تحقیق رابطه بین هوش هیجانی و کارآفرینی
8000 تومان

تحقیق رابطه بین هوش هیجانی و کارآفرینی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۵ | قابل ویرایش

مقدمه تحقیق رابطه هوش هیجانی و کارآفرینی

با توجه به پیشرفت روز افزون دانش و فن آوری، و همچنین اهمیت فراوان یادگیری و توانایی حل مسائل و مشکلات پیچیده عصر فن آوری، شناخت همه جانبه توانمندی های روان شناختی، اهمیت ویژه ای یافته است. دراین میان عواملی که درموفقیت فردی در ابعاد تحصیلی، شغلی، زناشوئی دخیل هستند بیش از پیش مورد توجه ومطالعه قرار گرفتند. نکته شایان ذکر است که هوش بهریا IQ به تنهایی درموفقیت افراد درابعاد ذکر شده نقش چندانی ایفا نمی کند.

درکشورهای پیشرفته بحث بهره هیجانی و هوش هیجان مطرح شده است. این مفهوم در مؤسسات، سازمانها و مراکز صنعتی و به خصوص درمصاحبه های استخدامی کابرد فراوان دارد. زیرا هوش هیجانی بالا درموفقیت افراد تأثیر فراوان دارد. البته مشروط بر آن که فرد از یک بهره هوشی نرمال برخوردار باشد.

تحقیق رابطه بین هوش هیجانی و کارآفرینی

تعریف هوش هیجانی (EQ)

اصطلاح هوش هیجانی درسال ۱۹۹۵ توسط دانیل گلمن مطرح شد. گلمن هوش هیجانی را چنین تعریف می کند: هوش هیجانی یعنی توانایی مهارتمایلات عاطفی و هیجانی خود، درک خصوصی ترین احساسات دیگران، رفتار آرام سنجیده درروابط انسانی، به عبارت دیگر، فردی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار است، به خوبی می تواند احساسات خود را مهار کند و آنها را به شکل مناسب بیان کند.

مفهوم هوش هیجانی از دیدگاه بار- آن

بار- هوش هیجانی را عامل مهمی درشکوفایی توانایی افراد برای کسب موفقیت درزندگی تلقی می کند و آنرا با سلامت عاطفی و درمجموع، سلامت روانی مرتبط می‌داند.

گلمن بامطرح ساختن پژوهش های خارق العاده ای که درزمینه مغز و رفتار انجام شده است. نشان می دهد که عوامل دیگری دست اندرکارند که موجب می شوند افرادی که هوشبهر بالایی دارند درزندگی موفقیت های چندانی به دست نیاورند، اما کسانی که هوش متوسطی دارند، درمسیر موفقیت قرار بگیرند این عامل جنبه دیگری از هوشمندی را شامل می شوند که گلمن آن را هوش هیجانی می خواند.

این ویژگی ها، مشخصه افرادی است که درزندگی واقعی، موفق و کارآمدند. و درمحیط کارخود، نظر همه را به خود جلب می کنند.

هوش بین فردی توانایی درک افراد دیگر است: یعنی اینکه چه چیزی موجب برانگیختن آنان می شود. چگونه کار می کنند و چگونه می توان با آنان کاری مشترک انجام داد.

بازاریاب های موفق، ساستمداران، معلمان، پزشکان و رهبران مذهبی احتمالاً درزمره افرادی هستند که از درجات بالایی از هوش میان فردی برخوردارند.

مولفه های هوش هیجانی

  • خود آگاهی هیجانی توانایی درک و ارزیابی صحیح و مطلوب خود درک احساسات حتی از ترس، قدرت است دو سیکات ترجمه نورافروز،۱۳۷۵ ، ص ۱۱. وقتی با احساسات خود آشنا هستم از ابعاد مختلف وجود خود و خواسته ها و نیاز هایمان مطلع می شویم، بعضی ازاین ها با یکدیگر درتضاد هستند و تنها ما می توانیم آنها را جدا کنیم و دریابیم کدام یک عمیق تر است و اهمیت بیشتری دارد.
  • جرات ورزی: یعنی توانایی ابراز عواطف و ابراز خود به نحوی مفید و سازنده توانایی بیان آشکار عقاید وافکار خود مثلاً توانایی بیان باورهای مخالف و اتخاذ موضعی مشخص، حتی اگر به لحاظ عاطفی انجام آن دشوار و حتی باعث از دست دادن امتیاز می شود. (عباس آبادی، ۱۳۸۳)
  • عزت نفس‌: توان خود آگاهی ودرک و پذیرش خویش و احترام به خود.
  • خودشکوفایی توانایی و نیزحرکت برای تحقق اهداف خود و شکوفا نمودن توانائیهای خود
  • استقلال : توانایی اتکا به خودورهایی از وابستگی به دیگران (سیاروچی وهمکاران ترجمه نصیری ۱۳۸۳) استقلال یعنی توان خود رهبری و خویشتن داری فکری و عملی و رهایی از وابستگی ها)
  • همدلی : توان آگاهی یافتن از عواطف دیگران ودرک آنها
  • روابط میان فردی توانایی برقراری روابط خوب و مطلوب با دیگران از ویژگی های ارتباط مثبت بین فردی، توانایی صمیمیت و محبت و انتقال دوستی به شخص دیگر است.
  • مسئولیت پذیری اجتماعی، توانایی شناخت مسئولیتهای خود درمقابل اجتماع و درک این موضوع که جزیی ازیک گروه اجتماعی هستیم (سیاروچی و همکاران ترجمه نصیری، ۱۳۸۳)
  • واقعیت سنجی : توانایی اعتبار بخشی و بی طرفانه به افکار و احساسات. واقعیت سنجی توانایی ارزیابی انطباق بین آنچه تجربه می شود و آنچه عیناً وجود دارد.
  • حل مساله: توانایی حل مسائل شخصی و بین فردی یعنی توانایی تشخیص و تعریف مشکلات و خلق و کاربست راه حل های مؤثر و مناسب با آن.

