تحقیق اتم در خدمت کشاورزی و منابع طبیعی
2000 تومان

تحقیق اتم در خدمت کشاورزی و منابع طبیعی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۵۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب تحقیق اتم در خدمت کشاورزی و منابع طبیعی

عنوان                                                                              صفحه

مقدمه…………………………………. ۱

منابع انرژی قبل از اتم………………….. ۲

اتم های نشاندار در خدمت صنعت پزشکی و کشاورزی. ۵

کشاورزی……………………………….. ۶

داروسازی………………………………. ۱۱

پزشکی…………………………………. ۱۲

رادیوبیولوژی…………………………… ۲۳

بررسی تأثیر تشعشع بر جسم زنده……………. ۲۴

نگرانی از تزاید باریم ۱۴۰ در جو………….. ۲۷

استفاده از رادیوایزوتوپها در بررسی های زراعت. ۲۸

آینده به انرژی اتمی تعلق دارد……………. ۳۳

لزوم استفاده از انرژی اتمی در برنامه های اقتصادی کشاورزی و آبیاری………………………………… ۳۷

ازدیاد محصولات کشاورزی به وسیله پرتوافکنی….. ۴۰

اثرهای ژنتیکی اشعه مختلف یونساز تأثیر دانسیته یونی این اشعه ۵۰

مطالعه عمل کربن گیری در گیاهان به وسیله ایزوتوپها  ۵۷

جذب کربن توسط ریشه گیاهان……………….. ۷۰

بررسی عناصر مفید در رشد گیاهی با استفاده از رادیوایزوتوپ ها ۷۴

استفاه از ایزوتوپ ها رادیواکتیو در بررسی جذب موادغذایی توسط برگ……………………………………… ۸۷

استفاده از مواد رادیواکتیو در دفع آفات……. ۹۲

راه جدید بررسی آفات و سموم………………. ۹۵

علامت گذاری موش کور زیرزمینی با حلقه رادیوکبالت ۱۰۳

از بین بردن نسل حشرات بوسیله پرتوافکنی……. ۱۰۴

فیزیولوژی حشرات و بررسی کشندگی سموم………. ۱۰۷

کشتن سخت بالپوشان با اشعه……………….. ۱۱۱

پرتوافکنی اتمی و حفاظت فرآورده های کشاورزی… ۱۱۷

پرتوافکنی ارگانیسم زنده…………………. ۱۳۴

اثر اشعه روی طعم مواد غذایی……………… ۱۳۶

حفاظت ماهی…………………………….. ۱۴۱

فرآورده های شیر………………………… ۱۴۲

مضار زاید رادیواکتیو باران تشعشعی و استرنسیوم- ۹۰   ۱۴۵

آلودگی آبهای آشامیدنی با مواد زائد رادیواکتیو ۱۴۷   ۱۴۷

باران تشعشعی…………………………… ۱۵۰

بیماری ناشی از تأثیر پرتوها……………… ۱۵۳

مقدمه تحقیق اتم در خدمت کشاورزی

با ساختمان اولین پیل اتمی بوسیله انریکوفرمی دانشمند معروف ایتالیائی سبب شد که دانشمندان از انرژی اتم در پیشبرد علوم وصنایع، کشاورزی و پزشکی استفاده نمایند، بطوریکه امروزه کمتر رشته علمی و صنعتی است که در تحقیق و گسترش آن از رادیو ایزوتوپها استفاده نگردد. مثلا در پزشکی برای بهبود وضع محصول و حفظ آن از آفات در علوم و صنایع برای مطالعات گوناگون استفاده‌های شایان توجهی میگردد.

این کتاب حاوی اطلاعات کلی در زمینه پیشرفت‌ همه جانبه و چشمگیر کاربر در رادیوایزوتوپها در رشته‌های مختلفه علوم و فنون بخصوص در رشته‌های کشاورزی، علوم، داروسازی و پزشکی است و در آن از موارد استعمال رادیوایزوتوپها در رشته‌های کشاورزی و ژنتیک پرتوی به تفصیل بحث شده است و از خطرات ومضار مواد رادیواکتیو حاصله از انفجارات اتمی و همچنین پیش‌بینی نقش رادیوایزوتوپها در پیشرفت‌های آینده در رشته‌های مختلفه علوم، صنایع و کشاورزی سخن بمیان آمده است.

تحقیق اتم در خدمت کشاورزی و منابع طبیعی

منابع انرژی قبل از اتم

منبع انرژی بشر در گذشته دور منحصر به قوای عضلانی انسان و انرژی آفتاب بوده است. بعدها آتش کشف گردید و از جریان آب رودخانه ها برای حمل و نقل استفاده شد از اینرو کشف آتش را می‎توان یکی از مهمترین یافته های بشر دانست.

کلیه منابع انرژی غیر از نیروی اتم در نتیجه تأثیر خورشید بوجود آمده است و به زبان دیگر باستثنای انرژی مواد رادیواکتیو منبع عموم انرژی ها خورشید است زیرا رشد گیاهان در پرتو نور خورشید انجام می‎شود و غذای حیوانات بطور مستقیم یا غیرمستقیم از مواد آلی گیاهی نتیجه می گردد.

