2000 تومان

گزارش کارآموزی بررسی تولید و پرورش قارچ خوراکی (صدفی و دکمه ای)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۹ | قابل ویرایش

مقدمه

با توجه به رشد روز افزون جامعه بشری و محدودیت منابع تولید و تغییر درزندگی انسان نیازهای بشر نیز دست خوش تغییر قرار گرفته است،این تغییرات شیوه های سنتی تولید را هم تحت الشعاع خود قرار داده است تا بشر بتواند پاسخگوی انبوه نیازهای روز افزون خود باشد.

با توصیه سازمان بهداشت جهانی ((WHO و سازمان بین المللی خوارو بار کشاورزی FAO)) ،در کشورهای در حال توسعه برای تامین نیازهای غذایی و بالا بردن سطح اشتغال،کشت محصولات کشاورزی به روش گلخانه ای مورد حمایت این سازمان قرار گرفته است.

در این میان پرورش قارچ خوراکی با توجه به انواع روش های کشت آن در شرایط متفاوت ، کوتاه بودن دوره پرورش آن و ارزش های غذایی این محصول و فرآورده های آن پرداختن به آن از صرفه اقتصادی نیز برخوردار می باشد.

قارچ های خوراکی:

از دیر باز خوردن قارچ بین ملل مختلف مرسوم بوده است هر منطقه ای یک یا چند نوع قارچ خوراکی ر ا که به صورت خودرو تنها در ایام محدودی از سال در آن منطقه رشد می یافته شناختند و مورد استفاده قرار می دادند. اما با گذشت زمان انسان ها توانسته اند قارچ ها را پرورش دهند و از آن به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند در طول سال استفاده کنند.

امروزه گونه های مختلفی از قارچ های خوراکی توسط انسان شناخته شده و به پرورش آنها می پردازند.مانند:قارچ صدفی،دکمه ای،کوپرینوس،گوش چوب،شی تاکد و قارچ جنگل،… . امروزه انسان برای استفاده بیشتر از قارچ خوراکی با موفق شده است که گونه های مختلف آن را در محیط های مصنوعی (گلخانه ای)پرورش دهد.

قارچ های دارویی:

بعضی از انواع قارچها به واسطه خاصیت دارویی ای که دارند در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. رتین retine) ) یکی از ترکیبات ضدسرطانی است که در این ماده در گونه ای از قارچ وجود دارد و از آن برای ساخت داروهای ضر سرطانی استفاده می شود.

برای تولید پنی سیلین که برای مبارزه با بیماریهای عفونی مورد استفاده قرار می گیرد از گونه های از قارچ ها که دارای مواد آنتی بیوتیک هستند استفاده می شود.

آشنایی با قارچ صدفی

قارچ صدفی قارچی مقاوم است. کشت وپرورش قارچ صدفی در مقایسه با سایر قارچ ها کم هزینه و ارزان است و می توان آن را در مقیاس کوچک و کارگاهی کشت کرد.قارچ صدفی از جمله قارچ های خوراکی است که در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد مطلوبی دارد. راندمان بیولوژیکی این قارچ صد در صد می باشد که از نظر میزان تولید حداکثر میزان تولید محصول به این گونه قارچ می باشد.

۱۵ تا ۳۵ درصد وزن خشک قارچ صدفی را پروتئین های اصلی و ضروری تشکیل می دهد علاوه بر پروتئین این قارچ دارای مقادیر قابل توجهی اسید آمینه آزاد می باشد.کربن و نیتروزن دو عنصر حیاتی برای قارچ می باشد قارچ ها کربن مورد نیاز خود را از مواد تشکیل دهنده سبز و نیتروژن را از مواد به دست می آورند.

قارچ صدفی جزء توانایی تجزیه کردن مواد را دارد و می تواند از طریق تجزیه کردن مواد بستره ای مواد غذایی خود را به دست آورد که به این گروه از قارچ پروتروف یا تجزیه کننده اولیه می گویند. قارچ صدفی یه رنگ های سفید،خاکستری ، آبی، طلایی،صورتی و … وجود دارد.یکی از ویژگیهای این نوع قارچ این است که توانایی تولید مواد ضدنماند را دارد.

انواع قارچ های صدفی

۱-پلوروتوس فلوریدا:یکی از قارچ های پر محصول می باشد که ساقه ی آن چون نرم است قابل استفاده می باشد اندازه کلاهک آن کوچک است بین ۳ تا ۵ سانتی متر شکل ظاهری آن شبیه پلوروتوس استراتوس است و مهمترین اختلاف این دو گونه نیاز حرارتی یک فلوریدا برای اندام زایی است.

۲-پلوروتوس استراتوس (صدف درخت):این گونه از قارچ صدفی نسبت سایر گونه ها در برابر سرما مقاوم تر است و یکی از بهترین گونه های صدفی می باشد و به نام های قارچ صوفی،تپه صدفی،صدف درخت و حصیری شناخته شده است.کلاهک آن ابتدا محدود بوده به تدریج که قارچ رشد می کند از میزان  تحدب آن کاسته می شود و در نهایت پهن می گردد.پلوروتوس استراتوس ماده ای به نام لواستانین تولید می کند از این ماده برای کنترل کلسترول خون استفاده می شود.

۳-قارچ صدفی خرمایی:به نام های هندی و خرما نیز معروف است، کلاهک آن ابتدا محدب و یا رشد قارچ پهن می شود رنگ آن سفید مایل به خاکستری است این قارچ دارای ۱۴ تا ۲۷ درصد پروتئین،۲درصد چربی،۵۱درصد وزن خشک آن کربوهیدرات دارد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.