2000 تومان

تحقیق کرم ابریشم

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۶ | قابل ویرایش

ابریشم و تاریخچه آن

پرورش کرم ابریشم از هزاران سال قبل در چین و هندوستان معمول بوده ست و درحال حاضر علاوه بر دو کشور نامبرده در ایتالیا و ژاپن و برخی کشورهای دیگر جهان نیز کرم ابریشم پرورش داده می شود.

در کشور ایران پرورش این کرم در اکثر نقاط ویژه در مازندران و گیلان و گرگان کاملا میسر است و از نظر اقتصادی منافع زیادی دارد . چون طول مدت پرورش کرم ابریشم از آغاز تا پایان بیش از یک ماه و نیم نیس لذا پرورش این کرم کار پرزحمتی نیست و وقت زیادی نمی خواهد .

ماده ای که کرم ابریشم از غده های خود به شکل نخ بسیار باریک ترشح می کند و با آن لانه بیضی شکلی برای خود می سازد ابریشم نام دارد ولانه بیضی شکل را پیله می نامند که آنرا به ترتیب مخصوصی که شرح خواهیم داد گرم می کنند بعد می ریسند تا ابریشم بدست آید. ابریشم را افریشم و بریشم و حریر و پرنیان و پرند هم می گویند و به عربی آنرا (( ابریسم )) نامند.

اولین اشاره ای که در تاریخ راجع به محصول ابریشم مازندران آمده است د رکتاب الاسطخری است که در قرن دهم میلادی از شهر ری به ساری مرکز مازندران مسافرت کرده اس و راجع به ابریشم می نویسد (( به مقدار زیادی د رطبرستان بعمل می آورند)).

کرم ابریشم

کرم ابریشم که کرم پیله ور و کرم با دامه هم نامیده می شود کرمی اس که با لعاب غده های مخصوص خود پیله یا ابریشم می تند بدن این کرم استوانه ای شکل و دارای ۱۲ حلقه یا برآمدگی اس و غیز ا ز حلقه ۴و۵ در هر حلقه یک جفت پادارد و پاهای جلویی او ببه صورت شاخک اس فکهایش دارای دندانهایی است که با آنها برگ توت را می جود و می خورد . در زیر لب یا بینی آن برآمدگی مخروطی شکلی است که از آنجا لعاب پیله یا ابریشم خارج می کند کرم ابریشم از تخم پروانه ابریشم تولید می شود.

پروانه ماده پس از جفت گیری در حدود ۵۰۰ تخم می گذارد ، تخمها را تا موقعی که درخ های توت برگ کند نگاه می دارند و در آن موقع تخمها را در جعبه های مخصوص می گذراند تا کرمها از تخم بیرون بیایند این کرمها تا مدت ۳۵ روز برگ توت می خورند بعد دور خود پیله می تنند تنیدن پیله تقریبا ۴ روز طول می کشد و بعد از دو هفته پیله را سوراخ می کنند و به صورت پروانه خارج می شوند.

برای آنکه پیله سالم به دست آید کرمها را قبل از بیرون آمدن از پیله به وسیله حرارت یا بخار آب خفه می کنند و مقداری از پیله ها را جداگانه برای تخم گیری نگاه می دارند. پروانه های نر و ماده پس از بیرون آمدن از پیله جفت گیری می کنند وغروب روز جفت گیری ماده ها شروع به تخم گذاری می کنند این تخمها در ابتدا زرد رنگ و بعد خاکستری می شوند که آنها را نوغان می گویند تخم هارا پس از جمع آوری با آب تمیز می شویند.

درخت توت

درخت توت ، درختی بزرگ و تنومند با ارتفاعی حدود ۹ تا ۱۵ متر است توت جوان پوستی خاکستری و روشن دارد و در کهولت پوست آن تشکیل ورقه هایی ا زنسوج ضخیم ، خاکستری ، مایل به قهوه ای ، مقاوم و شکاف دار می دهد و به طور کلی می توان پوست درخت توت را ، پوستی خشن و ناهموار معرفی کرد برگهای توت به شکل قلب است.

درخت توت درختی بزرگ و تنومند با ارتفاعی حدود ۹ تا ۱۵ متر است توت جوان پوستی خاکستری و روشن دارد و در کهولت پوست ان تشکیل ورقه هایی از نسوج ضخیم ، خاکستری ، مایل به قهوه ای ، مقاوم و شکاف دار می دهد و به طور کلی می توان پوست درخت توت را پوستی خشن و ناهموار معرفی کرد برگهای توت به شکل قلب است.

درخت توت بعد از نمو کامل تاجی متفرع خواهد داشت گلهای آن که در ماههای فروردین و اردیبهشت ظاهر می شوند دو نوع است : یا الات مذکر و مونث در یک گل قرار دارند و یا این که برخی گلها نر و بعضی گلها در شاخه های دیگر ماده می باشند میوه آنها در ماههای شهریور و مهر بدست می آیند و به رنگ سفید ، صورتی یا بنفش تیره به اندازه ۱ تا ۵/۲ سانتی متر است.

توتستان بلند

پس از آن که نهالها سه ساله شند آنها را از جای خود درآورده در خزانه توتستانغرس می نمایند برای تهیه توتستان بلند باید کرت هایی به عر یک متر تهیه کرد و د رهر کرتی دو ردیف درخت سه ساله غرس کرد فاصله ردیف ها نیم متر وفاصه دو درخت از یکدگیر هم نیم متر باید باشد.

در موقع جابه جا کردن درختها باید مراقب بود که باد و آفتاب ریشه های آنها را خشک نکند علاوه بر این قدری از ریشه محوری را بید زد اما ریشه های جانبی را به استثنای آن قسمتها که زخمی شده اند نباید قطع کرد.

درختها را هم باید تا سه چشم به سطح زمین مانده قطع نمایند . درختها را باید طوری کاشت که ریشه آنها ۲ سانتی متر بیشتر از سابق که در زمین فرود رود و گرنه تدریجا زمین نشست کرده ریشه اشجار از خاک بیرون می آید.

برای آن که درختها بلند شوند باید از سه چشم درخت یکی را که از سایرین قوی تر است و مستقیم می روید باقی گذاشت و دو تای دیگر را برید چنین درختی از حیث قد، رشد فوق العاده می کند.

سال بعد باید هر چه در پایین درخت جوانه می زند قطع کرد سال دیگر به واسطه گذاشتن سه شاخه جانبی تاجی تشکیل می شود که میانش خالی ست و بدین طری بخوبی افتاب و هوا به شاخ و برگ درخت می رسد در سومین سالی که درختها در خزانه توتستان بلند غرس شده اند باید باز سه شاخه سال قبل را زد تا به جای سه شاخه شش شاخه بروید.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.