نفت و ذغال سنگ که از بقایای گیاهان و موجودات ادوار معرف الارضی باقی مانده است انرژی ذخیره شده ایست که امروزه مورد استفاده قرار می‎گیرد حرارتی که از سوختن ذغال و نفت بوجود می‎آید همان انرژی تابشی خورشید است که در طول صدها میلیون سال در رستنی ها انباشته شده است.

انرژی اتمی در یافته های تازه بشر است و آن را می‎توان از مهمترین اکتشافات بشر دانست یعنی برای نخستین بار بر پایه اصول فرضیه نسبی از انیشتن این نتیجه به دست آمد که جرم نوعی از انرژی است و ممکن است این دو را به یکدیگر تبدیل نمود.

بعدها صحت فرضیه انیشتن به ثبوت رسید و این فکر قوت گرفت که به جای استفاده از ذخائر جزئی انرژی خورشید از نیروی از بند رسته اتم برای پیشرفت بشریت استفاده شود باید توجه داشت که خود زمین هم از لحاظ حرارت درونی و رادیواکتیویته قشر آن یک نوع منبع انرژی محسوب می‎شود ولی به علت ناچیزی این انرژی مقابل انرژی اتمی نمی توان آن را مورد استفاده قرار داد.

اتمهای نشاندار در خدمت صنعت پزشکی و کشاورزی

در گذشته اجسام رادیواکتیو طبیعی مانند رادیوم در صنایع و طب مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروزه تهیه مقادیر زیادی از مواد رادیواکتیو مصنوعاً ممکن شده و با استفاده از این مواد راه تحقیقات تازه‌ای در صنایع و کشاورزی وطب و بیولوژی گشوده شده است.

معمولا از نوترون‌ها برای بمباران مواد شیمیائی و بوجود آوردن عناصر رادیواکتیو استفاده میشود بطوریکه کربن و فسفر رادیواکتیو از تابش نوترون بر روی ازت و فسفر ۳۱ بشرح زیر بدست میاید.

نوترون. ۱+‌ کربن ۱۴        نوترون ۱+ ازت ۱۴ یا

کوانتوم کاما + فسفر ۳۲    نوترون ۱+ فسفر ۳۲

نیم عمر کربن ۱۴ بدست آمده ۵۷۰۰ سال و نیمه عمر فسفر ۳۲ حاصل ۳/۱۴ روز است.

همچنین عناصری مانند کلسیم آهن کبالت و سدیم را میتوان رادیواکتیو نمود و از آنها در صنایع و پزشکی و کشاورزی استفاده تحقیقاتی کرد.

بطور مثال میتوان با گذاردن صفحه کبالتی بسطح ده دسی متر مربع در حوزه عمل یک راکتور هسته‌ای پس از ۲۴ ساعت ۲ گرم کبالت رادیواکتیو بدست آورد.

چون شدت رادیواکتیویته ۲ گرم کبالت معادل رادیواکتیویته ۲ کیلوگرم رادیوم است از آن رو میتوان از آن برای مقاصد گوناگون استفاده نمود. بطور مثال از اشعه گامای حاصل از آن برای تابش بذر در کشاورزی و برای تعیین ضخامت صفحات و جدارها در صنعت استفاده کرد.

مطالعه عمل کربن گیری در گیاهان بوسیله رادیوایزوتوپها

عمل فتوسنتز یا (جذب و تحلیل کربن) مهمترین سنتزی است که در کره زمین انجام مییابد در این عمل گیاهان سبزینه دار اکسیددوکربن هوا را جذب نموده و در مجاورت نور خورشید به ئیدراتهای کربنی از قبیل قند و نشاسته و ترکیبات آلی دیگر تبدیل مینمایند.

این عمل شیمیائی که در اثر نور خورشید بانجام میرسد بنام عمل فتوشیمیائی نیز مشهور است. تا بحال چندین بررسی فتوشیمیائی بدون استعمال ماده زنده در لوله‌های آزمایش در آزمایشگاه‌ها انجام شده است که هیچ یک از آنها نتوانسته‌ عمل فتوسنتز گیاهان را انجام داده و تهیه مواد غذائی را ممکن سازد.

عمل مهم فتوسنتز طبیعتا توجه دانشمندان را برای سالهای زیادی جلب کرده است دو نفر از پیشقدمان این رشته ژوزف پریستلی (۱۸۰۴- ۱۷۳۳ میلادی) واینگن هوز(۱۷۹۹- ۱۷۳۰ میلادی) میباشند که بیشتر بررسیهای آنها روی جنبه‌های بهداشتی کربن گیری دور میزده است. چه گیاهان سبز حجمی از اکسیژن را در ازای دریافت حجم مساوی اکسیددوکربن از دست میدهند. این بررسیها اغلب قبل از انقلاب شیمیائی لاوازیه که ایدهPhlogiston  را مترود نمود و شیمی جدیدی را عرضه کرد انجام یافته بود.

پریستلی واینگنهوز برای اولین بار نسبت به مبادله گازی گیاهان اشاره کردند و از ترکیبات هوا نام بردند اینگن که سالهای زیادی از زندگی خود را صرف امور پزشکی کرد و از پیشقدمان تزریق واکسن آبله است در این مورد معتقد است که نه تنها هوا دارای اکسیژن است بلکه در کارهای کلاسیک او جملات زیادی از قبیل گیاهان قدرت اصلاح هوا را دارند وجود دارد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.