9000 تومان

تحقیق طرح راه اندازی موزه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول

  • چیستی موزه
  • تعریف جامع ایکوم از موزه
  • تاریخچه موزه در ایران
  • وظایف موزه در گذشته
  • وظایف موزه در امروز
  • کارکرد موزه
  • موزه های شهری
  • لزوم احداث موزه در شهر دماوند

فصل دوم

  • نام دماوند
  • دماوند شهر و کوه اسطوره ای
  • موقعیت جغرافیایی شهرستان دماوند
  • جغرافیای سیاسی شهرستان دماوند
    • بخش مرکزی
    • بخش رودهن
  • مراکز فرهنگی شهرستان دماوند
  • جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان دماوند
  • تاریخ دماوند
  • دماوند در دوران ماد و هخامنشی
  • دماوند در دوران اشکانیان و ساسانیان
  • فهرست بناها و محوطه های فرهنگی – تاریخی شهرستان دماوند
  • اشیاء بدست آمده از حفاری ها باستان شناسی در دماوند
  • گویش دماوندی
  • گویش دماوندی
  • آداب و رسوم مردم دماوند
  • روز دماوند و جشن تیرگان
  • مفاخر دماوند در گذر تاریخ
    • رجال دینی
    • رجال ادبی
    • هنرمندان
  • مفاخر معاصر شهرستان دماوند
  • افراد اهل قلم دماوند
  • سیمای محیط زیست انسانی شهرستان دماوند
  • صنایع مستقر در شهرستان دماوند
  • زراعت و باغداری
  • تصویر عمومی از سیمای محیط زیست طبیعی شهرستان دماوند
    • اقلیم منطقه دماوند
    • تنوع گونه های گیاهی و جانوری منطقه دماوند
    • تاریخچه استفاده انسان از گیاهان دارویی
      • گیاهان دارویی دماوند
    • تاریخچه روابط انسان با حیات وحش
      • گونه های جانوری حوزه دماوند
        • الف- پستانداران
        • ب- پرندگان
        • ج- دوزیستان
        • د- ماهیان رودخانه حبله
      • محـافظـت از محـیط زیست

فصل سوم

  • موزه شهر دماوند
  • اهمیت احداث موزه در شهر دماوند
  • اهداف موزه شهر دماوند
  • مخاطبان موزه شهر دماوند
  • مجموعه های موزه شهر دماوند
  • ساختار فیزیکی موزه
    • الف- محل موزه شهر دماوند
    • ب- ساختمان موزه شهر دماوند
    • ج- تالارها
    • د- معماری داخلی موزه شهر دماوند
  • نمایش مجموعه ها در موزه شهر دماوند
  • چگونگی تأثیرگذاری ارزشهای فرهنگی روی بازدیدکننده
  • عملکردهای موزه شهر دماوند
  • خدمات موزه شهر دماوند
  • الف- خدمات اجتماعی موزه شهر دماوند
  • ب- خدمات فرهنگی موزه شهر دماوند

مقدمه

در این مجال به کار مطالعه و تدوین آثار و مجموعه های قابل طرح در موزه پرداخته شده ، ناگفته نماند که بدین لحاظ سعی شده بیشتر به مباحث نظری ایجاد یک موزه شهر و حکمت و فوائد وجود آن در یک شهر می پردازیم.

تشکیل مجموعه ی موزه در سه مرحله انجام می گیرد:

۱- برنامه ریزی ، ۲- گرد آوری و غنی سازی ، ۳- مدیریت و راهبری مجموعه.

در طرح مورد نظر (طرح احداث موزه شهر دماوند) ، برنامه ریزی مفصل مجموعه انجام شده است ، به دو مرحله ی گردآوری و غنی سازی ، و مدیریت و راهبری مجموعه نیز بصورت کلی بیان شده است، چراکه تنها در صورت وجود یک موزه می توان به خرید یا گردآوری برخی اشیاء یا مجموعه ها پرداخت و آن را راهبری کرد ولی در حد ممکن مباحث مربوط به این بخش پیش بینی و پاسخگویی شده است.

یک موزه در درجه ی اول در خدمت جامعه ی خود است و موزه ای با عنوان موزه ی شهر دماوند باید در ابتدا رغبت شهروندان خود را به بازدید برانگیزد ، در غیر اینصورت به موزه ای ایستا تبدیل می شود که در برابر نیازها و فعالیتها ی فرهنگی و آموزشی شهر خود تسلیم شده است.

ناگفته پیداست که پرداختن به مباحث تئوری همراه با توصیف عملی کار ملموس شده و این هر دو با هم است که یک موزه کامل را تشکیل داده و حامل پیام موزه به بازدیدکنندگان می شود.

تعریف جامع ایکوم از موزه

جامعترین تعریف موزه را ایکوم (شورای بین المللی موزه) در بند ۳ و ۴ اساسنامه خود چنین ارائه داده است : “موزه مؤسسه ای است دائمی و بدون اهداف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند.

هدف موزه ها تحقیق در آثار و شواهد بر جای مانده انسان و محیط زیست او ، گردآوری ، حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار ، بویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره وری معنوی است.”

علاوه بر این ایکوم موارد مشروحه ی زیر را نیز مشمول تعریف یاد شده تشخیص می دهد:

  • مؤسسات حفظ و نگهداری و تالارهای نمایشی که پیوسته به و سیله کتابخانه ها و مراکز بایگانی نگاهداری و تأمین می شوند.
  • اماکن و آثار باستانی ، طبیعی ، مردم شناسی ، و تاریخی ای که به علت فعالیت در زمینه های گردآوری ، حفظ و نگهداری و نمایش آثار باستانی دارای اهمیت می باشند.
  • مؤسساتی از قبیل باغ های حیوان شناسی و گیاه شناسی و نمایشگاه جانوران زمینی و موجودات آبزی و … که نمایشگر نمونه های موجودات زنده می با شند.
  • ذخایر طبیعی.
  • مراکز علمی و نمایشگاه های فضایی.

