تعداد صفحات: ۱۲۰ | قابل ویرایش
فهرست گزارش کارآموزی خط تولید Disa
پیشگفتار
مقدمه
سه استاندارد اولیه سری ISO 9000 سال ۲۰۰۰……… ۱
نمای کلی ISO 9001-2000……………………….. 2
محتوای ISO 9001-2000…………………………. 2
مراحل هفت گانه بهبود فرآیند……………….. ۱۱
تشریح فرآیندگیری…………………………. ۱۵
خط مشی کیفیت و اهداف کیفیت……………….. ۱۶
تشریح فرآیندهای ریخته گری…………………. ۱۷
نظامنامه سیستم مدیریت کیفیت سازمان………… ۱۹
روش اجرایی انبار………………………… ۲۰
روش اجرای منابع انسانی…………………… ۲۱
روش اجرای کنترل………………………….. ۲۲
روش اجرای واحد تعمیرات و نگهداری (فنی)………. ۲۳
روش اجرای آموزش…………………………. ۲۴
روش اجرای تولید محصول در خط ………………. ۲۵
تهیه و بازنگری و تصویب……………………. ۲۶
نظامنامهکیفیت (Quality Manual)………………… 32
طراحی و توسعه…………………………… ۳۹
کلیات………………………………….. ۴۷
دستورالعمل اپراتوری DISA 230………………. 51
دستورالعمل اپراتوری دیزاکول (Disa cool)……….. 71
دستورالعمل اپراتوری قالبگیری خط دیزا……….. ۷۸
دستورالعمل اپراتوری حمل و نقل جرثقیل……….. ۸۶
دستورالعمل اپراتوری اپراتور لرزه………….. ۹۰
دستورالعمل اپراتوری اپراتور ذوب گیر………… ۹۱
دستورالعمل اپراتوری راننده لیفتراک…………. ۹۲
دستورالعمل اپراتوری کار با پورینگ…………. ۹۴
دستورالعمل اپراتوری ایمنی و بهداشت اشعهمادون قرمز ۹۵
دستورالعمل تعیین سطوح مهارتی پرسنل…………. ۹۷
نمودار ارتباط بین واحدها………………….. ۱۰۰
نمودار دسته بندی فرآیندها………………… ۱۰۱
فرآیند تولید (ورودیها تا تحویل به انبار)…… ۱۰۲
چارت سازمانی نیروی انسانی خط دیزا…………. ۱۰۳
نمودار OPC……………………………… 104
پیوست شماره دو………………………….. ۱۰۵
پیوست شماره سه………………………….. ۱۱۱
پیوست شماره چهار………………………… ۱۱۲
پیوست شماره پنج ۱۱۶
مقدمه گزارش کارآموزی خط تولید Disa
آنچه که گذشتگان برایمان میراث گذاشتند، و بزرگترین سرمایه ما آیندگان است، بیشک تولیدات علمی و فرهنگی و آثار بجا مانده دانشمندان قدیم است. شاید در مقطعی از تاریخ دچار تطاول شدیم. حتی نتوانستیم نه آنکه آنرا حفظ کنیم بلکه به نقصان و کاستی رسیدیم.
گاهی به گذشته که میاندیشیم چنان غرق غرور و شعف میشویم که امروز ایران (عصر معاصر، بویژه دوره قاجار) را به نسیان میسپاریم. حتی آیین زرتشت نیز ضمن بیان جهانبینی توحیدی به یک ایدئولوژی جهان شمول میپردازد. آری: پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک.
این موضوع به غایت از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی قابل تعریف با نظامهای کنترل کیفیت میباشد و بوضوح ملموس است. با گریز به گذشته و یادآوری غنای فرهنگ، سنن و آداب ایرانی در گذشته و همینطور زمان حال خواستیم آیندهای مبتنی بر این پیشینه را به تصویر بکشیم.
از سویی استانداردهای جهانی مدنی و فرهنگی که راه درازی تا تکامل را در پیش دارند، از قدیم تاکنون بخش اعظمی را مدیون تمدن ایران زمین بودهاند. پس میتوانیم باهمتی همگانی نه مثال ژاپن در برابر امریکا در علوم، تکنولوژی پیشرفته و اقتصاد، بلکه دوباره مثال ایران باستان در برابر دنیا را یادآور شویم.
اصل مشتریگرایی و استاندارد ISO 9001-2000
برای نشان دادن اهمیت اصل مشتریگرایی و نقش آن در محتوای استاندارد ISO 9001-2000 ، میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- ارائه مدل فرایندگرایی (Model of the Process Approach)
- در این استاندارد نظام کیفیت به فرایندی تشبیه شده که دادههای آن نیازمندیهای مشتری و ستاندههای آن رضایت مشتری است. بهبود مستمر این نظام نیز در راستای کسب رضایت مشتری طرحریزی و برنامهریزی میشود. مدل فرایندگرایی در شکل ۱ ارائه شده است.
