1000 تومان

پایان نامه بررسی امکان ساخت تخته خرده چوب از کاه گندم و تراشه روکش راش

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۰ | قابل ویرایش

چکیده پایان نامه ساخت تخته خرده چوب از کاه گندم

با توجه به اینکه صنعت تخته خرده چوب با کمبود مواد اولیه چوبی مواجه می باشد،در این تحقیق امکان ساخت تخته خرده چوب از کاه گندم و تراشه روکش راش مورد بررسی قرار گرفت.عوامل متغییر این تحقیق شامل :درصد اختلاط کاه گندم و تراشه روکش راش در ۵ سطح(۰/۱۰۰، ۷۵/۲۵، ۵۰/۵۰، ۲۵/۷۵، ۱۰۰/۰)،درجه حرارت پرس دردو سطح (۱۴۰و ۱۷۰ درجه سانتی گراد).

از ترکیب سطوح عوامل متغیر ،۱۰ تیمار و از هر تیمار ۳ تکرار و در مجموع ۳۰ تخته ساخته شد.روکش ها به طول ۵۰ میلی متر و عرض ۲۰ میلی متر و کاه گندم به طول ۴۰ میلی متر بریده شدند.مواد اولیه آماده شده تا۵% رطوبت توسط آون خشک شدند.در ساخت تخته خرده چوب لایه ای، خرده چوب راش در لایه های سطحی و کاه گندم در لایه مغزی به طور مجزا قرار داده شد.

خواص فیزیکی و مکانیکی تخته ها بر اساس استاندارد ۶۸۷۹۳ DIN مورد بررسی قرار گرفت.اثر عوامل متغیر روی خواص فیزیکی و مکانیکی تخته ها با استفاده از نرم افزار SPSS با روش تجزیه واریانس بر اساس طرح فاکتوریل تعیین گردید و سپس مقایسه میانگین ها با روش دانکن انجام گرفت.

نتایج نشان داد تخته های ساخته  شده از ۱۰۰% کاه گندم کمترین مقاومت  های مکانیکی و بیشترین جذب آب و واکشیدگی را از خود نشان دادندو تخته های ساخته شده از تراشه های خالص راش بیشترین مقاومت های مکانیکی و کمترین میزان جذب آب و واکشیدگی ضخامتی را دارا هستند.در تخته های ساخته شده با مصرف ۲۵% ،۵۰% و ۷۵% کاه گندم به ترتیب خواص مکانیکی روند کاهشی داشته و جذب آب و واکشیدگی روند افزایشی داشته است.اگر چه در مقایسه با تخته های ساخته شده از تراشه خالص که در واقع از نوع تخته تراشه می باشد.

مقدمه ساخت تخته خرده چوب از کاه گندم

با افزایش رشد جمعیت و افزایش تقاضای محصولات مرکب چوبی در جهان، کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای غنی از جنگل به فکر استفاده کردن از منابع لیگنوسلولزی و غیر چوبی در تولید محصولات مرکب چوبی می باشند. در کشور ما «ایران» صنایع کاغذ و اوراق فشرده چوبی هنوز به طور سنتی از جنگل برای تامین الیاف و مواد اولیه استفاده می کنند.

در صورتی که با توجه به عواملی نظیر افزایش رشد جمعیت و متعاقب آن افزایش تقاضای جامعه برای محصولات مرکب چوبی، فقیر بودن پوشش جنگلی در ایران و محدودیت بهره برداری از جنگل های شمال، ممنوعیت واردات گرده بینه با پوست، لزوم توجه به سایر منابع لینگوسلولزی نظیر پسماندهای کشاورزی و جایگزینی گیاهان غیر چوبی مثل نی، باگاس، کاه گندم و کاه برنج امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

ایران از نظر پوشش جنگلی فقیر می باشد و فقط ۷% از اراضی کل کشور از جنگل پوشیده شده است. میزان چوب هیزمی مورد نیاز صنایع تخته خرده چوب و تخته فیبر۱۰۷۷۲۰۰ مترمکعب در سال، و میزان هیزمی که هر ساله از جنگل های شمال برداشت می شود ۶۶۱۲۵۰ مترمکعب
می باشدکه بخشی از این منابع به وسیله صنایع کاغذمصرف می گردد ،  ملاحظه می شود  که صنایع فوق الذکر برای دست یابی به ظرفیت های تولید با کمبود بیش از نیم میلیون متر مکعب مواد اولیه مواجه است که باید به طریقی تامین گردد. در حال حاضر مساله مواد اولیه یکی از چالش های بسیار بزرگ صنایع اوراق فشرده چوبی و سایر صنایع سلولزی کشور می باشد.