وظایف موزه ها در امروز

موزه در حال حاضر جدا از این دوران و ماهیت آن نیست ، بلکه برآمده از آن و وابسته به ویژگی های آن است . ( موزه دیروز امروز فردا ص۶۳) چون امروز – در معادل دورانی خود – روزگاری سر تا سر تغییر و تبدیل است ، تعریف ها نیز ثابت و برای مفهومی کلی جامع نیست تا بتوان آن را مرجع قرار داد ، آن هم برای پدیده ای چون موزه که چندگانه شده است.

هم اکنون از وظایف یک موزه ی کاملاً مجهز این است که مطالب مورد نیاز هر بازدید کننده ای را فراهم آورد . این مطالب باید شامل آگاهی های بدست آمده باشند . در این زمینه کارت پستال ، عکس ، کتاب ، مصور برای کودکان ، کتاب های راهنما با مطالب و تصاویر مناسب به همراه نقشه ها و طرح ها برای بازدیدکنندگان کلی ، و کاتالوگ هایی با شرح جزئیات ، کتب و رساله های تخصصی مناسب برای کارشناسان ضروری است.

موزه شهر دماوند نیز مانند هر واحد، مؤسسه و موزه فرهنگی دیگری لازم است که از خط مشی و سیاست مشخصی برای فعالیت های خود در ارتباط با گروه های اجتماعی و انجمن ها و نیز پذیرش معلولین برخوردار باشد.

موزه و مؤسسه باید در تمامی سطوح راه های ارتباطی با اطراف خود ایجاد نماید و بپذیرد که مسئولیت مدیریت میراث فرهنگی و انجام فعالیت های فرهنگی به گونه ای با هدف تسهیل شرایط دسترسی عامه ی مردم به اشیاء و مجموعه ها بر عهده اوست.

کارکرد موزه

موزه ی امروز وابسته به زمان است و می کوشد تا با گذر از اکنون ، زمان را در مقاطع مختلف دریابد؛ و در نهایت ، اکنون خود را با تکیه بر همان گذشته ها بسازد . نگرش موزه نگرشی تکاملی است . موزه مفهوم و پدیده ای است که هدف از آن دریافت حرکت تکاملی جهان است.

موزه با رشد روشنگری و رسیدن به مدرنیته نظام و ماهیتش متحول می شود ، از موقعیتی مکانی به پدیده ای مفهومی تبدیل می شود . موزه دیگر فقط ابزار نیست ؛ نگرشی عمیق است که روز به روز عمیق تر می گردد . موزه از سطح میانجیگری میان انسان و شیء دور و پدیده ای می شود که در اندیشه و شرایط نگرش انسان تحول ایجاد می کند.

این جایگاه وضع پیچیده ای برای موزه پدید می آورد ، وضعی که دیگر در آن موزه فقط دارای یک کار ویژه نیست ، بلکه همزمان چند کارکرد دارد . این وضعی استثنایی است که از موزه پدیده ای تعاملی ساخته که هم اثر می گیرد و هم اثر می گذارد.

موزه قالبی چند وجهی است. این پدیده از وجوه مختلف مدرنیته نتیجه می شود ؛ اما این وجوه مختلف در موزه تقاطع می یابند . موزه در ذات خود شامل همه ی ابعاد مدرنیته ، اعم از فرهنگی و علمی و صنعتی و سیاسی است.

فهرست منابع

  1. پازوکی طرودی، ناصر؛ آثار تاریخی دماوند (جغرافیای تاریخی و معرفی محوطه های باستانی و بناهای تاریخی-فرهنگی)، تهران، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، چاپ اول، پاییز۱۳۸۱.
  2. نفیسی، نوشین دخت؛ موزه داری، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت)، سازمان میراث فرهنگی کشور(پژوهشگاه)،چاپ اول، ۱۳۸۰.
  3. دبیری نژاد، رضا؛ موزه: دیروز، امروز، فردا، ساحت، تهران، چاپ اول، بهار ۱۳۸۳.
  4. موزه های جدید،
  5. دایفوکو، هـ ؛ موزه و بازدیدکننده، ترجمه ناصر نقیلی، ادراه کل موزه ها، گروه پژوهش و برنامه ریزی، دی ماه ۱۳۶۳.
  6. اسکامر، پییر؛ مدیریت موزه ها، ترجمه عبدالرحمن اعتصامی صدری؛ ادره کل موزه ها، گروه پژوهش و برنامه ریزی، بی تا.
  7. دوگلاس، آ.آلن؛ موزه و وظایف آن، ترجمه عبدالرحمن اعتصامی صدری؛ اداره کل موزه ها، گروه پژوهش و برنامه ریزی، بهمن ماه ۱۳۶۳.
  8. نصرتی، مسعود؛ دماوند خاستگاه اساطیری ایران زمین، تهران، فیض کاشانی: تربت، چاپ اول، ۱۳۸۱.
  9. نصرتی، مسعود؛ تاریخ دماوند و آثار تاریخی آن، ج۱، تهران، فیض کاشانی: تربت، چاپ اول، ۱۳۸۱.
  10. علمداری، مهدی؛ فرهنگ عامیانه ی دماوند، تهران، فیض کاشانی، چاپ اول، ۱۳۷۹.
  11. علمداری، نصرتی؛ گویش دماوندی، تهران، فیض کاشانی، چاپ اول.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.