اهمیت و نقش هوش هیجانی در محیط کار

هشتاد درصد افرادی که کار خود شکست خوردند فقط یک دلیل برای آن دارند. آنان قادرنیستند به خوبی با دیگران رابطه برقرار کنند.

هوش هیجانی نقطه عطفی است برای تمامی کسانی که نگران آینده کاری خود هستند.

رمز شغل موفقیت آمیز، درک این واقعیت است که حرفه ی شما را از بقیه ی زندگی‌تان جدا نیست.

پایین بودن سطح هوش هیجانی درمحیط کار بدون تردید درنتیجه  نهایی فعالیت خلل وارد می کند حتی ممکن است به سقوط شرکت ها بیانجامد.

تحقیقات انجام شده

کریم پور (۱۳۸۳) درمقطع کارشناسی ارشد دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه  علامه طباطبائی پایان نامه خود را با موضوع بررسی ویژگی تشخیص کار آفرینان دفاع نموده است.

درزمینه بررسی ویژگی های کار آفرینی، خارج از کشور تحقیقات زیادی انجام شده است به عنوان نمونه میل درسال (۱۸۴۸) درزمینه مخاطره پذیری افراد کارآفرین تحقیقات انجام داده است.

عوامل زمینه ساز جهت اقدام به کارآفرینی درزنان انگیزه برای کسب استقلال تأمین بودجه اولیه نیز موضوع دیگران است که زنان و مردان کارآفرین در آن متفاوت عمل می کنند مردان علاوه بر سرمایه خصوصی از سرمایه گذاران وام بانکی یا فرض شخصی به عنوان منبع تأمین سرمایه سود می جویند امازنان تنها متکی بر دارایی های شخصی یا پس انداز خود می باشند.

از نظر پشتیبان نیز زنان اغلب همسران و دوستان نزدیک را پشتیبان دارند اما مردان مشاوران خارج ازمحدوده خصوصی (وکیلان و حسابداران). اعتماد به نفس زنان کار آفرین کم است. نگرش افراد جامعه این است که مدیریت مؤسسه  بیشتر یک فعالیت مردانه است اما دربین زنان کارآفرین میانگین هوش هیجانی بالاتر بوده است.

منابع

-مقصودی، جعفر(۱۳۸۴) بررسی و مقایسه ویژگی های شخصیتی وروان شناختی (هوش هیجانی، خلاقیت، خود پنداره، خود کارآمدی، منبع کنترل) کارآفرینان تهران با افراد عادی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی

-وسیکات، ترجمه نورافروز، ۱۳۷۵ ص ۱۱۰

-سیار وچی و همکاران، ۱۳۸۳ ، هوش عاطفی درزندگی روزمره ترجمه اصغر نوری و حبیب اله نصیری، اصفهان انتشارات نشر نوشته احمدپورداریانی، محمود، ۱۳۸۴ کارآفرینی وزارت آموزش و پرورش دفتر برنامه ریزی تالیف آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش

-دیدگاه مشاور، فصلنامه کارشناسی مشاوره منطقه ۱۱ پائیز ۸۳

-سالوی، پیتر و دیگران هوش هیجانی ترجمه نسرین اکبرزاده، تهران،فارابی ،۱۳۸۳

-اسدی، جوانشیر ۱۳۸۲ بررسی رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان، کارکنان شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

-اعرابی، سید محمد ۱۳۸۱ تبین عوامل توفیق کارآفرینان و ارائه الگوی مناسب کارآفرینان دربازار ایران، منتشر شده درکتاب مجموعه مباحث و مقالات اولین کنگره کارآفرینی دربخش بهداشت و درمان تهران، انتشارات سیمای فرهنگ.

-جلالی، سید احمد، ۱۳۸۱، هوش هیجانی، فصلنامه تعلیم و تربیت سال هجدهم، شماره ۱و۲، بهار و تابستان ۱۳۸۱

-شولتز، دوان ، سیدنی آلن ۱۳۷۷. نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران : نشر هما

-گلمن، دانیل۱۳۸۲، هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، تهران انتشارات رشد.

-کوراتکو، دانلداف، هاجتسی،ریچاردام.۱۳۸۳ نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمه، ابراهیم عامل محرابی جلداول، مشهد : انتشارات نشر دانشگاه فردوسی مشهد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.