- در دامنه استاندارد، محور اصلی رضایت مشتری است.
- ارائه بند ۵-۲- مشتریگرایی در سر فصل، ۵- مسئولیت مدیریت و تأکید بر اینکه مدیریت ارشد سازمان باید اطمینان یابد که خواستهها و نیازهای مشتریان مشخص شده و به نیازمندیهایی تبدیل شدهاند که حاصل آن رضایت مشتری است.
- ارائه بند ۵-۶-۲- استفاده از بازخورهای مشتری به عنوان داده به بازنگری مدیریت و ارائه بند ۵-۶-۳- بهبود محصول با توجه به نیازمندیهای مشتری به عنوان ستانده از بازنگری مدیریت.
- ارائه سر فصل ۷-۲- مشتری – فرایندهای مرتبط و تأکید ویژه بر شناسایی نیازمندیهای مشتری، بازنگری این نیازمندیها و ارتباطات با مشتری در بندهای مختلف این سر فصل.
- تأکید بر مراقبت از اموال متعلق به مشتری و گزارش مستمر وضعیت این اموال به مشتری در بند ۷-۵-۴- اموال مشتری
- تأکید بر اندازهگیری، ثبت، کنترل و نمایش رضایت یا عدم رضایت مشتری به عنوان یکی از شاخصهای کارایی نظام کیفیت در بند ۸-۲-۱- رضایت مشتری
- تأکید بر تجزیه و تحلیل اطلاعات برای آگاهی از رضایت مشتری در بند ۸-۴- تحلیل اطلاعات
علاوه بر این، سمت و سوی استاندارد و جهتگیری کلی آن ارضای مشتری گرایی در ارتباط تنگاتنگ با سایر اصول مدیریت کیفیت است.
مراحل هفتگانه بهبود فرایند
بسیاری از تلاشهایی که برای بهبود فرایندها انجام میشوند؛ به شکست میانجامند. دلیل عمده این شکستها نبودن یک روش نظاممند برای اجرای بهبودها است. بهکارگیری روش نظاممند هفت مرحلهای زیر میتواند در موفقیت این تلاشها مؤثر واقع گردد.
۱- مشخص نمودن مرزهای فرایند
- مشخص نمودن فرایند مورد نظر
- تعیین شروع و پایان فرایند
- مشخص نمودن دادهها و ستاندههای فرایند
- مشخص نمودن قصد از تحلیل فرایند
- انتخاب معیارهای مقتضی
- مشخص نمودن نوع تحلیل
۲- مشاهده دقیق مراحل فرایند
- مشاهده دقیق مراحل فرایند
- ثبت تمام مراحل فرایند
- مشخص نمودن توالی مراحل و نوع جریان
- طبقهبندی و مشخص کردن نوع جریان هر مرحله
- رسم نمودار گردش عملیات
۳- جمعآوری اطلاعات مرتبط با فرایند
- تدوین طرح عملیات
- جمعآوری اطلاعات
- ثبت و پردازش اطلاعات
تحلیل اطلاعات
- پردازش و خلاصه کردن اطلاعات
- تحلیل اطلاعات
شخص نمودن موارد بهبود
- مشخص نمودن موارد بهبود
- اولویتبندی موارد بهبود
طرحریزی برای بهبود
- تدوین طرحهای عملیات
- مشخص نمودن دستاوردها
- مقایسه قبل و بعد از بهبود
خط مشی کیفیت و اهداف کیفیت
در راستای تحقق چشمانداز گروه مالیبل سایپا که تبدیل شدن به «قطعهساز جهانی، انتخاب اول مشتریان ایرانی و همکار برگزیده قطعهسازان جهانی» میباشد، ما خود را متعهد به عرضه و پشتیبانی محصولانی میدانیم که کیفیت، تحویل به موقع و خدمات پشتیبانی آنها رضایت روزافزون مشتریان را برآورده میسازد.
برای انجم این تعهدات ضمن تأکید و تمرکز بر خواستههای استاندارد ISO 9001-2000 و نظام کیفیتی بر مبنای آن ایجاد و مستقر نمودهایم، اهداف ذیل را دنبال مینماییم:
- بهبود مستمر کیفیت از طریق تغییر نگرش بازرسی به مهندسی کیفیت، بهبود تجهیزات کنترل و تولید.
- رعایت اصول زیست محیطی، حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی. (ISO 14001)
- جلوگیری از بیماریهای شغلی و کاهش حوادث (OHSAS 18001)
- رضایت مشتری (ISO / TS 16949 : 2000)
ما در گروه مالیبل سایپا با ایجاد محیطی پویا، ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان، توسعه مشارکت فردی و گروهی در راستای تحقق این خطمشی گام برمیداریم.