تعداد صفحات: ۶۱ | قابل ویرایش
چکیده
بر اساس ماده یک آیین نامه اجرایی آموزش همگانی وزارت آموزش و پرورش «مدرسه سازمانی است که بر مبنای معیارهای رسمی تأسیس می شود و با نظارت ادارات آموزش و پرورش ، مسئولیت اجرای برنامه های مصوب پرورشی و آموزشی کشور را در سطح تحصیلی معین عهده دار می گردد.» در این آیین نامه مدرسه هر یک از مکانهایی را که تحت عنوان دبستان، راهنمایی و آموزش عمومی بزرگسالان برای اجرای برنامه های آموزش همگانی تأسیس می شود، در بر می گیرد.
مکانیابی واحدهای آموزشی
استقرار کاربری آموزشی به عنوان یکی از کاربریهای عمده ، طبق معیارهای خاصی صورت می گیرد که جهت یادآوری به چند مورد اشاره می شود:
۱-کاربریهای سازگار
– همجواری این قبیل کاربریها نه تنها سازگار با کاربری آمنوزشی است بلکه ضروری نیز می باشد از جمله کاربریهای مسکونی، فرهنگی، فضای سبز و…
– امکان دسترسی به تأسیسات مانند آب ، برق ، تلفن و گاز داشته باشد.
۲-کاربرهای ناسازگار
از همجواری با انواع کاربریهای آلوده کننده به شرح زیر خودداری شود:
- آلاینده های هوا شامل صنایع، ترمینالهای مسافری و…
- آلاینده های صوتی، مثل : بزرگراه ها، فرودگاه ها، مسیر راه آهن، مراکز تجاری پررفت و آمد و….
- سایر آلاینده های محیطی، مثل: فاضلابهای شهری، کشتارگاه ها، دامداریها، مراکز درمانی و بیمارستانی ، گورستانها ومحل انباشت زباله و کود و….
- فضاهای کم آفتاب که بوسیله ی ساختمانهای صد طبقه و بلند اشغال شده محل مناسبی برای احداث مدرسه نخواهد بود
- یادآوری : در صورتیکه احداث مدارس در نزدیک محیط های ذکر شده اجتناب ناپذیر باشد . باید حداقل ۵۰۰ متر با مراکز فوق فاصله داشته باشد.
نوع ساختمان مدرسه
ساختمان یک طبقه برای مدارس ابتدایی مناسب تر است و اگر به عللی ساختمان دو یا چند طبقه باشد، کلاس درس شاگردان کم سال تر را باید در طبقات اولیه قرار داد. از زیر زمین فقط باید ماشین آلات و انبار وسایل استفاده شود.
در اماکنی که وجود سر و صدا و گرما اجتناب ناپذیر است نقشه و مصالح ساختمانی باید از نوعی انتخاب شود که استفاده از ساختمان را به حد مطلوب برساند.
ضوابط فنی ایمنی
-کف خارجی نباید با مصالح خیلی صاف پوشش شود.
– برای پوشش نهائی کف خارجی باید از مصالحی استفاده گردد که مانع لیز خوردن شوند.
– کف خارجی باید دارای شیب بندی مناسب باشد بنحوی که مانع جمع شدن آب شده و آب براحتی رد شود.
– به منظور جلوگیری از ایجاد گرد و غبار کف خارجی باید از مصالحی مانند آسفالت درجه یک، بتون از نوعی که صاف نباشد و یا موزائیک درجه یک فرنگی پوشانده شود.
– چنانچه پوشش نهائی کف خارجی از نوع موزائیک باشد باید در موقع اجرا درز انبساط بفواصل ۱ الی ۲۰/۱ متر اجرا شود.
-نوع پوشش نهائی کف خارجی زمین ورزشی علاوه بر دارا بودن ویژگیهائی که ذکر شد باید دارای خاصیت ارتجاعی باشد و برای تامین این منظور از مصالحی چون آسفالت یا چمن از نوع طبیعی یا مصنوعی انتخاب شود.
کف پشت بام اگر بر حسب شرایط اقلیمی و خاص بعنوان محل تجمع استفاده شود علاوه بر دارا بودن ویژگیهائی که ذکر شد، چنانچه از نوع موزائیک پوشش شود الف: در صورتیکه ابعاد آن سانتی متر دارای درز انبساط بفواصل ۱ متر وب: در حالیکه از موزائیک استفاده شود و فواصل درز انبساط ۲۰/۱ و همچنین این پشت بام می باید دارای جان پناهی با ارتفاع حداقل ۲ متر باشد.
کف داخلی
-کف کلاسها، راهروها، امور اداری و سالن های چند منظوره باید قابل شستشو ، سطح و بدون درز و با دوام باشد.
-برای پوشش نهائی کف های بند فوق می توان از موزائیک درجه یک فرنگی و سرامیک درجه ۱ نقش دار و سایر مواد مشابه استفاده کرد.
– پوشش نهائی کف سرویسها و فضای آبخوری و آبدارخانه از جنس قابل شستشو، دارای شیب کافی و مناسب بطرف کف شوی و یا مجرای فاضلاب باشد.
برای پوشش نهائی کف کارگاه ها و آزمایشگاه های معمولی باید از مواد قابل شستشو و با دوام بدون کف شور یا پوشش از نوع موزائیک درجه یک فرنگی و یا سنگ و یا بتون در جا باشد.
برای پوشش نهائی کف موتورخانه باید از مصالح قابل شستشو بوده و غیر قابل اشتعال و نظیر موادی چون بتون و موزائیک درجه یک فرنگی استفاده شود و این فضا باید دارای کف شو باشد.
کف سالن های ورزشی باید دارای قابلیت ارتجاعی بوده و برای پوشش نهائی از مواد مناسب و قابل شستشو استفاده شده و بدون کف شوی باشد.
برای پوشش نهائی کف های ورزشی باید موادی انتخاب شود که ضمن جلوگیری از لیز خوردن دارای استحکام کافی برای جلوگیری از زمین خوردن باشند.
منابع
- نشریه ۲۳۰۲ سازمان برنامه و بودجه
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنفی ایران
- کتابخانه سازمان تجهیزات و نوسازی مدارس
- کتابخانه وزارت تحقیقات مسکن
- کتاب طراحی و ساخت نظام یافته مدارس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نویسنده هوشنگ علی عسگری