10000 تومان

تحقیق مکتب هنری لهستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                         صفحه

تاریخچه‌ای از پوستر لهستان …………………. ۱

هنرمندان مکتب پوستر لهستان ………………… ۴

پوستر لهستان ……………………………. ۱۱

معرفی رومن سیسلویش ………………………. ۵۱

معرفی هنریک توماشفسکی ……………………. ۶۵

تأثیر مکتب پوستر لهستان در برخی مکتب دیگر ….. ۹۲

لهستان

لهستان کشوری است که به خاطر طراحی پوسترهای فیلم مشهور است .در طی دودهه پس از جنگ جهانی دوم ،لهستان جزوچند کشوری بود که سبک ملی ویژه‌ای را درگرافیک توسعه داد.

گرافیک این کشور با انعکاس فرهنگ بومی خود در آثار “تادیوس گرونووسکی ” Tadeusz Gronowski تاثیرسبک کاساندررا مخصوصا در پوستر تبلیغاتی “ماده‌ی شوینده‌ی رادیون ” نشان می‌دهد. این پوستر که برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ نمایشگاه ” هنرهای تزیینی پاریس ” در ۱۹۲۵ شد،گربه‌ی سیاهی را نشان می‌داد که در ا اثر پریدن در تشت لباسشویی سفید شده است.

سبک پوسترهای فیلم لهستان مدرن بود، اما ردپایی از آوانگارد سال ۱۹۳۰ لهستان در آنها دیده نمی‌شد.

مدرنیسم در آثار حروف چینی “هنریک برلوی “Henryk Berlewi که دارای حروفی از نوع کانستراکتیویسم با نام “مکانو-فکتورا ” Mechano-factura بود و در صفحه بندی مجله‌های “بلاک “Blok و “پرازنس “praesens توسط “ولادیسلاو استرزمینسکی ” wladislaw strzeminski و”هنریک استازووسکی ” Henryk stazewski و در آثار مونتاژ عکس هنرمند نابغه”میزسیلاوززوکا “Mieczyslaw Szczuka و “میزسیلاوبرمن ” Mieczyslaw Beman( که در ۱۹۲۷ فوت شد) دیده می‌شود.

“برمن “به عنوان یکی از اولین رهبران مدرسه طراحی پوستر لهستان مطرح شد و روش او در نحوه‌ی استفاده از عکس در آن دوران که بخصوص مواد تکثیر عکس کم یاب بود، یک استثنا محسوب می‌شد.

هنرمندان مکتب پوستر لهستان

در سال ۱۹۶۸ اولین موزه پوستر جهان در ورشو گشوده شد.دو سال قبل از آن ،لهستان اولین دو سالانه‌ی پوستر بین المللی را برگزار کرده بود که در طی سالهای بعد معتبرترین رخداد از این دست در جهان بود.

نزدیکی زمان این دو رخداد تصادفی نبود.در آن روزها ،لهستان به عنوان مرکز قابل توجه هنر “دیوارو تابلو” شهرت داشت .ویژگی ممتاز و ارزش هنری این نوع هنر باعث شد که جهان بزودی شروع به صحت درباره‌ی مکتب پوستر لهستانی کند.

آغاز کار این مکتب به اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ باز می‌گردد ،زمانی که پس از سال‌ها سلطه رئالیسم سوسیالیستی –بر هنر ،حیات هنری در لهستان ناگهان بسیار هیجان ا نگیز شد.

گرچه موفقیت معمولا پدران زیادی دارد اما در این مورد می‌توانیم با صراحت تنها به یک نفر– نقاش ،طراح و هنرمند گرافیست ،هنریک توماشوفسکی اشاره کنیم .در حقیقت، او به سرعت پشتیبانی جوانان و هنرمندان بسیار مستعد را بدست آورد، هنرمندانی که سالها خود را وقف هنر پوستر کرده بودند.

معرفی هنریک  توشافسکی

هنر یک توماشوفسکی “Tomaszewski” طراحی که هر چند ضربه قلمش یک هایکوی ژاپنی بود !

هنریک توماشوفسکی Tomaszewski Henryk در سال ۱۹۱۴ در ورشو به دنیا آمد و در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۵ از دنیا رفت .او در آکادمی هنرهای زیبایی ورشو بر تحصیل نقاشی پرداخت و بعد از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۸۵.

در همانجا به تدریس مشغول‌ند.او از اعضای اتحادیه بین المللی گرافیک (AGI)

توماشفسکی که از نخبگان هنر گرافیک به شمار می‌آمد عنوان افتخاری طراح برگزیده صنعتی را نیز از انجمن سلطنتی هنرها در لندن دریافت کرد.

مهمترین جوایز دریافتی او عبارت بودنداز:

جایزه نخست دو سالانه بین المللی هند ها ،سائوپولو، ۱۹۶۳؛

مدال نقره دو سالانه بین المللی پوستر ،ورشو،۱۹۹۶؛مدال طلا ۱۹۷۰؛مدالهای طلا و نقره ۱۹۸۸؛مدال برنز ۱۹۹۴ ؛

دوسالانه بین المللی پوستر لهستان، مدال طلایی کاتوواتیس ۱۹۶۷؛مدال نقره ۱۹۷۵؛جایزه بزرگ دوسالانه پوستر لاهتی درسالهای ۱۹۷۹-۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ و جایزه مختلف ۱۹۷۹.

سه سالانه بین المللی پوستر تویوها ،مدال برنز۱۹۹۱ ؛ مدال نقره ۱۹۹۴ و جایزه عالی ایکوگرادا ۱۹۸۶.

هنریک توماشفسکی :ملاقات با استاد

هنریک توماشفسکی شخصیتی کلیدی و استاد چندین نسل از هنرمندان و طراحان در لهستان و فراتر از آن بود.با مرگاودرسن ۹۱سالگی ،پرتدت یکی از بزرگترین طر احان پوستر در قرن گذشته بسته شد، ا ما عشق او به هنر طر احان در میان آثار بی‌زمان و شاگرادان به شماروی زنده است.

هر از گاهی یک دیدار می‌تواند لایه‌ی دیگری را بر زندگی یک نفر پیوند دهد. این موقعیت در تا بستان ۲۰۰۲ برای من پیش آمد،وقتی که در لهستان بوده و داشتیم فیلم مستندی به نام “آزادی پشت نرده‌ها ” را درباره تاریخ هنر پوستر لهستان می‌ساختیم .

من و تیم فیلم سازی ۱۰ روز در لهستان بودیم و با یک دوربین کوچک،یک میکروفن ساده و یک جفت پروژکتور،در اطراف ورشو و کراکف می‌گشتیم .در اعماق ذهنم بارقه‌ای از امید داشتم که ممکن است قادر به ملاقات با توماشفسکی استاد بلامنازع پوستر لهستان شویم .

بسیاری از هنرمندان دیگر لهستانی ،که دیده بودم همگی مستعد،جالب ،بسیار بخشنده  وگیرا بودند .اما این توماشفسکی بود که چنین جایگاه یگانه‌ای در تاریخ پوستر لهستان داشت.

منابع و مآخذ:

  • تاریخچه طراحی گرافیک، ریچارد هولیس ، ترجمه سیما مشتاقی.
  • نمایشگاه پوسترهای تجربی طراحان گرافیک ایران.
  • بررسی و آثار رومن سیسلویش ، حمید رضا وصاف.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.