تحقیق سیستم مدیریت خودروهای فرسوده
7000 تومان

تحقیق سیستم مدیریت خودروهای فرسوده

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۲ | قابل ویرایش

مقدمه تحقیق سیستم مدیریت خودروهای فرسوده

مطالعه بر روی روش های یک سیستم مدیریت خودروهای فرسوده مانند چگونگی طراحی، چگونگی اجرا، نوع ابزار استفاده شده و تأثیر عوامل و رفتارشان در کارهای مختلف در مرحله بعدی قرار می‎گیرد.

نه تنها مسائل زیست محیطی از اهداف یک سیستم می‎باشد، همچنین اقتصاد یک سیستم نیز یک جنبه مهم می‎باشد. بنابراین، این تحقیق به جنبه های مالی و اقتصادی سیستم ها نیز می­پردازد. کلیه موارد به ما کمک می‌کند تا درک بهتر و عمیق تری از سیستم داشته باشیم. سایر جنبه ها. مانند رقابت، بازار فروش و مباحث بازرگانی تحت بررسی و مطالعه می‎باشد. ولی به علت محدودیتهای موجود، در این تحقیق از این جنبه ها صرفنظر می‎شود تا به سایر جنبه ها رسیدگی بهتری گردد.

انتخاب معیار برای گزینش کشورها:

انتخاب کشورهای برای بررسی سیستم های مدیریت خودروهای فرسوده آنها، بر اساس چند معیار می‎باشد یکی از مهمترین این معیارها عبارت است از: واردات خودروها می‎باشد. سعی بر آن است تا کشورهایی انتخاب گردند که واردات تقریباً شبیه به یکدیگر دارند و طول و مدت اجرای مدیریت خودروهای فرسوده در آنها طولانی باشد تا دارای خروجی زیادی باشیم و همچنین این سیستم ها دارای تنوع زیادی باشند تا بتوان ابزارهای زیادی را برای آنها آزمایش کرد و معیارهایی از این قبیل.

بر این اساس کشورهای زیر انتخاب گردیدند:

  • سوئد: که دارای سابقه زیاد در زمینه سیستم مدیریت خودروهای فرسوده دارد که این سابقه به سال ۱۹۷۵ برمی گردد. سیستم اولیه به صورت دستمزد و پاداش بود و از زمانیکه مسئولیت خودروهای فرسوده به دوش سازندگان افتاد یک سیستم جدید نیز به موازات آن شروع به کار کرد.
  • هلند: از سال ۱۹۹۵ شروع به سازماندهی دوباره خودروهای فرسوده خودکرد که اساس آن بر مبنای توافق بین دولت و یک شرکت خصوصی، ARN، که مسئولیت سازماندهی و مدیریت خودروهای فرسوده را دارد، می‎باشد.

تحقیق سیستم مدیریت خودروهای فرسوده

مدیریت پایدار مواد زائد

سابقاً کشورهای مختلف پیشرفت خودرو را در توسعه اقتصادی می دیدند. این توسعه اقتصادی با توجه به ملاحضات زیست محیطی به شدت کاهش پیدا می‌کند. توسعه پایدار به صورت مقابل تعریف می‎شود: توسعه‌ای پایدار می‎باشد که تمام نیازمندی های حال را بدست آورد و طوری عمل کند تا آیندگان نیز بتوانند به راحتی به نیازهایشان دست پیدا کنند و راه را برای آیندگان هموار سازد. توسعه پایدار شامل جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‎باشد.

در چند سال اخیر سیاست توسعه پایدار به سایر سیاستها غلبه کرده است. بخصوص که این نوع سیاست بر سیاست زیست محیطی تأثیر بسزایی دارد. قبل از معرفی توسعه پایدار مواد زائد، بر روی ابزار مدیریت تمرکز می کنیم. به هر حال، هدف سیاست مواد زائد در زمینه توسعه پایدار، مدیریت اثرات زیست محیطی می‎باشد.

مدیریت پایدار مواد زائد می‎تواند به عنوان مدیریت مواد زائد که به طبیعت و یا انسان صدمه می زند مطرح گردد. پایداری مدیریت زیست محیطی همچنین نیازمند تولیدات با قابلیت بازیافت بیشتر چه از نظر مواد و چه از نظر انرژی، مصرف انرژی کمتر و پراکندگی آلودگی کمتر در هوا، آب و خاک می‎باشد.

در مفهوم توسعه پایدار، مدیریت مواد زائد بر روی بهبود و توسعه امکانات دفع به منظور کاهش اثرات زیست محیطی نیز تمرکز دارد. در مدیریت مواد زائد، نه تنها آسیب های زیست محیطی آخرین قسمت باید در نظر گرفته شود بلکه طراحی نیز مورد توجه قرار می‎گیرد. بدین معنی که می‎توان المانی را که در انتها ممکن است مثلاً‌ باعث سختی بازیافت شود حذف و یا طوری طراحی آن را تغییر داد که قابلیت بازیافت بیشتری داشته باشد.

