2000 تومان

تحقیق بررسی آشنایی به خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۴ | قابل ویرایش

فهرست مطالب تحقیق آشنایی به خواص گاز مایع

عنوان                                            صفحه

مقدمه …………………………………………. ۱

چکیده …………………………………………. ۲

فهرست اختصارات بکاربرده شده و علائم ……………….. ۳

فصل اول : سوخت و انواع آن

۱-۱- عوامل قابل اهمیت در انواع سوخت ………………. ۵

۱-۲- احتراق سوخت هیدروکربنه………………………. ۵

۱-۳- انواع سوخت موتورهای  درون  سوز ………………. ۶

۱-۴- انتخاب صحیح مخلوط سوخت………………………. ۶

۱-۵ – سوخت  گاز مایع  و استفاده از آن در موتور……… ۸

۱-۶- معرفی گازهای طبیعی مورد استفاده در موتورهای بنزینی ۱۰

۱-۶-۱- تعریف (LNG)……………………………. 10

۱-۶-۲- ترکیبات ………………………………. ۱۰

۱-۶-۳- چگونگی ذخیره آن………………………… ۱۱

۱-۶-۴- چگونگی سرد نگه داشتن آن…………………. ۱۱

۱-۶-۵- علت استفاده از LNG به عنوان سوخت ماشین‌ها و وسایل نقلیه  ۱۱

۱-۷- تعریف ( CNG )………………………………. 12

۱-۸- تعریفLPG ………………………………….. 12

۱-۹- مزیت استفاده از LNG  بجای CNG به عنوان سوخت……. ۱۳

۱-۱۰- عوامل عدم پذیرش LNG به عنوان سوخت خودروها…….. ۱۵

فصل دوم : موتورهای گاز مایع  سوز

۲-۱- چگونگی کار ……………………………….. ۱۷

۲-۱-۱- سیستم‌های نسل اول……………………….. ۱۸

۲-۱-۲- سیستم تبدیل نسل دوم…………………….. ۱۸

۲-۱-۳- سیستم ‌های تبدیل نسل سوم…………………. ۱۹

۲-۲- موتورهای مخصوص سوخت گازی……………………. ۲۲

۲-۲-۱- موتورهای گاز سوز مجهز به سیستم جرقه به سه دسته تقسیم می‌شوند…………………………………………….. ۲۱

۲-۲-۲- امتیازات سیستم استوگیومتری………………. ۲۱

۲-۲-۳- معایب سیستم استوگیومتری…………………. ۲۲

۲-۲-۴- محاسن سیستم کم مصرف…………………….. ۲۲

۲-۲-۵- معایب سیستم کم مصرف…………………….. ۲۲

۲-۳- سیستم سوخت رسانی…………………………… ۲۳

۲-۳-۱- سیستم سوخت رسان نسل اول…………………. ۲۴

۲-۳-۲- سیستم رسان نسل دوم……………………… ۲۵

۲-۳-۳- سیستم سوخت رسانی نسل سوم………………… ۲۶

فصل سوم : موتورهای مورد استفاده درسوخت‌های گازی و ویژگی آنها و عوامل  موثر در کارکرد این موتورها

