3000 تومان

تحقیق نقش بازیافت در حفظ منابع طبیعی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۱ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                           صفحه

  • بهسازی پساب…………………………
  • مدیریت ضایعات سمی……………………
  • راههای جلوگیری از آلودگی……………..
  • هشدار دانشمندان دنیا به جامعه بشری…….
  • منابع………………………………

درآمدی بر شیمی محیط زیست

شیمی در محیط زیست ما نقشی اساسی دارد. در واقع در بین مردم متداول است که بیشتر مسائل آلودگی جاده‌ای به گردن مواد شیمیایی سنتزی و پدید آورندگان آنها بیندارند. اما این نکته ناگفته می‌ماند که بیشتر مسائل زیست محیطی قرنها و دهه‌های گذشته، مانند آلودگی میکروبی آب آشامیدنی، تنها زمانی برطرف شدند که روشهای علمی به طور کلی و شیمی به طور اخص در مورد آنها به کار گرفته شد.

افزایش شگف‌انگیز عمر انسان و بهبود کیفیت زندگی در دهه‌های اخیر به مقدار زیاد به علت پیشرفت شیمی و پدید آمدن مواد شیمیایی جدید بوده است. محصولات فرعی اجسامی که برای بهتر شدن سلامتی و بالا رفتن استاندارد زندگی ما به کار برده شده‌اند در مواردی به وسیله تنزیل دادن سلامتی ما و همچنین سلامتی گیاهان و حیوانات همچون شبهی ما را دنبال می‌کنند.

به طور خلاصه، غلبه ما بر آلودگی گسترده زیست شناختی و بالا بردن استانداردهای سلامتی و ثروت مادی در کشورهای توسعه یافته به قیمت آلودگی شیمیایی گسترده کره زمین در سطح کم ، تمام شده است.

اولین آلاینده‌های هوا احتمالاً دارای منشأء طبیعی بوده‌اند. دود ، بخار بدبو، خاکستر و گازهای متصاعد شده از آتشفشانها وآتش سوزی جنگلها، گرد و غبار  حاصل از توفانها در نواحی خشک، مه در نواحی کم ارتفاع مرطوب و مه‌های رقیق شامل ذرات حاصل از درختهای کاج و صنوبر در نواحی کوهستانی، پیش از آنکه مشکلات مربوط به سلامت انسانها و مشکلات ناشی از فعالتیها انسانی محسوس باشند. کلاً جزیی از محیط زیست ما به شمار می‌رفته‌اند.

دورریزهای جامد

دورریزیهای جامد تماماً مواد زایدی هستند که از فعالیتهای انسانی و حیوانی که معمولاً به صورت بی فایده و یا ناخواسته دور ریخته می‌شوند. حاصل می‌گردند. منظور از دورریزها دارای مفهومی فراگیر بوده، جرم ناهمگن مواد زاید دور ریختنی ناشی از فعالیتهای تجاری و مناطق مسکونی و همچنین انباشتگی‌های همگن یک صنعت ویژه را شامل می‌شود.

در این زمینه سه گروه کلی در نظر گرفته می‌شود .

  • مواد زاید شهری
  • مواد زاید صنعتی
  • مواد زاید خطرناک

جریان مواد در جامعه

درنمودار ساده شده جریان مواد نشان داده شده از چگونگی و علل ایجاد زایدات جامعه در یک جامعه صنعتی نشان داده شده است. در آغاز فرایند استخراج مواد خام از معدن زایدات جامعه (نخاله‌ها) ایجاد می‌شوند. پس از آن در هر مرحله‌ای از فرایند با تبدیل مواد خام به محصولاتی برای مصرف زایدات جامد باز هم تولید می شوند.

چنانچه در شکل نیز دیده می‌شود یکی از بهترین راههای کاهش میزان مواد زاید جامد دفع شوند. عبارت است از کاهش مصرف مواد خام و افزایش سرعت بازیافت و مصرف دوباره مواد زاید. اگر چه این امر به نظر ساده می‌رسد اما اثر گذاری آن در جامعه صنعتی امروزه بینهایت دشوار است.

استفاده مجدد از مواد زاید جام

در حال حاضر استفاده مجد از مواد زاید جامد در جائی که یک محصول دارای بیش از یک کاربرد است متداول می‌باشد به عنوان مثل از کیسه‌های کاغذی ساخته شده از مواد مصرف شده زاید، برای حمل میوه‌های صیفی پیش از قرار دادن آنها در ظروف به مقدار ذخیره سازی، و یا در موارد دیگر برای انباشتن زباله‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ظروف سوپ و سبزی برای ذخیره سازی روغن خوراکی مصرفی به کار می‌رود. از روزنامه‌ها برای ایجاد آتش در مواد لازم در آتشدانها استفاده می‌شود و همچنین از آنها پس از متراکم شدن به شکل استوانه‌ای به جای تنه درختان به مصرف سوخت می‌رسند.

با وجود آنکه همه کاربردهای مذکور مهم هستند اما اثر آنها بر تولید مواد زاید بسیار اندک است. اگر ظروف نوشابه بازیافت شوند، تأثیر بسیار بیشتری دیده خواهد شد. تخمین زده می‌وشد که در حدود ۶۰ بیلیون آبجو و نوشابه‌های غیر الکلی سالانه در ایالات متحده امریکا به فروش میرسد. بازیافت این ظروف بر مقدار مواد بی مصرف زایدی که سالانه دفع می‌شود مؤثر است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.