ابزارهای سیاست مواد زائد پایدار

ابزارهای سیاست برای دستیابی به اهداف سیاست ما را کمک می‌کنند. برای دولت مهم می‎باشد که روشی برای انتخاب ابزار صحیح داشته باشد. از آنجائیکه انتخاب درست ابزار سیاست ما را در موفقیت سیاست یاری می‌کند. در نتیجه انتخاب آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. رنج گسترده ای از ابزارهای سیاست در زمینه محیط زیست مورد استفاده قرار می‎گیرد.

مطالعه بر روی ابزارهای موجود و پتانسیل تاثیرشان اطلاعات باارزشی را جهت انتخاب ابزار سیاست برای داشتن سیاست پایدار مواد زائد فراهم می سازد. یک دسته بندی کلاسیک بر روی این ابزار آنها را به سه قسمت اجباری، اقتصادی، و آموزشی تقسیم می‌کند. استفاده از این ابزار می‎تواند اجباری و یا اختیاری باشد.

روشهای اجباری:

در سیاستهای زیست محیطی بیشتر از روشهای اجباری استفاده می‎شود. دولتها این روشها را برای برپایی مکانیزم قانونی مانند ایجاد مقررات و لایحه و غیره استفاده می‌کنند. اغلب، این روشها بر روی نقش عوامل مختلف تأثیر مستقیم می گذارند. روشهای اجباری دارای راندمان بالایی هستند. به علاوه خطوط راهنمای مشخصی را برای اینکه بدانیم چطور قوانین مشخص را با ضمانت اجرای، اجرا کنیم مشخص می‌کند. این روشها می‎تواند عملکرد عوامل را بهبود بخشند.

در بوجود آمدن و اجرای این روشها دولت نقش بسیار مهمی را داراست. علت اینکه این روشها ممکن است جواب ندهد به علت ضعف دولت در اجرای این قوانین می‎باشد.

اجزاء سیستم خودروهای فرسوده

آخرین مالک: بعد از مدتی، آخرین مالک به دلایل مختلف قادر به ادامه استفاده از خودرو نمی باشد. بنابراین باید خودروی خود را دفع کند و در این حالت یک خودروی فرسوده تولید می‎شود.

دفع خودرو می‎تواند به دو صورت انجام پذیرد: ۱- خودرو بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال فرسوده می‎باشد ۲- بعد از یک تصادف دیگر خودرو قابل استفاده نیست. دو دلیل بالا باعث می‎شود، یا هزینه خودرو برای تعمیر بسیار بالا رود که تعمیر مقرون به صرفه نباشد و یا خودرو امنیت لازم برای استفاده را نداشته باشد.

خودروهای فرسوده از نظر ارزش دارای دو وضعیت می باشند: ۱- وقتی قبل از سن فرسودگی از رده خارج می شوند، در نتیجه ارزش آنها بیشتر است و سود آنها برای اوراق چی نیز بیشتر می‎باشد ۲- وقتی خودرو فرسوده است، در این حالت خودرو ارزش خاصی بجز محتویات آن ندارد.

اوراق کردن ماشین:

در اغلب سیستم های مدیریتی خودروهای فرسوده اوراق کردن خودرو نقش مهمی را دارا می‎باشد. این اهمیت به دلایلی نظیر اینکه اوراق چی ماشین را از مونتاژ خارج می‌کند و وسایل و ترکیبات باارزش آن را در بازار دست دوم به فروش می رساند و یا خودرو را برای مرحله بعدی که همان از تکه کردن است آماده می‌کند و اجزای خطرناک برای محیط زیست و یا قابل اشتعال و … را جدا و دسته بندی می‌کند، می‎باشد.

اغلب اوراق چی ها مواد را دسته بندی می‌کنند. به عنوان مثال فولاد خودرو و قسمتهای آلومینیومی که دارای ارزش بیشتری هستند به صورت جدا دسته بندی می‎شوند زیرا این مواد قیمت بیشتری دارند.

عملکرد ضعیف اوراق کنندگان

یکی از عمده ترین مشکلات زیست محیطی عملکرد ضعیف اوراق کنندگان در فعالیتشان می‎باشد، این اثر بخصوص در اوراق کنندگان بدون مجوز و یا کنترل نشده بیشتر می‎باشد. این قبیل اوراق کنندگان سعی در کاهش هزینه های خود دارند. این گونه اوراق کنندگان خودروهای فرسوده را بر روی یکدیگر می چینند و این امکان را می‎دهد تا به علت فشار، ظروف محتوی مایعات این قبیل خودروهای فرسوده شکسته شود و مایعات آلوده به داخل زمین نشت کنند، بعلاوه در بعضی دیگر از اوراق کنندگان مایعات و روغن های داخل ماشین بر روی زمین ریخته می‎شود که این امر به علت سهولت و ارزانی می‎باشد.

از دیگر مشکلات در زمینه اوراق کردن این است که اگر اوراق کننده وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد باعث می‎شود تا موادی که به تکه کننده تحویل می دهد، دارای ناخالصی باشد و بر میزان ASR تولیدی در انتها می افزاید و نیز باعث می‎شود تا کیفیت قطعات بازیافت شده تنزل یابد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.