مقدمه…………………………………………. ۲۹

۳-۱- صنعت تبدیل………………………………… ۳۰

۳-۲- سیکل موتورهای دیزلی و otto……………………. 30

۳-۲-۱- سیکل otto ………………………………. 30

۳-۲-۲- سیکل دیزل……………………………… ۳۰

۳-۳- بازده حرارتی  موتور………………………… ۳۰

۳-۴- نسبت هوا به سوخت…………………………… ۳۰

۳-۵- آنالیز و عملکرد موتور ……………………… ۳۰

– آنالیز گاز…………………………………. ۳۰

۳-۵-۱-تاثیرات روی بازده موتور………………….. ۳۰

۳-۵-۲-تاثیرات روی خروجی……………………….. ۳۰

۳-۵-۳-تاثیرات روی قابلیت اشتغال ……………….. ۳۰

۳-۶- ویژگی سوخت………………………………… ۳۰

۳-۷- ویژگی ‌های احتراق ………………………….. ۳۰

۳-۷-۱- حرارت احتراق در واحد حجم………………… ۳۰

۳-۷-۲- ضریب Wobbe……………………………… 38

فصل چهارم : آلودگی خودروها

مقدمه…………………………………………. ۳۰

۴-۱- آلاینده‌های موتورها………………………….. ۳۰

۴-۲- راههای آلودگی……………………………… ۳۰

۴-۳- برنامه وسایل نقلیه با آلودگی کم CARB………….. 30

۴-۴- آلاینده‌های موتورهای احتراق داخلی……………… ۳۰

۴-۵- عامل میزان آلایندگی موتورهای  گازسوز………….. ۴۹

۴-۵-۱- سیستم احتراق ………………………….. ۴۹

۴-۵-۲- فن آوری استفاده از کاتالیزور…………….. ۵۰

۴-۶- سیستم‌های عیب یاب  قابل  نصب بر روی  خودرو( OBD)… 54

۴-۷- آلاینده‌های کنترل  شده……………………….. ۳۰

۴-۷-۱- نوع اول از خودروها……………………… ۳۰

۴-۷-۲- نوع دوم از خودروها……………………… ۵۵

۴-۷-۳- خودروهای نوع سوم……………………….. ۵۷

۴-۸- انتشار گازهای آلاینده در دماها ی مختلف موتور…… ۵۸

۴-۹- استاندارد آلودگی…………………………… ۶۰

۴-۹-۱- استاندارد‌هایی که در آمریکا به اجرا  در آمده‌اند ۶۰

۴-۹-۲- قوانین  مربوط به آلاینده‌ها در اروپا……….. ۶۲

فصل پنجم : بررسی اثرات گازسوز کردن یک سری موتور‌های خاص از نظر  عملکرد  موتور  و آلایندگی آن و مقایسه  با حالت  بنزین سوز آنها

۵- ۱- نمونه موتور ۴ سیلندر  تزریق مستقیم …………. ۶۳

۵-۱-۱- آلودگی………………………………… ۶۳

۵-۱-۲- تست عملکرد موتور……………………….. ۶۵

۵-۲- نمونه ماشینg523 ……………………………. 66

۵-۲-۱- تست آلودگی ……………………………. ۶۷

۵-۲-۲- تست عملکرد موتور……………………….. ۶۸

۵-۳- هوندا سیویک ۶/۱……………………………. ۷۰

۵-۴- موتور سیکلت……………………………….. ۷۶

۵-۴-۱- تست آلودگی…………………………….. ۷۷

۵-۴-۲- تست عملکرد موتور……………………….. ۸۰

۵-۵- بررسی عملکرد و کیفیت کیت‌های گازسوز تولیدی در کشور ۸۰

۵-۵-۱- موتور پیکان ۱۶۰۰………………………… ۸۲

۵-۵-۲- موتور پژو ۴۰۵…………………………… ۸۳

نتایج حاصله……………………………………. ۸۴

فصل ششم : بررسی کلی  معایب و مزایای گازسوز کردن موتورهای بنزینی و نتیجه گیری

۶-۱- مزایا و معایب گازسوز کردن…………………… ۸۶

مراجع ………………………………………. ۹۱

چکیده تحقیق خواص گاز مایع

هدف از این بررسی آشنایی با خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز می‌باشد. و چنانکه خواهیم دید موتورهای گاز مایع سوز شبیه انواع بنزینی است. ولی نظر به سوخت ویژه‌ای که در این موتورها بکار می‌رود ، نیاز به برخی و سایل و ابزاری مخصوص بخود دارد. مطالب  مورد بحث در این مجموعه صرفا یک بررسی مقدماتی جهت شناسایی ساختمان سیستم سوخت رسانی موتورهای گاز مایع سوز و نحوه کارآنها می‌باشد.

که در ادامه این بحث به بررسی کامل انواع سوخت ‌های گازی مورد  استفاده در موتورهای بنزینی و همچنین به نحوه کار موتورهای بنزینی و گازی می‌پردازیم که همچنین  به بررسی  انواع آلاینده‌های موجود در موتورهای بنزینی و گازی و همچنین مقایسه بین آنها از نظر میزان  آلاینده‌ها و همچنین به بررسی تاثیر گاز سوز کردن موتورهای بنزینی از نظر عملکرد موتور و مقایسه بین موتورهای بنزینی و گازی از نظر عملکرد می‌پردازیم که به صورت یک سری نمودار‌ها و داده‌های آماری به دست آمده.

از یک سری منابع ، آورده شده و در کل به نتیجه گاز سوز کردن موتور می‌پردازیم و در  پایان یادآور  می‌شویم که در صورت  گاز سوز شدن صحیح اتومیبل‌ها کارکرد  آنها تفاوت چشم گیری نکرده و  قدرت و کشش ماشین حدود ۵ درصد نسبت به بهترین حالت کار با بنزین ( که معمولا  ماشین‌ها هیچ وقت در این حالت نمی‌باشد) پائین می‌آید که به هیچ وجه محسوس  نمی‌باشد.

مقدمه آشنایی به خواص گاز مایع

ایران کشور ما دارای منابع سرشار نفت و گاز می‌باشد  و چنانکه بر همه روشن است مقادیر عظیم  گازهای طبیعی حاصل از استخراج  نفت  تا همین چند سال بیش بدون  هیچگونه استفاده  سوزانده شده و از بین میرفت.  بنابراین با وجود گاز طبیعی  فراوان  در ایران  و در نتیجه  در دسترس بودن و ارزانی آن و سوختن تمیز با ارزش حرارتی  قابل ملاحظه آن همه اینها و خیلی خواص دیگر میتواند انسان را بر آن دارد که از گاز نیز مثل سایر مواد سوختنی حاصل از نفت درسوخت ماشین‌ها و دستگاه‌های  سوختی استفاده کنند.

