متخصصان و پژوهشگران قرارگیردغیرممکن به نظر می رسد در سطوری که در پی می آیند به برخی از تعاریف عمده ی افسردگی اشاره می کنیم:

-در معنای محدود پزشکی،افسردگی به منزله ی یک بیماری خلق و خویا اختلال کنش خلق و خو است (لو و لو۱۹۱۱)

-در سطح معمول بالینی،افسردگی نشانگانی است که تحت سلطه ی خلق افسرده است و بر اساس بیان لفظی یا غیر لفظی عواطف غمگین،اضطرابی و یا حالتهای بر انگیختگی نشان داده می شود(بلاک برن و کوتر۱۹۹۰)

-افت گذرا یا دوام دار تنود عصبی-روانی که به صورت یک مولفه بدنی (سردردها،خستگی پذیری،بی اشتهایی،بیخوابی،یبوست،کاهش فشار خون و جزءآن)و یک مولفه روانی (احساس به پایان رسیدن نیرو،کهتری،ناتوانمندی،غمگینی و جز آن)نمایان می شود (لافون،۱۹۷۳)

-سقوط غیر قابل توجیه تنود حیاتی:این حالت در قلمرو بدنی با خستگی دائم آشکار می شود در قلمرو شناختی به صورت پراکندگی دقت و مشکل کوشش فکری و در قلمرو عاطفی به شکل حالتی مالیخولیایی که با هشیاری فرد نسبت به ناتوانمندی واکنش همراه است متجلی می شود .(چاپلین،۱۹۷۵)

-حالت روانی ناخوش که با افسردگی ،یاس، و خستگی پذیری مشخص می شود و در بیشتر مواقع با اضطرابی کم وبیش شدید همراه است (پیدرون،۱۹۷۳).

در یک جمع بندی کلی متوجه می شویم که مفهوم افسردگی به ۳گونه ی متفاوت به کار رفته است:

-به منظور مشخص کردن احساس های بهنجار غمگینی،یاس،ناامیدی،و جز آن و بروز آنها به عنوان نشانه ی یک اختلال.

افسردگی های نوجوانی

مساله بیماری شناختی افسردگی  برحسب آغاز، میانه یاپایان نوجوانی به گونه های متفاوت مطرح می شود درآغاز نوجوانی با مسائلی مانند مسائل دوره های کودکی مواجه هستیم ودرمیانه و  پایان نوجوانی بامسائلی مانند مسائل مطرح شده به آنچه در خلال بزرگسالی مشاهده می شود نزدیکترند.

مانند آنچه در خلال دوره های کودکی دیده می شود نشانه شناسی افسردگی در نوجوانان نیز متغیر است و این تغییر پذیری به طور عمده ناشی از ناهمگرایی دیدگاه متخصصان بالینی از یک سو و غلبه ی یکی از ابعاد افسردگی از سوی دیگر است و بر این اساس می توان چهار چوبهای بالینی مختلف مانند واکنش اضطرابی افسرده وار،واکنش مبتنی بر احساس کهتری و احساس رها شدگی، افسردگی، مالیخولیایی و افسرده وار را در خلال نوجوانی از یکدیگر متمایز کرد.

منابع و ماخذ

  1. احدی-حسین – آسیب روانی جلد (۱)انتشارات تهران:رشد.
  2. اصغری –احمد-افسردگی و شناسایی آن –انتشارات راه.سال ۱۳۸۴-تهران.
  3. بیانی-احمد-روش تحقیق در علوم تربیتی-انتشارات نی-سال ۱۳۸۲-تهران.
  4. بهار لو-سید علی- ورزش و کاهش اضطراب درونی-انتشارات ارجمند سال ۱۳۸۴-تهران.
  5. تهرانی فر-سودابه-ورزش و ورزشکاران –انتشارات باران سال ۱۳۸۵-تهران.
  6. شور کی –مصطفی-افسردگی و راههای درمانی آن-انتشارات تبریز-سال ۱۳۸۲-تبریز.
  7. دلاور-علی –آمار استنباطی –انتشارات رشد –سال ۱۳۸۵-تهران.
  8. دلاور –علی-روش تحقیق در علوم تربیتی- انتشارات رشد-سال ۱۳۸۵-تهران.
  9. دادستان-پریرخ-روان شناسی مرضی-انتشارات سمت سال ۱۳۸۵-تهران.
  10. قره چه داغی –مهدی-افسردگی و راههای شناختی-انتشارات نی-۱۳۸۴-تهران.
  11. قره چه داغی-مهدی-افسردگی و درمان-انتشارات نور ۱۳۸۳-تهران.
  12. منصور-محمود-روان شناسی شخصیت-انتشارات سمت ۱۳۸۴-تهران.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.