تخته خرده چوب

طبق تعریف سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (FAO) به ورقهای فشرده چوبی که از استعمال ذرات چوب یا مواد لیگنوسلولزی به کمک چسب های مصنوعی و تحت فشار و حرارت بوجود می آیند. تخته خرده چوب گفته می شود. مهمترین ماده اولیه ای که برای تخته خرده چوب به کار می رود چوب است که به طور متوسط ۹۰% وزن خشک تخته را تشکیل می دهد و همچنین مهمترین ماده ای که برای ساخت تخته خرده چوب از نظر هزینه مهم می باشد چسب می باشد که تولید کنندگان تخته خرده چوب را به تلاش در جهت کاهش مصرف چوب وا می دارد.

تاریخچه صنعت تخته خرده چوب در جهان

تاریخچه تولید اوراق فشرده چوبی در جهان، نشانگر آن است که صنایع تخته خرده چوب (نئوپان) در مقایسه با صنایع تخته فیبر و تخته لایه از قدمت کم تری برخوردار است بطوریکه از قدمت صنعت مدرن تخته خرده چوب، بیش از نیم قرن نمی گذرد. نخستین تلاشها برای تولید تخته خرده چوب از اواخر قرن نوزدهم و در عمل به دهه های اول قرن بیستم باز می گردد.

در ابتدا از چسب های طبیعی (گیاهی و حیوانی) برای ساخت تخته خرده چوب استفاده می شد که میزان تولید بسیار کم بود ولی با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از چسبهای مصنوعی سرعت تولید رو به افزایش نهاد و اولین کارخانه بزرگ تولید تخته خرده چوب در آلمان بنا گذاشته شد که نقطه عطفی در روند رشد این صنعت به شمار می آید، بعد از این زمان در صنعت جهش بزرگی به وجود آمد.

تنوع کاربردها و افزایش مصرف تخته خرده چوب در صنایع مختلف به افزایش تولید این کالا کمک زیادی کرده است و تولید جهانی آنرا از ۲۴ میلیون متر مکعب در سال ۱۹۷۰ به حدود ۴۵ میلیون متر مکعب در سال ۱۹۸۰ و به دنبال آن حدود ۵۱ میلیون متر مکعب در سال ۱۹۸۸ افزایش داده است.

منابع مورد استفاده

۱- آرین، ۱، ۱۳۸۱ ، صنعت تخته خرده چوب در ایران، مجله صنایع چوب و کاغذ (۳) صفحه ۷۲ -۷۹

۲- ابراهیمی، قنبر، ۱۳۶۸ ، مکانیک چوب و فرآورده های مرکب آن ( ترجمه) ، انتشارات دانشگاه تهران

۳- امام ، مهران، (۱۳۷۶) بررسی تأثیر شرایط کیک خرده چوب راش و پرس بر انتقال حرارت، پایان نامه  کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

۴- پارسا پژوه ، داوو و شعرایی داد ۱۳۵۵. بررسی خواص فیزیکی تخته خرده چوبهای ساخته شده در کارخانجات ایران، نشریه دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، شماره ۳۳

۵- حبیبی، م. (۱۳۷۷) ، بررسی ویژگیهای تخته تراشه چوب از ضایعات روکش راش. موسسۀ تحقیقات جنگل ها و مراتع شماره ۱۵ صفحه ۷۶  – ۷۰.

۶- حبیبی، مسعود رضا، (۱۳۷۳) بررسی تأثیر شرایط ساخت بر مقاومت و یک تخته خرده جوب، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

۷- جهان لتیباری، و طبرسا وحین زاده (۱۳۷۵) بررسی تأثیر شرایط پلیمر شدن بر مقاومت انتقال رزین اوه، فرمالدهیه در تخته خرده چوب ممرز شدید شماره ۱۴۸ موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع

۸- دوست حسینی، کاظم، (۱۳۷۶) بررسی مقدماتی امکان استفاده از چوب گز در ساختن تخته خرده چوب، مجله منابع طبیعی ایران شماره ۴۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.