بطورکلی در دنیا  امروزه  مهمترین سوخت مورد استفاده در انواع موتورهای درون  سوز شامل : بنزین ، گازوئیل، گاز و گاز مایع می‌باشند که همه  از ترکیبات هیدرکربورها می‌باشند.که میزان استفاده از هر کدام  از مواد  سوختنی فوق در هر منطقه در درجه اول به فراوانی و ارزانی بستگی  دارد.

انتخاب صحیح مخلوط سوخت

باید دانست که ۲۳ درصد حجم هوا را اکسیژن تشکیل می‌دهد، که در سوختن تاثیر دارد و ۷۷ درصد بقیه شامل نیتروژن و سایر گازها است که در عمل احتراق تاثیری ندارد. البته نیتروژن در حرارت‌های بالا تا حدودی می‌سوزد و ایجاد اکسید‌های ازت کرده، که در آلودگی محیط زیست تاثیر بسزایی دارند.

بطورکلی یک مخلوط سوخت وهوا به نسبت ۱ : ۱۵ با در نظر گرفتن وزن صحیح آنها یک احتراق . کامل و طبیعی دارد. در صورتیکه مخلوط از نظر سوخت  قوی تر باشد آنرا غنی و اگر هوا بیشتر باشد آنرا  رقیق می‌گویند که مخلوط سوخت‌های غنی را می‌توان از ایجاد  دوده در اگزوز، کاهش یا ضعف قدرت و بالاخره گرم کردن موتور تشخیص  داد. همینطور  برای شناسائی مخلوط رقیق می‌توان  از ایجاد شدن Back f iring در مدخل  ورودی گاز و کاربراتور که مهمترین عامل شناسائی این پدیده است، و همچنین  دیر روشن شدن موتور ، ضعیف شدن قدرت موتورو بالاخره گرم کردن به این موضوع پی برد.

با توجه به منحنی شماره (۱-۱) که  در مورد بنزین است و از تغییر تنظیم کاربراتور بوجود آمده‌اند نشان می‌رسد که ماکزیمم راندمان ، زمانی خواهد بود که نسبت میزان  هوا به سوخت ۱ : ۱۶ باشد  و ماکزیمم قدرت هنگامی صورت می‌گیرد که این میزان ۱ : ۱۲ می‌باشد. بنابراین تنظیم صحیح جایی بین این دو حد قرار دارد.

علت استفاده از LNG به عنوان سوخت ماشین‌ها و وسایل نقلیه

استفاده از گاز LNG به چند دلیل می‌باشد که شامل دلیلهای زیر است.

۱-LNG گازی می‌باشد. که در هنگام سوخت به صورت  گازمی سوزد و منافع استفاده از این گاز هنگامی مورد توجه قرار می‌گیرد که با سوخت بنزین و گازوئیل مقایسه شود.

۲-سوخت گاز طبیعی نسبت به سوختهای معمولی(بنزین و گازوئیل ) دارای آلودگی کمتر می‌باشند که این آلودگی شامل مواد خاص( PM ) ، مونواکسیدکربن (Co ) ،ترکیبات نیتروژن  Nox و هیدروکربنهای غیر متان (NMHC )

۳-LNG چگالی بالاتری نسبت به دیگر سوختهای جایگزین دارد که با یک مقایسه به این سوختها برای بدست آوردن برد یکسان ۱۰۵ گالن از LNG معادل یک گالن  از بنزین و ۱۰۷ گالن از LNG معادل یک گالن گازوئیل می‌باشد.

۴-LNG از نظر انرژی ارزانتر از بنزین و گازوئیل می‌باشد.

۵-زمان سوخت گیری LNG معادل سوختهایی است که جایگزین آنها شده است.

۶-LNG می‌تواند مانند دیگر سوختها ی مایع توسط وسایل نقلیه به ایستگاههای سوخت گیری برداشته شود.

۷-علاوه بر وجود بعضی از عدم اعتماد‌ها نسبت به LNG ولی آزمایشها نشان می‌دهد کهLNG که به عنوان سوخت نسبت به گازوئیل خطرناکتر نیست و امن تر می‌باشد . دمای احتراق این سوخت Fْ۵۰۰  از گازوئیل بیشتری می‌باشد . و در حدود ۵ الی ۱۵درصد با هوا ترکیب می‌شود و در هوای آزاد منفجر نمی‌شود.

مراجع

۱- بررسی اجمالی موتورهای گاز مایع سوز توسط هوشنگ بهرامی – انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز – دانشکده کشاورزی

۲- سایت اینترنتی www.NGV.com

۳- سایت اینترنتی www.itanetwork.org

۴- میزان آلایندگی خودروهای گاز سوز – انتشارات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور

۵- نگاهی به صنعت CNG در جهان – انتشارات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور

۶- سایت اینترنتی www.iangv.org.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.