تعداد صفحات: ۹۴ | قابل ویرایش
فهرست مطالب تحقیق آشنایی به خواص گاز مایع
عنوان صفحه
مقدمه …………………………………………. ۱
چکیده …………………………………………. ۲
فهرست اختصارات بکاربرده شده و علائم ……………….. ۳
فصل اول : سوخت و انواع آن
۱-۱- عوامل قابل اهمیت در انواع سوخت ………………. ۵
۱-۲- احتراق سوخت هیدروکربنه………………………. ۵
۱-۳- انواع سوخت موتورهای درون سوز ………………. ۶
۱-۴- انتخاب صحیح مخلوط سوخت………………………. ۶
۱-۵ – سوخت گاز مایع و استفاده از آن در موتور……… ۸
۱-۶- معرفی گازهای طبیعی مورد استفاده در موتورهای بنزینی ۱۰
۱-۶-۱- تعریف (LNG)……………………………. 10
۱-۶-۲- ترکیبات ………………………………. ۱۰
۱-۶-۳- چگونگی ذخیره آن………………………… ۱۱
۱-۶-۴- چگونگی سرد نگه داشتن آن…………………. ۱۱
۱-۶-۵- علت استفاده از LNG به عنوان سوخت ماشینها و وسایل نقلیه ۱۱
۱-۷- تعریف ( CNG )………………………………. 12
۱-۸- تعریفLPG ………………………………….. 12
۱-۹- مزیت استفاده از LNG بجای CNG به عنوان سوخت……. ۱۳
۱-۱۰- عوامل عدم پذیرش LNG به عنوان سوخت خودروها…….. ۱۵
فصل دوم : موتورهای گاز مایع سوز
۲-۱- چگونگی کار ……………………………….. ۱۷
۲-۱-۱- سیستمهای نسل اول……………………….. ۱۸
۲-۱-۲- سیستم تبدیل نسل دوم…………………….. ۱۸
۲-۱-۳- سیستم های تبدیل نسل سوم…………………. ۱۹
۲-۲- موتورهای مخصوص سوخت گازی……………………. ۲۲
۲-۲-۱- موتورهای گاز سوز مجهز به سیستم جرقه به سه دسته تقسیم میشوند…………………………………………….. ۲۱
۲-۲-۲- امتیازات سیستم استوگیومتری………………. ۲۱
۲-۲-۳- معایب سیستم استوگیومتری…………………. ۲۲
۲-۲-۴- محاسن سیستم کم مصرف…………………….. ۲۲
۲-۲-۵- معایب سیستم کم مصرف…………………….. ۲۲
۲-۳- سیستم سوخت رسانی…………………………… ۲۳
۲-۳-۱- سیستم سوخت رسان نسل اول…………………. ۲۴
۲-۳-۲- سیستم رسان نسل دوم……………………… ۲۵
۲-۳-۳- سیستم سوخت رسانی نسل سوم………………… ۲۶
فصل سوم : موتورهای مورد استفاده درسوختهای گازی و ویژگی آنها و عوامل موثر در کارکرد این موتورها
مقدمه…………………………………………. ۲۹
۳-۱- صنعت تبدیل………………………………… ۳۰
۳-۲- سیکل موتورهای دیزلی و otto……………………. 30
۳-۲-۱- سیکل otto ………………………………. 30
۳-۲-۲- سیکل دیزل……………………………… ۳۰
۳-۳- بازده حرارتی موتور………………………… ۳۰
۳-۴- نسبت هوا به سوخت…………………………… ۳۰
۳-۵- آنالیز و عملکرد موتور ……………………… ۳۰
– آنالیز گاز…………………………………. ۳۰
۳-۵-۱-تاثیرات روی بازده موتور………………….. ۳۰
۳-۵-۲-تاثیرات روی خروجی……………………….. ۳۰
۳-۵-۳-تاثیرات روی قابلیت اشتغال ……………….. ۳۰
۳-۶- ویژگی سوخت………………………………… ۳۰
۳-۷- ویژگی های احتراق ………………………….. ۳۰
۳-۷-۱- حرارت احتراق در واحد حجم………………… ۳۰
۳-۷-۲- ضریب Wobbe……………………………… 38
فصل چهارم : آلودگی خودروها
مقدمه…………………………………………. ۳۰
۴-۱- آلایندههای موتورها………………………….. ۳۰
۴-۲- راههای آلودگی……………………………… ۳۰
۴-۳- برنامه وسایل نقلیه با آلودگی کم CARB………….. 30
۴-۴- آلایندههای موتورهای احتراق داخلی……………… ۳۰
۴-۵- عامل میزان آلایندگی موتورهای گازسوز………….. ۴۹
۴-۵-۱- سیستم احتراق ………………………….. ۴۹
۴-۵-۲- فن آوری استفاده از کاتالیزور…………….. ۵۰
۴-۶- سیستمهای عیب یاب قابل نصب بر روی خودرو( OBD)… 54
۴-۷- آلایندههای کنترل شده……………………….. ۳۰
۴-۷-۱- نوع اول از خودروها……………………… ۳۰
۴-۷-۲- نوع دوم از خودروها……………………… ۵۵
۴-۷-۳- خودروهای نوع سوم……………………….. ۵۷
۴-۸- انتشار گازهای آلاینده در دماها ی مختلف موتور…… ۵۸
۴-۹- استاندارد آلودگی…………………………… ۶۰
۴-۹-۱- استانداردهایی که در آمریکا به اجرا در آمدهاند ۶۰
۴-۹-۲- قوانین مربوط به آلایندهها در اروپا……….. ۶۲
فصل پنجم : بررسی اثرات گازسوز کردن یک سری موتورهای خاص از نظر عملکرد موتور و آلایندگی آن و مقایسه با حالت بنزین سوز آنها
۵- ۱- نمونه موتور ۴ سیلندر تزریق مستقیم …………. ۶۳
۵-۱-۱- آلودگی………………………………… ۶۳
۵-۱-۲- تست عملکرد موتور……………………….. ۶۵
۵-۲- نمونه ماشینg523 ……………………………. 66
۵-۲-۱- تست آلودگی ……………………………. ۶۷
۵-۲-۲- تست عملکرد موتور……………………….. ۶۸
۵-۳- هوندا سیویک ۶/۱……………………………. ۷۰
۵-۴- موتور سیکلت……………………………….. ۷۶
۵-۴-۱- تست آلودگی…………………………….. ۷۷
۵-۴-۲- تست عملکرد موتور……………………….. ۸۰
۵-۵- بررسی عملکرد و کیفیت کیتهای گازسوز تولیدی در کشور ۸۰
۵-۵-۱- موتور پیکان ۱۶۰۰………………………… ۸۲
۵-۵-۲- موتور پژو ۴۰۵…………………………… ۸۳
نتایج حاصله……………………………………. ۸۴
فصل ششم : بررسی کلی معایب و مزایای گازسوز کردن موتورهای بنزینی و نتیجه گیری
۶-۱- مزایا و معایب گازسوز کردن…………………… ۸۶
مراجع ………………………………………. ۹۱
چکیده تحقیق خواص گاز مایع
هدف از این بررسی آشنایی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز میباشد. و چنانکه خواهیم دید موتورهای گاز مایع سوز شبیه انواع بنزینی است. ولی نظر به سوخت ویژهای که در این موتورها بکار میرود ، نیاز به برخی و سایل و ابزاری مخصوص بخود دارد. مطالب مورد بحث در این مجموعه صرفا یک بررسی مقدماتی جهت شناسایی ساختمان سیستم سوخت رسانی موتورهای گاز مایع سوز و نحوه کارآنها میباشد.
که در ادامه این بحث به بررسی کامل انواع سوخت های گازی مورد استفاده در موتورهای بنزینی و همچنین به نحوه کار موتورهای بنزینی و گازی میپردازیم که همچنین به بررسی انواع آلایندههای موجود در موتورهای بنزینی و گازی و همچنین مقایسه بین آنها از نظر میزان آلایندهها و همچنین به بررسی تاثیر گاز سوز کردن موتورهای بنزینی از نظر عملکرد موتور و مقایسه بین موتورهای بنزینی و گازی از نظر عملکرد میپردازیم که به صورت یک سری نمودارها و دادههای آماری به دست آمده.
از یک سری منابع ، آورده شده و در کل به نتیجه گاز سوز کردن موتور میپردازیم و در پایان یادآور میشویم که در صورت گاز سوز شدن صحیح اتومیبلها کارکرد آنها تفاوت چشم گیری نکرده و قدرت و کشش ماشین حدود ۵ درصد نسبت به بهترین حالت کار با بنزین ( که معمولا ماشینها هیچ وقت در این حالت نمیباشد) پائین میآید که به هیچ وجه محسوس نمیباشد.
مقدمه آشنایی به خواص گاز مایع
ایران کشور ما دارای منابع سرشار نفت و گاز میباشد و چنانکه بر همه روشن است مقادیر عظیم گازهای طبیعی حاصل از استخراج نفت تا همین چند سال بیش بدون هیچگونه استفاده سوزانده شده و از بین میرفت. بنابراین با وجود گاز طبیعی فراوان در ایران و در نتیجه در دسترس بودن و ارزانی آن و سوختن تمیز با ارزش حرارتی قابل ملاحظه آن همه اینها و خیلی خواص دیگر میتواند انسان را بر آن دارد که از گاز نیز مثل سایر مواد سوختنی حاصل از نفت درسوخت ماشینها و دستگاههای سوختی استفاده کنند.
بطورکلی در دنیا امروزه مهمترین سوخت مورد استفاده در انواع موتورهای درون سوز شامل : بنزین ، گازوئیل، گاز و گاز مایع میباشند که همه از ترکیبات هیدرکربورها میباشند.که میزان استفاده از هر کدام از مواد سوختنی فوق در هر منطقه در درجه اول به فراوانی و ارزانی بستگی دارد.
انتخاب صحیح مخلوط سوخت
باید دانست که ۲۳ درصد حجم هوا را اکسیژن تشکیل میدهد، که در سوختن تاثیر دارد و ۷۷ درصد بقیه شامل نیتروژن و سایر گازها است که در عمل احتراق تاثیری ندارد. البته نیتروژن در حرارتهای بالا تا حدودی میسوزد و ایجاد اکسیدهای ازت کرده، که در آلودگی محیط زیست تاثیر بسزایی دارند.
بطورکلی یک مخلوط سوخت وهوا به نسبت ۱ : ۱۵ با در نظر گرفتن وزن صحیح آنها یک احتراق . کامل و طبیعی دارد. در صورتیکه مخلوط از نظر سوخت قوی تر باشد آنرا غنی و اگر هوا بیشتر باشد آنرا رقیق میگویند که مخلوط سوختهای غنی را میتوان از ایجاد دوده در اگزوز، کاهش یا ضعف قدرت و بالاخره گرم کردن موتور تشخیص داد. همینطور برای شناسائی مخلوط رقیق میتوان از ایجاد شدن Back f iring در مدخل ورودی گاز و کاربراتور که مهمترین عامل شناسائی این پدیده است، و همچنین دیر روشن شدن موتور ، ضعیف شدن قدرت موتورو بالاخره گرم کردن به این موضوع پی برد.
با توجه به منحنی شماره (۱-۱) که در مورد بنزین است و از تغییر تنظیم کاربراتور بوجود آمدهاند نشان میرسد که ماکزیمم راندمان ، زمانی خواهد بود که نسبت میزان هوا به سوخت ۱ : ۱۶ باشد و ماکزیمم قدرت هنگامی صورت میگیرد که این میزان ۱ : ۱۲ میباشد. بنابراین تنظیم صحیح جایی بین این دو حد قرار دارد.
علت استفاده از LNG به عنوان سوخت ماشینها و وسایل نقلیه
استفاده از گاز LNG به چند دلیل میباشد که شامل دلیلهای زیر است.
۱-LNG گازی میباشد. که در هنگام سوخت به صورت گازمی سوزد و منافع استفاده از این گاز هنگامی مورد توجه قرار میگیرد که با سوخت بنزین و گازوئیل مقایسه شود.
۲-سوخت گاز طبیعی نسبت به سوختهای معمولی(بنزین و گازوئیل ) دارای آلودگی کمتر میباشند که این آلودگی شامل مواد خاص( PM ) ، مونواکسیدکربن (Co ) ،ترکیبات نیتروژن Nox و هیدروکربنهای غیر متان (NMHC )
۳-LNG چگالی بالاتری نسبت به دیگر سوختهای جایگزین دارد که با یک مقایسه به این سوختها برای بدست آوردن برد یکسان ۱۰۵ گالن از LNG معادل یک گالن از بنزین و ۱۰۷ گالن از LNG معادل یک گالن گازوئیل میباشد.
۴-LNG از نظر انرژی ارزانتر از بنزین و گازوئیل میباشد.
۵-زمان سوخت گیری LNG معادل سوختهایی است که جایگزین آنها شده است.
۶-LNG میتواند مانند دیگر سوختها ی مایع توسط وسایل نقلیه به ایستگاههای سوخت گیری برداشته شود.
۷-علاوه بر وجود بعضی از عدم اعتمادها نسبت به LNG ولی آزمایشها نشان میدهد کهLNG که به عنوان سوخت نسبت به گازوئیل خطرناکتر نیست و امن تر میباشد . دمای احتراق این سوخت Fْ۵۰۰ از گازوئیل بیشتری میباشد . و در حدود ۵ الی ۱۵درصد با هوا ترکیب میشود و در هوای آزاد منفجر نمیشود.
مراجع
۱- بررسی اجمالی موتورهای گاز مایع سوز توسط هوشنگ بهرامی – انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز – دانشکده کشاورزی
۲- سایت اینترنتی www.NGV.com
۳- سایت اینترنتی www.itanetwork.org
۴- میزان آلایندگی خودروهای گاز سوز – انتشارات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور
۵- نگاهی به صنعت CNG در جهان – انتشارات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور
۶- سایت اینترنتی www.iangv.org.